Waarom zou je master wiskunde nodig hebben in 1e of 2e graad? Bachelor wiskunde volstaat prima

Of een andere waar je toch wat wiskunde of wiskundig inzicht voor nodig hebt maar toch geen PO
Het tekort aan wiskunde leerkrachten zit in de eerste plaats bij de masters natuurlijk, niet dat er waarschijnlijk veel bachelors wiskunde op overschot zijn, maar soit.
Ik vermoed dat
@Chauffagist doelt op de educatieve master die je tegenwoordig moet volgen, in mijn tijd was dat nog de specifieke lerarenopleiding, voorheen was dat de D-cursus/aggregaat.
Als je met oude leerkrachten babbelde, dan merk je ook al duidelijk dat vroeger zo'n aggregaat een beperkte inspanning van een paar extra vakken was aan de unief met maar een beperkt aantal uren stage, vervolgens is dat na hervorming en hervorming een steeds grotere inspanning geworden. Met (voorlopig) als laatste slotstuk de 'eis' van universiteiten en hogescholen dat het volwassenenonderwijs die opleiding niet meer mocht geven - meer studenten/geld voor hun natuurlijk - waardoor iedereen die nu nog een lerarenopleiding wilt halen 60 studiepunten bij hun moet volgen. Ditmaal met nog meer stage dan vroeger (inclusief nog wat tierlantijntjes die eigenlijk meer geforceerd vrijwilligerswerk zijn dan lesgeven).
In de praktijk komt dat neer op 1 à 2 jaar meerdere avonden per week, plus stage, een stevige inspanning, zeker als je die combineert met lesgeven. Ik heb die destijds gecombineerd met een relatief luxe-jobke in de chemie-sector (dat beter betaalde als het onderwijs, maar die ik niet zo graag deed). De mate waarin dit nog combineerbaar is met voltijds lesgeven en een privéleven? Quasi niet denk ik dan, tenzij je een luxe-lessenrooster krijgt, maar die zijn doorgaans echter voor de oude, vastbenoemde rotten, niet voor startende leerkrachten (tenzij ze een kruiwagen hebben).
Als je er wat kritischer naar kijkt is het hoger onderwijs in deze geen neutrale acteur hoor, noch op het vlak van de lerarenopleidingen:
- die hebben ze vele jaren geleden al uitgehold door bachelor-leerkrachten heeft "uitgehold" een vak minder te laten studeren maar meer stage te geven. Zijn dat nu inhoudelijk sterkere leerkrachten? Eerlijk gezegd, afgaande op stagairs die ik heb mogen begeleiden denk ik dan weer van niet: leerkracht biologie/fysica die basis chemie-notatie niet beheerste, kennis van plantkunde was ook maar pover... als ik dat dan vergelijk met mijn stagementor (ook maar "bachelor").
- Hogescholen hebben volop de lat laten zakken, en dat ligt niet alleen aan de verminderde kwaliteit van de instroom, maar zelf ook vooral niet te streng zijn: te lage slaagcijfers voor Frans bij regenten lager onderwijs? Dat moet toch wel aan de docent liggen zeker... ontslag!
Ken een gelijkaardig verhaal van een docente wiskunde meer hier in de buurt.
- Tel daarbij dat men (intussen vele jaren geleden) heel wat wetenschappelijke masters waaronder wiskunde van 1 naar 2 jaar gebracht heeft, een mooie cash-grab van de universiteiten ten koste van degenen die dat diploma willen halen als je weet dat een student voor één jaar ruwweg €7k à 10k aan inkomsten vertegenwoordigt voor hen.
Hebben ze echter 1 vol jaar aan extra inhoud toegevoegd? God, nee. Integendeel: wat extra labostages, een mini-thesis (want één grote is niet genoeg) of als je wilt mag je een stukje van de lerarenopleiding erin integreren... Ik spreek natuurlijk nu in de eerste plaats voor mijn studies en mensen uit verwante vakgebieden die ik ken (biologie/biochemie/chemie/fysica), jonge wiskundigen ken ik niet, maar ik durf de logica toch wel doortrekken dat men ook daar geen vol jaar aan inhoud toegevoegd gaat hebben.
Een master wiskunde of andere wetenschappen start zo al een tiental jaar met een achterstand van één jaar ten opzichte van de licentiaten voor hen aan hun loopbaan, presteren ze ineens een stuk beter dan degenen voor hen? Ik betwijfel het.
Nu goed, ik ben hier nu wel erg kritisch, dat pedagogisch diploma heeft wel degelijk zijn meerwaarde vind ik, ik heb vooral van m'n stagementor behoorlijk wat tips/tricks geleerd, en ook qua didactiek zaten er in de opleiding aardig wat nuttige dingen. Een hoop andere zaken, zou ik dan weer wel genadeloos het mes in durven zetten. Ik denk dat de laatste jaren de balans wél is doorgeslagen naar te veel werklast in verhouding tot het nut van de opleiding.
Ik heb overigens ook 'geluk' gehad met mijn stageschool/mentor en de eerste 2 scholen waar ik werkte, stuk voor stuk fantastische mensen, scholen en leerlingen. De derde school was daarentegen een veredelde concentratie-school randje Brussel, het contrast kon niet groter zijn.