Het ziet er eigenlijk echt niet goed uit. Niet alleen voor deze zomer. Het patroon zit muurvast. En dat al lang. In grote lijnen kan je al terug naar oktober 2022 voor het begin van het huidige weerbeeld. Af en toe zat daar natuurlijk ook eens een mooiere periode tussen, maar een lang leven was het nooit beschoren. Het lijkt wel al wat vergeten, maar de vorige zomer was ook niet fantastisch. Een erg mooie periode in juni, een mooie periode in de nazomer, maar de kernzomer was abominabel: nat, somber, en per momenten (begin augustus) wel erg fris.
Ik zie persoonlijk ook niet in wat het zou kunnen veranderen in de komende 2 maanden. Specifiek naar recentere jaren toe zie je dat het qua de zomer in maart/april eigenlijk wel al beklonken is, dan is de straalstroom weer genoeg verzwakt dat het allemaal weer geblokkeerd raakt en het weer dat je dan hebt - maw: hoe de drukgebieden dan verdeeld zijn - is grosso modo zoals het zal zijn tot na de zomer. Zo kom je dan aan heel droge, of heel natte zomers. Respijt bij een slechte zomer komt er meestal wel nog van de kadavers van Noord-Amerikaanse orkanen die het boeltje wat komen herschikken bij ons, maar tegen dan is het ook al eind augustus of zelfs september, en korten de dagen al aan een hels tempo, en een maand later is het genoeg afgekoeld en begint de jaarlijkse moesson weer.
Bind je ook niet vast op de lichtpuntjes die je altijd op het einde van de modellen ziet. De modellen baseren zich dan het sterkst op giswerk, en daarvoor nemen ze ook in rekening wat "normaal" is voor de tijd van het jaar. En normaal voor deze tijd van het jaar is zon en temperaturen 5 graden hoger. Maar houden ze dan ook voldoende rekening met hoe vochtig zowel de bodem als de atmosfeer momenteel zijn? Keer op keer zie je dat die lichtpuntjes op het einde verdwijnen naarmate ze dichterbij komen.
Hetgeen mij het meest enorm zorgen maakt, weliswaar in eerste instantie naar de winter toe, is hoe de temperatuur van de Atlantische oceaan sinds 2020 ongelofelijk gestegen is. De stijging voor 2020 ging geleidelijk in lijn met de klimaatverandering, na 2020 ging het deksel er compleet vanaf. En letterlijk: want dat deksel was de zwaveluitstoot van de zeeschepen, die ervoor zorgden dat de zonnestraling op de oceaan minder was. Die zwavel is nu verboden, en sindsdien gaat het compleet los met de stijging. Met onze dominante windrichting van over de oceaan zal zo'n stijging van de temperatuur van het zeewater in de winter maar een gevolg hebben: warme, enorm natte en extreem sombere winters, die ook steeds langer zullen duren. Die warme wind van over zee komt in contact met de koudere lucht over land, en dan krijg je stratus en gemiezer ohne ende. Winter is dan ook niet het juiste woord meer, dat seizoen verdwijnt compleet, herfstweer domineert van oktober tot ver in het voorjaar. De impact naar productiviteit, gemoed, consumptie, en ziektes van zo'n lange sombere periodes is niet te onderschatten, hoewel dat in dit land onder de mat geschoven wordt.
Of er een impact is van dat warme zeewater naar de zomer toe is mij evenwel niet duidelijk. Als dat een reden is dat hogedruk zich hier niet meer zou kunnen vestigen in de zomer, dan zijn de rapen compleet gaar natuurlijk. Maar ik denk dat er inzake nog wel factoren meespelen.
Ik wil niet overdreven de pessimist uithangen, en als iemand iets kan corrigeren doe het zeker, maar fuck, wat een kutklimaat gaat dat hier gaan worden zeg?