Leerkrachtentopic

Ik heb het niet over administratie die nodig is. Ik heb het over debiele extra stuff waar niemand iets aan heeft.

Mijn madam moest toen ze nog les gaf bij elke toets een motivatie blad invullen per leerling. Je krijgt 17 want ABC. Avonden lang bezig zijn en dan nog x aantal toetsen per semester. Alsof er ooit iemand dat zal lezen. Waarom heb je 17? Omdat vraag 1-6 juist hebt en vraag 7 niet. Einde.

Goh, ik deed dat vroeger "spontaan", ook al vroeg de school dat niet (altijd). Echter wel niet op basis van de cursus, maar gewoon de leerplandoelstellingen noteren bij elke examenvraag, veel werk is dat toch niet? Ik vind dat zeker in een examen middelbaar onderwijs de belangrijkste leerplandoelstellingen wel allemaal aan bod moeten komen.

Handig zelfs: want ooit papa 'professioneel scheikundige' gehad die examen kwam inkijken, die mij aanviel dat ik dat wel héél moeilijk vroeg, ik droogweg: dat is letterlijk de manier waarop het leerplan dat voorschrijft: hier is het examen, hier is de cursus, en extra uitleg is uw zoon nooit komen vragen ondanks aanbod.

Plus, en daar ben ik het wél met je eens, sommige scholen vroegen wel een uitgebreide motivering voor een B- of C-attest te motiveren, waarbij je dan de leerplandoelstellingen moest opsommen die niet behaald werden, voor mij was dat dan een eenvoudige check van welke vragen/onderdelen op het examen onvoldoende waren.

Of matrices invullen met welk stuk van de cursus gecoverd is met welk stuk van het examen om dan te zien of er voldoende in het examen zit.... sinds wanneer moet elk hoofdstuk in een examen zitten. Kom je op unief en krijg je uit 500blz cursus 2 vragen...

Dergelijke dommigheden dumpen, nobody cares. Lijkt me vooral *iemand* die een methode oplegt ipv een doelstelling.

Verschil met de universiteit is wel behoorlijk groot natuurlijk. Als jouw vrouw in het middelbaar wiskunde gaf, dan gaf ze zowel meetkunde, goniometrie (nu ja, deel van meetkunde, maar goed), algebra, integraalrekening, statistiek, ... etc. allemaal als één groot vak, aan de universiteit zijn dat verschillende, afzonderlijke vakken binnen richtingen met voldoende wiskunde. De verhouding van die zaken tussen cursus en examen mag ook wel gelijk blijven dan.

Trouwens voor proffen die aan de unief hun examens maakten en daarbij het grootste thema uit hun cursus niet bevraagden, heb ik overigens nooit veel sympathie gehad. Zelfs een steekproef behoort representatief te zijn.

Confirmed, leraars hebben veel administratie die ze zichzelf opleggen.

Als je heel de cursus kent, maakt het niet veel uit of je 1/10 of 5/10 of 9/10 van de cursus bevraagt. En we moeten eerlijk zijn, het gaat meestal spontaan over 5/10 of 7/10 of 8/10 in een examen steken. Nobody cares of je 9/10 of 10/10 in een examen steekt. En als er iemand zo achterlijk doet dat dat moet, dan maak je gewoon een stukje meerkeuze en klaar.

Ik zag mijn madam hier examens van 15 blz maken. Die zelf 10x maken om te zien of ze nie te lang waren. Dan nog een "faire" puntenverdeling. Examen op 124.25. Uitrekenen, dan terugrekenen naar een score op 20. En dan nog een justificatie van een half blad schrijven. Die was bijna 2u bezig met 1 examen te verbeteren. Wat is er mis met gewoon 5 blz examen. Elk blad op 10 punten. Zal echt geen groot verschil maken op je eindscore. En in Belgie, wat maakt het uit of je afstudeert met 72% of 69% of 75%? Er is geen score-gebaseerde loting om unif binnen te raken, so who cares?

En de papa die komt zagen, so what. Ik krijg hier elke dag 10 emails gezever van collega's of meeting invites om het volgende drama te bespreken. Uhu, uhu, uhu. Delete/verticaal klasseren. Niet elke mening is relevant...

Ik zag mijn madam hier examens van 15 blz maken. Die zelf 10x maken om te zien of ze nie te lang waren. Dan nog een "faire" puntenverdeling. Examen op 124.25. Uitrekenen, dan terugrekenen naar een score op 20. En dan nog een justificatie van een half blad schrijven. Die was bijna 2u bezig met 1 examen te verbeteren. Wat is er mis met gewoon 5 blz examen. Elk blad op 10 punten.

Mijn leerkracht wiskunde was een zalige vent, zo een valse trage (stappen overslaan zodat diegenen die niet 100% mee waren er later nog wat werk aan hadden of wat vragen mochten en konden stellen). Zijn examens waren dan ook heel eenvoudig: 3 vragen: de eerste kon iedereen als je wat gestudeerd had, de 2de was moeilijker en de 3de was voor de knappe koppen. Je moest ook niet lang wachten op je resultaat want die examens waren al voor 80% verbeterd tegen de tijd dat de laatste leerling klaar was.

Geen idee of leerkrachten nu nog die vrijheden hebben.

Als je heel de cursus kent, maakt het niet veel uit of je 1/10 of 5/10 of 9/10 van de cursus bevraagt. En we moeten eerlijk zijn, het gaat meestal spontaan over 5/10 of 7/10 of 8/10 in een examen steken. Nobody cares of je 9/10 of 10/10 in een examen steekt. En als er iemand zo achterlijk doet dat dat moet, dan maak je gewoon een stukje meerkeuze en klaar.

Ik zag mijn madam hier examens van 15 blz maken. Die zelf 10x maken om te zien of ze nie te lang waren. Dan nog een "faire" puntenverdeling. Examen op 124.25. Uitrekenen, dan terugrekenen naar een score op 20. En dan nog een justificatie van een half blad schrijven. Die was bijna 2u bezig met 1 examen te verbeteren. Wat is er mis met gewoon 5 blz examen. Elk blad op 10 punten. Zal echt geen groot verschil maken op je eindscore. En in Belgie, wat maakt het uit of je afstudeert met 72% of 69% of 75%? Er is geen score-gebaseerde loting om unif binnen te raken, so who cares?

En de papa die komt zagen, so what. Ik krijg hier elke dag 10 emails gezever van collega's of meeting invites om het volgende drama te bespreken. Uhu, uhu, uhu. Delete/verticaal klasseren. Niet elke mening is relevant...

+1
Toch vreemd ook aangezien die mensen hoger onderwijs hebben genoten. Die examens waren vaak toch gewoon het summum van efficientie, zeker de mondeling examens. Een vak van 50 lesuren met een cursus van 3blz? Hier zijn 3 examenvragen.

Ho maar mevrouw Vandekaveyen met je cursus geschiedenis van 30blz in het vierde middelbaar, ik zou toch inderdaad minstens 20 vragen stellen!!! En inderdaad gooi er nog maar een bonusvraag of 5 in over "wie was" of "wat was", ze zouden maar eens een vraag niet weten!!!

+1
Toch vreemd ook aangezien die mensen hoger onderwijs hebben genoten. Die examens waren vaak toch gewoon het summum van efficientie, zeker de mondeling examens. Een vak van 50 lesuren met een cursus van 3blz? Hier zijn 3 examenvragen.

Ho maar mevrouw Vandekaveyen met je cursus geschiedenis van 30blz in het vierde middelbaar, ik zou toch inderdaad minstens 20 vragen stellen!!! En inderdaad gooi er nog maar een bonusvraag of 5 in over "wie was" of "wat was", ze zouden maar eens een vraag niet weten!!!
De dag van vandaag moet je kunnen bewijzen dat de leerplan doelstellingen bereikt zijn. Dus moeten die ook allemaal in examenvragen verweven zijn.
Een examen van 5 vragen kan dat niet.

Man toch, kan jij een stukje bullshit verkopen op basis van niets meer dan buikgevoel.
Een evaluatie moet niet meer valide en representatief zijn of zo? Pedagogisch is een louter meerkeuze examen niets waard.
Hoe ga je aantonen dat een leerlingen de LPD/ET beheerst als je ze niet evalueert?

Ik maak Toledo-examens. Gewoon digitaal, verbetert zichzelf. Ik vraag ook niet alles. Ik zeg wat belangrijk is voor het examen, maar geen garantie dat ik het vraag. Doorgaans mag je de vraag nog de week voorheen cadeau geven, ze gaan er toch in slagen om fout te antwoorden. De smartphone-jeugd, van alles fotos maken en niks opschrijven...

Dus iemand dat niet eens de stelling van pythagoras zelf snapt vind jij goed om kennis over te dragen?
Nee die persoon in kwestie moest zelfs continue bijles krijgen van haar mama (die wiskunde geeft in hogere jaren) :laugh:
Ik zei "random een belg", dus nee, niet noodzakelijk iemand die de stelling van pythagoras niet snapt. Ik denk dat de meeste leerkrachten wel de stelling van pythagoras zullen snappen (al dan niet na nog even heropfrissen), hoor :).
SomeDude zei:
Dan trekken jullie de gemiddelde cijfers serieus naar boven. Precies of er toch iets in de lucht hangt in W-Vl dat niet gezond is voor kinderen :laugh:
wij zijn voor sommigen wel de school van de laatste kans, maar ik zie niet waar wij het gemiddelde serieus naar boven moeten trekken, wie bvb logo krijgt of angststoornissen heeft, zit niet in je 10%, hé.

Nu mijn oudste naar het 1e leerjaar gaat merk ik toch dat het niet meer is zoals vroeger hoor... Er wordt veel meer naar het karakter gekeken en daar ook een begeleiding in gedaan dan puur hersenloos "uwe kleine heeft 2/10 op zijn optelsommen gehaald, daar moet hij dus meer op oefenen" zoals pakweg 30j terug.

Zelfs in het 2e kleuterklasje zijn ze constant bezig om de kinderen te evalueren, hoe gaat dat logisch denkvermogen, hoe lukt het om de emoties uit te drukken, kan dat kind goed samenwerken of is het meer iemand op zichzelf, etc...

Kan natuurlijk ook zijn dat ik het vroeger anders ervaren heb maar ook mijn ouders herinneren zich niet dat er zo "grondig" te werk gegaan werd vroeger.

Soit, dikke pluim voor de mensen die met passie in het onderwijs staan, een van de meest ondankbare jobs en de mensen die er niet voor leven hebben voor hun 40 een burnout.
Er wordt inderdaad anders geëvalueerd dan vroeger, en dat vraagt natuurlijk heel wat werk. Waar ik vroeger doorheen heel het lager tussen de 60-75 scoorde ongeveer, is het nu al alarm als je kind in de 60-zone zit (alhoewel er nu meer met 'gezichtjes' wordt gewerkt zeker'?). Er wordt gewoon veel korter op de bal gespeeld. Toen ik met 65 naar huis kwam voor taal of wiskunde, was er geen enkele leerkracht die daar een spel van maakte. Ik scoorde op mijn eindexamen in het 6de 55 voor wiskunde en iets meer voor taal. Dat was de allereerste keer dat het digitaal werd nagekeken door een computer. Toen was het de eerste keer in die 6 jaar dat er een alarm afging, maar uiteindelijk lieten ze me ook gewoon naar het ASO gaan. No worries... Het was een jongensschool met mannelijke leerkrachten, zal er ook wel toe bijgedragen hebben :D
Nu is een oudercontact enorm gedetailleerd... ik weet niet hoe het anders te zeggen. Ze zitten er met een vergrootglas op. Dat is vooral handig voor de kinderen die het nodig hebben, die vroeger in het watervalsysteem terecht kwamen. Maar wat voor werk vergt dit wel niet?

+1

Efficiënt misschien, maar een deftige evaluatie toch zeker niet.

Mijn leerkracht wiskunde was een zalige vent, zo een valse trage (stappen overslaan zodat diegenen die niet 100% mee waren er later nog wat werk aan hadden of wat vragen mochten en konden stellen). Zijn examens waren dan ook heel eenvoudig: 3 vragen: de eerste kon iedereen als je wat gestudeerd had, de 2de was moeilijker en de 3de was voor de knappe koppen. Je moest ook niet lang wachten op je resultaat want die examens waren al voor 80% verbeterd tegen de tijd dat de laatste leerling klaar was.

Idem leraar geschiedenis.
5 vragen, duurtijd examen maken 1 uur, als je het echt goed kon was je klaar na 45 minuten.
Maar we moesten blijven tot 11u, dus om 11u wist iedereen zijn punten al.
Wij tevreden en de leraar tevreden.

Shit ik krijg hier flashbacks van de examentoezichter die na het indienen van de eerste student driftig zit te schrappen met de rode balpen op dat ingediend examen.

Soms ja, maar vaak ook domme zaken. Alle klassen moeten nu een kerstboom zetten. Het school stopt volgende week vrijdag, lijkt me nu geen prioriteit.
mij ook niet, maar in een katholieke school zou het me verbazen als dat niet in het leerplan zit.
Chauffagist zei:
Oudercontacten gaan online door in die vervroegde vakantieweek. Nu zit je met van die loserscheidingen, waar de ouders apart een oudercontact willen/eisen. Wat voor gedoe is dat nu? Je hebt die kinderen toch samen gemaakt. Pannenkoekendirecteur geeft zulke natuurlijk hun goesting.
als het voor de bespreking beter is, doen wij dat ook. Verre van standaard, maar soms ga je uit zo'n oudercontact anders niks halen als de ouders met getrokken messen zitten.
Chauffagist zei:
1 schoolfeest is niet genoeg, dat moeten er 3 zijn. Zo stopt het natuurlijk nooit.
ken geen enkele school die 3 schoolfeesten doet, maar uit financiele noodzaak wel vaak een schoolfeest + nog een eetmaaltijd ofzo. Zonder dat lukt het vaak niet.

Er wordt inderdaad anders geëvalueerd dan vroeger, en dat vraagt natuurlijk heel wat werk. Waar ik vroeger doorheen heel het lager tussen de 60-75 scoorde ongeveer, is het nu al alarm als je kind in de 60-zone zit (alhoewel er nu meer met 'gezichtjes' wordt gewerkt zeker'?). Er wordt gewoon veel korter op de bal gespeeld. Toen ik met 65 naar huis kwam voor taal of wiskunde, was er geen enkele leerkracht die daar een spel van maakte. Ik scoorde op mijn eindexamen in het 6de 55 voor wiskunde en iets meer voor taal. Dat was de allereerste keer dat het digitaal werd nagekeken door een computer. Toen was het de eerste keer in die 6 jaar dat er een alarm afging, maar uiteindelijk lieten ze me ook gewoon naar het ASO gaan. No worries... Het was een jongensschool met mannelijke leerkrachten, zal er ook wel toe bijgedragen hebben :D
Nu is een oudercontact enorm gedetailleerd... ik weet niet hoe het anders te zeggen. Ze zitten er met een vergrootglas op. Dat is vooral handig voor de kinderen die het nodig hebben, die vroeger in het watervalsysteem terecht kwamen. Maar wat voor werk vergt dit wel niet?

Ik hoor hier zeer vaak: ja, onderwijs is niet meer zoals vroeger, meer taken, complexer etc...

Realiteit:
- België zakt op de rankings van kwaliteit onderwijs
- meer en meer zijn onze hogescholen diploma-fabrieken geworden, zegt niks meer over kwaliteit.
- algemene kennis en zelfs -kennis dt regels gaat erop achteruit.

Dus waar is men mee bezig?

Efficiënt misschien, maar een deftige evaluatie toch zeker niet.
Natuurlijk wel. Die vragen waren essayistisch van aard natuurlijk waardoor je gedwongen werd een duidelijke synthese aan te bieden. Veel beter dan 10 vergelijk X met Y vragen ofzo. Op die manier testte je kennis en inzicht en kon je de papegaaien duchtig laten zweten.

De dag van vandaag moet je kunnen bewijzen dat de leerplan doelstellingen bereikt zijn. Dus moeten die ook allemaal in examenvragen verweven zijn.
Een examen van 5 vragen kan dat niet.

Vijf is wat overdreven, maar je hoeft echt geen examen van 4-5 blz op te stellen om de leerplandoelstellingen te testen. Te veel leraren gaan gewoon te weinig pragmatisch om met die plannen. Er zijn er gelukkig wel nog steeds die dat wél kunnen.

mij ook niet, maar in een katholieke school zou het me verbazen als dat niet in het leerplan zit.
Waarschijnlijk, maar in kleine schooltjes moet je dat lezen als: juf zorgt zelf voor een boom en versiering en opkuis achteraf...
als het voor de bespreking beter is, doen wij dat ook. Verre van standaard, maar soms ga je uit zo'n oudercontact anders niks halen als de ouders met getrokken messen zitten.
Nooit begrepen dat kinderen gebruikt worden als speelbal in echtscheidingen...

ken geen enkele school die 3 schoolfeesten doet, maar uit financiele noodzaak wel vaak een schoolfeest + nog een eetmaaltijd ofzo. Zonder dat lukt het vaak niet.
Hier wel, zelf op 1 mei :o

Natuurlijk wel. Die vragen waren essayistisch van aard natuurlijk waardoor je gedwongen werd een duidelijke synthese aan te bieden. Veel beter dan 10 vergelijk X met Y vragen ofzo. Op die manier testte je kennis en inzicht en kon je de papegaaien duchtig laten zweten.
Enkel als je het doel op dat beheersingsniveau (creeëren/evalueren) moet evalueren.
Anders totaal niet.
Veel leerplandoelen moeten slechts op een lager beheersingsniveau geëvalueerd worden. Een hoger beheersingsniveau toetsen kan geen aanleiding tot een B- of C-attest. Die beheersingsniveaus staan zwart op wit in de eindtermen en leerplannen en zijn bindend.
Ach ja, wat baten kaars en bril - ik vermoed dat de harde roepers hier nog niet eens weten wat Bloom met het onderwijs te maken heeft.
Vijf is wat overdreven, maar je hoeft echt geen examen van 4-5 blz op te stellen om de leerplandoelstellingen te testen. Te veel leraren gaan gewoon te weinig pragmatisch om met die plannen. Er zijn er gelukkig wel nog steeds die dat wél kunnen.
OF je doet eens een leerplan/de eindtermen open en ziet dat je onmogelijk een geldige evaluatie kan opstellen op die manier.
Ik leid uit je antwoorden af dat je er nog nooit een van dichtbij hebt gezien.

Ik hoor hier zeer vaak: ja, onderwijs is niet meer zoals vroeger, meer taken, complexer etc...

Realiteit:
- België zakt op de rankings van kwaliteit onderwijs
- meer en meer zijn onze hogescholen diploma-fabrieken geworden, zegt niks meer over kwaliteit.
- algemene kennis en zelfs -kennis dt regels gaat erop achteruit.

Dus waar is men mee bezig?
Diploma's afleveren, 9 op 20 en "buispunten inzetten", 11op20 is goed gewerkt mentaliteit, zoveel mogelijk studenten lokken, alles op maat van de student aanbieden met bijna à la carte studie-aanbod..

Wat schoolfeesten en oudercontacten betreft:
Dochter zit nu in de 2de kleuterklas: nog geen enkel oudercontact gehad. Er specifiek naar gevraagd bij de directie: "als er problemen zijn, nemen we zelf wel contact op met de ouders" + wel informele contacten bij brengen en afhalen. Pech voor de ouders die wél voor 8u op hun werk moeten zijn of niet om 15u30 aan de schoolpoort kunnen staan. :unsure:

Schoolfeesten: 1x een zondags ontbijt gedaan in september, al de rest zijn briefjes in de boekentas met bestellingen die op 1 moment, gedurende 1u kunnen afgehaald worden in de klas van je kind.
Maar wel leuke dingen. Vorig jaar was het ontbijt in taartdozen af te halen, nu gourmetschotels met een fles wijn,....
Ze verkopen ook schoolkalenders met alle vrije dagen op en foto's van de klassen zelf (tevens ook de enige manier om een jaaroverzicht van de vrije dagen te krijgen blijkbaar 😖),...
Iets wat opmerkelijk minder tijd en energie vraagt dan de klassieke mosselsouper .

Terug
Bovenaan