Ik zie eigenlijk vooral niet in wat het huidige patroon zou kunnen veranderen, en waarom het dat nu nog niet gedaan zou hebben. De vorige recente zomers hebben we zo'n veranderingen ook nooit gehad voor het einde van de zomer, de "variabiliteit" die ons klimaat had (en officieel nog heeft) lijkt er echt uit gegaan te zijn. De lente zet de trend, de zomer voegt enkel warmere temperaturen en eventueel meer neerslag toe.
2023 - lente: nat, normale temps - zomer: nat, "eerder warm"
2022 - lente: droog, warm, zonnig - zomer: droog, warm, zonnig
2021 - lente: normale neerslag, koud - zomer: veel neerslag, koel
2020 - lente: droog en warm - zomer: droog en warm
2019 - lente: aan de droge en warme kant - zomer: droog en warm
En voor 2024:
2024 - lente: nat, warm en somber - zomer: ??? tot heden droog, koud en somber, dus als de lente ook dit jaar de trend gezet heeft, dan hebben we veel warmte en neerslag tegoed de komende 2 maanden. Anderzijds was deze lente ook extreem uitzonderlijk, dus misschien/hopelijk gaat dit dan ook niet op dit jaar, althans wat neerslag betreft.
Zoals ik zei, het zal wel beteren naar eind augustus of september toe, zoals na elke slechte zomer wel gebeurt. Maar dat is nog wel even wachten. En die lange warme zomeravonden, die zijn dan al lang vertrokken.
Nu, corrigeer me graag. Als er wel iets is wat het patroon van dit jaar kan doorbreken voor half augustus ben ik zeer benieuwd, en ook of je daar indicaties van ziet. Er lijkt in bepaalde weerkringen een heel geloof te ontstaan dat 8 juli 2024 "de grote ommeslag" zal brengen, maar waar dat op gebaseerd is zullen we pas dan mogen horen.
Ik volg ook volledig je analyse. Ik volg nu al de tijdje de weerkaarten en bekijk de nieuwe runs van de weermodellen GFS en ECMWF dagelijks maar ik zie echt geen verandering in het weerpatroon voor West-Europa. Soms lijken de weermodellen te hinken op zomerweer maar dit is steeds in de lange termijn (+ 206u/+240u) Eenmaal deze periode dan dichterbij komt, verdwijnt het mooie weer als sneeuw voor de zon. De wisselvalligheid blijft gewoon voortduren.
.

, zal er deze namiddag maar eens aan beginnen