Leerkrachtentopic

Ik heb soms al zin om de brui er aan te geven. Bij nader inzien is het lesgeven misschien toch niet echt 100% mijn ding. Ik zit nu met 4 verschillende grote vakken, waardoor mijn hoofd cst moet switchen tussen elektrotechniek, verwarming, installatietechniek en koeltechniek.

Over verwarming en installatietechniek kan ik goed vertellen uit mijn 4 jaar ervaring als technieker/loodgieter, maar over (vooral) koeltechniek en (mindere mate) elektrotechniek( contactoren enz) kan ik niet echt uit de praktijk praten. Het gebrek aan een beschikbaar praktijklokaal en tijd voor voorbereiding doet er misschien ook veel aan. Ideaal had ik dit in de herfstvakantie of zomer al voorbereid en niet tijdens het kwartaal.

Het zou natuurlijk dom zijn om nu de bon te geven. Maar het feit dat het al in mijn hoofd speelt wilt zeggen dat het vooruitzicht op weinig lessen in semester 2 niet opweegt tegen de huidige situatie. Ik ken mijzelf en eens het in mijn hoofd komt om ergens weg te gaan, dan wordt het meestal ook uitgevoerd.

De enige reden waarom ik het schooljaar zou uitdoen is het feit dat het een contract van bepaalde duur is en dat ik dan die zomervakantie en andere schoolvakanties opgeef. Bovendien mag het wel eens stoppen met de korte periodes van tewerkstelling. Ik krijg dit niet meer uitgelegd aan werkgevers.
Elke job heeft zaken die je beter kunt dan anderen. Je moet u dan ook optrekken aan de leuke momenten om door te zetten op de slechte momenten.

Je moet dan ook begrijpen dat je daar moet doorheen kijken en ook gewoon doorzettingsvermogen tonen. Doe je dat niet, dan krijg je het carrièreverloop waarmee je weg komt in de eerste 4 - 8 jaar. Daarna wordt dat moeilijker, omdat zoiets nu eenmaal aantoont dat er geen doorzettingsvermogen is.

En ik heb als werkgever nu liefst iemand die doorzettingsvermogen toont ipv iemand die er gemakkelijk de brui aan geeft.

Waarom doet die oude generatie zo moeilijk in het delen van lesmateriaal. Nu een hoop powerpoints gekregen (die ze zelf ook gekregen hebben) staat daar een wachtwoord op. Zelf met de zip-methode krijg ik het niet weg. Met alleen-lezen ben ik natuurlijk niet veel...

Waarom doet die oude generatie zo moeilijk in het delen van lesmateriaal. Nu een hoop powerpoints gekregen (die ze zelf ook gekregen hebben) staat daar een wachtwoord op. Zelf met de zip-methode krijg ik het niet weg. Met alleen-lezen ben ik natuurlijk niet veel...

Omdat leraars raar zijn? Allemaal klagen dat ze veel werk hebben, maar zelf niks delen. Lead by example I would say.

Hoe moeilijk kan het nu zijn om met een paar af te spreken en werk wat te verdelen... Idem met examens, toetsen en huiswerken opstellen. Laat iedereen 1 opstellen per jaar en die kinders hebben allemaal hun quota toetsen en huiswerken gekregen. Maar nee, allemaal parallel een toets opstellen want 'de mijne is beter dan een andere' of zoiets.

Slaat ook economisch/game theory op niks, puur emotie. Als je niks deelt, krijg je niks terug. Als je iets deelt, kost niks, en de kans is groot dat je iets terug krijgt...

weinig technische leerkrachten die veel achter een pc zitten zoeken achter lesmateriaal, zou ik zeggen :)
Ik heb nog op het secretariaat van een avondschool gewerkt:
Talen + it = prachtige jaarplannen met leerplandoelstellingen etc.

ELKE leerkracht die een praktijkvak gaf: een kopietje van een leerplan dat ooit eens in 1990 met de hand was uitgeschreven. :unsure:

Heb die allemaal uitgetypt en gelinkt aan de huidige leerplannen en elk zijn eigen digitale copie bezorgd. Iedereen blij!
Mijn ervaring: technische leerkrachten zitten niet graag achter een computer om alles uit te schrijven. 🤷‍♀️

Net artikel gelezen die "leraren" beroep aantrekkelijker zou moeten maken voor zij-instromers.

Nu ben ik al een tijdje aan het nadenken om in onderwijs te stappen (in hoofd of bijberoep) en had ik hier toch een aantal vragen bij:

Kan iemand hier (leraar) aangeven welke (20) vakken beschouwd worden als knelpuntvakken ?
Ik beschik bijvoorbeeld zelf een economische master, kan ik hiermee bijvoorbeeld uberhaupt wiskunde geven of enkel economische vakken ?
Hoe gaat die anciëniteitsoverdracht in zijn werk ? Wat wordt er effectief erkend als "ervaring" en wat niet ? Dien je bijvoorbeeld gewerkt te hebben in het rekenkundig hof om te kunnen beschouwd worden als "ervaring" wiskunde of kan programeringservaring hier ook meetellen ?
Dien je effectief in het dagonderwijs les te geven, of kan dit ook bijvoorbeeld in bijberoep in avondonderwijs ?
Dien je reeds effectief te beschikken over een eductatieve masteropleiding, of kan de erkenning ook plaatsvinden zonder ?
Kortom een aantal vragen waarop ik graag tenminste het antwoord had terugevonden op internet, of iemand hier een eenvoudig overzicht kan geven.

Net artikel gelezen die "leraren" beroep aantrekkelijker zou moeten maken voor zij-instromers.

Nu ben ik al een tijdje aan het nadenken om in onderwijs te stappen (in hoofd of bijberoep) en had ik hier toch een aantal vragen bij:

1. Kan iemand hier (leraar) aangeven welke (20) vakken beschouwd worden als knelpuntvakken ?
2. Ik beschik bijvoorbeeld zelf een economische master, kan ik hiermee bijvoorbeeld uberhaupt wiskunde geven of enkel economische vakken ?
3. Hoe gaat die anciëniteitsoverdracht in zijn werk ? Wat wordt er effectief erkend als "ervaring" en wat niet ? Dien je bijvoorbeeld gewerkt te hebben in het rekenkundig hof om te kunnen beschouwd worden als "ervaring" wiskunde of kan programeringservaring hier ook meetellen ?
4. Dien je effectief in het dagonderwijs les te geven, of kan dit ook bijvoorbeeld in bijberoep in avondonderwijs ?
5. Dien je reeds effectief te beschikken over een eductatieve masteropleiding, of kan de erkenning ook plaatsvinden zonder ?
Kortom een aantal vragen waarop ik graag tenminste het antwoord had terugevonden op internet, of iemand hier een eenvoudig overzicht kan geven.
1. Het kan alleen voor de volgende knelpuntambten of -vakken:

Het ambt van onderwijzer
Het ambt van onderwijzer ASV
Het ambt van leraar, belast met het algemene vak Nederlands, Nederlands voor nieuwkomers, Frans of wiskunde
Het ambt van leraar, belast met het technische vak bouw, elektriciteit, hout, mechanica, handelscorrespondentie Nederlands en handelscorrespondentie Frans
Het ambt van leraar, belast met het praktisch vak bouw, elektriciteit, hout, en mechanica
Het ambt van leraar beroepsgerichte vorming met specialiteiten bouw, hout en mechanica
Als je aangesteld bent in opleidingsvorm 4 en belast met een van de knelpuntambten hierboven vermeld in 3, 4 of 5.
"
2. Je kan quasi alles geven, maar je zal maar in een aantal vakken vastbenoemd kunnen worden of voorrang krijgen.
3. https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/...g-aanvragen-ik-werk-nog-niet-in-het-onderwijs + vooral: https://data-onderwijs.vlaanderen.be/edulex/document.aspx?docid=15714 "Opgelet: in tegenstelling tot het laten valideren van nuttige ervaring hoeft er hier geen inhoudelijke overeenstemming te zijn tussen de opgedane ervaring in de privésector en het uit te oefenen ambt. Het schoolbestuur kan uiteraard wel die afweging maken bij de aanwerving van haar personeel."
4. Zie vraag 1 + de edulex-link bij vraag 3: het gaat over basis & secundair.
5. Bij mijn weten ook zonder, maar schiet me niet dood.

Je kan lesgeven zonder, maar niet benoemd geraken.
Via het LIO-traject kan je lesgeven en de SLO volgen tegelijk.

Lesgeven naast een hoofdberoep kan ook perfect via een CVO in bvb avondonderwijs.

1. Het kan alleen voor de volgende knelpuntambten of -vakken:

Het ambt van onderwijzer
Het ambt van onderwijzer ASV
Het ambt van leraar, belast met het algemene vak Nederlands, Nederlands voor nieuwkomers, Frans of wiskunde
Het ambt van leraar, belast met het technische vak bouw, elektriciteit, hout, mechanica, handelscorrespondentie Nederlands en handelscorrespondentie Frans
Het ambt van leraar, belast met het praktisch vak bouw, elektriciteit, hout, en mechanica
Het ambt van leraar beroepsgerichte vorming met specialiteiten bouw, hout en mechanica
Als je aangesteld bent in opleidingsvorm 4 en belast met een van de knelpuntambten hierboven vermeld in 3, 4 of 5.
"
2. Je kan quasi alles geven, maar je zal maar in een aantal vakken vastbenoemd kunnen worden of voorrang krijgen.
3. https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/...g-aanvragen-ik-werk-nog-niet-in-het-onderwijs + vooral: https://data-onderwijs.vlaanderen.be/edulex/document.aspx?docid=15714 "Opgelet: in tegenstelling tot het laten valideren van nuttige ervaring hoeft er hier geen inhoudelijke overeenstemming te zijn tussen de opgedane ervaring in de privésector en het uit te oefenen ambt. Het schoolbestuur kan uiteraard wel die afweging maken bij de aanwerving van haar personeel."
4. Zie vraag 1 + de edulex-link bij vraag 3: het gaat over basis & secundair.
Nederlands is een knelpuntvak? Waar heb je die lijst gevonden?

Je kan lesgeven zonder, maar niet benoemd geraken.
Via het LIO-traject kan je lesgeven en de SLO volgen tegelijk.

Lesgeven naast een hoofdberoep kan ook perfect via een CVO in bvb avondonderwijs.
En dan wordt je als bachelor betaald dacht ik.

Maar er zijn scholen die u een vak laten geven waar je niet bekwaam voor bent, dat aangeven als ander vak en je kan daar zelfs vastbenoemd in worden zo...

Na de herfstvakantie zijn er wel weer gereafecteerden geweest die mensen die uit privé kwamen hebben verdrongen dus die mensen zaten zonder job ..

Bijberoep zal niet gaan hoor. Tenzij gastdocent aan 60 euro/lesuur of in cvo/syntra.
Kan iemand hier (leraar) aangeven welke (20) vakken beschouwd worden als knelpuntvakken ?
Ik beschik bijvoorbeeld zelf een economische master, kan ik hiermee bijvoorbeeld uberhaupt wiskunde geven of enkel economische vakken ?
Zal je moeten opzoeken in lijst met bekwaamheidsbewijzen.

Hoe gaat die anciëniteitsoverdracht in zijn werk ? Wat wordt er effectief erkend als "ervaring" en wat niet ? Dien je bijvoorbeeld gewerkt te hebben in het rekenkundig hof om te kunnen beschouwd worden als "ervaring" wiskunde of kan programeringservaring hier ook meetellen ?
Euhmw omslachtig. De geldelijke ancienniteit zij instroom valt nog mee, das op basis van my career. Je moet dat aanvragen via de cel word leerkracht. Tot op heden is dat 8 jaar voor de vakken die op die lijst staan. Zie post jpv.
De nuttige ervaring is op basis van attesten die ex werkgevers moeten invullen. Dat gaat tot 10 jaar. Je kan geldelijke en nuttige combineren. Dus max is 18 jaar. Nuttige ervaring is doorgaans enkel voor technische/bouw vakken.

Dien je effectief in het dagonderwijs les te geven, of kan dit ook bijvoorbeeld in bijberoep in avondonderwijs ?
Dien je reeds effectief te beschikken over een eductatieve masteropleiding, of kan de erkenning ook plaatsvinden zonder ?
Éducatieve master of bachelor enkel nodig voor secundair en voor benoeming, anders heb je dat niet nodig. Je kan starten zonder of als LIO. In het hoger onderwijs is een pedagogisch bekwaamheidsbewijs niet vereist. Overigens zouden ze dat beter afschaffen, imo weinig meerwaarde. Schaf dat af voor technische vakken en je zal meer aantrek krijgen...

Aaah, efkes verduidelijken omdat chauffagist en ik iets anders zeggen ivm bijberoep:
Hij heeft volledig gelijk wat betreft "werken in een zelfstandig statuut".

Maar een 2de job in het onderwijs in loondienst is dus wél mogelijk.

Aaah, efkes verduidelijken omdat chauffagist en ik iets anders zeggen ivm bijberoep:
Hij heeft volledig gelijk wat betreft "werken in een zelfstandig statuut".
Ja, dat verstond ik onder bijberoep.

Maar een 2de job in het onderwijs in loondienst is dus wél mogelijk.
Lijkt me vreemd. Dan zit je met schoolvakanties en ga je nog wat in de privé mogen doorwerken de helft van de tijd. Ik zie hier weinig voordeel in. Ik zie eerder voordeel in 4/5 onderwijs en zelfstandige activiteit...

Je kan quasi alles geven, maar je zal maar in een aantal vakken vastbenoemd kunnen worden of voorrang krijgen.

Zal je moeten opzoeken in lijst met bekwaamheidsbewijzen.
Indien ik check bij de lijst bekwaamheidsbewijzen dan zou ik op basis van diploma enkel "economische vakken" kunnen geven + eventueel handelscorrespondentie Nederlands, etc., geen wiskunde dus (heb nochtans vele uren wiskunde gekregen, ook in middelbaar 8u).

Bedankt, voor de linkjes, geheel wordt wat duidelijker nu.
Qua geldelijke anciënitiet (8j) meen ik nu begrepen te hebben dat je dit kan meenemen ongeacht of de werkervaring relevant is.
Daarovenop kan je misschien ook (10j) nuttige ervaring proberen te laten erkennen, maar dat zal een moeilijke zijn , gezien werkervaring en diploma in mijn geval volledig verschillend zijn.

Na de herfstvakantie zijn er wel weer gereafecteerden geweest die mensen die uit privé kwamen hebben verdrongen dus die mensen zaten zonder job ..

Wat moet ik mij voorstellen bij gereafecteerden ?

(dit gaat over anciënniteit in het algemeen, niet specifiek de leraar)

Gisteren in De Afspraak ging het ook over de nieuwe regels. Een ervaring is dat je nu tot 10 jaar ervaring kan meenemen. Ik moet hier erg mijn wenkbrauwen bij fronsen. Ipv de regels rond anciënniteit aan te passen, gaan we net verder in de richting dat we niet moeten: mensen meer betalen omdat ze ouder zijn. Iemand die dus 5 jaar lesgeeft, gaat minder verdienen dan iemand die eerst 10 jaar elders werkte, en een overstap maakt en aan zijn eerste schooljaar begint. Je moet je echt in enorme bochten wringen om dit te kunnen uitleggen. Die leerkracht met 5 jaar relevante ervaring is (ceteris paribus) toch veel meer ervaren (en dus beter) in de job dan de nieuwkomer. Ik ben tegen anciënniteit als die geen echte meerwaarde levert, maar dit is nog een stap verder: gewoon oudere mensen meer betalen, omdat ze ouder zijn en dus gewend zijn om meer te verdienen.
Serieus: waarom word je meer betaald als je meer ervaren bent? Omdat je dan zogezegd beter werkt levert. Maar hier gaan we dus niet betalen voor werkervaring, maar voor levenservaring :rofl:

Nog een maatregels: masters kunnen lesgeven in het lager onderwijs, maar ze worden wel hetzelfde betaald als een bachelor. Daar kijken ze dus naar functie ipv diploma (in tegenstelling tot bijna elke andere onderwijsfunctie). Phara wou dan nog opgooien: anders zou dat rare toestanden geven dat 2 mensen dezelfde les geven naast elkaar, en de ene wordt meer betaald dan de andere [omdat die een hoger diploma heeft].
Maar bij anciënniteit is dat nog veel erger, 2 mensen geven les naast elkaar, hebben hetzelfde diploma, en de ene verdient meer dan de andere. Dat wordt normaal gevonden, maar iemand die effectief hoger geschoold is mag niet meer verdienen :shy:

De situatie bij het onderwijs is natuurlijk echt wel scheef. In het begin verdien je het minste, moet je jobs combineren, en krijg je de slechte klassen. Op het einde krijg je de beste klassen en word je het meeste betaald. Gebruik die ervaring dan maar om les te geven in moeilijkere klassen, dan verdien je een hoger loon.

Laatst bewerkt:
De enige reden daarvoor is omdat mensen hun goedbetaalde job niet zomaar gaan opgeven om aan een startersloon zonder extra legale voordelen te gaan werken.
Voor verpleegkundigen bvb wordt vaak ook hetzelfde gedaan. Mijn buurman heeft zich na 20j als fabrieksarbeider omgeschoold en kreeg direct 10j anciënniteit cadeau. Eigenlijk is dat een bonusje voor maturiteit, zo zie ik het. Iemand van 30j weet wat er overal wel wat is en zal minder impulsief terug vertrekken want die weet dat andere weiden niet per se groener zijn én zal langer doorbijten omdat de hypotheek ook moet afbetaald worden etc.
Het is een gekende tactiek om mensen te lokken waar grote tekorten zijn.

Terug
Bovenaan