Leerkrachtentopic

Verdient een leerkracht secundair onderwijs 2800€ netto??

Heb ik vandaag in een verklaring gelezen van 1. Nu aan de leeftijd te zien zal het mss wel een jaar of 20 anciënniteit zijn maar dan nog lijkt me dat toch wel heel veel..
Barema 501 voor master secundair. De lonen zijn net geïndexeerd.

Barema 502 voor master hoger onderwijs:

Barema 501 voor master secundair. De lonen zijn net geïndexeerd.

Barema 502 voor master hoger onderwijs:

Wtf.. En dan klagen ze dat het niet goed verdient. 😳

Verdient een leerkracht secundair onderwijs 2800€ netto??

Heb ik vandaag in een verklaring gelezen van 1. Nu aan de leeftijd te zien zal het mss wel een jaar of 20 anciënniteit zijn maar dan nog lijkt me dat toch wel heel veel..
Ik ben enkele jaar geleden begonnen met mijn eigen cursus en ondertussen gebruiken alle vakcollega's mijn cursus. Toen er vorig jaar geen uren meer waren voor mij, heeft de directie mij verplicht al het materiaal online te zetten. Een zelfgeschreven cursus is blijkbaar ook intellectueel eigendom van de school.

Maak je een cursus in opdracht van de school, dan wordt de school automatisch eigenaar en heeft er dus auteursrechten over. Ontwerp je op eigen initiatief een cursus, dan heb jij de auteursrechten

Cursussen maken wij op eigen initiatief. Enige voorwaarde: doelen moeten bereikt worden.

@straight_six misschien kan deze link je verder helpen. https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/salaris-leraar-secundair-onderwijs

(Sorry voor de rare indeling, maar multi-quote lijkt niet altijd zo handig op GSM). Kan ook aan mij liggen. 😐

Laatst bewerkt:
Ik ben enkele jaar geleden begonnen met mijn eigen cursus en ondertussen gebruiken alle vakcollega's mijn cursus. Toen er vorig jaar geen uren meer waren voor mij, heeft de directie mij verplicht al het materiaal online te zetten. Een zelfgeschreven cursus is blijkbaar ook intellectueel eigendom van de school.

Maak je een cursus in opdracht van de school, dan wordt de school automatisch eigenaar en heeft er dus auteursrechten over. Ontwerp je op eigen initiatief een cursus, dan heb jij de auteursrechten
da's de algemene regeling, als een werknemer d iets auteursrechtelijk beschermd maakt in opdracht van zijn werkgever zijn de rechten ook van de werkgever, tenzij anders overeengekomen.

da's de algemene regeling, als een werknemer d iets auteursrechtelijk beschermd maakt in opdracht van zijn werkgever zijn de rechten ook van de werkgever, tenzij anders overeengekomen.
Standaard net niet, dacht ik (maar ik heb daar quasi 0 ervaring mee). In bijna alle contracten (waar nuttig) staat wel net een bepaling die maakt dat alle (niet-morele) auteursrechten naar de werkgever gaan.

Standaard net niet, dacht ik (maar ik heb daar quasi 0 ervaring mee). In bijna alle contracten (waar nuttig) staat wel net een bepaling die maakt dat alle (niet-morele) auteursrechten naar de werkgever gaan.
Heb het nog eens opgezocht en je hebt gelijk. Het is enkel zo voor software, ik dacht dat het over alle soorten auteursrechten ging. De standaardsituatie in andere gevallen is dat de werknemer het auteursrecht heeft.

Veel vind ik dat niet.
De gemiddelde werkmens wel als je het aantal gepresteerde uren per jaar vergelijkt met het loon. Vooral als je dat hier in een boerengat doet en de lonen vergelijkt.

En ja ze hebben nog werk thuis en ik zou het nooit willen doen. Maar klagen moet er niet gedaan worden.

"een leerkracht secundair onderwijs" verdient geen 2800 euro. Enkel licentiaten met een boel ancienniteit. Ik denk dat alle regenten tussen 400 en 600 minder zitten. Ik geef in de derde graad les en heb +/- 2000 , met 13 jaar ancienniteit.

Wat dat dik pensioen betreft, daar heb ik ook niet teveel hoop op. Diegenen die nu op pensioen gaan zijn in 1980 begonnen. Die hebben relatief een meer easy carriere gehad tov wat de huidige generatie voor hun kiezen krijgt. (voor discussie vatbaar, een andere keer)

Is het trouwens normaal dat de directie nieuwe leerkrachten met jaarcontract behandelt als een wegwerpproduct ? :thinking:

In september zegt de directie: Ge gaat toch een beetje strenger moeten zijn
In oktober zegt de directie: Ge gaat wat vriendelijker moeten zijn, sommige leerlingen zijn komen zeggen dat ze schrik hebben van u.

🤷‍♂️

Voor de rest was het vandaag van smorgens tot savonds show en drama.

1 keer was het vandaag zo erg, dat ik expres niet ingegrepen heb, omdat ik wou weten of het zou uitdraaien op vechten.

Je brutomaandsalaris, eventueel vermeerderd met de haard- of standplaatstoelage en verminderd met de afhoudingen (FOP, VGZ, RSZ), geeft je bruto belastbaar salaris. Dat bedrag staat in de laatste kolom van je salarisschaal.
Ja, maar brutobelastbaar mag je niet vergelijken met privé, want rsz is hier al af, van brutobelastbaar gaat enkel nog Bv af
En een dik pensioen erbovenop!
Ja,mijn moeder bijna 2000 netto en nooit voltijds gewerkt als leerkracht, mijn vader tegen de 3000 netto als lector/directeur.
"een leerkracht secundair onderwijs" verdient geen 2800 euro. Enkel licentiaten met een boel ancienniteit. Ik denk dat alle regenten tussen 400 en 600 minder zitten. Ik geef in de derde graad les en heb +/- 2000 , met 13 jaar ancienniteit.

Wat dat dik pensioen betreft, daar heb ik ook niet teveel hoop op. Diegenen die nu op pensioen gaan zijn in 1980 begonnen. Die hebben relatief een meer easy carriere gehad tov wat de huidige generatie voor hun kiezen krijgt. (voor discussie vatbaar, een andere keer)
Ja, verschil bachelor-master is enorm in het secundair, in het hoger is die kloof minder groot...

Even snel opgezocht
13 jaar ancienniteit: 3154,03 belastbaar - 878 BV (-BBSZ wss ook nog, pakt 50 euro wat wss teveel is) is +2200 euro netto
(BV: met partner, zonder kinderen dus de maximale)

Even snel opgezocht
13 jaar ancienniteit: 3154,03 belastbaar - 878 BV (-BBSZ wss ook nog, pakt 50 euro wat wss teveel is) is +2200 euro netto
(BV: met partner, zonder kinderen dus de maximale)
Dit vind ik wel een goed overzicht (en klopt ook min of meer): https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/salaris-leraar-secundair-onderwijs
Mijn partner zou met ongeveer even veel anciënniteit fulltime aan een 2700 zitten in salarisschaal 501. Halftijds heeft ze een 1700 euro.

Terug
Bovenaan