Lente / Zomer 2024

Ach en sebiet zijn we vertrokken voor een gortdroge zomer tot ergens in september en kunnen we daar weer over zagen.
 
2 weken droog en het nieuws is er weer dat onze grondwaterstanden weer rampzalig laag staan en er een oppomp verbod voor boeren komt.
Dit jaar zitten we veilig denk ik als je kijkt naar het grondwaterpeil en vergelijkt met vorig jaar:

samenvatting_filters_absolute.png
 
Ondanks de koude periode die we achter de rug hebben, is de maand april dit jaar warmer dan in de drie voorgaande jaren. “In 2021 was het gemiddeld zelfs 2 à 3 graden kouder dan dit jaar”, weet Deboosere. “We zouden het haast vergeten, maar in de eerste helft van april was warm tot zeer warm.”
Deboosere is dan een positief ingestelde mens. Maar dat het warmer is dan voorgaande jaren zal de rest worst wezen, wat er echt toe doet is het aantal uren zonneschijn (zonder regen).
 
Ondanks de koude periode die we achter de rug hebben, is de maand april dit jaar warmer dan in de drie voorgaande jaren. “In 2021 was het gemiddeld zelfs 2 à 3 graden kouder dan dit jaar”, weet Deboosere. “We zouden het haast vergeten, maar in de eerste helft van april was warm tot zeer warm.”
Het mag -20 zijn, maar eens wat zon en geen wind zou al heel wat mensen blij maken. Vorige zomer trok al op een hol, in september dan wat mooie dagen om vanaf dan gewoon in een eeuwigdurende grijze, natte en winderige periode te raken. Het is bijna mei en ik ben nog maar 2x in de tuin bezig geweest, de oldtimer heeft 1x de baan gezien dit jaar, de stoof ligt nog altijd aan, terwijl die mits wat zon geen werk zou hebben, alles voelt kil en nat en als je buitenkomt moet je je haar bij de buren gaan zoeken. Frank kan zeggen wat hij wil, maar ik ben dit toch meer dan beu. Je zou haast verlangen naar een hittegolf.
 
Bij het lezen van dit topic begon ik serieus aan mijn geheugen te twijfelen want ik heb het gevoel dat we echt wel mooie dagen gehad hebben ipv eeuwig grijs.

Dus ik ben eens door mijn foto's van de voorbije maand gegaan. Volgende lijst zal niet compleet zijn aangezien ik niet elke dag foto's trek, maar ik heb foto's met blauwe hemel (en eventueel wat bewolking) zichtbaar op:
21/4
14/4
13/4
10/4
8/4
7/4
6/4
4/4

Buiten gegeten op 6/4 en 13/4 en quasi elke zaterdag en zondag in de tuin gewerkt.

Tussendoor heeft het veel geregend ja, maar eeuwigdurend grijs heb ik hier niet gezien.

Een topmaand is het zeker niet geweest, maar we moeten ook niet doen alsof een lente zoals in 2020 normaal is voor België
 
Bij het lezen van dit topic begon ik serieus aan mijn geheugen te twijfelen want ik heb het gevoel dat we echt wel mooie dagen gehad hebben ipv eeuwig grijs.

Dus ik ben eens door mijn foto's van de voorbije maand gegaan. Volgende lijst zal niet compleet zijn aangezien ik niet elke dag foto's trek, maar ik heb foto's met blauwe hemel (en eventueel wat bewolking) zichtbaar op:
21/4
14/4
13/4
10/4
8/4
7/4
6/4
4/4

Buiten gegeten op 6/4 en 13/4 en quasi elke zaterdag en zondag in de tuin gewerkt.

Tussendoor heeft het veel geregend ja, maar eeuwigdurend grijs heb ik hier niet gezien.

Een topmaand is het zeker niet geweest, maar we moeten ook niet doen alsof een lente zoals in 2020 normaal is voor België
En in welke regio woon jij, want hier in de Westhoek zijn er echt geen 8 dagen geweest met blauwe hemel.

En ook, 8 dagen zon, dus tis goed. :laugh: Dit is gewoon een enorm triestige periode hoor. We zijn van half september vorig jaar bezig met grijs, nat, kil en winderig weer.
 
Als je wou kon je op veel dagen een foto maken van een blauwe hemel tussen de stortvlagen door.
En een doorweekte drassige ondergrond waarop je niets kan doen is niet weg na twee dagen zonder regen.
 
ik wil sangria maken, en paella, en buiten in mijn hof bij 30 graden mijn bilnaad uitzweten!
Bij 30 graden wil ik Apocalypse Now Redux zien op een gigascherm in mijn hof terwijl ik whisky sour na whisky sour binnenkap na een copieuze BBQ-maaltijd. Loeihard.
 
Ja, hier in Ninove is terug reeds 86 mm regen gevallen in April. De zoveelste natte maand sinds Oktober 2023.

Ook voor de volgende dagen blijft het gewoon wisselvallig. Tendens temperatuur wel richting 20 gr vanaf dinsdag, maar droog blijft het helemaal niet. Zelfs dan ook kans op onweer. Een periode met mooi standvastig zonnig weer zie ik momenteel helemaal nog niet in de kaarten staan en dat al tot 09/05.
 
Laatst bewerkt:
Als je wou kon je op veel dagen een foto maken van een blauwe hemel tussen de stortvlagen door.
En een doorweekte drassige ondergrond waarop je niets kan doen is niet weg na twee dagen zonder regen.
Die foto's zijn allemaal tijdens een wandeling getrokken. Aangezien ik geen 1 keer ben nat geworden tijdens die wandelingen betekent dat toch telkens minstens 2u geen regen en regelmatig zo'n.

Regio zonnige kempen trouwens.

En nee, ik zeg niet dat het een topmaand was, maar er zijn wel degelijk heel mooie dagen geweest. Ik probeer dan ook zo veel mogelijk buiten te komen wanneer het mooi weer is.
 
Onze tuin is nog niet aangelegd. En door het aanhoudende regenweer kan de tuinaannemer er niet aan beginnen want frezen en terassen aanleggen is bijna niet te doen, met machines rij je ook alles kapot. Al maanden moet ik mij telkens botten aan doen als ik in de tuin moet zijn, ik heb er echt genoeg van. Het lijkt hier wel 14' 18' in mijn tuin.
 
Terug
Bovenaan