Lente / Zomer 2024

Dacht afgelopen weekend te genieten van warm en zonnig weer in Lissabon, was het daar ook 18 graden en bewolkt met af en toe regen. Al verschoot ik toch ook wel toen ik hier in Belgie weer uit het vliegtuig stapte, leek wel maart qua gevoel.

Er is geen ontsnappen aan dit jaar.

Regen zou welkom zijn. Al 3 weken geen regen gezien...

Pfoeh, de kans op regen is hier volledig weg uit de voorspellingen. Eerst volgende kans pas rond de 21ste. Dat is wel een erg lange droge periode.

toch vroeg om nu al die dertigers te hebben ? tis nog geen zomer zelfs

Ik ben deze dagen toch blij dat ik naar de koelafdeling van Colruyt mag. Het is plak- en zweetweer en ik word er ambetant van. Al genoot ik intens van een terrasje tot een kot in de nacht. Dan zijn de temperaturen wel goed.

ah , eens grasduinen in het topic van 2023 in hetzelfde tijdsvak van deze week. Memories :love2:☀️

Bredero wist het al, 't kan verkeren.

Hier in zuid Frankrijk is het ook geen vette.
Al paar keer regenbuitjes gehad.
Maximale temperatuur afgelopen week 24 graden.
Heel vaak bewolkt, dus amper zon.

Enige positieve is dat het vakantie is en niets moet.
Dus de prive jacuzzi op het terras draait overuren 😂

Maar naar het zwembad/strand gaan met de dochter is toch telkens van korte duur vanwege te snel koud krijgen.

Ze geven wel morgen en overmorgen goed weer (26-28⁰)

Pluim is op langere termijn wel veelbelovend met warmer weer en veel zon. Al hebben we dat de voorbije maanden al vaker gezien...

Maar eerst vanaf morgen tot halfweg volgende week eerst nog een paar regendagen...

Al een paar dagen dat het staalblauwe hemel is wanneer ik opsta, om dan in de loop van de ochtend naar zwaarbewolkt te gaan.
Liever andersom dat het 's ochtends zwaarbewolkt is en de avond opklaringen :crazy:

Idd ‘s avonds warmt het op en wordt het onstabieler. In het weekend speelt het minder een rol aangezien ik dan ‘s morgens ga fietsen (nu helaas niet mogelijk aangezien ik geblesseerd ben en enkel indoor kan trainen)

Het ziet er eigenlijk echt niet goed uit. Niet alleen voor deze zomer. Het patroon zit muurvast. En dat al lang. In grote lijnen kan je al terug naar oktober 2022 voor het begin van het huidige weerbeeld. Af en toe zat daar natuurlijk ook eens een mooiere periode tussen, maar een lang leven was het nooit beschoren. Het lijkt wel al wat vergeten, maar de vorige zomer was ook niet fantastisch. Een erg mooie periode in juni, een mooie periode in de nazomer, maar de kernzomer was abominabel: nat, somber, en per momenten (begin augustus) wel erg fris.

Ik zie persoonlijk ook niet in wat het zou kunnen veranderen in de komende 2 maanden. Specifiek naar recentere jaren toe zie je dat het qua de zomer in maart/april eigenlijk wel al beklonken is, dan is de straalstroom weer genoeg verzwakt dat het allemaal weer geblokkeerd raakt en het weer dat je dan hebt - maw: hoe de drukgebieden dan verdeeld zijn - is grosso modo zoals het zal zijn tot na de zomer. Zo kom je dan aan heel droge, of heel natte zomers. Respijt bij een slechte zomer komt er meestal wel nog van de kadavers van Noord-Amerikaanse orkanen die het boeltje wat komen herschikken bij ons, maar tegen dan is het ook al eind augustus of zelfs september, en korten de dagen al aan een hels tempo, en een maand later is het genoeg afgekoeld en begint de jaarlijkse moesson weer.

Bind je ook niet vast op de lichtpuntjes die je altijd op het einde van de modellen ziet. De modellen baseren zich dan het sterkst op giswerk, en daarvoor nemen ze ook in rekening wat "normaal" is voor de tijd van het jaar. En normaal voor deze tijd van het jaar is zon en temperaturen 5 graden hoger. Maar houden ze dan ook voldoende rekening met hoe vochtig zowel de bodem als de atmosfeer momenteel zijn? Keer op keer zie je dat die lichtpuntjes op het einde verdwijnen naarmate ze dichterbij komen.

Hetgeen mij het meest enorm zorgen maakt, weliswaar in eerste instantie naar de winter toe, is hoe de temperatuur van de Atlantische oceaan sinds 2020 ongelofelijk gestegen is. De stijging voor 2020 ging geleidelijk in lijn met de klimaatverandering, na 2020 ging het deksel er compleet vanaf. En letterlijk: want dat deksel was de zwaveluitstoot van de zeeschepen, die ervoor zorgden dat de zonnestraling op de oceaan minder was. Die zwavel is nu verboden, en sindsdien gaat het compleet los met de stijging. Met onze dominante windrichting van over de oceaan zal zo'n stijging van de temperatuur van het zeewater in de winter maar een gevolg hebben: warme, enorm natte en extreem sombere winters, die ook steeds langer zullen duren. Die warme wind van over zee komt in contact met de koudere lucht over land, en dan krijg je stratus en gemiezer ohne ende. Winter is dan ook niet het juiste woord meer, dat seizoen verdwijnt compleet, herfstweer domineert van oktober tot ver in het voorjaar. De impact naar productiviteit, gemoed, consumptie, en ziektes van zo'n lange sombere periodes is niet te onderschatten, hoewel dat in dit land onder de mat geschoven wordt.

Of er een impact is van dat warme zeewater naar de zomer toe is mij evenwel niet duidelijk. Als dat een reden is dat hogedruk zich hier niet meer zou kunnen vestigen in de zomer, dan zijn de rapen compleet gaar natuurlijk. Maar ik denk dat er inzake nog wel factoren meespelen.

Ik wil niet overdreven de pessimist uithangen, en als iemand iets kan corrigeren doe het zeker, maar fuck, wat een kutklimaat gaat dat hier gaan worden zeg?

Laatst bewerkt:
Het is precies alsof de seizoenen gewoon verdwenen zijn en zijn vervangen door één lange herfst waar geen eind aan komt.
Zoals vandaag bijvoorbeeld, dit is een normaal weertype voor oktober/november maar toch niet voor juni. Normaal deze tijd van het jaar heb je toch meer opklaringen en afwisseling en soms ook een bui, maar zo geen eindeloos grijs weer zoals vandaag.

Dit is het patroon dat er al het hele voorjaar is eigenlijk (en al langer). Als we hier geen hogedruk hebben op het moment dat de straalstroom genoeg verzwakt is en het slotje erop gaat - en de kans op lagedruk is rond die periode sowieso flink hoger dan hogedruk - spijtig maar kans verkeken, volgend jaar nog maar eens proberen!

Wat je nu wel hebt is die kou, die je vorige maand niet had. Die kou is niet vreemd voor juni, dit is de Schaapscheerderskou. Die kou lijkt er met goede zekerheid straks mooi op tijd ook weer uit te gaan, sowieso gaan we al richting de uitgang.

Natuurlijk, elk voordeel moet met een nadeel komen in ons klimaat. Die kou, of meer bepaald de windrichting die die kou brengt, en dat het land relatief nog niet echt opgewarmd is, is de reden dat we die kou nog beter voelen, maar ook dat het eens enkele dagen droog is hier. In andere jaren is het land nu wel al warmer en brengt deze kou doorgaans wel regen. Maar een verlengd respijt krijgen we niet: wanneer de kou straks weggaat komt de neerslag weer terug, want fundamenteel is er niets veranderd aan de drukverdelingen. Terwijl ze bijna overal in Europa kunnen genieten van veel zon, blijft de lage druk bij ons maar overheersen.

Laatst bewerkt:
Het ziet er eigenlijk echt niet goed uit. Niet alleen voor deze zomer. Het patroon zit muurvast. En dat al lang. In grote lijnen kan je al terug naar oktober 2022 voor het begin van het huidige weerbeeld. Af en toe zat daar natuurlijk ook eens een mooiere periode tussen, maar een lang leven was het nooit beschoren. Het lijkt wel al wat vergeten, maar de vorige zomer was ook niet fantastisch. Een erg mooie periode in juni, een mooie periode in de nazomer, maar de kernzomer was abominabel: nat, somber, en per momenten (begin augustus) wel erg fris.

Ik zie persoonlijk ook niet in wat het zou kunnen veranderen in de komende 2 maanden. Specifiek naar recentere jaren toe zie je dat het qua de zomer in maart/april eigenlijk wel al beklonken is, dan is de straalstroom weer genoeg verzwakt dat het allemaal weer geblokkeerd raakt en het weer dat je dan hebt - maw: hoe de drukgebieden dan verdeeld zijn - is grosso modo zoals het zal zijn tot na de zomer. Zo kom je dan aan heel droge, of heel natte zomers. Respijt bij een slechte zomer komt er meestal wel nog van de kadavers van Noord-Amerikaanse orkanen die het boeltje wat komen herschikken bij ons, maar tegen dan is het ook al eind augustus of zelfs september, en korten de dagen al aan een hels tempo, en een maand later is het genoeg afgekoeld en begint de jaarlijkse moesson weer.

Bind je ook niet vast op de lichtpuntjes die je altijd op het einde van de modellen ziet. De modellen baseren zich dan het sterkst op giswerk, en daarvoor nemen ze ook in rekening wat "normaal" is voor de tijd van het jaar. En normaal voor deze tijd van het jaar is zon en temperaturen 5 graden hoger. Maar houden ze dan ook voldoende rekening met hoe vochtig zowel de bodem als de atmosfeer momenteel zijn? Keer op keer zie je dat die lichtpuntjes op het einde verdwijnen naarmate ze dichterbij komen.

Hetgeen mij het meest enorm zorgen maakt, weliswaar in eerste instantie naar de winter toe, is hoe de temperatuur van de Atlantische oceaan sinds 2020 ongelofelijk gestegen is. De stijging voor 2020 ging geleidelijk in lijn met de klimaatverandering, na 2020 ging het deksel er compleet vanaf. En letterlijk: want dat deksel was de zwaveluitstoot van de zeeschepen, die ervoor zorgden dat de zonnestraling op de oceaan minder was. Die zwavel is nu verboden, en sindsdien gaat het compleet los met de stijging. Met onze dominante windrichting van over de oceaan zal zo'n stijging van de temperatuur van het zeewater in de winter maar een gevolg hebben: warme, enorm natte en extreem sombere winters, die ook steeds langer zullen duren. Die warme wind van over zee komt in contact met de koudere lucht over land, en dan krijg je stratus en gemiezer ohne ende. Winter is dan ook niet het juiste woord meer, dat seizoen verdwijnt compleet, herfstweer domineert van oktober tot ver in het voorjaar. De impact naar productiviteit, gemoed, consumptie, en ziektes van zo'n lange sombere periodes is niet te onderschatten, hoewel dat in dit land onder de mat geschoven wordt.

Of er een impact is van dat warme zeewater naar de zomer toe is mij evenwel niet duidelijk. Als dat een reden is dat hogedruk zich hier niet meer zou kunnen vestigen in de zomer, dan zijn de rapen compleet gaar natuurlijk. Maar ik denk dat er inzake nog wel factoren meespelen.

Ik wil niet overdreven de pessimist uithangen, en als iemand iets kan corrigeren doe het zeker, maar fuck, wat een kutklimaat gaat dat hier gaan worden zeg?

Je slaat nagels met koppen, maar wat een depressieve post :rofl:

Ik vrees er ook voor, dat éénmaal de weersverbetering dichterbij komt, de weerkaarten weer in negatieve zin zullen bijdraaien. Pas wanneer het binnen de 5 dagen komt is het het moment om voorzichtig optimistisch te worden. Nu is het nog te vroeg, het kan de zoveelste fata morgana zijn op de weerkaarten.

Ik zie eigenlijk vooral niet in wat het huidige patroon zou kunnen veranderen, en waarom het dat nu nog niet gedaan zou hebben. De vorige recente zomers hebben we zo'n veranderingen ook nooit gehad voor het einde van de zomer, de "variabiliteit" die ons klimaat had (en officieel nog heeft) lijkt er echt uit gegaan te zijn. De lente zet de trend, de zomer voegt enkel warmere temperaturen en eventueel meer neerslag toe.

2023 - lente: nat, normale temps - zomer: nat, "eerder warm"
2022 - lente: droog, warm, zonnig - zomer: droog, warm, zonnig
2021 - lente: normale neerslag, koud - zomer: veel neerslag, koel
2020 - lente: droog en warm - zomer: droog en warm
2019 - lente: aan de droge en warme kant - zomer: droog en warm

En voor 2024:

2024 - lente: nat, warm en somber - zomer: ??? tot heden droog, koud en somber, dus als de lente ook dit jaar de trend gezet heeft, dan hebben we veel warmte en neerslag tegoed de komende 2 maanden. Anderzijds was deze lente ook extreem uitzonderlijk, dus misschien/hopelijk gaat dit dan ook niet op dit jaar, althans wat neerslag betreft.

Zoals ik zei, het zal wel beteren naar eind augustus of september toe, zoals na elke slechte zomer wel gebeurt. Maar dat is nog wel even wachten. En die lange warme zomeravonden, die zijn dan al lang vertrokken.

Nu, corrigeer me graag. Als er wel iets is wat het patroon van dit jaar kan doorbreken voor half augustus ben ik zeer benieuwd, en ook of je daar indicaties van ziet. Er lijkt in bepaalde weerkringen een heel geloof te ontstaan dat 8 juli 2024 "de grote ommeslag" zal brengen, maar waar dat op gebaseerd is zullen we pas dan mogen horen :unsure:.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan