Leerkrachtentopic

Imo is het grootste probleem bij leerkrachten (en veel andere jobs) toch een gebrek aan respect. Ik geloof ten zeerste dat er veel voordelen zijn aan die job maar ook veel nadelen maar het is toch nog iets dat men doet van uit een overtuiging /roeping. Maar als er daar geen respect voor komt dan zakt die motivatie als een pudding in elkaar. Mensen vergeten veel te snel dag het belang van motivatie voor jobs, die volgens mij veel hoger staat in de rangorde bij de meesten dan verloning. Je mag nog iets ongelofelijk graag doen en dik betaald zijn maar als men da ganse dagen op uw kop schijt verdwijnt de goesting toch snel hoor.

Situatieschets:

Ik werk reeds meerdere jaren op een Brusselse school. Ik doe het werk heel graag en ben ook niet iemand die klaagt/zaagt bij de directie. Vorig jaar waren er door een samenloop van omstandigheden klassen die regelmatig 12 of 14 (!) uur studie per week hadden. Ik kon dit niet langer aan zien en heb me kandidaat gesteld om lessen over te nemen. Concreet gaf ik 7 uren extra en werd hiervoor ook vergoed. An sich viel dit goed mee, maar uiteindelijk hield deze situatie 6 maanden aan. Doordat ik een taalvak geef, kreeg ik ook dubbel zo veel portfolio's/toetsen/examens binnen waardoor ik in mei/juni 0 sociaal leven had. PS: 7 uur extra en dubbel zo veel portfolio's kwam doordat ik in mijn eigen klassen minder uren gaf en daardoor in dubbel zo veel klassen les gaf.

Uiteindelijk komt de zomervakantie eraan en ben ik enorm opgelucht want ik voelde me als een uitgeperste citroen. Ik heb enorm genoten en was blij terug te kunnen starten met goede moed.

Vandaag krijg ik echter mijn lesrooster: ik moet (ongevraagd) 24 i.p.v. 22 uren geven (eerste graad secundair). 1 van deze uren is dan ook nog eens een onbetaald plage-uur. Indien het vorige schooljaar normaal was verlopen, had ik hier geen moer om gegeven. Maar na vorig schooljaar had ik dit jaar op een klein beetje respijt gehoopt.

PS: na wat te polsen bij een 5-tal andere collega's: niemand van hen 'moet' meer dan 22 uren doen.
Update: intussen contact gehad met directie hierover. Ze heeft nog één fulltime en één halftime openstaan voor Nederlands en we zijn dan nog maar een school van 500 leerlingen.

Mijn 2 collega's in de eerste graad voor Nederlands hebben ook 24 uur gekregen. Concreet komt het erop neer: ALS er een leerkracht wordt gevonden, worden onze paketten lichter (aka normaal) gemaakt.

En ondertussen roeien we met de riemen die we hebben zeker :)

Tuurlijk niet, maar hoe denk je dat te financieren? En wat ga je doen als die mensen geen klas meer hebben? Het is niet zo dat je, zoals in de privé, gemakkelijk eventjes pieken en dalen opvangt door je klanten (leerlingen) maar thuis te laten etc...

Met 10.000 extra leerkrachten een vaste job te geven ga je natuurlijk het probleem oplossen. Maar is dat niet veel dwazer als je ziet welke kostprijs daar tegenover staat?

Ja dat zal ons dan dwingen kleur te bekennen zeker? We kunnen niet tegelijkertijd ambiëren bij de wereldtop te (blijven) horen maar tegelijkertijd het kostenplaatje eerst plaatsen. Van die twee walletjes blijven eten is lang gelukt maar daar lijkt ondertussen een einde aan gekomen te zijn.

Ze heeft jarenlang haar eigen laptop betaald,
In de secundaire school waar ik normaal ging starten moest ik bepaalde lessen aan de pc geven. Ah zegt ie, je laptop moet je zelf voorzien, de boekhouder heeft dat eens uitgelegd dat zit in je forfaitair gedeelte van je beslastingsaangifte. Euhm , ik dacht het niet.
bijscholingen is op vrije dagen. 1/2 werken en een vergadering buiten je dagen, pech, kom maar af.
Totaal niet correct, maar wel schering en inslag.
...
De enige voordelen die ik zie: Loon is niet slecht (ook niet top) (1700 netto voor 1/2 -- 2600 netto FT), over verlofstelsels nemen doet niemand moeilijk, handig in de vakantie voor de kinderen. En daar stopt het wel.
Is dit secundair barema 501? Of ben je gewoon al ouder dan ik vermoed? 2600 netto bereiken leerkrachten in het lager doorgaans maar na 20 jaar ofzo.

Master-verloning is in het hoger secundair voor veel diploma's zeker wel oké (uitzondering: fysici en wiskundigen, misschien nog licentiaten Frans).
Het is niet zo oké door het gebrek aan extralegale voordelen, het enige voordeel is het verlof en het pensioen, maar de vraag is hoe lang dit nog gaat stand houden?
Ik vind het ook absurd dat in het onderwijs een leerkracht LO of godsdienst evenveel verdient als een wiskunde leerkracht, maar ga als onderwijs maar eens aparte barema's plakken op elk vak...
Er zijn nu al zoveel barema's, master die lesgeeft in bso 2e graad zal geen 501 barema krijgen.

Laatst bewerkt:
Imo is het grootste probleem bij leerkrachten (en veel andere jobs) toch een gebrek aan respect. Ik geloof ten zeerste dat er veel voordelen zijn aan die job maar ook veel nadelen maar het is toch nog iets dat men doet van uit een overtuiging /roeping. Maar als er daar geen respect voor komt dan zakt die motivatie als een pudding in elkaar. Mensen vergeten veel te snel dag het belang van motivatie voor jobs, die volgens mij veel hoger staat in de rangorde bij de meesten dan verloning. Je mag nog iets ongelofelijk graag doen en dik betaald zijn maar als men da ganse dagen op uw kop schijt verdwijnt de goesting toch snel hoor.
Het is ook frustrerend dat iedereen iedereen in de gaten houdt en echt alles maar dan ook alles direct een rondje blahblahblah wordt.
Je mentor, je coach (da zijn 2 verschillende, ene voor het vak en ene voor de school), de vakgroep, de les-in-een-bepaalde-klasgroep, de jaargroepen, de socio-emo verantwoordelijken, de zorgleerkrachten, de opvoeders. Hebben in de laatste 2 dagen al allemaal mails gestuurd met de ‘puntjes’ waar zij van willen dat je op let en waar zij gaan op letten.
Vooral de krokodillen zijn meer bezig met jouw zaken dan de hunne.
Je bent vaak zo danig bezig met het spelletje te spelen dat het eigenlijke lesgeven bijzaak dreigt te worden. Zoveel moeite om je job te houden, dat je job er bij in schiet.

Het is ook frustrerend dat iedereen iedereen in de gaten houdt en echt alles maar dan ook alles direct een rondje blahblahblah wordt.
Je mentor, je coach (da zijn 2 verschillende, ene voor het vak en ene voor de school), de vakgroep, de les-in-een-bepaalde-klasgroep, de jaargroepen, de socio-emo verantwoordelijken, de zorgleerkrachten, de opvoeders. Hebben in de laatste 2 dagen al allemaal mails gestuurd met de ‘puntjes’ waar zij van willen dat je op let en waar zij gaan op letten.
Vooral de krokodillen zijn meer bezig met jouw zaken dan de hunne.
Je bent vaak zo danig bezig met het spelletje te spelen dat het eigenlijke lesgeven bijzaak dreigt te worden. Zoveel moeite om je job te houden, dat je job er bij in schiet.
Ook dat is voor mij een vorm van respect.welke job heb je eigenlijk als er 38 verschillende instanties/oversten zijn om je werk te controleren, om dan nog eens die 40 ouders van je 20 leerlingen niet te vergeten die iedere beslissing van de leerkracht onder de loep houden. Terwijl vroeger de leerkracht de opperste was waar iedereen naar luisterde is hij nu de voetveeg.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat velen toch de verloning van wetenschappelijke profielen onderschatten die wat ervaring hebben. Je moet toch al heel gemotiveerd zijn om op je 40 of 50 je zak geld te laten liggen en naar het Onderwijs te trekken. In veel gevallen netto /2 of /3 als je alles optelt.

Mrs Pan gaf 2j geleden 15u les en werd 15u betaald. Vorig jaar gaf ze ook 15u les en werd opeens maar 14u betaald.
Blijkbaar had ze een plageuur gekregen.

De wondere wereld van het onderwijs waar Je mensen onbetaald mag laten werken.
Ik zal maar niet beginnen over mijn onbetaalde overuren, dat zijn er al verschillende maanden na elkaar meer dan 15 uur geweest (ipv 1 uur op 15 uur).

Ik denk dat velen toch de verloning van wetenschappelijke profielen onderschatten die wat ervaring hebben. Je moet toch al heel gemotiveerd zijn om op je 40 of 50 je zak geld te laten liggen en naar het Onderwijs te trekken. In veel gevallen netto /2 of /3 als je alles optelt.
Nochtans zetten vorig jaar weer 2.800 mensen die stap (hoogste cijfer ooit). Wel geen opslitsing of het gaat om licenciaten of niet.

Het loon zou voor mij ook niet zo'n rol spelen bij een overstap, je krijgt ook een massa verlof en vrijheid in ruil voor de overstap naar het onderwijs.

Mail gekregen van een klastitularis. Een paar jaar geleden was er in de krant een bericht, mama van drie overleden heel plots. Paar weken erna stapte de vader ook uit het leven. En dan zit de oudste in je klas. God allemachtig é… Je moet ze natuurlijk bekijken als elke andere leerling maar ik ben (egoïstisch, ik weet het) zo blij dat er in het eerste jaar geen thema over pijn & lijden inzit. Ik noem mijn lessen altijd een safe space, je kan overal over praten, je mag overal over praten maar je moet nooit praten. Neemt niet weg dat de juf soms ook opgelucht is als ze niet moet praten.

Volledig akkoord, maar stel je woont/bent geboren in Veurne, waar ga je daar je wetenschappelijke kennis vergulden?

Misschien ben je dan blij om in 5 en 6 Fysica te kunnen geven aan barema 501 en elke dag met de fiets naar het werk te kunnen rijden en veel verlof samen met de kinderen. Of, misschien heb je wel serieus financiële steun gekregen in de vorm van een bouwgrond en hoef je jezelf niet uit te sloven voor een hoger loon.

Ik start nu in het hoger en merk toch een ander profiel van mensen die daar lesgeven: mensen die nog een bedrijf hebben, boeken schrijven, nog wat consulting doen.

Mail gekregen van een klastitularis. Een paar jaar geleden was er in de krant een bericht, mama van drie overleden heel plots. Paar weken erna stapte de vader ook uit het leven. En dan zit de oudste in je klas. God allemachtig é… Je moet ze natuurlijk bekijken als elke andere leerling maar ik ben (egoïstisch, ik weet het) zo blij dat er in het eerste jaar geen thema over pijn & lijden inzit. Ik noem mijn lessen altijd een safe space, je kan overal over praten, je mag overal over praten maar je moet nooit praten. Neemt niet weg dat de juf soms ook opgelucht is als ze niet moet praten.
Die mensen van Waregem zeker? Triestig verhaal dat..

Je vergeet dat je wel degelijk ziek moet zijn en dus een dokter moet hebben die je thuis zet én ze ook vlotjes een controle-arts sturen?

Dus neen, een paar jaar vroeger op pensioen puur door je ziektedagen in te zetten zoals meer dan 10j geleden wél nog kon, bestaat niet meer.

Ach, gewillig schrijvende dokters zijn wellicht de grootste vorm van fraude in dit land. Bij ambtenaren is dat ook schering en inslag. -> 666 ziektedagen en velen doen er alles aan om die volledig te "benutten". Het wordt bijna als een extra pakketje verlof gezien.

Terug
Bovenaan