Leerkrachtentopic

Ik hoor hier zeer vaak: ja, onderwijs is niet meer zoals vroeger, meer taken, complexer etc...

Realiteit:
- België zakt op de rankings van kwaliteit onderwijs
- meer en meer zijn onze hogescholen diploma-fabrieken geworden, zegt niks meer over kwaliteit.
- algemene kennis en zelfs -kennis dt regels gaat erop achteruit.

Dus waar is men mee bezig?
Imo ligt dat aan teveel willen waardoor leerkrachten het bos niet meer door de bomen zien waardoor de essentie van het bijleren verloren gaat.
Mijn vrouw is bezig met een D-cursus, en ik geef zelf les op de hoge school. Jezus mina wat die allemaal voorgeschoteld krijgt waar je geen fluit mee bent in de praktijk!
Het gaat er om de studenten iets bij te brengen en dat heeft eigenlijk voornamelijk te maken met motivatie. Een gemotiveerde leerkracht/docent zorgt voor gemotiveerde studenten. Hoe je dat doet, is altijd persoonlijk.
De 36.000 uitdrukkingen en voorbeelden over constructive alignment en shit gaan je daar imo niet bij helpen want dan ben je meer bezig met "doe ik het volgens het boekje", dan de focus op de studenten te leggen.

Hangt zoiets ook niet sterk af van het vak: Een deftige vraag over integralen, differentiaalvergelijkingen, deftig vraagstuk wet van Archimedes VS vragen aardrijkskunde of geschiedenis?
Uiteraard, in elk vak zit je bovendien met de verschillende beheersingsniveau's.
Kortom, niet zo eenvoudig als enkele plattitudes hier beweren.

Mag ik zeggen dat ik wou dat ik op de school van uw dochter werkte?
Als ex-leerkracht ben ik het er helemaal mee eens op veel vlakken!

Als ouder zou ik dan wél weer eens een kwartiertje over mijn dochter willen spreken met de leerkracht in een verwarmd lokaal ipv 2 minuten aan de schoolpoort. 😉

Qua fondsenwerving vind ik dat ze het perfect doen op die manier!!!

Eigenlijk toch wel diep triest dat scholen een spreekwoordelijke wafelenbak moeten organiseren om geld in te zamelen, waar mensen die dan opgeleid zijn om kennis door te geven even ober kunnen spelen.

Wij hebben ons schoolfeest (middelbaar) dat +-1000 euro opbracht én waar heel het team (+-50 collega's) aanwezig moesten zijn geschrapt en pre-Corona een quiz georganiseerd die +-1500 opbracht en waar 'slechts' 15 collega's moesten opdraven.

Fair om te zeggen dat werken op die quiz telde als een 'doe'-beurt, zoals bv. opendeurdag/extra opendeurdag voor ouders die niet kunnen/... ook 'doe'-beurten zijn en je moet er x-aantal doen per jaar.

Confirmed, leraars hebben veel administratie die ze zichzelf opleggen.

Als je heel de cursus kent, maakt het niet veel uit of je 1/10 of 5/10 of 9/10 van de cursus bevraagt. En we moeten eerlijk zijn, het gaat meestal spontaan over 5/10 of 7/10 of 8/10 in een examen steken. Nobody cares of je 9/10 of 10/10 in een examen steekt. En als er iemand zo achterlijk doet dat dat moet, dan maak je gewoon een stukje meerkeuze en klaar.

Dat is nu echt niet het voorbeeld van administratie waar ik denk dat veel leerkachten over klagen, ik denk dan eerder aan zaken als nodeloos uitschrijven van aangeboden remediëringskansen waar niet op ingegaan is, opvolging van allerhande leerproblemen die als excuus gebruikt worden voor zwakke prestaties (dyslexie/dyscalculie/dysorthografie), leerlingvolgsysteem invullen bij probleemleerlingen voor elk incident, agenda en jaarplan parallel onderhouden (één van die twee zouden moeten volstaan).

De autist in mij wou gewoon graag zoveel mogelijk 10/10, zeker aangezien je in het middelbaar al snel 2h tot 4h examen mag geven.
Maar je denkt alvast voor een stukje zoals mij: om de werklast te beperken combineerde ik wel zoveel mogelijk doelstellingen in meerdere vragen en maakte ik een laatste sectie zaken als kruiswoordraadsels of meerkeuzevragen (maar nooit alleen maar meerkeuzevragen).
Niet alles moest een grote vraag worden natuurlijk.

Ik zag mijn madam hier examens van 15 blz maken. Die zelf 10x maken om te zien of ze nie te lang waren. Dan nog een "faire" puntenverdeling. Examen op 124.25. Uitrekenen, dan terugrekenen naar een score op 20. En dan nog een justificatie van een half blad schrijven. Die was bijna 2u bezig met 1 examen te verbeteren. Wat is er mis met gewoon 5 blz examen. Elk blad op 10 punten. Zal echt geen groot verschil maken op je eindscore. En in Belgie, wat maakt het uit of je afstudeert met 72% of 69% of 75%? Er is geen score-gebaseerde loting om unif binnen te raken, so who cares?

Dat van die faire puntenverdeling is zoals het hoort. Jij redeneert te veel op een niveau hoger onderwijs. In het middelbaar heb je tegenwoordig advocaten die gaan aankloppen bij directies, en die geven daar wel om.

Zo'n score-gebaseerde loting zou ik geen fan van zijn, een meer algemeen eindexamen middelbaar zou echter wel niet verkeerd zijn, maar dan open je een doos van Pandora, waarbij kwaliteitsverschillen tussen verschillende scholen wél eens erg zichtbaar zouden gaan worden.

En de papa die komt zagen, so what. Ik krijg hier elke dag 10 emails gezever van collega's of meeting invites om het volgende drama te bespreken. Uhu, uhu, uhu. Delete/verticaal klasseren. Niet elke mening is relevant...

Als vastbenoemde geef je daar waarschijnlijk (terecht) al wat minder om, als tijdelijke/vervanger dek je jezelf al sneller in. Ik heb gelukkig op dat vlak nooit echte problemen gehad, buiten dit soort gevallen waarbij ik mezelf héél gemakkelijk kon verdedigen. Als deftig leerkracht wetenschappen had je vaak ook de "luxe" dat de leerlingen waarvoor jij de boeman was, die hen moest buizen vaak ook nog een buis voor wiskunde erbovenop hebben (wie het inzicht voor chemie/fysica ontbreekt, is meestal op wiskundig vlak nog erger), kon bijna je klok erop gelijk zetten. Slechtere leerkrachten wetenschappen hadden wel al eens meer problemen, maar hey, die waren vaak benoemd. Dus op dat vlak benijd ik collega-leerkrachten wiskunde niet en verdedigde ik ze zoveel mogelijk, in tegenstelling tot andere "empathische" maar deloyale collega's die graag net zoals ouders de lat wiskunde (nog) lager zouden leggen.

Maar ik daag je het uit om eens te gaan doen: gaan lesgeven in het huidige secundair onderwijs en mails van ouders verticaal te klasseren...
ik vind het één zolang het beleefde en constructieve mails zijn ook not done, maar daarnaast is er ook nog de directie hé, mijn zus staat nog in het onderwijs, wat je daar soms nog van hoort... Jij onderschat toch echt de mondigheid van ouders tegenwoordig, ondanks dat je vrouw zelf enkele jaren heeft lesgegeven?

Maar ik daag je het uit om eens te gaan doen: gaan lesgeven in het huidige secundair onderwijs en mails van ouders verticaal te klasseren...
ik vind het één zolang het beleefde en constructieve mails zijn ook not done, maar daarnaast is er ook nog de directie hé, mijn zus staat nog in het onderwijs, wat je daar soms nog van hoort... Jij onderschat toch echt de mondigheid van ouders tegenwoordig, ondanks dat je vrouw zelf enkele jaren heeft lesgegeven?

Vergeet hierbij ook de factor Smartschool niet. Als mijn ouders vroeger een leerkracht wouden spreken, moesten ze eerst via de directeur passeren en uitleggen wat het probleem was. Tegenwoordig sturen ze gewoon zonder gêne een bericht via Smartschool naar desbetreffende leerkracht. En ja, als je die berichten dan verticaal klasseert is het volgende gewoon naar de directeur en mag je het als leerkracht daar gaan uitleggen.

Vergeet hierbij ook de factor Smartschool niet. Als mijn ouders vroeger een leerkracht wouden spreken, moesten ze eerst via de directeur passeren en uitleggen wat het probleem was. Tegenwoordig sturen ze gewoon zonder gêne een bericht via Smartschool naar desbetreffende leerkracht. En ja, als je die berichten dan verticaal klasseert is het volgende gewoon naar de directeur en mag je het als leerkracht daar gaan uitleggen.
De reden waarom wij als school geen smartschool gebruiken voor communicatie met de ouders :).

Alle communicatie gebeurt persoonlijk aan de schoolpoort of in de klas zelf (de school is een open ruimte voor iedereen bij ons) of, voor de eenvoudige zaken, via mail of met briefjes met het kind. Vroeger was dat de persoonlijke mail van de leerkracht, nu heeft iedereen een @naamschool.be account waarvan niet langer verwacht wordt dat die gelezen wordt ver na de uren of in het weekend. Ouders hebben dit nu wel door :).

Dus op dat vlak benijd ik collega-leerkrachten wiskunde niet en verdedigde ik ze zoveel mogelijk, in tegenstelling tot andere "empathische" maar deloyale collega's die graag net zoals ouders de lat wiskunde (nog) lager zouden leggen.

Probleem is ook dat in richtingen als TSO en BSO leerlingen gerust voor aantal vakken echt diep mogen buizen en nog mogen overgaan.
Ze beseffen dat ook en het kan hun ook geen zak schelen. Blijven zitten heeft geen nut, ze vinden dat niet erg, ze doen niets meer en ze knoeien zich er dan wel door om het volgende jaar ook gewoon 2 keer te doen.

De helft van de leerlingen in het 5de middelbaar weten niet dat een breuk eigenlijk een deling is en ook als een kommagetal geschreven kan worden. Hierdoor kunnen ze dus niet met een simpel rekenmachine werken.

Ik heb een leerling die tijdens een toets zijn oefenfiche gewoon overschreef. Hij heeft mij gezegd dat hij sinds het 6de leerjaar tot het 4de middelbaar nog nooit geslaagd was voor wiskunde.

Ik heb hem zijn toets 3 keer laten herdoen. Heb dan uiteindelijk de drie toetsen opgeteld en dan kwam hij aan een 3/10. 🤦‍♂️

Resultaat, ik ga kunnen "remediëren", lees onbetaald bijles geven. Je moet voor al die leerlingen dan ook nog een soort van inhaaltraject voorzien omdat ze de doelstellingen van vorig jaar niet behaald hadden.

Moest ik de leerplannen respecteren en niet hier en daar een broltaak (die ze met photomath kunnen maken) insteken, formulebladen uitdelen of toetsen laten herdoen zodat ze hun punten kunnen ophalen dan zit je met 20-30 leerlingen die je kan gaan remediëren alleen al voor wiskunde.

De meeste van die leerlingen gaan ook allemaal in de zorg werken of als rekkenvuller, wat heeft dat dan voor nut dat ze de "discriminant" van buiten kennen en kunnen toepassen maar geen rekenmachine kunnen gebruiken.

Gewoon doen zoals de rest en ze er doorlaten.

Laatst bewerkt door een moderator:

Denk je dat dat ergens anders zoveel beter is? Ik kan je hier een bloemlezing geven van prachtige emails die ik elke ochtend mag deleten. Als je van alles moet wakker liggen, ga je niet veel slapen hoor. In sommige meetings zitten ze me gewoon letterlijk af te blaffen en is het "FUCK YOU", "SHUT UP", "HOOOOOW IS THIS POSSIBLE", "I WANT YOU TO DO XYZ BY TOMORROW - I'll look at it next week *gniffel*".

Komaan, je bent toch zelf ouder. Kun je nu geen 12 of 14 of 16 jarige aan als ze je in een ultieme machtpositie zetten?

Een ouder is mondig. So what? Die staan toch niet boven je, hun mening is toch niet meer waard dan jouw mening. Waarom altijd dat onderdanige zielige gedoe. Mijn madam gaf fysica in het 3e en het 4e. Zo 1 en 2h aan 5 of 6 klassen. Die gaf hetzelfde examen overal en je zag de waterval gewoon van Latijn naar moderne naar weet ik veel welk vuilbakrichtingetje ze daar hadden. 80% gemiddeld, 60% gemiddeld tot soms 20% of 30% gemiddeld voor een klas. Daar stond ook een hele rij ouders te zagen. "Studeer meer", "begin met huiswerken in te dienen". Waren daar soms sjarels die 0 labo's op 5 indienen. En dan verwonderd zijn dat ze er niks van bakken. Daar moet je zelfs geen discussie over voeren.

Die is vertrokken omdat 5x hetzelfde op een week geven nu niet echt boeiend is. Vooral niet als je 3 van de 5 klassen gewoon hopeloze gevallen hebt... Die directrice belt nog elk jaar om terug te keren. Maar ja, blijf maar denken dat je als leraar 1-2-3 wegwerpbaar bent. Bange muizen.

Man toch, kan jij een stukje bullshit verkopen op basis van niets meer dan buikgevoel.
Een evaluatie moet niet meer valide en representatief zijn of zo? Pedagogisch is een louter meerkeuze examen niets waard.
Hoe ga je aantonen dat een leerlingen de LPD/ET beheerst als je ze niet evalueert?

En pedagogisch is elke bladzijde van de cursus coveren meer verantwoord dan een meerkeuze examen.

En examens waar je 2h per examen moet verbeteren zijn zinvol of wat? (geheimpje, ik heb 100en examens 3hoeksmeetkunde verbeterd van mijn madam). Ik deed dat op 15 ipv 2h. Ja, er zal daar zeker 1 1 of 2 punten te veel of te weinig gekregen hebben. 3x raden, geen haan naar gekraaid hoor. Na 2 vragen weet je toch al of het 10, 50, 70 of 90% zal zijn. Die 11e of 12e of 13e vraag maken geen fluit uit hoor.

Je hebt zo van die ouders genre "voetbalvrouwen". Dat zijn vrouwen met lederen broeken, die zich opgieten met cava en aan de het voetbalveld lopen te schelden en gewoon uit zijn op ruzie met andere ouders. Aan de schoolpoort staan ook zulke vrouwen, die gewoon uit zijn op ruzie met de leerkrachten.

En pedagogisch is elke bladzijde van de cursus coveren meer verantwoord dan een meerkeuze examen.
Niemand spreekt over elke pagina. Wel over elk leerplandoel.
En examens waar je 2h per examen moet verbeteren zijn zinvol of wat? (geheimpje, ik heb 100en examens 3hoeksmeetkunde verbeterd van mijn madam). Ik deed dat op 15 ipv 2h. Ja, er zal daar zeker 1 1 of 2 punten te veel of te weinig gekregen hebben. 3x raden, geen haan naar gekraaid hoor. Na 2 vragen weet je toch al of het 10, 50, 70 of 90% zal zijn. Die 11e of 12e of 13e vraag maken geen fluit uit hoor.
Tuurlijk wel. Zonder inhoudelijke argumenten van jou kant stopt het hier wel voor mij. Iemand die duidelijk geen benul heeft waar die over spreekt maar blijft doordrammen over hoe makkelijk een ander zijn job is, gebaseerd op niets dan gebakken lucht, die geen zin heeft om zijn beeld bij te stellen, is niet de interessantste gesprekspartner.

Laatst bewerkt:
Je hebt zo van die ouders genre "voetbalvrouwen". Dat zijn vrouwen met lederen broeken, die zich opgieten met cava en aan de het voetbalveld lopen te schelden en gewoon uit zijn op ruzie met andere ouders. Aan de schoolpoort staan ook zulke vrouwen, die gewoon uit zijn op ruzie met de leerkrachten.
Luizenmoeders 😀

Gelijkaardig aan de Corona -maatregelen: De leerlingen moeten de mondmaskers dragen en malen daar niet om, de ouders daarentegen.

Mss is mijn geheugen gewist maar ouders die naar school kwamen in de late jaren 90 was toch zeer uitzonderlijk, voor de ouder -contacten hebben mijn eigen ouders heel vaak forfait gegeven omdat ze dat pas zinvol vonden bij problemen of wanneer er keuzes moesten gemaakt worden, als de testresultaten niet goed waren was dat zonder pardon mijn eigen schuld - in geen 1000 jaar dat een leerkracht daar ook maar iets mee te maken zou hebben.

Niet enkel met de leerkrachten hoor.

Op de school waar ik lesgeef hebben de moeders, vaders en leerlingen onderling "gevochten" op het oudercontact. :rofl:

Denk je dat dat ergens anders zoveel beter is? Ik kan je hier een bloemlezing geven van prachtige emails die ik elke ochtend mag deleten. Als je van alles moet wakker liggen, ga je niet veel slapen hoor. In sommige meetings zitten ze me gewoon letterlijk af te blaffen en is het "FUCK YOU", "SHUT UP", "HOOOOOW IS THIS POSSIBLE", "I WANT YOU TO DO XYZ BY TOMORROW - I'll look at it next week *gniffel*".

Komaan, je bent toch zelf ouder. Kun je nu geen 12 of 14 of 16 jarige aan als ze je in een ultieme machtpositie zetten?

Een ouder is mondig. So what? Die staan toch niet boven je, hun mening is toch niet meer waard dan jouw mening. Waarom altijd dat onderdanige zielige gedoe.
Ja op een ander is het beter en nee het is niet normaal je te laten uitschelden of afblaffen.

Dat jij vindt dat leerkrachten niet moeten klagen over onrespectvol gedrag van derden omdat je jezelf onrespectvol laat behandelen en te laf bent om hier iets aan te doen is al helemaal scheef.

Als jij jezelf laat afblaffen tijdens een meeting en dat accepteert wie is er dan zielig en onderdanig?

Wij hebben ons schoolfeest (middelbaar) dat +-1000 euro opbracht én waar heel het team (+-50 collega's) aanwezig moesten zijn geschrapt en pre-Corona een quiz georganiseerd die +-1500 opbracht en waar 'slechts' 15 collega's moesten opdraven.

Fair om te zeggen dat werken op die quiz telde als een 'doe'-beurt, zoals bv. opendeurdag/extra opendeurdag voor ouders die niet kunnen/... ook 'doe'-beurten zijn en je moet er x-aantal doen per jaar.
Als ge echt geld wilt binnenhalen met een school activiteit moet ge een sponsorloop doen. Bij ons tikte dat meestal toch tegen de 10k aan voor een middelbare school.

Het is tijdens de schooluren, je moet er niets voor voorzien, leerlingen zijn buiten en "sporten" en je kan het met minder leerkrachten doen.

Wij deden dit meestal wel voor een goed doel.

Terug
Bovenaan