Leerkrachtentopic

GDPR?

En eerlijk gezegd vind ik het een beetje betuttelend en zorgt ook vooringenomenheid.
Het kindje van de chirurg of de CEO zal wel direct anders ingeschat worden dan het kindje van de bandwerker.
Ik ben het met je eens.

Maar dat is al lang niet meer zo hoor, nu wordt dat bij inschrijving gevraagd ivm die zorguren en that's it.
Ik heb dat alvast nooit gevraagd aan mijn leerlingen.

Ik kan je verzekeren dat je daar ook gewoon van zweet hoor, maar dan na de inspanning. Mijn punt is dat er weldegelijk een inspanning komt kijken bij lesgeven. Een fysiek zwaar beroep ga ik het niet noemen uiteraard.
Misschien ligt het ook aan het feit dat ik anders nog in short zou rondlopen, maar als lector doe je dat natuurlijk niet. In een tso of bso kan je dat nog doen als praktijkleerkracht.
Kan er mij eens iemand zeggen (geen idee of het nu nog zo is), waarom leraren steeds naar beroep vader en moeder vragen in begin schooljaar? Wij moesten dat bij zowat elke leraar opschrijven en afgeven.
Leerkrachten doen aan profiling, zoals politiemensen.

Ik denk dat de meeste leerkrachten pas kijken naar de achtergrond van de leerling als er zich een probleem voordoet.

1e middelbaar:
Beroep vader: overleden
reactie leraar volle klas: “oei uw papa is dood?”.

2e middelbaar
Beroep vader: bediende (opgeschreven om alle miserie en ambetante vragen te vermijden).

‘T zijn hun zaken niet vind ik (maar oké, mss ben ik ook wel vooringenomen door dat voorval).

Achteraf gezien is het doorsnee niveau EQ van leraars in lagere graad middelbaar on te bleten.

Veel van de farcen die die gasten uithaalden zijn op het werk waar ik werk een snel 1 richting ticketje richting uitgang....

Misschien ligt het ook aan het feit dat ik anders nog in short zou rondlopen, maar als lector doe je dat natuurlijk niet. In een tso of bso kan je dat nog doen als praktijkleerkracht.

Euh.. Politiemensen mogen niet zomaar zonder geldige reden vanalles gaan opzoeken want alles wordt gelogd en als er een onderzoek naar komt kun je maar beter hopen dat je het kan bewijzen waarom je die persoon hebt opgezocht .

Net zoals het leerkrachten al zeker hun zaken niet zijn. Kinderen dat hun ouders een goeie job hebben gaan er niet mee inzitten maar er zijn er ook veel andere.

In de godsdienst lessen "schrijf op wanneer je jezelf bevredigde" kunnen we moeilijk pedagogisch verantwoord noemen.

Of op commando iemand uitlachen met scheve tanden omdat hij zijn huiswerk vergeten was. "Het ratje heeft zijn huiswerk opgegeten "...

Of straf krijgen omdat je in het weekend door het rood fietste en de leraar dat gezien had

Kan er mij eens iemand zeggen (geen idee of het nu nog zo is), waarom leraren steeds naar beroep vader en moeder vragen in begin schooljaar? Wij moesten dat bij zowat elke leraar opschrijven en afgeven.
Normaal enkel bij inschrijving, omwille van een wettelijke verplichting: decreet gelijke onderwijskansen.
Nee.

Er is een link met de scholingsgraad van de moeder en de prestaties van het kind.
Ff mezelf aanvullen. Als ik het me goed herinner hangt de financiering van de school hier ook vanaf. Dus meer kindjes van laagopgeleide of niet-werkende mama's is meer geld.

Wat gek. Bij de inschrijving van onze dochter werd er enkel naar het diploma van de moeder gevraagd. Is het diploma en/of geen diploma van de vader dan niet van belang?
Nee, volgens het decreet niet. Ik vermoed dat uit een of andere studie blijkt dat de studie van de moeder doorslaggevender is. Dit is dus geen keuze van de school maar van de Vlaamse overheid.

In de godsdienst lessen "schrijf op wanneer je jezelf bevredigde" kunnen we moeilijk pedagogisch verantwoord noemen.

Of op commando iemand uitlachen met scheve tanden omdat hij zijn huiswerk vergeten was. "Het ratje heeft zijn huiswerk opgegeten "...

Of straf krijgen omdat je in het weekend door het rood fietste en de leraar dat gezien had
Is nu nog zo. In mijn zoon zijn klas (1ste middelbaar) heeft een lerares 1 buiten gezet met de woorden: "voilà het groot huisvuil staat ook buiten."

1tje heb ik vroeger wel haar karma gegeven toen ze zei dat ik nog niet voor mezelf kon zorgen als ik zei dat ik voor opvoeder ging studeren. Een jaar of 4 verder mocht ze haar kind bij mij achterlaten.

Terug
Bovenaan