Lente / Zomer 2024

Als de zon er even doorkomt zoals gisterenavond kan het al behoorlijk warm zijn, maar ik denk dat het vooral komt doordat we nog geen warmte gewoon zijn :) De eerste echte warmte zal weer wennen worden.

Vanaf volgende week woensdag volgens de verwachting toch alle dagen >20°C precies. Hoeveel boven de 20°C is nog af te wachten.

beter dan de dagen met >20mm

KMI heeft voorspelling al aangepast.Geen 20 graden meer volgende week.
Vanwaar haalt het KMI hun voorspelling eigenlijk? Is dat met de natte vinger ofzo? Want ECMWF/yr.no geeft wel degelijk >20+ , GFS ook >20°C.

edit: ik zie nu dat de laatste ECMWF run echt wel slecht is ...

Soit ik ben eind volgende week enkele dagen naar de Provence , zal daar wel beter/warmer zijn dan hier :) Ben het hier beu. En hopelijk begint hier de zomer dan als ik terug ben (wishful thinking)

Laatst bewerkt:
Waar is dat ? Siberië ?

In Siberië is het gewoon beter weer dan hier:

Knipsel.png

Laatst bewerkt:
Er schijnt een gigantische omslag aan zitten te komen tussen 5 en 10 juni. Laat ons hopen, op 15 juni hebben we ons trouwfeest buiten 😁🙏

Ik zie voor de regio Gent voorlopig nochtans gewoon 19-20°C vanaf volgende week dinsdag tot half juni momenteel... maar wel droog vanaf nu zondag. Eerlijk gezegd dezelfde voorspelling die we dus al 5 weken 8 maanden zien: "nog een paar kwakkeldagen en daarna droog!"

Even aangepast voor je.

Lijkt mij dat al het vocht van de regen van de voorbije maanden wel een beetje de eerste zomerwarmte gaat temperen. Maar dat effect gaat ook geen maanden duren stel dat het patroon ineens richting droog weer omslaat.

Stel dat het nu 15 graden is op 850HPa zou je aan de grond normaal 30 graden verwachten, maar nu is dat eerder 27-28 graden. En met een zeer droge voorgeschiedenis misschien 32 graden. De temperaturen aan de grond (volgens de voorspelling volgende week naar het einde van de week toe) liggen lager dan wat de luchtmassa boven ons zou doen vermoeden. Veel warmte is nodig om al dat bodemvocht te doen verdampen.
En dan zal 27-28°C wellicht minder goed te verdragen zijn dan een droge 32°C.

Laatst bewerkt:
Het natste halfjaar ooit gemeten.

Maar geen nood, de zomer wordt droger hoor. We moeten gewoon nog even geduld hebben :poop:
Quote:
Maar er is ook goed nieuws: we krijgen wellicht geen uitgeregende zomer. "De weermodellen zijn niet zo duidelijk, maar waarschijnlijk wordt de zomer min of meer gemiddeld, met droge perioden afgewisseld met onweer", denkt Mormal. Lange droogtes hoeven we voorlopig niet te vrezen.

Ze proberen hier de mensen blij te maken met een dooie mus. Beginnen met er is goed nieuws en dan een stuk tekst die helemaal niets zegt.

Quote:
Maar er is ook goed nieuws: we krijgen wellicht geen uitgeregende zomer. "De weermodellen zijn niet zo duidelijk, maar waarschijnlijk wordt de zomer min of meer gemiddeld, met droge perioden afgewisseld met onweer", denkt Mormal. Lange droogtes hoeven we voorlopig niet te vrezen.

Ze proberen hier de mensen blij te maken met een dooie mus. Beginnen met er is goed nieuws en dan een stuk tekst die helemaal niets zegt.

Exact wat ik dacht.

En dan nog eindigen met de zin "Het weer maanden op voorhand voorspellen, is altijd moeilijk."

Hilarisch.

Ze zouden er kunnen seizoensverwachtingen bijhalen om iets proberen te voorspellen i.v.m. aankomende zomer. Al zitten die seizoensverwachtingen er dikwijls ook naast. Maar dan is er tenminste iets van wetenschappelijke basis waar het artikel op gebouwd is.

De verwachtingen van beide modellen ECMWF (Europese model) en CFS (Amerikaans model) lopen uiteen. Voor juni is de verwachting warmer en natter dan gemiddeld. CFS geeft voor de hele zomer iets warmer en natter dan gemiddeld en ECMWF geeft een nattere juni dan gemiddeld en later in de zomer droger dan gemiddeld. Iets warmer dan gemiddeld volgens ECMWF.

Nu dateert die verwachting al van april.

Paar droge dagen vanaf zondag, daarna gaan stemmen met de paraplu!

Langetermijnverwachting van woensdag 05/06/24 tot zondag 09/06/24

Het hoog ten westen van Ierland trekt zich terug in westelijke richting. We komen terecht in een zadelgebied met weinig gradient. Het blijft licht wisselvallig met af en toe wat neerslag maar ook opklaringen. Tijdens het weekend komen we onder de invloed van een lagedrukgebied en de bijhorende regenzones. Maxima rond 18°C.

Lijkt mij dat al het vocht van de regen van de voorbije maanden wel een beetje de eerste zomerwarmte gaat temperen. Maar dat effect gaat ook geen maanden duren stel dat het patroon ineens richting droog weer omslaat.
Dat gaat vooral zorgen voor van die laffe vochtige warmte. Zweetweer. Ook niet mijn ding.

UK Met Office voorspelt een van de natste zomers van de voorbije honderd jaar voor het Verenigd Koninkrijk. Met die voorspelde luchtdrukverdeling komt ons weer meestal ook van die kanten dus mocht dat uitkomen zit er ook ook voor de lage landen weinig goeds in.

Zeg wel "als" want hun track record van seizoenvoorspellingen is niet schitterend. Voor hetzelfde geld krijgen we prima weer...

UK Met Office voorspelt een van de natste zomers van de voorbije honderd jaar voor het Verenigd Koninkrijk. Met die voorspelde luchtdrukverdeling komt ons weer meestal ook van die kanten dus mocht dat uitkomen zit er ook ook voor de lage landen weinig goeds in.

Zeg wel "als" want hun track record van seizoenvoorspellingen is niet schitterend. Voor hetzelfde geld krijgen we prima weer...
Kweet niet. Het weer moddert nu al maanden aan, met uitzondering van het Hemelvaartweekend is het eigenlijk nooit echt stabiel weer geweest. Kan gerust de hele zomer blijven kwakkelen.
Tegen september/oktober zal het weer goed weer zijn waarschijnlijk.

Terug
Bovenaan