Ik heb het niet over administratie die nodig is. Ik heb het over debiele extra stuff waar niemand iets aan heeft.
Mijn madam moest toen ze nog les gaf bij elke toets een motivatie blad invullen per leerling. Je krijgt 17 want ABC. Avonden lang bezig zijn en dan nog x aantal toetsen per semester. Alsof er ooit iemand dat zal lezen. Waarom heb je 17? Omdat vraag 1-6 juist hebt en vraag 7 niet. Einde.
Goh, ik deed dat vroeger "spontaan", ook al vroeg de school dat niet (altijd). Echter wel niet op basis van de cursus, maar gewoon de leerplandoelstellingen noteren bij elke examenvraag, veel werk is dat toch niet? Ik vind dat zeker in een examen middelbaar onderwijs de belangrijkste leerplandoelstellingen wel allemaal aan bod moeten komen.
Handig zelfs: want ooit papa 'professioneel scheikundige' gehad die examen kwam inkijken, die mij aanviel dat ik dat wel héél moeilijk vroeg, ik droogweg: dat is letterlijk de manier waarop het leerplan dat voorschrijft: hier is het examen, hier is de cursus, en extra uitleg is uw zoon nooit komen vragen ondanks aanbod.
Plus, en daar ben ik het wél met je eens, sommige scholen vroegen wel een uitgebreide motivering voor een B- of C-attest te motiveren, waarbij je dan de leerplandoelstellingen moest opsommen die niet behaald werden, voor mij was dat dan een eenvoudige check van welke vragen/onderdelen op het examen onvoldoende waren.
Of matrices invullen met welk stuk van de cursus gecoverd is met welk stuk van het examen om dan te zien of er voldoende in het examen zit.... sinds wanneer moet elk hoofdstuk in een examen zitten. Kom je op unief en krijg je uit 500blz cursus 2 vragen...
Dergelijke dommigheden dumpen, nobody cares. Lijkt me vooral *iemand* die een methode oplegt ipv een doelstelling.
Verschil met de universiteit is wel behoorlijk groot natuurlijk. Als jouw vrouw in het middelbaar wiskunde gaf, dan gaf ze zowel meetkunde, goniometrie (nu ja, deel van meetkunde, maar goed), algebra, integraalrekening, statistiek, ... etc. allemaal als één groot vak, aan de universiteit zijn dat verschillende, afzonderlijke vakken binnen richtingen met voldoende wiskunde. De verhouding van die zaken tussen cursus en examen mag ook wel gelijk blijven dan.
Trouwens voor proffen die aan de unief hun examens maakten en daarbij het grootste thema uit hun cursus niet bevraagden, heb ik overigens nooit veel sympathie gehad. Zelfs een steekproef behoort representatief te zijn.
.

),...