Leerkrachtentopic

Nee hoor ;)

Ze bleiten om personeel
Wat ik al meermaals heb mogen ervaren: je offert 1 iemand op, en de rest loopt dan terug netjes in de pas.
Ik spreek wel enkel vanuit het standpunt van tijdelijke, nooit mijn TADD ergens kunnen verzilveren.

Nu mijn oudste naar het 1e leerjaar gaat merk ik toch dat het niet meer is zoals vroeger hoor... Er wordt veel meer naar het karakter gekeken en daar ook een begeleiding in gedaan dan puur hersenloos "uwe kleine heeft 2/10 op zijn optelsommen gehaald, daar moet hij dus meer op oefenen" zoals pakweg 30j terug.

Zelfs in het 2e kleuterklasje zijn ze constant bezig om de kinderen te evalueren, hoe gaat dat logisch denkvermogen, hoe lukt het om de emoties uit te drukken, kan dat kind goed samenwerken of is het meer iemand op zichzelf, etc...

Kan natuurlijk ook zijn dat ik het vroeger anders ervaren heb maar ook mijn ouders herinneren zich niet dat er zo "grondig" te werk gegaan werd vroeger.

Soit, dikke pluim voor de mensen die met passie in het onderwijs staan, een van de meest ondankbare jobs en de mensen die er niet voor leven hebben voor hun 40 een burnout.

En toch zakt Vlaanderen zowat elk jaar op de rankings van onderwijs.
Soft, softer, softst!

Ik heb soms al zin om de brui er aan te geven. Bij nader inzien is het lesgeven misschien toch niet echt 100% mijn ding. Ik zit nu met 4 verschillende grote vakken, waardoor mijn hoofd cst moet switchen tussen elektrotechniek, verwarming, installatietechniek en koeltechniek.

Over verwarming en installatietechniek kan ik goed vertellen uit mijn 4 jaar ervaring als technieker/loodgieter, maar over (vooral) koeltechniek en (mindere mate) elektrotechniek( contactoren enz) kan ik niet echt uit de praktijk praten. Het gebrek aan een beschikbaar praktijklokaal en tijd voor voorbereiding doet er misschien ook veel aan. Ideaal had ik dit in de herfstvakantie of zomer al voorbereid en niet tijdens het kwartaal.

Het zou natuurlijk dom zijn om nu de bon te geven. Maar het feit dat het al in mijn hoofd speelt wilt zeggen dat het vooruitzicht op weinig lessen in semester 2 niet opweegt tegen de huidige situatie. Ik ken mijzelf en eens het in mijn hoofd komt om ergens weg te gaan, dan wordt het meestal ook uitgevoerd.

De enige reden waarom ik het schooljaar zou uitdoen is het feit dat het een contract van bepaalde duur is en dat ik dan die zomervakantie en andere schoolvakanties opgeef. Bovendien mag het wel eens stoppen met de korte periodes van tewerkstelling. Ik krijg dit niet meer uitgelegd aan werkgevers.

Straf eigenlijk. Ik heb nu zuiver bij toeval destijds wat berichten van je gelezen over je overstap naar de onderwijs. Je leek mij toen best gemotiveerd. Nu zijn we een poos later en je denkt al aan stoppen. Er scheelt toch echt iets met het systeem dan?

En wat doen ze als je niet meedoet met de papier/administratie debiliteiten?

Gaan ze je daarvoor buiten zetten?
Ja dat kan. Bij ons kijken ze gewoon mee op Toledo. Ik plaats na elke les mijn powerpoints in pdf (handouts) op Toledo. Alle communicatie gaat via Toledo. Opdrachten en taken via Toledo, punten geven via Toledo. Uitzonderlijk papieren opdrachten bewaar je gedurende 1 jaar. Op die manier kan er nooit discussie zijn achteraf. Je moet ook altijd maken dat alles klopt volgens de ects-fiches. Studenten vechten resultaten aan tegenwoordig...

Vorig jaar was er blijkbaar zo een kerel die zijn lessen niet gaf, die cursus stond zelf niet open op Toledo, die kerel zei gewoon: dit is te moeilijk ik geef dit niet. Die heeft dat wat kunnen rekken door Corona, maar lag uiteindelijk buiten.

Onderwijs trekt disproportionate idealisten aan die zich allerlei domme taakjes laten aanraden die voor niks nodig zijn.
Die taakjes komen van hogeraf. Vaak is de directeur geen echte leiderfiguur, maar iemand die maar wat doet om te doen. Ik heb chance dat de directie bij ons uit ondernemers bestaat en er niet te veel inefficiëntietaakjes te doen zijn.
Straf eigenlijk. Ik heb nu zuiver bij toeval destijds wat berichten van je gelezen over je overstap naar de onderwijs. Je leek mij toen best gemotiveerd. Nu zijn we een poos later en je denkt al aan stoppen. Er scheelt toch echt iets met het systeem dan?
Was een korte dip door een ongemotiveerde en onverschillige klas, heb de week nadien de les compleet anders aangepakt en dat is veel beter verlopen. Ik heb mijzelf herpakt en de voordelen van de job ingezien.

En wat doen ze als je niet meedoet met de papier/administratie debiliteiten?
Dan krijg je (zie mijn voorbeeld) kinderen niet meer naar buitengewoon onderwijs. En gelukkig dat leerkrachten wél nog het beste voor hun kinderen willen.

Ik denk dat als hij die stap 10 jaar geleden had gezet, dat hij hetgeen hij hieronder deed niet had gedaan.

Was een korte dip door een ongemotiveerde en onverschillige klas, heb de week nadien de les compleet anders aangepakt en dat is veel beter verlopen. Ik heb mijzelf herpakt en de voordelen van de job ingezien.
Jup, je moet focussen op de voordelen.
Elke job heeft namelijk nadelen waarop je u kunt blind staren en het daardoor opgeven. Het is echter de kunst om daar doorheen te kijken, te relativeren / rationaliseren en te appreciëren hetgeen je hebt.

Dan krijg je (zie mijn voorbeeld) kinderen niet meer naar buitengewoon onderwijs. En gelukkig dat leerkrachten wél nog het beste voor hun kinderen willen.
Of ze willen gewoon af van de kinderen waar ze iets meer tijd aan moeten spenderen ;)

Iemand met dyslexie naar buitengewoon onderwijs waar ben je dan mee bezig

Mijn voormalige overbuur heeft gewoon een jaar opnieuw moeten doen rond zijn 6j en ASO ging ook niet (talen) maar die is gewoon op 5j afgestudeerd aan universiteit (burgerlijk ingenieur).

Medeleerling in middelbaar (we-wi 6u) had ook dyslexie (lichte vorm weliswaar) en buiten dat die bij examens uurtje extra kreeg had je daar als leerkracht geen extra werk mee

Als je als leerkracht echt zoveel uur werkt is er meestal iets mis met uzelf (tenzij je starter bent) ook al zijn er idd meer taken buiten lesgeven dan vroeger
Middelbaar: meestal beheers je je vak niet
Lager: haantjesgedrag tov elkaar (nou ja eerder kiekegedrag want zijn meestal vrouwen)

Laatst bewerkt:
Of ze willen gewoon af van de kinderen waar ze iets meer tijd aan moeten spenderen ;)

Iemand met dyslexie naar buitengewoon onderwijs waar ben je dan mee bezig
niemand spreekt hier toch over iemand naar buitengewoon onderwijs te sturen omwille van dyslexie/dyscalculie? Een erkenning krijgen van dyslexie betekent niet dat die naar het buitengewoon onderwijs gestuurd wordt. mod: ok, k zie nu dat je het wel zo kan interpreteren, maar is dus niet de bedoeling laat staan dat dat mogelijk zou zijn :). Gaat over combinatie van bvb laag IQ én andere problemen.

Om iemand naar het buitengewoon onderwijs te sturen, moet je echt wel ernstige zaken hebben, zie https://www.participate-autisme.be/...-praktische-gids/fiche.cfm?id=109&question=83

Ik dacht als het ENKEL IQ is waar iets mis mee is, dat je al naar een IQ van <60 moet gaan. Dat is minder dan 1 kind op 200, hé. Maar in de praktijk betekent dat wel dat zo'n kinderen in het zesde nog niet tot 100 kunnen rekenen.
SomeDude zei:
Als je als leerkracht echt zoveel uur werkt is er meestal iets mis met uzelf (tenzij je starter bent) ook al zijn er idd meer taken buiten lesgeven dan vroeger
Middelbaar: meestal beheers je je vak niet
Lager: haantjesgedrag tov elkaar (nou ja eerder kiekegedrag want zijn meestal vrouwen)
Als je als SomeDude echt zoveel post, moet je minder generaliseren. Geen haantjesgedrag op school bij ons en toch werken ze allemaal véél meer uren dan nodig.

Ik heb het niet over administratie die nodig is. Ik heb het over debiele extra stuff waar niemand iets aan heeft.

Mijn madam moest toen ze nog les gaf bij elke toets een motivatie blad invullen per leerling. Je krijgt 17 want ABC. Avonden lang bezig zijn en dan nog x aantal toetsen per semester. Alsof er ooit iemand dat zal lezen. Waarom heb je 17? Omdat vraag 1-6 juist hebt en vraag 7 niet. Einde.

Of matrices invullen met welk stuk van de cursus gecoverd is met welk stuk van het examen om dan te zien of er voldoende in het examen zit.... sinds wanneer moet elk hoofdstuk in een examen zitten. Kom je op unief en krijg je uit 500blz cursus 2 vragen...

Dergelijke dommigheden dumpen, nobody cares. Lijkt me vooral *iemand* die een methode oplegt ipv een doelstelling.

Voorbeeld van (in mijn ogen) zinloos werk. Sinds de nieuwe leerplannen er zijn, zijn er ook doelen basisgeletterdheid in de eerste graad. Dit komt voor mijn vak op het volgende neer:

BG 15 De leerling drukt zich schriftelijk en mondeling verstaanbaar uit in functie van doelgerichte communicatie

BG 16 De leerling neemt deel aan mondelinge en schriftelijke interactie in functie van doelgerichte communicatie

Na de eerste graad, moeten de leerlingen deze doelen behaald hebben. In mijn ogen zijn deze doelen enorm vaag. Nu verwacht onze directie dat we matrices gaan bijhouden van al onze leerlingen over de twee jaren of ze deze doelen behalen.

Aangezien ik niet weet op welke manier ik dit moet toepassen, heb ik hulp ingeroepen van onze ped. begeleider. Niet veel wijzer uit geworden behalve dat we regelmatig bij spreek - en schrijfopdrachten een extra kolom moeten maken rond "duidelijkheid".

Mooi voorbeeld van extra werk in functie van op papier ondersteuning en begeleiding van de leerlingen, maar in realiteit indekken tegen aanvechten van attesten. :sick:

Idiote reactie. Nu ja in een topic dat begon met ‘leerkrachten worden goed betaald voor een job waarvoor je niks moet kunnen’ past het wel.
Nee je moet net wel iets kunnen.
Middelbaar: om te beginnen al zien dat je uw vak kent en dus een juist diploma hebt. En niet mensen met een diploma plastische opvoeding wiskunde laten geven of met een diploma voeding en dieet fysica en chemie.

En het lager daar ken ik mensen die er full-time werken en gewoon op weekbasis niet meer werken dan een 9-5 jobke hoor (en in de vakanties amper/niets) maar ook die altijd klagen dat ze zoveel werk hebben gewoon omdat ze dat werk zelf creëren want ja 'juf Mia van de parallelklas heeft knutselwerkje x gemaakt dus ik moet zien dat ik ook iets doe maar dat nog meer werk vereist' en dat is dan een eindeloze cirkel tja.

Precies of je elk jaar 7 kinderen hebt die je wilt doorsturen naar buitengewoon en daar al dat papierwerk voor moet doen ..

Precies of je elk jaar 7 kinderen hebt die je wilt doorsturen naar buitengewoon en daar al dat papierwerk voor moet doen ..
Nee, maar je hebt wel elk jaar 7 kinderen in het lager die uit de "normale" boot vallen, waarvoor je MOET differentiëren.

(Ass/ADHD/hoogbegaafdheid/dyslexie)
Dus dezelfde oefeneningen maar op een andere manier op papier gezet:
Zonder tekeningen of kleurtjes, per oefening ruimte om uit te werken ipv alle oefeningen naast elkaar en eronder ruimte om uit te werken, groter lettertype, meer allinea's,....

Zelf ook meermaals een Add'erke tijdens de middagpauze - als ik geen toezicht had, wat ook vlot 3u per week is - nog belangrijke toetsen laten maken in een leeg lokaal omdat 20 medeleerlingen heel wat afleiding meebrengen,...

Middelbaar: om te beginnen al zien dat je uw vak kent en dus een juist diploma hebt. En niet mensen met een diploma plastische opvoeding wiskunde laten geven of met een diploma voeding en dieet fysica en chemie.
ik zou véél liever (als je random een Belg neemt) iemand met een diploma plastische opvoeding wiskunde in de eerste graad laten geven dan iemand met een diploma master wiskunde. Veel meer kans dat er meer en betere kennisoverdracht zal gebeuren. Het juiste diploma is leerkracht (met alle didactische verkorte trajecten die erbij horen), het KAN zijn dat iemand die het onderwerp gestudeerd heeft (zonder didactisch diploma) het ook kan, maar die zijn beperkter in verhouding.
SomeDude zei:
En het lager daar ken ik mensen die er full-time werken en gewoon op weekbasis niet meer werken dan een 9-5 jobke hoor (en in de vakanties amper/niets)
compleet onmogelijk als leerkracht die voor een klas staat (als je het een beetje goed wil doen), daar ben ik zeker van. Je beeld zit volledig verkeerd. het is onmogelijk als de les begint om 8u40 en gedaan is om 16u, dat je dan in 1u40 (+woensdagnamiddag) de rest kan doen [quote"SomeDude"]maar ook die altijd klagen dat ze zoveel werk hebben gewoon omdat ze dat werk zelf creëren want ja 'juf Mia van de parallelklas heeft knutselwerkje x gemaakt dus ik moet zien dat ik ook iets doe maar dat nog meer werk vereist' en dat is dan een eindeloze cirkel tja.[/quote]net alsof iemand ook maar zo zou redeneren.
SomeDude zei:
Zoals gezegd: het draait niet enkel rond doorsturen naar buitengewoon onderwijs, ook voor kinderen die in je school zitten kan dat.

Omwille van privacy is het moeilijk concrete voorbeelden te geven, maar om even een 'gehasht' voorbeeld te nemen van een klas van enkele jaren geleden, zonder namen: Dit zijn de hoofdproblematieken: zware leesachterstand (minstens 5 niveau's te laag), logo rekenen/taal (met soms dyslexie, ...), sterk rekenwerk, autisme, geweldproblematiek met ADHD, psychiatrische problematiek. Je mag er zelf de volgende cijfertjes bij plakken (in oplopende volgorde): 1, 1, 2, 2, 4, 7.

Slechts 3 kinderen hebben "niks" als bagage. En daar zijn dan al 2 kinderen uit die klas op die momentopname vertrokken naar het buitengewoon onderwijs.

Nee, maar je hebt wel elk jaar 7 kinderen in het lager die uit de "normale" boot vallen, waarvoor je MOET differentiëren.

(Ass/ADHD/hoogbegaafdheid/dyslexie)
Dus dezelfde oefeneningen maar op een andere manier op papier gezet:
Zonder tekeningen of kleurtjes, per oefening ruimte om uit te werken ipv alle oefeningen naast elkaar en eronder ruimte om uit te werken, groter lettertype, meer allinea's,....

Zelf ook meermaals een Add'erke tijdens de middagpauze - als ik geen toezicht had, wat ook vlot 3u per week is - nog belangrijke toetsen laten maken in een leeg lokaal omdat 20 medeleerlingen heel wat afleiding meebrengen,...
7 op 28 leerlingen is 25%. Snel even opgezocht en studies (2012) geven 10% dus dan heb je er maar 2-3 normaal op dat leerlingen aantal dus dan zit je met 4-5 hoogbegaafden wat me ook al niet lijkt te kloppen want is maar 2% van de bevolking :p

7 op 28 leerlingen is 25%. Snel even opgezocht en studies (2012) geven 10% dus dan heb je er maar 2-3 normaal op dat leerlingen aantal dus dan zit je met 4-5 hoogbegaafden wat me ook al niet lijkt te kloppen want is maar 2% van de bevolking :p
Er is een verschil tussen wél een diagnose hebben en nog geen diagnose hebben. De diagnosestelling duurt soms jaren.
Cfr de beschrijving die jpv postte ivm vermoeden - clb - diagnose

ik zou véél liever (als je random een Belg neemt) iemand met een diploma plastische opvoeding wiskunde in de eerste graad laten geven dan iemand met een diploma master wiskunde. Veel meer kans dat er meer en betere kennisoverdracht zal gebeuren. Het juiste diploma is leerkracht (met alle didactische verkorte trajecten die erbij horen), het KAN zijn dat iemand die het onderwerp gestudeerd heeft (zonder didactisch diploma) het ook kan, maar die zijn beperkter in verhouding.
Dus iemand dat niet eens de stelling van pythagoras zelf snapt vind jij goed om kennis over te dragen?
Nee die persoon in kwestie moest zelfs continue bijles krijgen van haar mama (die wiskunde geeft in hogere jaren) :laugh:

net alsof iemand ook maar zo zou redeneren.
Zoals gezegd: het draait niet enkel rond doorsturen naar buitengewoon onderwijs, ook voor kinderen die in je school zitten kan dat.

Omwille van privacy is het moeilijk concrete voorbeelden te geven, maar om even een 'gehasht' voorbeeld te nemen van een klas van enkele jaren geleden, zonder namen: Dit zijn de hoofdproblematieken: zware leesachterstand (minstens 5 niveau's te laag), logo rekenen/taal (met soms dyslexie, ...), sterk rekenwerk, autisme, geweldproblematiek met ADHD, psychiatrische problematiek. Je mag er zelf de volgende cijfertjes bij plakken (in oplopende volgorde): 1, 1, 2, 2, 4, 7.

Slechts 3 kinderen hebben "niks" als bagage. En daar zijn dan al 2 kinderen uit die klas op die momentopname vertrokken naar het buitengewoon onderwijs.
Dan trekken jullie de gemiddelde cijfers serieus naar boven. Precies of er toch iets in de lucht hangt in W-Vl dat niet gezond is voor kinderen :laugh:

Er is een verschil tussen wél een diagnose hebben en nog geen diagnose hebben. De diagnosestelling duurt soms jaren.
Cfr de beschrijving die jpv postte ivm vermoeden - clb - diagnose
10% in 6e leerjaar dus daar zijn al 6! jaar over gegaan.
Daarnaast is dat cijfer een stuk hoger dan in het buitenland

Ohja, elk rekenboek/taalboek dagelijks verbeteren: 1u werk per dag, op woensdag dan de rest als godsdienst/w.o./....
Voornamelijk in het 3de lj les gegeven waar zelfcorrectie zo goed als onmogelijk is.

Dus dan heb ik 24u les gegeven, 3u toezicht gedaan, 5u verbeterd.
En nog geen weekplanning opgemaakt, voorbereiding gedaan, cursusmateriaal ontwikkeld, zorgdossiers bijgewerkt, mdo's voorbereid,...

Ik zat gemiddeld ook aan 45-50u maar deed nauwelijks iets in de vakanties. Omdat ik dan bijna al standaard een week ziek was. :unsure:

Middelbaar: om te beginnen al zien dat je uw vak kent en dus een juist diploma hebt. En niet mensen met een diploma plastische opvoeding wiskunde laten geven of met een diploma voeding en dieet fysica en chemie...
Dan kom je weer bij masters wiskunde aantrekken, daar wringt het blijkbaar al. Waarom zou die master wiskunde in het secundair gaan lesgeven, terwijl hij/zij/ in het hoger:

1) beter betaald is (3600 bruto startloon)
2) minder lesuren heeft
3) betere tools krijgt
4) geen pedagogisch diploma meer moet halen.

Schaf dat verplichte pedagogisch diploma af voor mensen met een ander diploma..

En het lager daar ken ik mensen die er full-time werken en gewoon op weekbasis niet meer werken dan een 9-5 jobke hoor (en in de vakanties amper/niets) maar ook die altijd klagen dat ze zoveel werk hebben gewoon omdat ze dat werk zelf creëren want ja 'juf Mia van de parallelklas heeft knutselwerkje x gemaakt dus ik moet zien dat ik ook iets doe maar dat nog meer werk vereist' en dat is dan een eindeloze cirkel tja.
Soms ja, maar vaak ook domme zaken. Alle klassen moeten nu een kerstboom zetten. Het school stopt volgende week vrijdag, lijkt me nu geen prioriteit.

Oudercontacten gaan online door in die vervroegde vakantieweek. Nu zit je met van die loserscheidingen, waar de ouders apart een oudercontact willen/eisen. Wat voor gedoe is dat nu? Je hebt die kinderen toch samen gemaakt. Pannenkoekendirecteur geeft zulke natuurlijk hun goesting.

1 schoolfeest is niet genoeg, dat moeten er 3 zijn. Zo stopt het natuurlijk nooit.

Dan kom je weer bij masters wiskunde aantrekken, daar wringt het blijkbaar al. Waarom zou die master wiskunde in het secundair gaan lesgeven, terwijl hij/zij/ in het hoger:

1) beter betaald is (3600 bruto startloon)
2) minder lesuren heeft
3) betere tools krijgt
4) geen pedagogisch diploma meer moet halen.

Schaf dat verplichte pedagogisch diploma af voor mensen met een ander diploma..
Waarom zou je master wiskunde nodig hebben in 1e of 2e graad? Bachelor wiskunde volstaat prima ;)
Of een andere waar je toch wat wiskunde of wiskundig inzicht voor nodig hebt maar toch geen PO

Waarom zou je master wiskunde nodig hebben in 1e of 2e graad? Bachelor wiskunde volstaat prima ;)
Of een andere waar je toch wat wiskunde of wiskundig inzicht voor nodig hebt maar toch geen PO

Het tekort aan wiskunde leerkrachten zit in de eerste plaats bij de masters natuurlijk, niet dat er waarschijnlijk veel bachelors wiskunde op overschot zijn, maar soit.

Ik vermoed dat @Chauffagist doelt op de educatieve master die je tegenwoordig moet volgen, in mijn tijd was dat nog de specifieke lerarenopleiding, voorheen was dat de D-cursus/aggregaat.

Als je met oude leerkrachten babbelde, dan merk je ook al duidelijk dat vroeger zo'n aggregaat een beperkte inspanning van een paar extra vakken was aan de unief met maar een beperkt aantal uren stage, vervolgens is dat na hervorming en hervorming een steeds grotere inspanning geworden. Met (voorlopig) als laatste slotstuk de 'eis' van universiteiten en hogescholen dat het volwassenenonderwijs die opleiding niet meer mocht geven - meer studenten/geld voor hun natuurlijk - waardoor iedereen die nu nog een lerarenopleiding wilt halen 60 studiepunten bij hun moet volgen. Ditmaal met nog meer stage dan vroeger (inclusief nog wat tierlantijntjes die eigenlijk meer geforceerd vrijwilligerswerk zijn dan lesgeven).

In de praktijk komt dat neer op 1 à 2 jaar meerdere avonden per week, plus stage, een stevige inspanning, zeker als je die combineert met lesgeven. Ik heb die destijds gecombineerd met een relatief luxe-jobke in de chemie-sector (dat beter betaalde als het onderwijs, maar die ik niet zo graag deed). De mate waarin dit nog combineerbaar is met voltijds lesgeven en een privéleven? Quasi niet denk ik dan, tenzij je een luxe-lessenrooster krijgt, maar die zijn doorgaans echter voor de oude, vastbenoemde rotten, niet voor startende leerkrachten (tenzij ze een kruiwagen hebben).

Als je er wat kritischer naar kijkt is het hoger onderwijs in deze geen neutrale acteur hoor, noch op het vlak van de lerarenopleidingen:
  • die hebben ze vele jaren geleden al uitgehold door bachelor-leerkrachten heeft "uitgehold" een vak minder te laten studeren maar meer stage te geven. Zijn dat nu inhoudelijk sterkere leerkrachten? Eerlijk gezegd, afgaande op stagairs die ik heb mogen begeleiden denk ik dan weer van niet: leerkracht biologie/fysica die basis chemie-notatie niet beheerste, kennis van plantkunde was ook maar pover... als ik dat dan vergelijk met mijn stagementor (ook maar "bachelor").

• Hogescholen hebben volop de lat laten zakken, en dat ligt niet alleen aan de verminderde kwaliteit van de instroom, maar zelf ook vooral niet te streng zijn: te lage slaagcijfers voor Frans bij regenten lager onderwijs? Dat moet toch wel aan de docent liggen zeker... ontslag!
    Ken een gelijkaardig verhaal van een docente wiskunde meer hier in de buurt.

• Tel daarbij dat men (intussen vele jaren geleden) heel wat wetenschappelijke masters waaronder wiskunde van 1 naar 2 jaar gebracht heeft, een mooie cash-grab van de universiteiten ten koste van degenen die dat diploma willen halen als je weet dat een student voor één jaar ruwweg €7k à 10k aan inkomsten vertegenwoordigt voor hen.

Hebben ze echter 1 vol jaar aan extra inhoud toegevoegd? God, nee. Integendeel: wat extra labostages, een mini-thesis (want één grote is niet genoeg) of als je wilt mag je een stukje van de lerarenopleiding erin integreren... Ik spreek natuurlijk nu in de eerste plaats voor mijn studies en mensen uit verwante vakgebieden die ik ken (biologie/biochemie/chemie/fysica), jonge wiskundigen ken ik niet, maar ik durf de logica toch wel doortrekken dat men ook daar geen vol jaar aan inhoud toegevoegd gaat hebben.

Een master wiskunde of andere wetenschappen start zo al een tiental jaar met een achterstand van één jaar ten opzichte van de licentiaten voor hen aan hun loopbaan, presteren ze ineens een stuk beter dan degenen voor hen? Ik betwijfel het.
Nu goed, ik ben hier nu wel erg kritisch, dat pedagogisch diploma heeft wel degelijk zijn meerwaarde vind ik, ik heb vooral van m'n stagementor behoorlijk wat tips/tricks geleerd, en ook qua didactiek zaten er in de opleiding aardig wat nuttige dingen. Een hoop andere zaken, zou ik dan weer wel genadeloos het mes in durven zetten. Ik denk dat de laatste jaren de balans wél is doorgeslagen naar te veel werklast in verhouding tot het nut van de opleiding.

Ik heb overigens ook 'geluk' gehad met mijn stageschool/mentor en de eerste 2 scholen waar ik werkte, stuk voor stuk fantastische mensen, scholen en leerlingen. De derde school was daarentegen een veredelde concentratie-school randje Brussel, het contrast kon niet groter zijn.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan