Leerkrachtentopic

doet me denken aan interview met Vandelanotte over waarom BTW op elektriciteit 21% was en geen 6%
Z'n uitleg was dat van EU ze niet de laagste BTW tarief mochten aanrekenen (ja politieker hé)

Mijn gedacht was : we hebben 4 tarieven 0% 6% 12% en 21%
Waarom dat die interviewer niet zo slim was weet ik ook niet :)
Omdat we bij mijn weten geen 4 tarieven hebben, maar een normaal tarief, een verlaagd tarief, een speciaal tarief, een superverlaagd tarief (ik wacht op de term supersuperverlaagd tarief), een nultarief en een parkingtarief (niet geldig in Antwerpen?)...

Maar de uitleg van VDL klopt wel hoor, België mag niet "voor onbepaalde tijd" zo laag gaan, tenzij ze andere taieven verhogen, dacht ik. Europees bepaald.

Omdat we bij mijn weten geen 4 tarieven hebben, maar een normaal tarief, een verlaagd tarief, een speciaal tarief, een superverlaagd tarief (ik wacht op de term supersuperverlaagd tarief), een nultarief en een parkingtarief (niet geldig in Antwerpen?)...

Maar de uitleg van VDL klopt wel hoor, België mag niet "voor onbepaalde tijd" zo laag gaan, tenzij ze andere taieven verhogen, dacht ik. Europees bepaald.

maar het zijn tarieven :)
Of je het nu normaal, verlaagd, speciaal, super etc noemt we hebben ze wel. Al lang, zeker de 6 en 12% ;)

Maar euh, is dit topic bedoeld om gewoon anekdotes en straffe stoten van minder capabele leerkrachten te verzamelen, en hen uit te lachen? Dan staat het misschien niet in het juiste subforum.
Want ja, net zoals in elke beroepsgroep zitten er minder snuggere gevallen tussen, dat weet iedereen - maar als het om de drie posts daar terug naar keert is het wat mij betreft niet echt een interessant topic :) Persoonlijk vind ik het interessanter om vragen te stellen/beantwoorden, van collega's maar ook van niet-leerkrachten (zoals bijvoorbeeld verheldering over de vragen naar het studieniveau van de moeder), of een inhoudelijke discussie bijvoorbeeld. Just my 2 cents.
Steven heeft wel gelijk.
Misschien dat een topic "Leerkrachtblunders" wel beter is voor al die straffe stoten.
We moeten er misschien ook gewoon wat luchtiger mee omgaan. Veel van mijn collega's vinden van zichzelf dat ze de belangrijkste job ter wereld hebben. Dat ze zelf alles beter weten en dat we onfeilbaar zijn. Gelukkig is dit een gedachtengang die vooral heerst bij de oudere collega's.
Ja we zijn met de "toekomst" bezig maar rustig blijven he ;-)
Van een mede-Leerkracht

1. Fout idd. (1 punt)
2. Niet fout: Australië wordt effectief gebruikt als naam voor het continent dat anderen Oceanië benoemen. Blijkbaar zou Australië zelfs correcter zijn omdat Oceanië eigenlijk geologisch verschillende landen combineert die geologisch niks met elkaar te maken hebben. (0 punten)
3. Geen idee wat OLG betekent :). Als je met "nieuwe" cursus bedoelt van vorig jaar, klopt dat op zich nog. Vooruit bestaat pas sinds maart, als het maar zo'n fouten zou zijn :). (1 punt)
4. Een politieke partij vergadert niet in het parlement. Die vergaderen effectief in grote vergaderzalen (niet dat dat veel nut heeft om dat te vermelden :p). Een parlement is een orgaan, geen gebouw. Het parlementsgebouw heeft verschillende zaken, waaronder de plenaire ruimtes. Daar komt het parlement samen. (half puntje)
5. Euh, nee. Je betaalt geen BTW op kranten of weekbladen (humo bvb), alles wat je onder consumenten toevallig verkoopt, op gebouwen (tenzij het over nieuwbouw gaat), postzegels, bank en verzekeringsproducten, ... Meer dan je denkt (0 punten)

Je krijgt dus wat mij betreft 2,5 op 5 :). Nipt erdoor voor dingen die sterke staaltjes van fouten waren ;).
2. Sorry leerkracht aardrijkskunde hier... Dus niet akkoord. Is trouwens de eerste keer dat ik dit verneem dat Australië een werelddeel is. Het is een continent, maar geen werelddeel. Continent =/= werelddeel. Ja de 'verengelsing' kan zorgen voor problemen. Maar continent en werelddeel zijn dus niet hetzelfde. (Werelddeel heeft niets te zien met geologie.)
3. Cursus is nieuw van dit jaar. (Zoals iemand in ander deeltopic zei 'Leerkrachten weten de prijzen van nieuwe collecties op Shein, maar algemene kennis over politieke partijen).
4. Daarom heb ik ook de vraag gesteld wat ze wil zeggen met 'een vergadering van politieke partijen'. Een ledensamenkomst, partijbestuur, samenkomst parlement? 'Een vergadering' en daarbij een foto van een kamer in het Nederlandse parlementsgebouw, zorgt voor onduidelijkheid. Dus dat was eigenlijk zelfs geen vraag op punten. Voor je die kan beantwoorden, moet je eerste weten wat je precies wil zeggen
5. Voor deze had ik zelf een hulplijn moeten inroepen van een economiste. En het antwoord was: 'Op alles betaal je BTW'. Als mijn hulplijn fout lijkt te zijn dan weet ik het ook niet meer. :wallbash::shy: (Niet dat ik wil zeggen dat je fout bent, ik bedoelde vooraf...).

Met punten werken mag in bepaalde scholen al niet meer ;-). En aangezien 2 dus wel juist was, 4 geen puntenvraag was maar een verduidelijking. Haal ik toch wel iets meer punten. Was dit in het onderwijs geweest dan kreeg de directeur al een boze telefoon voor je rare manier van 'quoteren' (aangezien we geen punten meer geven). ;-).

Een collega wil dus letterlijk een lastige leerlinge van zijn klas dumpen in mijn klas.

Het onderwijs 🤷‍♂️

Ik ga de directie toch eens onder druk moeten zetten.

Aha, mijn vrouw haar loon is gestort en de netto vergoeding voor internet zit er al bij!
Ah, mijn nettoloon is ook met 20 euro gestegen, maar ik dacht dat dit aan mijn anciënniteit lag. Collega's zeggen hier net dat het inderdaad al om die internetvergoeding gaat. Goed om te weten!

Hier nog een mooi voorbeeld van de mentaliteit van sommige leerlingen in omgeving Antwerpen:

kk hoer gy pijpt voor capri

Dit was een antwoord van een 12-jarige op een standaardmail van onze coördinator waarin gezegd werd dat de leerling in kwestie moest nablijven omwille van voortdurend te laat aankomen op school.

De leerling mag het nu in bijzijn van de ouders komen uitleggen alvorens terug in de les te mogen.

Eens wat goed nieuws: Leerling dinsdag geholpen nadat zijn Steam-account werd gehackt. Leerling zelf was niet vaardig genoeg om dit op te lossen. Samen met hem een ticket aangemaakt op Steam. Kreeg gisteren bericht dat hij zijn account terugheeft. Leerling dolblij en ik ben blij in zijn plaats.

Dat soort mails kreeg ik al op 17 september.

Ik kan al een boek schrijven over alle incidenten.

Een week geleden was er een leerkrachte ingestort omdat ze werd gepest door een klas. (al bij al een leuk klaske)

Ondertussen probeert de directie natuurlijk te doen alsof alles rozengeur en maneschijn is.

Binnenkort is het oudercontact en dat is een open oudercontact waar elke leerkracht in een apart lokaal zit en de ouders zomaar kunnen langskomen.

Ik voel nu al dat er een paar gaan flippen (inclusief mezelf) en dat ik best een lokaal neem met veel sociale controle.

Dat soort mails kreeg ik al op 17 september.

Ik kan al een boek schrijven over alle incidenten.

Een week geleden was er een leerkrachte ingestort omdat ze werd gepest door een klas. (al bij al een leuk klaske)
Hoe kan je nu gepest worden door een klas?

Ondertussen probeert de directie natuurlijk te doen alsof alles rozengeur en maneschijn is.

Binnenkort is het oudercontact en dat is een open oudercontact waar elke leerkracht in een apart lokaal zit en de ouders zomaar kunnen langskomen.

Ik voel nu al dat er een paar gaan flippen (inclusief mezelf) en dat ik best een lokaal neem met veel sociale controle.
Wat ben je wel van plan? Uitvliegen tegen de ouders?

Hoe kan je nu gepest worden door een klas?

Wat ben je wel van plan? Uitvliegen tegen de ouders?

De school waar ik nu werk is van het type "wij geloven in een goed gesprek en niet in straf schrijven en strafstudies".
Die goede gesprekken laten ze dan nog eens doorgaan tijdens de lessen. :rolleyes:

Ik ben niks van plan, maar ik vrees er wel voor, als het type "mijn kind schoon kind" komt opdagen.
Ik heb er al een paar tegen hun kar gereden en ik voel nu al dat er een paar hun grote gelijk gaan willen komen halen.

Ik ben niks van plan, maar ik vrees er wel voor, als het type "mijn kind schoon kind" komt opdagen.
Ik heb er al een paar tegen hun kar gereden en ik voel nu al dat er een paar hun grote gelijk gaan willen komen halen.
Niet vergeten, jij bent de professional. Waarmee ik zowel wil zeggen dat je waarschijnlijk meer gelijk hebt dan hen, maar ook dat je je professioneler moet gedragen, ook al zijn ouders of leerlingen dat niet altijd.
Uiteraard verdedigen ouders hun kind, dat is (zeker anno 2021) ook hun rol (/plicht). Het andere uiterste is dat ze totaal niet betrokken zijn.
Leerlingen zijn per definitie niet volwassen genoeg om hun eigen gedrag altijd goed in de hand te hebben - jij wel.

Als je recht in je schoenen staat, en je ook in de les professioneel gedraagt, hoef je toch niets te "vrezen"?

Enfin, klinkt als een preek, maar ik vind van collega's dat ze soms te snel meegaan in de strijd en vergeten dat ieder zijn functie/rol heeft. Een oudercontact zou je niets te vrezen moeten hebben, ook niet op een moeilijke school. Ja, emoties kunnen oplopen, bij ouders en leerlingen, maar daar zou je boven moeten staan vind ik. Zoniet, vraag of je directeur (/meer ervaren collega) een gesprek wil meedoen, da's echt geen schande (integendeel) en dan voelt de ouder meteen dat je vanuit de school spreekt en niet enkel vanuit jouw perspectief.

Laatst bewerkt:
Ah, mijn nettoloon is ook met 20 euro gestegen, maar ik dacht dat dit aan mijn anciënniteit lag. Collega's zeggen hier net dat het inderdaad al om die internetvergoeding gaat. Goed om te weten!

Hier nog een mooi voorbeeld van de mentaliteit van sommige leerlingen in omgeving Antwerpen:

Dit was een antwoord van een 12-jarige op een standaardmail van onze coördinator waarin gezegd werd dat de leerling in kwestie moest nablijven omwille van voortdurend te laat aankomen op school.

De leerling mag het nu in bijzijn van de ouders komen uitleggen alvorens terug in de les te mogen.
Hoe zeker zijn jullie dat die leerling dat zelf gestuurd heeft en niet iemand anders dat via zijn account gedaan heeft?

Zo ken ik ook verhalen van leerkrachten die mails kregen met de boodschap dat ze achterlangs in de poes genaaid mochten worden (nadat iemand voor de tweede keer(!) zijn accountgegevens van Smartschool openbaar had gezet om zijn identiteit te bewijzen op een anoniem forum).

Hoe zeker zijn jullie dat die leerling dat zelf gestuurd heeft en niet iemand anders dat via zijn account gedaan heeft?

Zo ken ik ook verhalen van leerkrachten die mails kregen met de boodschap dat ze achterlangs in de poes genaaid mochten worden (nadat iemand voor de tweede keer(!) zijn accountgegevens van Smartschool openbaar had gezet om zijn identiteit te bewijzen op een anoniem forum).
Smartschool = Big Brother. Via Smartschool kunnen ze die zaken wel achterhalen.

Smartschool = Big Brother. Via Smartschool kunnen ze die zaken wel achterhalen.
Smartschool <> big brother. Ook zij kunnen/mogen dat niet achterhalen tenzij Jens Dedecker natuurlijk het mailadres van iemand verandert naar [email protected] en dat emailadres doorgeeft voor zijn verjaardagsfeestje.

Smartschool heeft in de admin-functionaliteiten echt geen high tech features

In mijn geval wist ik dat door

1) Dezelfde leerling achteraf een mail stuurde met "het was per ongeluk"
2) Nooit heeft ontkend

Enfin, klinkt als een preek, maar ik vind van collega's dat ze soms te snel meegaan in de strijd en vergeten dat ieder zijn functie/rol heeft.

Heb er vandaag over gepraat met de directeur en de conclusie was dat onder meer de strijd door teveel leerkrachten werd gemeden, waardoor ze denken dat ze zich alles kunnen permitteren.

Wat ik ook effectief zie, namelijk dat sommige van de leerkrachten gedrag van bepaalde leerlingen tolereren gewoon om er geen last mee te hebben.

Terug
Bovenaan