Leerkrachtentopic

Bij ons is het op 8-9 weken al moeilijk om iedereen voldoende verlof te geven in zomervakantie. Als die vakantie korter wordt, zie ik dat niet goed komen.

Bij ons is het op 8-9 weken al moeilijk om iedereen voldoende verlof te geven in zomervakantie. Als die vakantie korter wordt, zie ik dat niet goed komen.
Maar dat is toch vooral OMDAT die zo lang is, dat er dan voor de opvang van de kinderen zo gepuzzeld moet worden?

Langs de ene kant, puur naar leerwinst gekeken is dit zonder twijfel veel beter. Er zijn talloze studies die zeggen dat hoe langer de zomervakantie, hoe groter de vergeetcurve en hoe verder weg alles zal zitten.
Daarnaast is de voornaamste reden van de zomervakantie - kinderen die mee moeten helpen oogsten - allang weggevallen. (althans, zo gaat toch de mythe die ik hoorde, ik heb er geen bron van)

Langs de andere kant is er meer in het leven dan leren op de schoolbanken alleen. Ik denk dat er maatschappelijk nog wel wat dingen moeten veranderen, bovenop hetgeen genoemd is:
* jeugdkampen die meer in dezelfde periode moeten vallen, de kampterreinen en verblijfplaatsen worden nu in de drukke weken al jaren (!) op voorhand vastgelegd door een schaarste (in drukke weken) . Ruim voor de ledenaantallen gekend zijn, vaker en vaker boekt een leidingsploeg maar is de ploeg die op kamp komt een totaal andere generatie.
* diezelfde jongeren zullen moeten kiezen in de engagementen die ze opnemen. Jeugdbeweging, speelplein, vakantiewerk, festival zal OF worden in plaats van EN.
* de dure periode om op reis te gaan wordt korter en dus nog duurder. En ze mogen vind ik toch ook nog wel wat jong zijn en van het leven genieten.
* toeristisch hoogseizoen wordt een stuk korter, zeker voor touroperators en andere (kleine of grote) spelers die mikken op gezinnen met kinderen/jongeren.
* anderzijds wordt het laagseizoen voor mensen die geen rekening moeten houden met (bevriende koppels met) kinderen een stuk langer.
* het wordt strakker werken voor externe partners: groot onderhoud of herstellingen in het schoolgebouw die normaal in de zomervakantie voor of na het bouwverlof gepland worden krijgen een strakker tijdskader, bestellingen leerlingenboeken krijgen een strakker tijdskader,...

Voor mezelf is het eerder neutraal: als de weken elders in het jaar bijkomen geeft het de kans om dan een reis naar het zuidelijk halfrond te maken die langer is en dus meer de moeite is. Een lange reis in de zomer wordt zo wel lastiger: nu reken ik op 6 weken echt vakantie want de eerste en laatste week van de vakantie moeten we vaak beschikbaar zijn voor inschrijvingen, vergaderingen, beroepsprocedures, herexamens,... Dat zou dus vier weken worden. Een lange reis, bijvoorbeeld zou dus een stuk korter worden. Anderzijds, van in de jeugdbeweging zijn vele kookouders leerkracht, net omdat ze toch tijd hebben in de zomer. Dat zou ook wegvallen.

Kortom, allemaal niet onoverkomelijk maar er komt toch wel wat bij kijken.

Laatst bewerkt:
Maar dat is toch vooral OMDAT die zo lang is, dat er dan voor de opvang van de kinderen zo gepuzzeld moet worden?
Nee hoor. Ik ben zelfs de enige met kinderen in ons team. Maar 2 à 3 weken verlof voor iedereen op 6-7 weken is qua bezetting gewoon niet haalbaar.

Nee hoor. Ik ben zelfs de enige met kinderen in ons team. Maar 2 à 3 weken verlof voor iedereen op 6-7 weken is qua bezetting gewoon niet haalbaar.
Maar waarom zou iedereen verlof willen in het hoogseizoen? 🤔
Kost meer geld en als je geen kinderen hebt, biedt dat toch geen meerwaarde?

Omdat mensen kuddedieren zijn, anderen op reis zien gaan zet aan tot op reis gaan. Files naar het zuiden, dat trekt mensen aan om ook naar het zuiden te gaan, berichtgeving over mensen die nu al boeken voor de zomer, dat zet nog eens extra aan.

Andere factoren:

* Status : reizen en foto's zijn naast huizen en auto's het 3e statussymbool in Vlaanderen, op reis kunnen gaan in een duur seizoen =veel status. Alle bv's gaan op reis in de zomer (overigens zijn die schijnbaar altijd op reis).

* Meer te beleven in het hoogseizoen: optredens, party, meer activiteiten in juli en augustus dan in juni of september.

* Gezellige (over)drukte, persoonlijk braak ik van drukte, maar sommige mensen vinden dit leuk...

* Mooiste maanden op vlak van weer, september kan soms al frisser zijn in Zuid-Frankrijk.

* Organisatorische redenen: collectieve sluitingen in bepaalde sectoren.

Zelf ben ik nog in september naar Fréjus en Hyères geweest, je merkt echt dat kantelpunt rond "la rentrée" , plots zijn de stranden meer verlaten en ben je precies niet meer op een vakantiebestemming, maar in een woon-werk-omgeving...

Omdat mensen kuddedieren zijn, anderen op reis zien gaan zet aan tot op reis gaan. Files naar het zuiden, dat trekt mensen aan om ook naar het zuiden te gaan, berichtgeving over mensen die nu al boeken voor de zomer, dat zet nog eens extra aan.

Andere factoren:

* Status : reizen en foto's zijn naast huizen en auto's het 3e statussymbool in Vlaanderen, op reis kunnen gaan in een duur seizoen =veel status. Alle bv's gaan op reis in de zomer (overigens zijn die schijnbaar altijd op reis).

* Meer te beleven in het hoogseizoen: optredens, party, meer activiteiten in juli en augustus dan in juni of september.

* Gezellige (over)drukte, persoonlijk braak ik van drukte, maar sommige mensen vinden dit leuk...

* Mooiste maanden op vlak van weer, september kan soms al frisser zijn in Zuid-Frankrijk.

Zelf ben ik nog in september naar Fréjus en Hyères geweest, je merkt echt dat kantelpunt rond "la rentrée" , plots zijn de stranden meer verlaten en ben je precies niet meer op een vakantiebestemming, maar in een woon-werk-omgeving...
Klopt idd. Zelf al eens de laatste week van augustus naar Spanje geweest en je zag dat dan al.

Ook nog eind juni vertrokken en dan was dat helemaal anders. Dan was het een gezellige drukte en was alles al open van toeristische dingen.

Van 3 collega's werken de partners in de bouw.
1 collega neemt verlof om met de kleinkinderen op vakantie te gaan.
1 collega gaat dan telkens met familie naar Canada op familiebezoek.
Zoveel redenen.

Andere factoren:

De meeste zaken zullen echt niet veranderen als Belgen nu plots 6 weken ipv 8 weken verlof hebben hoor. Het weer zal niet anders zijn indien je bvb TS 15 en 31 augustus geen verlof zou hebben, we zijn maar met 10 miljoen mensen en dus hangt de drukte op Spaanse stranden niet van ons af,...

Qua collectief verlof valt het ook mee, ik ken geen bedrijven die tussen 15 augustus en 31 augustus collectief verlof nemen.

Ik kan de voordelen zeker begrijpen, maar lesgeven in smoorhete lokalen is in juni al de hel. Dat zal alleen maar erger worden. Niet bevorderlijk voor mezelf als de aandachtspanne van de leerlingen..

Langs de andere kant, wat ben je met 2 weken herfstvakantie en krokusvakantie in de soberste periode van het jaar? Dan moeten er daar ook oplossingen gezocht worden voor de opvang van kinderen van ouders met minder verlof. Wie gaat er dan voor kampen zorgen, de hogeschoolstudenten die midden het academiejaar hun tijd gaan opofferen? Ah nee, want die zullen geen 2 weken herfstvakantie hebben. Ik vind het al uniek dat ze bij ons herfstvakantie hebben, ik had zelf nog les toen ik student was.

Toch vreemd dat dit in vele landen wel kan dan
Je moet ook wel eerlijk vergelijken, heel veel van de vrijetijdsbesteding van kinderen draait op jonge vrijwilligers. Sportkampen, jeugdbeweging, Kazou-vakanties, ... Dit is in andere landen onbestaande (of veel minder)

Ik heb veel collega's die nog een bedrijfje hebben. Ik vraag me af of dat dan onder bijberoep valt? In praktijk is dat bv vader en zoon (vader geeft les en is ook bedrijfsleider, zoon werkt in bedrijf), of man en vrouw, (waarbij de man lesgeeft en de vrouw de firma zakelijk leidt en de man van op afstand instructies geeft). Ik kan mij niet uitspreken over hun lessen, want die zijn goed en daar is niks op aan te merken, maar ik merk wel dat het dus mogelijk is om in de werkweek, tijdens de zogenaamde 38 werkuren, een werkdag of meer met andere dingen bezig te zijn. Zelf heb ik in de week ook al eens een halve dag een klusje gaan doen of iets ontspannend: als ik zie dat het vb gaat regenen op zondag, dan plan ik dan mijn schoolwerk.

Kort samengevat:

Ik geef grotendeels vakken rond verwarming en installatie, maar ook enkele saaiere vakken zoals basis-elektriciteit (wet van Ohm , gemengde kringen enz..). Stel nu dat ik mijn opdracht volgend jaar wil reduceren tot 80% en de rest wil aanvullen met een opdracht in Syntra (wat freelance is), waar ik diezelfde verwarmingstechniek kan geven met zero voorbereiding. Is er een manier om toch aan een volwaardig pensioen te komen, door eventueel volle sociale bijdragen te betalen? Of wordt dit sowieso als bijberoep gezien?

Ik geef grotendeels vakken rond verwarming en installatie, maar ook enkele saaiere vakken zoals basis-elektriciteit (wet van Ohm , gemengde kringen enz..). Stel nu dat ik mijn opdracht volgend jaar wil reduceren tot 80% en de rest wil aanvullen met een opdracht in Syntra (wat freelance is), waar ik diezelfde verwarmingstechniek kan geven met zero voorbereiding. Is er een manier om toch aan een volwaardig pensioen te komen, door eventueel volle sociale bijdragen te betalen? Of wordt dit sowieso als bijberoep gezien?
Ben je zeker dat dit zelfs mag? Ik doe een doctoraat in combinatie met een assistentschap aan de universiteit, en bij het ondertekenen van mijn contract als assistent moest ik aangeven of ik buiten de universiteit nog andere werkactiviteiten had gelijkend op mijn werk aan de universiteit, zowel betaald als onbetaald. Ik denk niet dat mijn prof er mee zou kunnen lachen dat ik ergens anders dezelfde lessen geef. Zelfs bijles geven aan studenten (van een andere universiteit) wordt niet toegestaan.

Ben je zeker dat dit zelfs mag? Ik doe een doctoraat in combinatie met een assistentschap aan de universiteit, en bij het ondertekenen van mijn contract als assistent moest ik aangeven of ik buiten de universiteit nog andere werkactiviteiten had gelijkend op mijn werk aan de universiteit, zowel betaald als onbetaald. Ik denk niet dat mijn prof er mee zou kunnen lachen dat ik ergens anders dezelfde lessen geef. Zelfs bijles geven aan studenten (van een andere universiteit) wordt niet toegestaan.

Niks moeten tekenen, volgens mij geen probleem. Er loopt zelfs iemand rond die op 3 scholen gelijkaardige lessen geeft...

Ik ben trouwens 100% voorstander van kennis en lesmateriaal delen. De nieuwe generatie is blijkbaar meer into informatie delen, de oude die sturen iets door in pdf na aandringen, om dan 2 weken later na veel zagen de Powerpoint versie door te sturen...zodat je eerst veel tijd mag verliezen aan zelf lesmateriaal te maken, terwijl het elders bestaat...

Je moet ook wel eerlijk vergelijken, heel veel van de vrijetijdsbesteding van kinderen draait op jonge vrijwilligers. Sportkampen, jeugdbeweging, Kazou-vakanties, ... Dit is in andere landen onbestaande (of veel minder)
A ja die paar weken vrijetijdsbesteding zijn veel belangrijker dan de opleiding van de kinderen!

A ja die paar weken vrijetijdsbesteding zijn veel belangrijker dan de opleiding van de kinderen!
In het hoger onderwijs is er een veel langere vakantieperiode, tot wel 3 maand zonder leerstof te zien. Heeft dit een negatieve invloed op de opleiding?
Doorgaans was ik in de privé na 3 weken vakantie ook al compleet uit de "werk-modus" en nadien nog een maand minder productief, dus ik denk dat 6 of 8 weken weinig verschil gaan maken...

Terug
Bovenaan