Confirmed, leraars hebben veel administratie die ze zichzelf opleggen.
Als je heel de cursus kent, maakt het niet veel uit of je 1/10 of 5/10 of 9/10 van de cursus bevraagt. En we moeten eerlijk zijn, het gaat meestal spontaan over 5/10 of 7/10 of 8/10 in een examen steken. Nobody cares of je 9/10 of 10/10 in een examen steekt. En als er iemand zo achterlijk doet dat dat moet, dan maak je gewoon een stukje meerkeuze en klaar.
Dat is nu echt niet het voorbeeld van administratie waar ik denk dat veel leerkachten over klagen, ik denk dan eerder aan zaken als nodeloos uitschrijven van aangeboden remediëringskansen waar niet op ingegaan is, opvolging van allerhande leerproblemen die als excuus gebruikt worden voor zwakke prestaties (dyslexie/dyscalculie/dysorthografie), leerlingvolgsysteem invullen bij probleemleerlingen voor elk incident, agenda en jaarplan parallel onderhouden (één van die twee zouden moeten volstaan).
De autist in mij wou gewoon graag zoveel mogelijk 10/10, zeker aangezien je in het middelbaar al snel 2h tot 4h examen mag geven.
Maar je denkt alvast voor een stukje zoals mij: om de werklast te beperken combineerde ik wel zoveel mogelijk doelstellingen in meerdere vragen en maakte ik een laatste sectie zaken als kruiswoordraadsels of meerkeuzevragen (maar nooit alleen maar meerkeuzevragen).
Niet alles moest een grote vraag worden natuurlijk.
Ik zag mijn madam hier examens van 15 blz maken. Die zelf 10x maken om te zien of ze nie te lang waren. Dan nog een "faire" puntenverdeling. Examen op 124.25. Uitrekenen, dan terugrekenen naar een score op 20. En dan nog een justificatie van een half blad schrijven. Die was bijna 2u bezig met 1 examen te verbeteren. Wat is er mis met gewoon 5 blz examen. Elk blad op 10 punten. Zal echt geen groot verschil maken op je eindscore. En in Belgie, wat maakt het uit of je afstudeert met 72% of 69% of 75%? Er is geen score-gebaseerde loting om unif binnen te raken, so who cares?
Dat van die faire puntenverdeling is zoals het hoort. Jij redeneert te veel op een niveau hoger onderwijs. In het middelbaar heb je tegenwoordig advocaten die gaan aankloppen bij directies, en die geven daar wel om.
Zo'n score-gebaseerde loting zou ik geen fan van zijn, een meer algemeen eindexamen middelbaar zou echter wel niet verkeerd zijn, maar dan open je een doos van Pandora, waarbij kwaliteitsverschillen tussen verschillende scholen wél eens erg zichtbaar zouden gaan worden.
En de papa die komt zagen, so what. Ik krijg hier elke dag 10 emails gezever van collega's of meeting invites om het volgende drama te bespreken. Uhu, uhu, uhu. Delete/verticaal klasseren. Niet elke mening is relevant...
Als vastbenoemde geef je daar waarschijnlijk (terecht) al wat minder om, als tijdelijke/vervanger dek je jezelf al sneller in. Ik heb gelukkig op dat vlak nooit echte problemen gehad, buiten dit soort gevallen waarbij ik mezelf héél gemakkelijk kon verdedigen. Als deftig leerkracht wetenschappen had je vaak ook de "luxe" dat de leerlingen waarvoor jij de boeman was, die hen moest buizen vaak ook nog een buis voor wiskunde erbovenop hebben (wie het inzicht voor chemie/fysica ontbreekt, is meestal op wiskundig vlak nog erger), kon bijna je klok erop gelijk zetten. Slechtere leerkrachten wetenschappen hadden wel al eens meer problemen, maar hey, die waren vaak benoemd. Dus op dat vlak benijd ik collega-leerkrachten wiskunde niet en verdedigde ik ze zoveel mogelijk, in tegenstelling tot andere "empathische" maar deloyale collega's die graag net zoals ouders de lat wiskunde (nog) lager zouden leggen.
Maar ik daag je het uit om eens te gaan doen: gaan lesgeven in het huidige secundair onderwijs en mails van ouders verticaal te klasseren...
ik vind het één zolang het beleefde en constructieve mails zijn ook not done, maar daarnaast is er ook nog de directie hé, mijn zus staat nog in het onderwijs, wat je daar soms nog van hoort... Jij onderschat toch echt de mondigheid van ouders tegenwoordig, ondanks dat je vrouw zelf enkele jaren heeft lesgegeven?