Leerkrachtentopic

Je moet in meeste gevallen connecties hebben om binnen te raken in een school, welk diploma je hebt doet er niet toe. Wiskunde gegeven door iemand met opleiding TO, fysica door een voeding en dietkundige kan allemaal. Gewoon dochter/zoon van of oud-leerling is genoeg.
Geen wonder dat ons onderwijs achteruit gaat.

En ondertussen sparen ze ziektedagen op die dan na hun 45 gretig ingezet worden. Vb van iemand die 4/5 werkte, op 1 september full-time terugkomt en op 2 september al in ziekteverlof gaat (2021 beste mensen dus die weet nu al dat hem 'ziek' gaat zijn) zijn schering en inslag en door zo een mensen is er dan zogezegd een lerarentekort.
En nu heeft onzen Ben er niet beter op bedacht om nog wat voorbereidingsuren te voorzien voor de leerkrachten, ze zijn precies vergeten dat een full-time maar 20-22u (nou ja 50min) is en ze dus nu al meer dan 18uur voorbereiding/verbeteringsstijd om zoals iemand in privé aan 38u week te raken.

Arm arm onderwijs

Je moet in meeste gevallen connecties hebben om binnen te raken in een school, welk diploma je hebt doet er niet toe. Wiskunde gegeven door iemand met opleiding TO, fysica door een voeding en dietkundige kan allemaal. Geen wonder dat ons onderwijs achteruit gaat.

En ondertussen sparen ze ziektedagen op die dan na hun 45 gretig ingezet worden. Vb van iemand die 4/5 werkte, op 1 september full-time terugkomt en op 2 september al in ziekteverlof gaat (2021 beste mensen dus die weet nu al dat hem 'ziek' gaat zijn) zijn schering en inslag en door zo een mensen is er dan zogezegd een lerarentekort.
En nu heeft onzen Ben er niet beter op bedacht om nog wat voorbereidingsuren te voorzien voor de leerkrachten, ze zijn precies vergeten dat een full-time maar 20-22u (nou ja 50min) is en ze dus nu al meer dan 15uur voorbereiding/verbeteringsstijd om zoals iemand in privé aan 38u week te raken.

Arm arm onderwijs
Er is ook gewoon een tekort aan leerkrachten die gekwalificeerd zijn om wetenschappen en wiskunde te geven. Nogal wiedes, heb je een master gedaan, kan je kiezen tussen een job met een mooi loonpakket, of een job waar je de pispaal bent van iedereen die denkt het beter te kunnen, "arm arm onderwijs" roept, maar er zelf nooit wil werken.

Je moet in meeste gevallen connecties hebben om binnen te raken in een school, welk diploma je hebt doet er niet toe. Wiskunde gegeven door iemand met opleiding TO, fysica door een voeding en dietkundige kan allemaal. Gewoon dochter/zoon van of oud-leerling is genoeg.
Geen wonder dat ons onderwijs achteruit gaat.

En nu heeft onzen Ben er niet beter op bedacht om nog wat voorbereidingsuren te voorzien voor de leerkrachten, ze zijn precies vergeten dat een full-time maar 20-22u (nou ja 50min) is en ze dus nu al meer dan 18uur voorbereiding/verbeteringsstijd om zoals iemand in privé aan 38u week te raken.

Arm arm onderwijs
Dat van die ziektedagen klopt niet meer.

kort.bocht

Dit zouden ze eigenlijk meer moeten stimuleren. Mensen uit het werkveld die bvb. 1 dag per week (in leerkrachtenuren 4u) komen lesgeven en daarnaast 4/5 werken. Ook in de hogeschool.
Ik ken studiegenoten die nu lesgeven in professionele bachelors die nooit in het vak hebben gestaan. imo geen goed idee.
In de hogeschool kan dit zeer eenvoudig, dat noemt dan gastprofessor, wat in se mensen uit de praktijk zijn die 10-30% van een opdracht doen.

Er is ook gewoon een tekort aan leerkrachten die gekwalificeerd zijn om wetenschappen en wiskunde te geven. Nogal wiedes, heb je een master gedaan, kan je kiezen tussen een job met een mooi loonpakket, of een job waar je de pispaal bent van iedereen die denkt het beter te kunnen, "arm arm onderwijs" roept, maar er zelf nooit wil werken.
Zever, vriendin heeft diploma waarmee ze wiskunde en wetenschappen kan geven en die zat op een school op het secretariaat. Ondertussen was er geen enkele vastbenoemde leerkracht die diploma in wiskunde of wetenschap had maar ja dat was allemaal zoals ik zeg (schoon)zoon/dochter van. Er was zelfs een die bijles moest krijgen van haar moeder omdat ze het niet kon :lol:

Vacatures in het Leuvense komen zelden online terwijl dat wettelijk verplicht is.

En ondertussen geven ze nog allemaal bijles aan leerlingen van andere leerkrachten in het zwart.

En waarom een master in 2e graad als master betaald moet worden is me ook een raadsel want die pikken de jobs van bachelor's in (gewoon omdat ze vaak 3e graad niet kunnen omdat ze niet juiste studies hebben gedaan). Doe je job van bachelor dan moet je ook maar betaald worden als bachelor

Zever, vriendin heeft diploma waarmee ze wiskunde en wetenschappen kan geven en die zat op een school op het secretariaat. Ondertussen was er geen enkele vastbenoemde leerkracht die diploma in wiskunde of wetenschap had maar ja dat was allemaal zoals ik zeg (schoon)zoon/dochter van. Er was zelfs een die bijles moest krijgen van haar moeder omdat ze het niet kon :laugh:

Vacatures in het Leuvense komen zelden online terwijl dat wettelijk verplicht is.

En ondertussen geven ze nog allemaal bijles aan leerlingen van andere leerkrachten in het zwart.

En waarom een master in 2e graad als master betaald moet worden is me ook een raadsel want die pikken de jobs van bachelor's in (gewoon omdat ze vaak 3e graad niet kunnen omdat ze niet juiste studies hebben gedaan). Doe je job van bachelor dan moet je ook maar betaald worden als bachelor
Dus omdat jouw vriendin er niet in slaagde les te geven is er geen tekort, allez dan.

Dus omdat jouw vriendin er niet in slaagde les te geven is er geen tekort, allez dan.
Er is geen tekort nee
Als alle vast benoemde leerkrachten terug vol aan de slag gaan op 1 september dan heb je er teveel
Alleen zijn er zoveel in een of ander (normaal tijdelijk) verlofstel waardoor ze constant op zoek zijn naar interimmers (en dat is geen cadeau)

Ohja, ik ken ook leerkrachten die ingrepen plannen zoals het beste uitkomt ivm vakanties en vervangingen. Logisch ook, jij plant toch ook geen niet-dringende ingreep in je verlof? 🤷🏼‍♀️

Het tekort is streekgebonden.

Dat van die ziektedagen geldt wel nog voor vastbenoemden. Ik had vorige week al een discussie met een vastbenoemde over die verschillende barema's enz. Het komt er op neer dat er voor TV en PV verschillende barema's waren en dat die man dat al naar zijn hand aan het zetten was en dan op het einde van het gesprek, maarja ik lig er niet meer wakker van, nog 6 jaar en dan begin ik aan al mijn ziektedagen.

Hoe dat die dat verkocht krijgen, dat weet ik natuurlijk niet...

Je vergeet dat je wel degelijk ziek moet zijn en dus een dokter moet hebben die je thuis zet én ze ook vlotjes een controle-arts sturen?

Dus neen, een paar jaar vroeger op pensioen puur door je ziektedagen in te zetten zoals meer dan 10j geleden wél nog kon, bestaat niet meer.
Er zijn heel wat dokters die heel eenvoudig briefjes schrijven hoor
Vaak lopen ze dan tot de volgende vakantie en direct erna beginnen ze opnieuw

En die interimmer heeft dan als ik het goed heb dus geen loon tijdens die vakantie
Ohja, ik ken ook leerkrachten die ingrepen plannen zoals het beste uitkomt ivm vakanties en vervangingen. Logisch ook, jij plant toch ook geen niet-dringende ingreep in je verlof? 🤷🏼‍♀️
Ik heb dan ook geen 70 dagen verlof 🤷🏼‍♀️
Maar je kan niet alles tijdens die verlof inplannen, bepaalde operaties doen ze bv niet in de zomer

Maar ja je hebt goeie leerkrachten, helaas is er ook een groep die ervoor zorgt dat het beroep van leerkracht een slecht imago heeft
En de verhalen die mijn vriendin wekelijks kan vertellen helpen daar helemaal niet bij :p

Het tekort is streekgebonden.

Dat van die ziektedagen geldt wel nog voor vastbenoemden. Ik had vorige week al een discussie met een vastbenoemde over die verschillende barema's enz. Het komt er op neer dat er voor TV en PV verschillende barema's waren en dat die man dat al naar zijn hand aan het zetten was en dan op het einde van het gesprek, maarja ik lig er niet meer wakker van, nog 6 jaar en dan begin ik aan al mijn ziektedagen.

Hoe dat die dat verkocht krijgen, dat weet ik natuurlijk niet...
Je moet dacht ik wel opletten als je bepaalde leeftijd passeert en te lang out bent dan zetten ze u dacht ik meteen op pensioen (ben niet geheel zeker)

En ja in Brussel wilt niet veel volk gaan werken dat klopt :p

Ik meen dat het systeem van verloning dergelijk tekort in de hand werkt - normaliter zou je verwachten dat zowel schaarse als goede werkkrachten beter betaald worden, kan me inbeelden dat men een overaanbod leerkrachten LO heeft en een tekort aan Wiskunde leerkrachten - echter worden beiden hetzelfde betaald in het onderwijs. In een maatschappij waar de wet van vraag/aanbod toch een vrij groot draagvlak heeft heeft dat gevolgen.

Dat zou natuurlijk hetzelfde betekenen als een bom gooien in het onderwijs ...

En die interimmer heeft dan als ik het goed heb dus geen loon tijdens die vakantie
Ik dacht dat voor iedere leerkracht die geen volledig jaar gewerkt heeft de uitgestelde bezoldiging in juli gelijk was aan 80% van het gemiddelde maandloon wegens prestaties in het onderwijs van september tot en met december en in augustus aan 120% van het gemiddelde uit januari-juni.

Ik dacht dat voor iedere leerkracht die geen volledig jaar gewerkt heeft de uitgestelde bezoldiging in juli gelijk was aan 80% van het gemiddelde maandloon wegens prestaties in het onderwijs van september tot en met december en in augustus aan 120% van het gemiddelde uit januari-juni.
Ik heb het over herfst/kerst/krokus/paas vakantie ;)

Ik heb het over herfst/kerst/krokus/paas vakantie ;)
Dat hangt af van de dag dat de interim afloopt wat betreft betaald worden voor die vakantieperiode.

Nu, een school die correct en transparant werkt zal kunnen beamen dat het opsparen van ziektedagen voorbij is, net zoals Mulan zegt. Je moet effectief ziek zijn. Dat dokters dan gemakkelijk voorschrijven, dan moet je daar gaan klagen.
Ook verlofstelsels zijn de laatste jaren veel meer ingeperkt. Persoonlijk vind ik dat terecht. Er zit een aanzienlijk deel rotte appels in het onderwijs, maar ikzelf ga uit van de positieve zaken. Jij kent die, die en die. Ik ken die, die en die. Zo kent iedereen voorbeelden van hoe het (niet) moet. Dat boeit me niet. Ik doe mijn job naar behoren, zoals het van mij verwacht wordt. Dat anderen daar negatief over doen, da’s dan hun verspilling van energie.

Iedereen weet trouwens dat er exact 2 redenen zijn om in het onderwijs te gaan.

juli en augustus :unsure:

Dat hangt af van de dag dat de interim afloopt wat betreft betaald worden voor die vakantieperiode.

Nu, een school die correct en transparant werkt zal kunnen beamen dat het opsparen van ziektedagen voorbij is, net zoals Mulan zegt. Je moet effectief ziek zijn. Dat dokters dan gemakkelijk voorschrijven, dan moet je daar gaan klagen.
Ook verlofstelsels zijn de laatste jaren veel meer ingeperkt. Persoonlijk vind ik dat terecht. Er zit een aanzienlijk deel rotte appels in het onderwijs, maar ikzelf ga uit van de positieve zaken. Jij kent die, die en die. Ik ken die, die en die. Zo kent iedereen voorbeelden van hoe het (niet) moet. Dat boeit me niet. Ik doe mijn job naar behoren, zoals het van mij verwacht wordt. Dat anderen daar negatief over doen, da’s dan hun verspilling van energie.

Iedereen weet trouwens dat er exact 2 redenen zijn om in het onderwijs te gaan.

juli en augustus :unsure:
Hoezo opsparen ziektedagen is voorbij? Dat is gewoon vastgelegd in de regelgeving

Als vastbenoemd of tot de proeftijd toegelaten personeelslid heb je per jaar sociale anciënniteit recht op 30 kalenderdagen betaald ziekteverlof voor de hele duur van je loopbaan.

Ja, op te nemen bij ZIEKTE, niet "op te sparen en dan in te zetten om vroeger in pensioen te kunnen gaan" zoals ooit wél het geval was.
Jullie hebben beiden gelijk:

- ja, je moet ziek zijn
- ja, het is makkelijk om ziek te zijn (niet alleen in het onderwijs), een beetje inlevingsvermogen en je bent overspannen, als je dan nog wat op leeftijd bent zullen diverse artsen je wel briefjes schrijven - feit is nu eenmaal: wie WIL ziek zijn, is dat ook. Ook in de privé bestaat misbruik maar het systeem in o.a. het onderwijs is wat aantrekkelijker door behoud van loon.

We mogen misbruik nu ook niet veralgemenen of er de norm van maken.

Er is geen tekort nee
Als alle vast benoemde leerkrachten terug vol aan de slag gaan op 1 september dan heb je er teveel
Alleen zijn er zoveel in een of ander (normaal tijdelijk) verlofstel waardoor ze constant op zoek zijn naar interimmers (en dat is geen cadeau)
de verlofstelsels die een recht zijn, verschillen nauwelijks met die van de privé.
SomeDude zei:
als je natuurlijk enkel voltijds als "met perspectief" ziet, klopt zijn verhaal. Maar zijn verhaal biedt geen oplossing, omdat daar gewoon geen oplossing voor is.
klopt niet. Net zoals veel andere zaken.
Er zijn heel wat dokters die heel eenvoudig briefjes schrijven hoor
Vaak lopen ze dan tot de volgende vakantie en direct erna beginnen ze opnieuw
net zoals in de privé...
SomeDude zei:
Ik heb dan ook geen 70 dagen verlof 🤷🏼‍♀️
Maar je kan niet alles tijdens die verlof inplannen, bepaalde operaties doen ze bv niet in de zomer
welke operaties zouden ze niet doen in de zomer?
Ik heb trouwens meer verlof dan mijn vriendin (mocht ze voltijds werken)

Terug
Bovenaan