Leerkrachtentopic

Het is wel een feit dat je nu veel leerkrachten ziet uitvallen omwille van psychische redenen. Dit is geen onverwacht scenario, er zijn wss heel wat leerkrachten die dachten dat de werkdruk/stress na corona wel ging dalen, maar die blijft hoog. Je kan dit enkele weken rekken, maar de rek blijft niet eeuwig.

2 weken geleden zo'n collega uitgevallen op school van mijn vriendin en ook thuis is er niet veel rek meer.

Het is wel een feit dat je nu veel leerkrachten ziet uitvallen omwille van psychische redenen. Dit is geen onverwacht scenario, er zijn wss heel wat leerkrachten die dachten dat de werkdruk/stress na corona wel ging dalen, maar die blijft hoog. Je kan dit enkele weken rekken, maar de rek blijft niet eeuwig.

2 weken geleden zo'n collega uitgevallen op school van mijn vriendin en ook thuis is er niet veel rek meer.
Is de werkdruk dan hoger dan voor Corona? Ik heb er totaal geen zicht op.

Ik moet als fulltime docent minder doen/werken dan mijn vrouw die 22/24 lager onderwijs doet. Ik heb wel wat voorbereiding, maar dat kan thuis gebeuren op de momenten dat ik daar zin in heb. Ik merk ook dat er geen enkele vergadering, vorming of wat dan ook zinloos is, dat zit altijd goed in elkaar bij ons. Mijn vrouw daarentegen die moet al van die belachelijke bijkomende zaken doen.

Ik moet als fulltime docent minder doen/werken dan mijn vrouw die 22/24 lager onderwijs doet. Ik heb wel wat voorbereiding, maar dat kan thuis gebeuren op de momenten dat ik daar zin in heb. Ik merk ook dat er geen enkele vergadering, vorming of wat dan ook zinloos is, dat zit altijd goed in elkaar bij ons. Mijn vrouw daarentegen die moet al van die belachelijke bijkomende zaken doen.
Herkenbaar. Al 2 jaar elke 3 maand een vergadering en gelul over ‘de wiki’. Enige reden dat het bestaat: oogverblinding voor inspectie…

Maar dan zou ook zelfde fenomeen qua afwezigheid bij andere sectoren moeten zijn (en leerlingen) :unsure:
Enkel als die andere sectoren ook op een ruimte van 50m2 20-25 personen plaatsen. Lijkt me niet meer dan evident dat 3 zieken op 25 personen op 50m2 meer mensen gaan aansteken dan 3 zieken op 25 personen op 300m2 met doorgaans nog wat deuren en muren tussen...

Vandaag moeten "babysitten" op een klas van een zieke collega.

Beginnen die meisjes daar mekaar allemaal te kussen als begroeting.

Zijn er een paar bij die letterlijk hun mondmasker afzetten, kussen en dan terug opzetten. 🤦‍♂️

Is de werkdruk dan hoger dan voor Corona? Ik heb er totaal geen zicht op.
Ja.

Mijn vrouw heeft nu een klas in 3de middelbaar die ze wegens corona vorig jaar allemaal "laten passeren" hebben en totaal niet de correcte skills hebben of totaal gewoon niet op hun plaats zitten daardoor. Dat brengt veel meer werkdruk en "mentale issues" met zich mee. Laat ons zeggen dat net zoals JPV zei de rek na deze eerste 5-6 weken al ZEER gespannen staat.

Vandaag moeten "babysitten" op een klas van een zieke collega.

Beginnen die meisjes daar mekaar allemaal te kussen als begroeting.

Zijn er een paar bij die letterlijk hun mondmasker afzetten, kussen en dan terug opzetten. 🤦‍♂️
Geen idee om welke leeftijd het gaat, maar het zal er waarschijnlijk niet zo aan toe zijn gegaan als het beeld dat ik nu heb 😬

Geen idee om welke leeftijd het gaat, maar het zal er waarschijnlijk niet zo aan toe zijn gegaan als het beeld dat ik nu heb 😬
Jij denkt : 21 jarige mooigevormde hogeschoolstudentes met weelderig blond haar in strakke jeans.
In praktijk: stinkende, zweterige, arrogante puberende 14 jarigen uit het 3e middelbaar, die ondanks hun Vlaamse naam, toch met een allochtonenaccent praten...

Zou men dit echt durven doen?
Het is in Wallonië al bepaald in elk geval. 🤷
Persoonlijk zie ik er weinig nadelen aan.

Het is in Wallonië al bepaald in elk geval. 🤷
Persoonlijk zie ik er weinig nadelen aan.
Voor toerisme zal het natuurlijk een bittere pil zijn, maar de voordelen lijken me wel zwaar genoeg wezen.

Organisatie kinderopvang (zowel voor het gezin als voor de vakantiekampen wordt wel terug lastiger. En als tiener Werchter volledig doen zal ook niet lukken :).

Er zal dan toch heel wat meer veranderen dan je denkt.

Het hoger onderwijs valt hier natuurlijk buiten, zolang het aantal lesweken beperkt blijft tot de huidige 28, zit ik redelijk goed...

Terug
Bovenaan