Lente / Zomer 2024

Kan enorm verschillen, als je nu in de week zou vertrekken naar Valencia of Alicante zal het wel goedkoper zijn.

Natuurlijk vervelend voor een werkmens. Moet je meer verlof pakken dan wanneer je in't weekend vertrekt.

het zou voor vandaag te vertrekken zijn, zo hoog zit het weer mij :laugh:
 
Ik boek geen reizen naar de zon op voorhand deze zomer, want als ik dan iets boek, zal het op moment van vertrek hier goed weer zijn.
Het zal dan maanden flutweer zijn en je boekt dan iets voor September, en dan is het hier 30°C.
Je zou zo moeten kunnen zeggen op het werk: Doei, ik ben even weg vanaf morgen voor een week naar Spanje. Maar dat gaat helaas niet bij mij. Of een glazen bol hebben die het weer voorspelt een maand op voorhand ofzo.
 
Hoe komt het dat er in Belgie enorm veel condenssporen zijn van vliegtuigen als er blauwe lucht is? Het viel mij nu op in Stockholm, al enkele dagen blauwe lucht maar geen enkel condensspoor gezien. Veel meer vliegtuigen die over BE vliegen?
Op sociale media begin je hier en daar al complottheorieën te lezen dat de regen hier een gevolg zou zijn van cloud seeding... :sarcastic:
 
Ik keek deze morgen naar het weer voor de Ardennen zaterdag : geen regen. Nu ineens 9,7mm in Houffalize, pfft.
 
Gisterenavond zo'n zondvloed-bui gehad. Uit het niets zie je op buienradar zo'n donkerrode plek verschijnen die dan heel traag voortbeweegt. Denk dat er makkelijk 10 liter water op 10 minuten is gevallen, liep gewoon in een stroom door de straat. Als zo'n bui te lang blijft hangen heb je dus overstromingen. En 10 kilometer verder kurkdroog gebleven...
 
Op sociale media begin je hier en daar al complottheorieën te lezen dat de regen hier een gevolg zou zijn van cloud seeding... :sarcastic:
Mja tis niet dat het niet bestaat he.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/1...tregenen-om-mooi-weer-te-hebben-op-100e-verj/
mischien dat die praktijken ook een nog onbekend effect hebben op de rest van de wereld qua weer.
de boeren die bij ons hagelkanonnen inzetten b9j hagel veranderen ook de natuurlijke koers van het weer,heeft mischien ook nog onbekende gevolgen.
Actie=reactie.
 
Hoe dikker de pree hoe gieriger sommigen zijn hé

Natuurlijk de echt gierige mensen die rijden met hun bedrijfswagen en tankkaart naar Spanje om geen vliegtickets te moeten betalen.
Sinds de "bedrijfswagens" elektrisch zijn, moogt ge al blij zijn als ge tot in "Brujas del mar" geraakt en als je een "long range" hebt, geraak je misschien ook nog terug .

Anyhow in Zuid Italie is het 26 graden momenteel, ge hoort mij niet klagen.
 
Sinds de "bedrijfswagens" elektrisch zijn, moogt ge al blij zijn als ge tot in "Brujas del mar" geraakt en als je een "long range" hebt, geraak je misschien ook nog terug .

Anyhow in Zuid Italie is het 26 graden momenteel, ge hoort mij niet klagen.
Ik heb gelukkig nog een benzinewagen. Ben nog niet voor elektrisch gegaan omdat ik nog de keuze had en omdat het allemaal nog te veel in zijn kinderschoenen staat, vind ik.
Denk dat je weinig volk gaat vinden die nog zal met de bedrijfswagen naar Spanje rijden als ze verplicht worden om elektrisch te gaan inderdaad. En al zeker als hun tankkaart niet meer zou werken in 't buitenland.
 
Vorig jaar nochtans gewoon een Belg tegengekomen nabij Almeria die daar met zijn bedrijfswagen was.
De grootste doemscenario's over elektrische wagens hoor ik eigenlijk uit de mond komen van mensen die net niet elektrisch rijden.
 
Vorig jaar nochtans gewoon een Belg tegengekomen nabij Almeria die daar met zijn bedrijfswagen was.
De grootste doemscenario's over elektrische wagens hoor ik eigenlijk uit de mond komen van mensen die net niet elektrisch rijden.
Ja dit is mogelijk, maar bij mijn weten zijn de bijgeveleverde "tankkaarten" in de meeste gevallen slechts geldig op Belgisch grondgebied (toch bij de mensen die ik ken met bedrijfswagen)
Dus met uw "laadbeurtje" in Belgie elektrisch ga je heus niet tot in Almeria rijden. Betekent dus toch dat je de rit op vnl op eigen kosten maakt, in tegenstelling tot vroeger met brandstof, waar ik zelfs iemand ken die speciaal als optie (bij Audi) een grotere benzinetank liet plaatsen om op volledig op kosten bedrijf naar het zuiden te kunnen rijden (ook brandstofkaart enkel geldig in Belgie).
 
Niet alleen extra kosten maar ook extra tijdverlies, als je elke 300km minstens 30 minuten stilstaat om te tanken dan wordt het wel een heel lange trip elektrisch. Ik denk dat dat dan nog optimistisch gerekend is, als het snelladers zijn en voldoende laadpalen beschikbaar zijn.
 
Is een apart topic voor dat soort conversaties.
Maar als je een wagen gaat kiezen omdat je een keer per jaar 50 euro kan uitsparen aan brandstof, met dat soort onnozelheden kan ik mij persoonlijk niet bezighouden. En verder valt snelladen, wachttijden, beschikbaarheid laadpalen heel goed mee tegenwoordig.

Maar bon, ik ga jullie toch niet overtuigen, hoewel ik effectief met een elektrische wagen rij.
99% van de tijd is dat zonder problemen en voor die 1% situaties waar een benzine interessanter was geweest, kiezen wij er voor om met de betere wagen (want EV was meer wagen voor zelfde leasebudget) en goedkopere wagen (want minimum VAA in tegenstelling tot wat een benzine zou kosten) rond te rijden.
 
Is een apart topic voor dat soort conversaties.
Maar als je een wagen gaat kiezen omdat je een keer per jaar 50 euro kan uitsparen aan brandstof, met dat soort onnozelheden kan ik mij persoonlijk niet bezighouden. En verder valt snelladen, wachttijden, beschikbaarheid laadpalen heel goed mee tegenwoordig.
Ik hou er mij voor 50 euro ook niet mee bezig. Maar ik ken wel iemand die half Europa rondrijdt om geen vliegtuigtickets te moeten betalen.

Over het weer gesproken, het lijkt mij wel nog even wisselvallig te blijven, qua temperatuur vrij normaal zonder uitschieters. Geen langdurig zonnig weer maar af en toe buien en opklaringen.
 
KMI heeft van die korte beschrijvingen per maand.

April 2024 : Vrij warme, natte en sombere maand
Maart 2024 : Warme, natte en sombere maand
Februari 2024 : Zeer warme, natte en sombere maand
Januari 2024 : Uiteindelijk een doorsnee maand
December 2023 : Een zachte, regenachtige en vooral zeer sombere maand
November 2023 : Een zeer natte en sombere maand
Oktober 2023 : Warme en natte maand
September 2023 : Warmste septembermaand sinds het begin van de metingen
Augustus 2023 : Iets nattere en somberdere maand
Juli 2023 : Een natte en eerder sombere maand
Juni 2023 : Een zeer warme en zonnige maand

Kudos dat ze in december de moeite hebben gedaan om eens regenachtig in plaats van nat te gebruiken.
 
KMI heeft van die korte beschrijvingen per maand.

April 2024 : Vrij warme, natte en sombere maand
Maart 2024 : Warme, natte en sombere maand
Februari 2024 : Zeer warme, natte en sombere maand
Januari 2024 : Uiteindelijk een doorsnee maand
December 2023 : Een zachte, regenachtige en vooral zeer sombere maand
November 2023 : Een zeer natte en sombere maand
Oktober 2023 : Warme en natte maand
September 2023 : Warmste septembermaand sinds het begin van de metingen
Augustus 2023 : Iets nattere en somberdere maand
Juli 2023 : Een natte en eerder sombere maand
Juni 2023 : Een zeer warme en zonnige maand

Kudos dat ze in december de moeite hebben gedaan om eens regenachtig in plaats van nat te gebruiken.
Het woord "nat" of "regenachtig" zal sowieso ook weer toegepast worden voor mei 2024 aangezien we nu al aan meer dan 80mm regen zitten in Ukkel.
Hopelijk wordt juni 2024 een kopie van juni 2023, zou wel eens deugd doen...
 
Te zien hoe veel het nog regent , maar dat kan in Ukkel nog een 100 plusser worden dus.
Lijkt me wel dat het in het westen veel minder heeft geregend dan in het oosten deze keer.

Ge ziet het hier ook: Kruishoutem 35mm, Kuringen 140mm. In Voeren hebben ze geen meetpunt, maar dat zou nog meer kunnen geweest zijn.
 
Ik hou er mij voor 50 euro ook niet mee bezig. Maar ik ken wel iemand die half Europa rondrijdt om geen vliegtuigtickets te moeten betalen.

Over het weer gesproken, het lijkt mij wel nog even wisselvallig te blijven, qua temperatuur vrij normaal zonder uitschieters. Geen langdurig zonnig weer maar af en toe buien en opklaringen.

Auto zelfs op eigen kosten heeft vaak ook wel veel voordelen tov vliegtuig. Zeker met een gezin met kinderen, aangezien je daar ter plaatste ook een auto wilt dus alternatief op naar daar rijden is vliegen (met hoop tickets) + daar auto huren.

Ook nog is flexibel kwa tijd en als je overnacht rijd lijd enkel de chauffeur eronder de rest kan gewoon slapen en voelt niks van de heen en terug rit.

Maar oke ik rijd graag op vakantie dus voor mij is het zoiezo een heel makkelijke keuze. Volgende maand doen we een 5000km roadtrip met ons vijven.

Bijkomend voordeel is dat je wat meer last minute kunt plannen in functie van het weer (zeker nu nuttig). Weekendje van 2 daagjes extra doet bij ons op het werk ook niemand moeilijk over dat je dat pas last minute plant.
 
Dat is inderdaad het grote nadeel van het vliegtuig, je kunt moeilijk last-minute gaan, of je gaat heel veel betalen voor je vliegtickets. Waardoor er dan een soort FOMO-gevoel kan ontstaan. Je bent alleszins minder flexibel dan met de auto.

Als het met 5 personen is, geef ik u zeker geen ongelijk om met de auto te gaan. Je kan ook meestal meer bagage meenemen met de auto, of bijvoorbeeld een fietsenrek of aanhangwagen.
Een fiets op het vliegtuig is een gedoe, je moet de fiets dan demonteren en na de vlucht terug monteren, en hopen dat hij tijdens de vlucht geen schade heeft opgelopen. En 't is gewoon veel gesleur dan met al die bagage. En dan is't misschien nog gezaag op de bus omdat ge een fiets meehebt, of vragen ze nog toeslag, etc. Voor een korte trip is het gemakkelijker om dan een fiets te huren (moet dan wel passen en goede kwaliteit liefst). 5000km met de auto is ook niet zo zot als je er 3-4 weken over doet en opsplitst in kleinere ritten.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan