Leerkrachtentopic

Hoezo opsparen ziektedagen is voorbij? Dat is gewoon vastgelegd in de regelgeving
je kent écht weinig van de reglementering. nee, je spaart ze niet op, als ze op zijn kan je in medisch pensioen gesteld worden en niet zoals in de privé zomaar op ziekte blijven. Je kan dus, door te lang aan 1 stuk ziek te zijn, je contract kwijt spelen, wat in de privé niet kan. Zo hadden we iemand die in dat geval zat. "Gelukkig" is haar probleem opgelost toen ze overleed door die ziekte.

Ik ken meerdere mensen in de private sector die tijdens (post natale o.a.) depressie via een extra verzekering van de werkgever nauwelijks geld verloren door "op ziekte" te staan. Ging om 50-100 euro verlies per maand en dus langdurig ziek. Vreemd genoeg werd bij die werkgevers ook niemand "opvallend vaker ziek OMDAT ze er nauwelijks financieel op moesten inboeten"

En natuurlijk moet je ook eerst al die dagen opsparen en vooral niet ziek worden dan. En dat terwijl je met tientallen wandelende virusbommen in een slecht geventileerde ruimte van 40-50m2 zit gepropt. 🤷🏼‍♀️

de verlofstelsels die een recht zijn, verschillen nauwelijks met die van de privé.
als je natuurlijk enkel voltijds als "met perspectief" ziet, klopt zijn verhaal. Maar zijn verhaal biedt geen oplossing, omdat daar gewoon geen oplossing voor is.

klopt niet. Net zoals veel andere zaken.net zoals in de privé... welke operaties zouden ze niet doen in de zomer?
Ik heb trouwens meer verlof dan mijn vriendin (mocht ze voltijds werken)
Operaties waarna je niet in de warmte mag worden normaal gezien niet uitgevoerd in de zomer (tenzij het niet anders kan)

Vacatures die ingevuld worden door mensen met niet het juiste diploma of bekwaamheidsbewijs zijn weldegelijk onwettig, je mag dat pas doen als je niemand vindt. Maarja als je ze niet online zet ...

je kent écht weinig van de reglementering. nee, je spaart ze niet op, als ze op zijn kan je in medisch pensioen gesteld worden en niet zoals in de privé zomaar op ziekte blijven. Je kan dus, door te lang aan 1 stuk ziek te zijn, je contract kwijt spelen, wat in de privé niet kan. Zo hadden we iemand die in dat geval zat. "Gelukkig" is haar probleem opgelost toen ze overleed door die ziekte.
Je spaart ze wel op als je werkt, als je ziek bent gaat er uiteraard af.
Dat is zoals spaargeld: wat je er op zet spaar je, wat je er af haalt ben je kwijt. En als je alles afhaalt heb je idd niets meer

Maar systeem is toch tenenkrullend zoals je zelf aangeeft: iemand die het nodig heeft maar nog jong is heeft pech, iemand die oud is kan ze inschakelen als hem daar zin in heeft bij wijze van spreken, al moet je niet veel moeite doen

Want er zijn geen andere opvangnetten als je “het nodig hebt”?

Je spreekt erg veralgemenend. De werkelijkheid is genuanceerder dan hoe jij het voorstelt.
Dat het een tenenkrullend systeem is, dat klopt naar mijn mening ook. Maar het gaat dan over het systeem onderwijs in het algemeen.

Ik ben niet mee
Ik ga ervan uit dat je doelde op nodig hebben van ziektedagen. Het kan zijn dat je iets anders bedoelt, maar dat is me niet geheel duidelijk.

Als je geen ziektedagen meer overhebt, val je terug op de ziekenkas. Dat wilde ik zeggen met opvangnet.

Gisteren telefoon van een hogeschool i.v.m. een vacature als lector in het graduaat, ik zou o.a. les kunnen geven over gasketels, verwarming, warmtepompen etc, nadeel dit is een contractuele tewerkstelling.

Ik bel met de persoon van de personeelsdienst voor wat meer uitleg over die contractuele tewerkstelling. Ja het loon is identiek aan dat van een statutair personeelslid. Ok, ik even opzoeken barema 502, dat komt dan op ongeveer 4435 bruto/maand. Ja nee zegt die mevrouw, niet helemaal het loon is 4260 bruto maal 12, maar het vakantiegeld is hoger en de eindejaarspremie is hoger. Maar blijkbaar wordt er een verrekening gedaan met het vakantiegeld van de privé, zou dit dan enkel over het dubbel vakantiegeld gaan of ook over het loon? Ik vind het vreemd gezien iemand die start op 1 september en al zijn verlofdagen al opgebruikt heeft dan in principe al loon verliest om de kerstvakantie te betalen?
Misschien Kan @JPV hier meer over zeggen?

Eigenlijk komt het bijna neer op een bediendencontact uit de privé, maar dan zonder extralegale voordelen of 2e pensioenpeiler. Je bouwt hiermee dus ook geen onderwijspensioen op. Het voordeel is wel dat er geen bpb nodig is om te werken aan een hogeschool en misschien wel het grootste verschil de leerlingen zitten daar omdat ze willen, niet omdat ze moeten... Het zou mij een verschil opleveren van 1200 bruto/maand t.o.v. de job als LIO in het secundair. Zelf na het behalen van het BPB en het maximaal geluk dat ik volledig als 501 zou betaald worden in het secundair kom ik nog maar in de buurt van dit loon. Het is natuurlijk een unieke kans...

Laatst bewerkt:
zou het niet gewoon zijn dat men het hogere vakantiegeld en eindejaarspremie van een "gewone" bediende compenseert door een lager loon te geven?

Dus: 12x4260 + EJP bediende + dubbel vakantiegeld bediende = 12x4435 + EJP leerkracht + dubbel vakantiegeld leerkracht

Dit lijkt me redelijk logisch. En nee, het enkel vakantiegeld, daar komt men natuurlijk niet aan.

Met kerstvakantie enzo heeft dit niks te maken als je een contract van 10 of 12 maand krijgt.

zou het niet gewoon zijn dat men het hogere vakantiegeld en eindejaarspremie van een "gewone" bediende compenseert door een lager loon te geven?

Dus: 12x4260 + EJP bediende + dubbel vakantiegeld bediende = 12x4435 + EJP leerkracht + dubbel vakantiegeld leerkracht

Dit lijkt me redelijk logisch. En nee, het enkel vakantiegeld, daar komt men natuurlijk niet aan.

Met kerstvakantie enzo heeft dit niks te maken als je een contract van 10 of 12 maand krijgt.
Dit lijkt mij inderdaad de enige mogelijkheid. Ze werken met jaarcontracten (max2) van 1 september 2021 tot 31 augustus 2022.

Situatieschets:

Ik werk reeds meerdere jaren op een Brusselse school. Ik doe het werk heel graag en ben ook niet iemand die klaagt/zaagt bij de directie. Vorig jaar waren er door een samenloop van omstandigheden klassen die regelmatig 12 of 14 (!) uur studie per week hadden. Ik kon dit niet langer aan zien en heb me kandidaat gesteld om lessen over te nemen. Concreet gaf ik 7 uren extra en werd hiervoor ook vergoed. An sich viel dit goed mee, maar uiteindelijk hield deze situatie 6 maanden aan. Doordat ik een taalvak geef, kreeg ik ook dubbel zo veel portfolio's/toetsen/examens binnen waardoor ik in mei/juni 0 sociaal leven had. PS: 7 uur extra en dubbel zo veel portfolio's kwam doordat ik in mijn eigen klassen minder uren gaf en daardoor in dubbel zo veel klassen les gaf.

Uiteindelijk komt de zomervakantie eraan en ben ik enorm opgelucht want ik voelde me als een uitgeperste citroen. Ik heb enorm genoten en was blij terug te kunnen starten met goede moed.

Vandaag krijg ik echter mijn lesrooster: ik moet (ongevraagd) 24 i.p.v. 22 uren geven (eerste graad secundair). 1 van deze uren is dan ook nog eens een onbetaald plage-uur. Indien het vorige schooljaar normaal was verlopen, had ik hier geen moer om gegeven. Maar na vorig schooljaar had ik dit jaar op een klein beetje respijt gehoopt.

PS: na wat te polsen bij een 5-tal andere collega's: niemand van hen 'moet' meer dan 22 uren doen.

Lesuren mogen nooit plageuren zijn bij mijn weten. Laat school dus weten dat je, als je die wil doen, hier voor betaald moet worden

Situatieschets:

Ik werk reeds meerdere jaren op een Brusselse school. Ik doe het werk heel graag en ben ook niet iemand die klaagt/zaagt bij de directie. Vorig jaar waren er door een samenloop van omstandigheden klassen die regelmatig 12 of 14 (!) uur studie per week hadden. Ik kon dit niet langer aan zien en heb me kandidaat gesteld om lessen over te nemen. Concreet gaf ik 7 uren extra en werd hiervoor ook vergoed. An sich viel dit goed mee, maar uiteindelijk hield deze situatie 6 maanden aan. Doordat ik een taalvak geef, kreeg ik ook dubbel zo veel portfolio's/toetsen/examens binnen waardoor ik in mei/juni 0 sociaal leven had. PS: 7 uur extra en dubbel zo veel portfolio's kwam doordat ik in mijn eigen klassen minder uren gaf en daardoor in dubbel zo veel klassen les gaf.

Uiteindelijk komt de zomervakantie eraan en ben ik enorm opgelucht want ik voelde me als een uitgeperste citroen. Ik heb enorm genoten en was blij terug te kunnen starten met goede moed.

Vandaag krijg ik echter mijn lesrooster: ik moet (ongevraagd) 24 i.p.v. 22 uren geven (eerste graad secundair). 1 van deze uren is dan ook nog eens een onbetaald plage-uur. Indien het vorige schooljaar normaal was verlopen, had ik hier geen moer om gegeven. Maar na vorig schooljaar had ik dit jaar op een klein beetje respijt gehoopt.

PS: na wat te polsen bij een 5-tal andere collega's: niemand van hen 'moet' meer dan 22 uren doen.
Als ik het goed uitgelegd en begrepen heb van de dame bij het koffiemachine:
1) plageuren mogen lesuren zijn (bij voltijdse) en kunnen niet geweigerd worden. Ben jij soms enige niet vastbenoemde :unsure:
2) andere (bezoldigde) uren mogen wel geweigerd worden. Indien niet dien je wel goed op te letten dat ze het correct doorgeven als 24/22 en niet 23/22 want software-pakket gaat dan dat extra uur als plageuur aanzien ipv bezoldigd

Mrs Pan gaf 2j geleden 15u les en werd 15u betaald. Vorig jaar gaf ze ook 15u les en werd opeens maar 14u betaald.
Blijkbaar had ze een plageuur gekregen.

De wondere wereld van het onderwijs waar Je mensen onbetaald mag laten werken.

Mrs Pan gaf 2j geleden 15u les en werd 15u betaald. Vorig jaar gaf ze ook 15u les en werd opeens maar 14u betaald.
Blijkbaar had ze een plageuur gekregen.

De wondere wereld van het onderwijs waar Je mensen onbetaald mag laten werken.
Dit is dan weer niet wettelijk, kan enkel bij voltijdse. Is ze vastbenoemd?
Maar scholen foefelen daar graag mee op zo uren op te sparen

Chauffagist heeft zijn staart ingetrokken en start in het hoger onderwijs...
allé, dat zijn er dan 1275 leerkrachten te kort.

allé, dat zijn er dan 1275 leerkrachten te kort.

Goh ja, maar dat is allemaal natuurlijk met een zoutvaatje te nemen. Ik kijk regelmatig (zeker voor de start van een nieuw schooljaar) nog eens naar de regionale vacatures. Maar sorry, ik ben te jong om aan 3/4 te gaan werken, zonder zelfs maar enige garantie volgend schooljaar nog werk te hebben als je je werk wél goed doet. Vacatures van 2/5 of zelfs 1/3 of minder zie je ook schaamteloos online staan, ... tja, eigenlijk net goed dat zo'n vacatures niet ingevuld geraken, elke dergelijke miskleun van een job die zo niet ingevuld geraakt is een extra motivatie om in de toekomst zo'n "jobs" niet meer aan te bieden. Want niemand - tenzij met een vermogende partner, erfenis, bijverdienste etc. - kan daarvan leven, tenzij je er meerdere combineert, en de flexibiliteit daarvoor wordt doorgaans ook niet geboden (e.g. een halftijdse maar verplicht 4 van de 5 werkdagen toch in die school zijn, of verplicht voltijds aanwezig op elke vergadering zelfs als je 3 scholen combineert, dus 3x zoveel werk als iemand die maar in één school staat).

Die juffrouw wat zich klaarmaakt voor een "pittig schooljaar" in Molenbeek, wel die zou ik eigenlijk graag nog eens over een paar jaar spreken. Toevallig ken ik nu iemand die dit jaar het Brusselse lager onderwijs ondanks vaste benoeming achter zich gelaten heeft, mede dankzij dat "pittige" publiek. Zonder deftig beleid op andere vlakken zullen daar veel vacatures blijven.

Chauffagist heeft zijn staart ingetrokken en start in het hoger onderwijs...

Proficiat? Omdat het een betere/beter verloonde job is of omdat je effectief op zag tegen het secundair onderwijs?

Terug
Bovenaan