Leerkrachtentopic

@Lolplayer - is die leerkracht zelf niet bij machte om straf te geven? Als ik voor elk scheef woord dat leerlingen uiten zelf moet gaan interpelleren krijg ik nog minder werk gedaan.

Het is een andere zaak als de ouders beginnen lastig doen nadat de leerling in kwestie bvb. strafstudie krijgt, dan wil ik me gerust moeien om je te verdedigen.

Laten we zeggen niet bij machte om de straf te laten uitvoeren.

Ze kan straf uitdelen zoveel ze wil, ze lachen ze gewoon uit.

En dan ben ik de weirdo om te zeggen dat dergelijke zaken aan de leraar zelf liggen en niet aan de directie...

Geef ze elke dag straf, nota, strafstudie. Zal waarschijnlijk lang duren. Dagelijks werk 0. Smijt ze uit de klas en volgende les onverwachte toets over de inhoud van de les waar je buitengesmeten bent. Weet ik veel wat. Hoe moeilijk kan het nu zijn.

I mean - ik heb ook uitgehangen vroeger, maar als je 2x 50min op de gang mag staan, ben je volgende keren wel wat rustiger. Om nog te zwijgen over de vrolijke commentaren die je krijgt van andere leraars die passeren. Ook paar keer in het kotje van de onderdirecteur afgezet om daar een les te mogen blijven. Aangename discussies ...

Of je komt thuis met een nota van 2blz of een toets met een 0 op (ja, ik was uit de les gesmeten). Punten scoren thuis...

Trust me, als de gemiddelde leerkracht het loon van cege zou hebben, zouden ze er zich ook niet veel meer van aantrekken dat ze af en toe de huid vol gescholden worden. Voor het drievoudige tot viervoudige van mijn loon mogen ze mij ook wat komen uitschelden, zelfs in mijn huidige job. :ROFLMAO: Al moet ik toegeven dat mij dat in 5 schooljaren binnen het onderwijs wel niet overkomen is eerlijk gezegd (toch niet van ouders, misschien wel één collega die het niet kon appreciëren dat ik haar (vele) fouten in cursussen en examens aanwees 😅 ).

Wel ruzie tussen ouders onderling op oudercontacten of ergste van alles: vader die z'n dochter uitschold tot tranen toe, en dan moet je op je tong bijten natuurlijk en diplomatisch blijven, want je kan die moeilijk zeggen hoe die zijn dochter moet opvoeden terwijl die aan het einde van het gesprek met hem mee naar huis moet *gruwel*. :cry2:

Goh ja, we kunnen daar langer op doorgaan, maar wat mij betreft valt dit gewoon onder een breder kader van verlies aan respect voor leerkrachten en dalend onderwijsniveau. Zoals gebruikelijk is het ook een kwestie van evenwichten.

Meer contact tussen leerkrachten en ouders is zeker niet slecht, maar overbodige werklast voor leerkrachten of respectloze mails van ouders -'mijn dochter komt niet naar de strafstudie want ik moet haar broertje naar de judo-les brengen' - zijn de slinger die dan weer te ver is doorgeslagen.

Ik versta niet wat het probleem is van elkaar af en toe eens wat uit te kakken. Liever eens roepen en problemen op tafel leggen, dan ze altijd te proberen te vermijden uit een of andere angst dat een ander (die ik waarschijnlijk nooit in real life zou zien) boos zou zijn (boohoo, pipo A heeft mij uitgekakt).

Dan toch liever af en toe eens een conflict ipv te kruipen om de eventualiteit op een conflictje (wat waarschijnlijk in the end nooit zal voorkomen, want de grootste groep zijn kruipers) te vermijden. Wie echt denkt dat je conflicten hebt door problemen te benoemen... Zou je zelf ontploffen als iemand je zegt "beste, noem de mevrouw eens geen trut in de les" *kwade blik*. Nee, een normaal persoon zegt "euh ja, euhm, euhn". Als die de bek open trekt is het "einde - ga maar naar ABC het gaan uitleggen". Als directie dat normaal vindt en je zegt "he directeur, vind je het normaal dat een leerling mij trut noemt? Strafstudie. Leerling straffen of ik ga". Denk je nu echt dat die voor die leerling gaan kiezen ? Als dat het geval is, moet je toch wel een heel dysfunctionele leerkract zijn waar ze vanaf willen. Mensen toch....

Of je komt thuis met een nota van 2blz of een toets met een 0 op (ja, ik was uit de les gesmeten). Punten scoren thuis...
Het is gewoon een vaststelling dat sommige ouders het zelf niet meer weten met hun kind. Ze zijn al blij als ze er zelf geen last mee hebben. Om nog maar te zwijgen van het 'mijn kind, schoon kind'. Ik mag al bij al niet klagen als het op gezag aankomt. Maar soms heb je klassen waar je figuurlijk (in sommige gevallen ook letterlijk) de middenvinger krijgt. Als je dan als leerkracht geen steun krijgt (achja: we hebben geen leerlingen meer, maar klanten), is het niet altijd evident.

(Dan vergeet ik nog even voor het gemak dat ik van vele collega's hoor dat scholen allergisch zijn aan 'een jaar blijven zitten'. Zo zijn er bij ons die een heel jaar niets presteren, echt niets. Maar toch slagen... Welk een boodschap geef je op die manier mee met die jongeren? (Meestal persoonlijke projectjes van beleidsondersteuners, leerlingbegeleiding... want leerling x heeft een zware rugzak, mogen we niet vergeten).

Wel ironisch hoe er hier een aantal leerkrachten zijn die het systeem aanklagen, maar toch ergens gevangen zitten in datzelfde systeem (ik reken mezelf daar bij). We zouden beter een eigen school oprichten, met haalbaar eindtermen en een no nonsense aanpak :coolbrows:

Ofwel heb je keuze ofwel niet, een halve vrije keuze is er geen, in mijn ogen.

Steiner heeft in principe lange tijd een uitzondering gekregen, wat kan mits goedkeuring, maar nu is dat dus niet gelukt. Storm in een glas water om politieke leverage te verkrijgen en alsnog goedkeuring te krijgen :)

Jawel alleen de minimum ligt vast :p
Voor de modernisering klopte dit. Met de modernisering niet meer, de eindtermen zijn zó gedetailleerd en verregaand dat de drie grootste koepels zelfs de moeite niet doen er een eigen interpretatie aan te geven maar de eindtermen gewoon 1 op 1 overnemen. De vrijheid is met die nieuwe eindtermen heel erg beperkt, wat ook de reden is dat het Katholiek Onderwijs op dit moment ze aan het aanvechten is.

Iemand ervaring met logopedisten op het onderwijs? Worden die via het CLB uitgezonden of hebben scholen soms intern een vaste logopedist(e)? En hoe zit het met uren en verloning?

Iemand ervaring met logopedisten op het onderwijs? Worden die via het CLB uitgezonden of hebben scholen soms intern een vaste logopedist(e)? En hoe zit het met uren en verloning?
In welke zin vraag je het?
Sommige leerlingen wordt aangeraden een logopedist te contacteren, evt. In samenspraak met het CLB. Je mag dan als ouder zelf een logo zoeken, het clb heeft een lijst van logopedisten (zelfstandigen, niet bij CLB werkzaam). Sommige scholen werken ook samen met logopedisten die op school komen, maar net zo goed als zelfstandige komen. Makkelijk voor veel ouders maar belangrijkste blijft nog : is het een goede logopediste? Er zijn enorm veel verschillen, bij sommigen (ook soms die in school komen) boeken kinderen heel weinig vooruitgang t.o.v. anderen helaas.

Sommige kinderen met bv. Een taalstoornis (ontwikkelingsdysfasie) die niet naar BuO gaan krijgen 1u/week ondersteuning op school vanuit type 7, dit zijn logopedisten vaak verbonden aan een BuO school die dan naar een gewone school komen.

Ben je ouder van een kind en moet je kind logo volgen dan is het afhankelijk van indicatie qua terugbetaling. Neem zeker eens contact op met het CLB voor vragen hierrond.

Als je logo bent en dit als job wilt; van welke regio ben je?

Mijn vrouw is logopediste. Ze is zelfstandige en ouders nemen zelf contact met haar op. Sommige scholen verwijzen door naar een bepaalde logopediste of geven een lijst mee.

Jobs in dienstverband bestaan maar zijn schaars, waardoor er enerzijds veel competitie is, anderzijds niet de beste werkomstandigheden omdat het aanbod van logopedisten groter is dan het aanbod.

Kwa uren in het onderwijs zijn het schooluren natuurlijk. Verloning op basis van barema als ik mij niet vergis.

In welke zin vraag je het?
Sommige leerlingen wordt aangeraden een logopedist te contacteren, evt. In samenspraak met het CLB. Je mag dan als ouder zelf een logo zoeken, het clb heeft een lijst van logopedisten (zelfstandigen, niet bij CLB werkzaam). Sommige scholen werken ook samen met logopedisten die op school komen, maar net zo goed als zelfstandige komen. Makkelijk voor veel ouders maar belangrijkste blijft nog : is het een goede logopediste? Er zijn enorm veel verschillen, bij sommigen (ook soms die in school komen) boeken kinderen heel weinig vooruitgang t.o.v. anderen helaas.

Sommige kinderen met bv. Een taalstoornis (ontwikkelingsdysfasie) die niet naar BuO gaan krijgen 1u/week ondersteuning op school vanuit type 7, dit zijn logopedisten vaak verbonden aan een BuO school die dan naar een gewone school komen.

Ben je ouder van een kind en moet je kind logo volgen dan is het afhankelijk van indicatie qua terugbetaling. Neem zeker eens contact op met het CLB voor vragen hierrond.

Als je logo bent en dit als job wilt; van welke regio ben je?
Gaat om mijn vriendin, in Nederland is het namelijk zo dat scholen vaak een vaste logopedist(e) hebben. Ze werken vaak ook in de dagdienst venster. Zeer informatief overigens. Ze is momenteel aan het kijken voor werk in België of Nederland. Maar op vlak van voordelen weegt Nederland wat meer door als starter.

Gaat om mijn vriendin, in Nederland is het namelijk zo dat scholen vaak een vaste logopedist(e) hebben. Ze werken vaak ook in de dagdienst venster. Zeer informatief overigens. Ze is momenteel aan het kijken voor werk in België of Nederland. Maar op vlak van voordelen weegt Nederland wat meer door als starter.
Ah op die manier :-) in een BuO school zijn er wel vaste logopedisten die ook daar werken. Inderdaad interessantere uren

Op elk vlak is het beter om in Nederland te werken als Logo dan 8n België. Betere verloning, beter "statuut".

In België is het echt een ondergewaardeerde job. Het gezever dat mijn vrouw niet krijgt van leraren, ouders, mutualiteiten als de overheid is enorm. En dat om buiten de schooluren te werken tegen een mager uurloon.

Ik raad echt niemand aan om logo te zijn, tenzij je binnen een school kan werken.

Mijn school (secundair, gewoon onderwijs) heeft een vaste logo en psycho/ortho in dienst. Deze krijgen betaald in leerkrachturen, aka bachelor of masterverloning.

Het is wel behoorlijk uitzonderlijk maar het komt dus wel voor. Je moet ook wel wat opletten met het Nederlandse diploma vs het Vlaamse diploma, kan zijn dat ze nog een lerarenopleiding moet volgen indien ze in het 'gewoon' onderwijs zou willen werken. Anders inderdaad richting het buitengewoon kijken.

Terug
Bovenaan