Lente / Zomer 2024

KMI heeft van die korte beschrijvingen per maand.

April 2024 : Vrij warme, natte en sombere maand
Maart 2024 : Warme, natte en sombere maand
Februari 2024 : Zeer warme, natte en sombere maand
Januari 2024 : Uiteindelijk een doorsnee maand
December 2023 : Een zachte, regenachtige en vooral zeer sombere maand
November 2023 : Een zeer natte en sombere maand
Oktober 2023 : Warme en natte maand
September 2023 : Warmste septembermaand sinds het begin van de metingen
Augustus 2023 : Iets nattere en somberdere maand
Juli 2023 : Een natte en eerder sombere maand
Juni 2023 : Een zeer warme en zonnige maand

Kudos dat ze in december de moeite hebben gedaan om eens regenachtig in plaats van nat te gebruiken.
welgeteld 1 keer het woord ‘zonnige’. En ‘somberdere’ is denk ik uitgevonden enkel en alleen om het Belgisch weer te kunnen beschrijven.

Volgens Jilleke Peeters hangen we er de volgende 30 jaar zowieso aan. Ik ga alvast de vastgoed markt in Z-Frankrijk in het oog houden.
 
welgeteld 1 keer het woord ‘zonnige’. En ‘somberdere’ is denk ik uitgevonden enkel en alleen om het Belgisch weer te kunnen beschrijven.

Volgens Jilleke Peeters hangen we er de volgende 30 jaar zowieso aan. Ik ga alvast de vastgoed markt in Z-Frankrijk in het oog houden.

En 1000km naar het zuiden kan je vanaf juni niet meer buitenkomen wegens +40 graden hittegolven en bosbranden.
 
Ondertussen zijn alle zonnetjes verdwenen van de weersvoorspellingen en zitten we al tot volgende donderdag met regen. Dan zit de maand mei er op, waar we vorig jaar na de 15e prachtig zomerweer kregen gevolgd door een zeer mooie maand juni blijven we nu verder kabbelen voor de 8e maand op rij.
 
Ondertussen zijn alle zonnetjes verdwenen van de weersvoorspellingen en zitten we al tot volgende donderdag met regen. Dan zit de maand mei er op, waar we vorig jaar na de 15e prachtig zomerweer kregen gevolgd door een zeer mooie maand juni blijven we nu verder kabbelen voor de 8e maand op rij.
We nemen zelfs een stap terug, van een nog aangename 19-20°C zie ik op yr.no nog maar 17°C staan begin juni. Straks moet ik toch nog op reis gaan om wat deftig weer te krijgen. Ik hoop dat we toch een goede zomer krijgen.

Het hangt me wel mijn voeten uit dat er telkens een vervolg wordt gebreid aan het huidige gekwakkel. Telkens trekken de verwachtingen op termijn weer bij.
 
We nemen zelfs een stap terug, van een nog aangename 19-20°C zie ik op yr.no nog maar 17°C staan begin juni. Straks moet ik toch nog op reis gaan om wat deftig weer te krijgen. Ik hoop dat we toch een goede zomer krijgen.

Het hangt me wel mijn voeten uit dat er telkens een vervolg wordt gebreid aan het huidige gekwakkel. Telkens trekken de verwachtingen op termijn weer bij.
Als het tegen half juni niet gekeerd is vrees ik er voor om een warme zonnige stabiele zomer te hebben. De bodem is overal zo nat dat de zon te veel tijd nodig heeft om een aangename droge warmte te creëren. Wat wel mogelijk is, is dat we twee weken van + 30°C krijgen met een vochtigheidsgraad waarbij het water uit je nek loopt door enkel nog maar neer te zitten. Daarna uiteraard enkele onweders gevolgd door alweer een periode met wisselvalig weer bij 19 à 20 °C. Tegen dan zullen we al naar september lopen waarbij we enkel nog mogen hopen op een handvol nazomerdagen, maar eigenlijk kan dan de blik al richting de herfst gezet worden en kunnen we beginnen met ovenschotels en taartjes op druilerige zondagnamiddagen.
 
En in Helsinki is het alle dagen rond de 24°C. En in Polen zelfs tot 29°C.


Dat is toch niet te begrijpen hé.
Qua zonneschijnduur zitten we deze maand weer serieus achter op schema. Zal niet lang duren tot de eindafrekening van de elektriciteit komt. Het is geen goed jaar geweest voor de zonnepanelen. Zal zien hoeveel ik ga moeten bijbetalen dan.
 
Eigenlijk kan je op die langetermijnsvoorspellingen qua klimaat toch ook niet rekenen. Twee jaar geleden voorspelden ze droge en zeer hete zomers bij ons, nu is het plots meer regen. Het is allemaal zo onvoorspelbaar geworden.
 
Eigenlijk kan je op die langetermijnsvoorspellingen qua klimaat toch ook niet rekenen. Twee jaar geleden voorspelden ze droge en zeer hete zomers bij ons, nu is het plots meer regen. Het is allemaal zo onvoorspelbaar geworden.
Inderdaad en zelfs seizoensverwachtingen voor enkele maanden vooruit zijn ook niet betrouwbaar. Dan kan je het even goed aan weerman Geri overlaten, of aan mijne dikke teen.
 
Als het tegen half juni niet gekeerd is vrees ik er voor om een warme zonnige stabiele zomer te hebben. De bodem is overal zo nat dat de zon te veel tijd nodig heeft om een aangename droge warmte te creëren. Wat wel mogelijk is, is dat we twee weken van + 30°C krijgen met een vochtigheidsgraad waarbij het water uit je nek loopt door enkel nog maar neer te zitten. Daarna uiteraard enkele onweders gevolgd door alweer een periode met wisselvalig weer bij 19 à 20 °C. Tegen dan zullen we al naar september lopen waarbij we enkel nog mogen hopen op een handvol nazomerdagen, maar eigenlijk kan dan de blik al richting de herfst gezet worden en kunnen we beginnen met ovenschotels en taartjes op druilerige zondagnamiddagen.

Ik vond het vorige zondag al zo verschrikkelijk vochtig warm buiten tijdens mijn wandeling in de Ardennen, en het was misschien 20-21 graden. Doe er nog eens 10 graden bij en het wordt hier een soort jungle klimaat :unsure:

Inderdaad en zelfs seizoensverwachtingen voor enkele maanden vooruit zijn ook niet betrouwbaar. Dan kan je het even goed aan weerman Geri overlaten, of aan mijne dikke teen.

Laat staan 1-2 dagen op voorhand.
Ik had woensdag nog eens naar het weerbericht gekeken op de VRT, en wat ik wel tof vond was dat de weerman gewoon zei: "sommige modellen tonen mooi weer in het weekend, maar andere modellen zijn het daar niet mee eens en tonen regen".
M.a.w. het beroep weerman wordt volstrekt nutteloos, want ja we weten het niet tot het gebeurt.
 
Het enige positieve voor mij aan dit weer momenteel is dat ik voorlopig nog 0,0% last heb van de graspollen.
Normaal krijg ik de eerste symptomen ergens midden mei, maar tot nu toe leef ik nog op de jaarlijks wederkerende hoop dat ik van de allergie verlost ben (zal niet lang meer duren wellicht) 😅
 
ik lees hier over een vroege avondspits door de regen...
Moet zeggen, aan de kust heeft het sinds dinsdagnamiddag niet meer geregend.
Kust en het westen hebben natuurlijk al dik hun deel gehad deze winter, lijkt erop dat de rest van het land nu de achterstand wat aan het inhalen is.
 
Het enige positieve voor mij aan dit weer momenteel is dat ik voorlopig nog 0,0% last heb van de graspollen.
Normaal krijg ik de eerste symptomen ergens midden mei, maar tot nu toe leef ik nog op de jaarlijks wederkerende hoop dat ik van de allergie verlost ben (zal niet lang meer duren wellicht) 😅
Ik heb begin deze maand nocthans al eens serieus prijs gehad. Die paar wat warmere/droge dagen waren genoeg om den boel in gang te zetten...
 
ik lees hier over een vroege avondspits door de regen...
Moet zeggen, aan de kust heeft het sinds dinsdagnamiddag niet meer geregend.
Kust en het westen hebben natuurlijk al dik hun deel gehad deze winter, lijkt erop dat de rest van het land nu de achterstand wat aan het inhalen is.
Hier heeft het praktisch niet geregend vandaag. Enkele druppels en dat was het. Ik ben zelfs nog buiten gaan fietsen, ondanks dat het KMI heel de namiddag regen voorspeld had (90% kans). Dinsdag heeft het ‘s morgens geregend en woensdag wat lichte buien (op de fiets naar het werk wat gedruppel gehad maar niks noemenswaardigs), gisteren praktisch niks. Vorig weekend en maandag in feite nauwelijks regen gehad. Dinsdag was de slechtste dag.
 
Hier heeft het praktisch niet geregend vandaag. Enkele druppels en dat was het. Ik ben zelfs nog buiten gaan fietsen, ondanks dat het KMI heel de namiddag regen voorspeld had (90% kans). Dinsdag heeft het ‘s morgens geregend en woensdag wat lichte buien (op de fiets naar het werk wat gedruppel gehad maar niks noemenswaardigs), gisteren praktisch niks. Vorig weekend en maandag in feite nauwelijks regen gehad. Dinsdag was de slechtste dag.

En morgen zou het blijkbaar toch plots mooi weer worden? (volgens KMI en yr.no)

Betekent dat dan het omgekeerde en krijgen we een zondvloed? :unsure:
 
Het is om strontgek van te worden. Was van mening dat we in België nu eenmaal zitten met een wisselvallig klimaat, maar het laatste halfjaar is het gewoon herfst geweest met een winterprik van een week en een paar zomerse dagen.
 
Hier heeft het praktisch niet geregend vandaag. Enkele druppels en dat was het. Ik ben zelfs nog buiten gaan fietsen, ondanks dat het KMI heel de namiddag regen voorspeld had (90% kans).
Er hing een gigantische wolk boven het centrum en noord-oosten van het land, deze schoof mega traag op. Hier in Leuven heeft het echt urenlang non-stop geregend. Ben droog naar en van het werk geraakt dus geen probleem :)

De kloterij is inderdaad dat het zo snel wijzigt dezer dagen. Ik zou zondag met een kameraad willen gaan fietsen maar je kan nog niks zinnig zeggen of het dan droog gaat blijven of we (net zoals vorige zondag) zeiknat gaan worden. Vorige week gaven ze voor zondag amper regen, maar we zaten er wel net in.
 
Hier in het Antwerpse is het sinds gisterenochtend vrijwel continue aan het regenen.
Nu ook alweer de hele ochtend. Grauw en grijs weer met gestage neerslag.
En de rest van de week geven ze ook weer nat weer en 18°C.
Over minder dan een maand korten de dagen alweer.
 
Terug
Bovenaan