Leerkrachtentopic

Smartschool <> big brother. Ook zij kunnen/mogen dat niet achterhalen tenzij Jens Dedecker natuurlijk het mailadres van iemand verandert naar [email protected] en dat emailadres doorgeeft voor zijn verjaardagsfeestje.

Smartschool heeft in de admin-functionaliteiten echt geen high tech features
Collega met admin rechten zei me ooit dat ze zelfs de locatie van inloggen kunnen achterhalen. En op die manier een diefstal op school hadden kunnen oplossen.

Ip of macadres loggen is toch niet zo hightech? Of vergis ik me nu?

Collega met admin rechten zei me ooit dat ze zelfs de locatie van inloggen kunnen achterhalen. En op die manier een diefstal op school hadden kunnen oplossen.

Met IP adres ben je niet veel. Dit is wat je als admin ziet. (Verwijderd, je zag net iets te veel)

Een schoolcultuur rond aanpakken van probleemgedrag doet enorm veel.
Ik heb 3 maanden in een ASO school gewerkt, geen al te moeilijke leerlingen algemeen gezien. Daar waren heel veel problemen. Maar als daar problemen waren, was het enige wat collega's deden roddelen achter de rug: "Amai, 't was weer circus bij X in de klas."

Daarna enkele jaren les gegeven in een DBSO concentratieschool. Helft leerlingen al op meerdere scholen niet meer welkom, grote groep die meerdere jeugdinstellingen van binnenuit kenden.
Maar eigenlijk relatief weinig problemen op school. Maar daar was de regel dat je in de klas naast je eens ging kijken als er tumult was en indien nodig ingreep. Leerlingen wisten dat je niet met 1 leerkracht ambras kon maken, want dan was het ambras met alle leerkrachten, directie en zelfs de klusjesman. Als er ergens tumult was geweest, werd niet die leerkracht op het matje geroepen, maar wel die van de aangrenzende klassen, die mochten gaan uitleggen waarom ze niet gaan kijken waren. Bij last met een klas werd er overlegd en ondersteund door collega's. En dat werkte heel duidelijk.

De logging bij smartschool zal heel zeker nooit mac-adressen bijhouden, die zijn enkel lokaal van belang. Als de dader het vanop het school deed, dan gaat men zelfs bij smartschool in de logs gewoon het publiek ip adres van de school zien hoor. Als ge ne proxy hebt draaien lokaall zou je natuurlijk wel eventueel gaan kunnen kijken naar web requests in het genre "smartschool.be/sendmessage.php" en dan het tijdstip van het bericht dat gestuurd werd en met wel die data kunnen corelleren en dan eventueel de leerling misschien tot een bekentenis dwingen.

Maar da's misschien toch een tikkeltje overdreven in deze context? Denk dat de meeste leerkrachten wel heel goed kunnen aanvoelen of het hun leerling was die het zelf stuurde en dat leerlingen dat ook gewoon toegeven als zij het waren.
Het gaat over een ongepaste mail van een puber he, geen moordzaak in het Pentagon waar je Russische spionnen tot bekentenissen moet dwingen.
Niemand gaat zich bezig houden met hetgeen jij voorstelt. Niet in een schoolse context maar eigenlijk in heel weinig contexten. Dat is eigenlijk ook wat we onze leerlingen toch wat proberen bij te brengen, technologie kan heel veel mooie dingen maar een oplossing hoeft niet altijd technisch te zijn. Een simpel gesprek met de leerling kan je heel snel doen weten of hij het was of niet. Ook als de leerling het niet expliciet toegeeft.

Heb er vandaag over gepraat met de directeur en de conclusie was dat onder meer de strijd door teveel leerkrachten werd gemeden, waardoor ze denken dat ze zich alles kunnen permitteren.

Wat ik ook effectief zie, namelijk dat sommige van de leerkrachten gedrag van bepaalde leerlingen tolereren gewoon om er geen last mee te hebben.
Dat bedoel ik eigenlijk niet! Ik heb het vooral over het zien als een strijd, waardoor ook bij de leerkrachten de emoties veel te hoog oplopen, als je het bijvoorbeeld hebt over zelf uitvliegen tegen ouders.
Ook op een professionele/mature kunnen problemen aangekaart worden. Ik zie collega's die na een conflict met een ouder/leerling zo er door zitten of zo aangedaan zijn, dat ik het niet ok vind. Twee jaar terug op de afsluitende personeelsbarbecue hebben twee verder ongelofelijk bekwame klastitularissen alles bij elkaar geweend omdat er een (1) ouder te farce was bij het oudercontact. Daarmee dat ik zeg, als je recht in je schoenen staat, heb je eigenlijk niets te vrezen bij een conflict. Jij bent als leerkracht de professional die de leerlingen dag in dag uit bezig ziet. Het is de rol van ouders hun kind te ondersteunen - wat soms te ver door slaat! Maar het is geen persoonlijke strijd, wat soms wel zo lijkt als ik collega's bezig zie.

De logging bij smartschool zal heel zeker nooit mac-adressen bijhouden, die zijn enkel lokaal van belang. Als de dader het vanop het school deed, dan gaat men zelfs bij smartschool in de logs gewoon het publiek ip adres van de school zien hoor. Als ge ne proxy hebt draaien lokaall zou je natuurlijk wel eventueel gaan kunnen kijken naar web requests in het genre "smartschool.be/sendmessage.php" en dan het tijdstip van het bericht dat gestuurd werd en met wel die data kunnen corelleren en dan eventueel de leerling misschien tot een bekentenis dwingen.
Volgens wat ik nog weet van de zaak (ging niet over het bericht hier maar over een gestolen iPhone). De dief had SS account op het gestolen toestel gebruikt thuis en op die manier hadden ze kunnen achterhalen wat of hoe.

Volgens wat ik nog weet van de zaak (ging niet over het bericht hier maar over een gestolen iPhone). De dief had SS account op het gestolen toestel gebruikt thuis en op die manier hadden ze kunnen achterhalen wat of hoe.
Wel jah dat kan dan wel duidelijk zijn ja. Ook maar één van de weinige keren dat ik dergelijk verhaal tot een goed einde hoor komen. Toch al paar keer verhalen gelezen over hoe men naar de flikken gaat met "find my iphone" en dat er dan nix gebeurt.

Wel jah dat kan dan wel duidelijk zijn ja. Ook maar één van de weinige keren dat ik dergelijk verhaal tot een goed einde hoor komen. Toch al paar keer verhalen gelezen over hoe men naar de flikken gaat met "find my iphone" en dat er dan nix gebeurt.
Hier werd alles door leerkrachten/ beleid/ ondersteuningsmedewerkers opgelost. Kwam geen politie aan te pas.

Dat bedoel ik eigenlijk niet! Ik heb het vooral over het zien als een strijd, waardoor ook bij de leerkrachten de emoties veel te hoog oplopen, als je het bijvoorbeeld hebt over zelf uitvliegen tegen ouders.
Ook op een professionele/mature kunnen problemen aangekaart worden. Ik zie collega's die na een conflict met een ouder/leerling zo er door zitten of zo aangedaan zijn, dat ik het niet ok vind. Twee jaar terug op de afsluitende personeelsbarbecue hebben twee verder ongelofelijk bekwame klastitularissen alles bij elkaar geweend omdat er een (1) ouder te farce was bij het oudercontact. Daarmee dat ik zeg, als je recht in je schoenen staat, heb je eigenlijk niets te vrezen bij een conflict. Jij bent als leerkracht de professional die de leerlingen dag in dag uit bezig ziet. Het is de rol van ouders hun kind te ondersteunen - wat soms te ver door slaat! Maar het is geen persoonlijke strijd, wat soms wel zo lijkt als ik collega's bezig zie.
Ik weet dat niet zo.

Ik denk dat het gewoon afhangt van uw eigen instelling. En niet elke leerkracht kan het van zich afzetten dat die al zijn of haar hart en ziel in zijn lessen steekt en dat er dan nog zo'n gedrag is.

De leerkracht die het echter het gemakkelijkse van zich kan afzetten is eerder degene die er geen zier om geeft. En die gewoon zijn les geeft en dat de leerlingen de boom inkunnen of ze het nu begrepen hebben of niet.

Dat is mooi in theorie, maar je hebt het hier over mensen met emoties, gevoelens, persoonlijke bagage... en niet over robots.
Dus zeker als iemand tegen al die emoties in zich professioneel heeft moeten gedragen, is het belangrijk dat dat daarna bij collega's er even allemaal uit mag komen en geventileerd kan worden.

Leerling in mijn vrouw haar klas 6e LJ gaat nu 10 dagen niet komen omdat ze op reis gaan. Is dit normaal? De moeder ging zelf nog een felle bek opzetten tegen mijn vrouw toen ze zei dat hij zijn schriften moest meepakken, iets in genre van "euh je peist toch nie da we ons op vakantie me schoolwerk gaan bezig houden".

Morgen gaan ze natuurlijk doodleuk achter een doktersbriefje zodat hij gewettigd afwezig is...

Clb inschakelen en het is niet omdat zij DENKEN dat een dokter dat briefje gaat schrijven, dat die dat ook effectief zal doen...

Leerling in mijn vrouw haar klas 6e LJ gaat nu 10 dagen niet komen omdat ze op reis gaan. Is dit normaal? De moeder ging zelf nog een felle bek opzetten tegen mijn vrouw toen ze zei dat hij zijn schriften moest meepakken, iets in genre van "euh je peist toch nie da we ons op vakantie me schoolwerk gaan bezig houden".

Morgen gaan ze natuurlijk doodleuk achter een doktersbriefje zodat hij gewettigd afwezig is...
Nee dat is niet normaal. Bij 5 halve dagen onwettige aanwezigheden dient clb betrokken te worden. Hoop dat doktersbriefje er niet komt

Vandaag 10 leerkrachten "ziek". (Ong 10%)

De leerlingen zeiden mij trots dat het door hun kwam.

De directie mag trots zijn op haar "niet straf" beleid.

Laatst bewerkt door een moderator:
ziek of "ziek"
Straf als je dat als leek van op afstand zou kunnen bepalen :unsure:
Er gaan heel wat (stevige) verkoudheden rond op dit moment, misschien hebben ze eindelijk iets geleerd uit corona en blijven ze thuis om anderen niet ziek te maken.
Wat is dat toch met neiging om anderen hun rekening te maken.

Terug
Bovenaan