Le Marche, De Marken (Italië)

Het is beslist, mijn lief en ik trekken deze zomer richting Marche. (Italië)
Buiten de obligatoire eindejaarsreis ben ik nog niet in Italië geweest. Marche (of de Marken) lijkt mij een van de minder gekende, toeristische regio's in het mooie Italië wat het voor mij net aantrekkelijker maakt. Iedereen kent Toscane maar de Marken is voor velen onbekend terrein.
Via https://www.turismo.marche.it/en-us/ heb ik al veel inspiratie opgedaan en we kunnen eigenlijk niet wachten om te vertrekken.

Een kennis kan ons in Ancona ophalen om vanaf daar naar onze eindbestemming te brengen. Om naar daar te reizen hebben we meerdere opties.
  1. Vliegtuig van Charleroi -> Ancona -
  2. Vliegtuig van BXL -> Rome -> trein/bus Ancona (3h30)
  3. Zelf rijden met wagen
Optie 1 lijkt het meest vanzelfsprekend maar vliegtickets richting Ancona vallen tegen qua prijs. In totaal zouden we iets van €550 met 2 betalen. Op Rome vliegen is een pak goedkoper maar dan moeten we nog met het openbaar vervoer in Ancona geraken. (duur autorit +/- 3h30) Laatste optie is zelf rijden maar 15h30 is mij net iets teveel om zelf te overbruggen. Daarnaast loopt de kost van alle péage en vignetten ook snel op.

Wat denken jullie?
 
Een 10 jaar geleden daar ook een 10tal dagen rondgetrokken (standplaats Ascoli Piceno, een aanrader). Idd veel onbekender en rustiger dan de "grote toeristische regio's", maar of ik dat nu als eerste regio zou doen... not sure. Toscane is idd onder de voet gelopen, maar ik zeg altijd: Umbrie biedt 80% van Toscane met 20% van de toeristen... dat % is mss het laatste decennium wat aan het kantelen.

"Openbaar vervoer vanuit Rome"... mag ik daaruit afleiden dat geen auto zal huren? Ik vrees dat het minder makkelijk wordt om de marche te bezoeken zonder auto, enkel met OV.
 
Een 10 jaar geleden daar ook een 10tal dagen rondgetrokken (standplaats Ascoli Piceno, een aanrader). Idd veel onbekender en rustiger dan de "grote toeristische regio's", maar of ik dat nu als eerste regio zou doen... not sure. Toscane is idd onder de voet gelopen, maar ik zeg altijd: Umbrie biedt 80% van Toscane met 20% van de toeristen... dat % is mss het laatste decennium wat aan het kantelen.

"Openbaar vervoer vanuit Rome"... mag ik daaruit afleiden dat geen auto zal huren? Ik vrees dat het minder makkelijk wordt om de marche te bezoeken zonder auto, enkel met OV.
Wij doen huizenruil met een koppel in Magliano di Tenna. Het leuke eraan is dat we ook hun auto kunnen gebruiken om rond te touren. Uiteindelijk is de knoop reeds doorgehaakt: eind juli vliegen we op Ancona. Heel veel zin in: mooie natuur en parkeren om meerdaagse hikes te houden, gezellige stadjes met interessante geschiedenis, mooie stranden om te surfen. Looking forward!
Op Reddit vond ik een leuke comment over Marche: "Check out Le Marche when you have a chance. It’s a greener version of Tuscany without the tourists. And vastly superior beaches."
 
Zeker heel veel te doen, en idd veel minder toeristen... en de toeristen zullen dan nog veelal Italianen zijn, want de meeste buitenlanders hebben de Marken nog niet ontdekt (helaas, of mss gelukkig). Dat heeft als nadeel dat een mondje Italiaans spreken in die regio wel van pas komt, veel meer dan in de populaire toeristische regio's.
Dat Reddit statement hebben ze eigelijk geparafraseerd van Umbrie, die dat al jaren zegt (zonder de stranden natuurlijk).

Je zult een SUPER tijd hebben daar, gegarandeerd!!! Als je wil kan ik vanavond eens zien of ik ons programma van destijds nog kan terugvinden. Daar zat oa in: grotten van Frasassi, Ascoli Piceno, nationaal parken vd Abruzzen en Gran Sasso, l'Aquila (toen, 3j na aardbeving, nog steeds een stad in puin), verblijfplaats van Musolini (ergens hoog in de bergen, locatie vergeten), Jesi, ...
 
Wat is het uiteindelijk geworden?
We zijn zelf ook aan het kijken om een (auto)reis te maken richting Italie, we zijn er nog nooit geweest. Le Marche ziet er inderdaad prachtig uit.
 
Hoe bedoel je precies? Wij hadden alleszins een topreis. Regio is ons enorm goed bevallen, prachtig om met de auto door te cruisen. Je merkt wel dat ze minder internationale toeristen gewend zijn, maar dat heeft zeker zijn charme. Bevolking spreekt er heel gebrekkig Engels (zelfs de jongere), menukaarten alleen in het Italiaans etc. Desalniettemin zou ik het aan iedereen aanraden: leuke, mooie stadjes met prachtige architectuur en rijke geschiedenis. Mooie stranden voor eens een dag uit te rusten. Op een dik uur rijden stonden wij in nationaal park Monti Sibilini waar je kunt hiken. En uiteraard, het eten is er fenomenaal. Laat gerust weten als je nog verdere info nodig zou hebben.
 
Hoe bedoel je precies? Wij hadden alleszins een topreis. Regio is ons enorm goed bevallen, prachtig om met de auto door te cruisen. Je merkt wel dat ze minder internationale toeristen gewend zijn, maar dat heeft zeker zijn charme. Bevolking spreekt er heel gebrekkig Engels (zelfs de jongere), menukaarten alleen in het Italiaans etc. Desalniettemin zou ik het aan iedereen aanraden: leuke, mooie stadjes met prachtige architectuur en rijke geschiedenis. Mooie stranden voor eens een dag uit te rusten. Op een dik uur rijden stonden wij in nationaal park Monti Sibilini waar je kunt hiken. En uiteraard, het eten is er fenomenaal. Laat gerust weten als je nog verdere info nodig zou hebben.
En hoe was het om daar rond te rijden? Ik hoor altijd straffe verhalen over de rijstijl van de Italianen, maar in dergelijke regio's zal dat wel meevallen denk ik?

Klinkt in ieder geval wel echt werelds,, je beschrijving :)
 
En hoe was het om daar rond te rijden? Ik hoor altijd straffe verhalen over de rijstijl van de Italianen, maar in dergelijke regio's zal dat wel meevallen denk ik?

Klinkt in ieder geval wel echt werelds,, je beschrijving :)
Viel heel goed mee. Het is er heel landelijk dus je hebt sowieso niet die drukte, stress en agressie van de grote steden. Autostrades was overal tol betalen, wij hebben veel op secundaire wegen gereden om ook van het landschap te kunnen genieten. Viel mij op hoeveel flitspalen er overal stonden, had ik echt niet verwacht.
 
Nee, nee... geen probleem. De rijstijl in de Marken valt reuze mee (bv in vergelijking met Rome, Napels of Palermo).

Inderdaad, weinig internationaal toerisme, dus een mondje Italiaans kennen is mooi meegenomen (was niet echt een probleem voor mij omdat ik Italiaans spreek).
 
Wij hadden alleszins een topreis. Regio is ons enorm goed bevallen, prachtig om met de auto door te cruisen.
Had ik het niet gezegd:
de meeste buitenlanders hebben de Marken nog niet ontdekt (helaas, of mss gelukkig). Dat heeft als nadeel dat een mondje Italiaans spreken in die regio wel van pas komt...

Je zult een SUPER tijd hebben daar, gegarandeerd!!!
 
Le Marche staat uitvoerig op de agenda als motorreis, in het voorjaar van 2022.
Ik was er al een paar keer op doorreis (Urbino, Cagli, …), nu zal het het gebied ten zuiden & zuidwesten van Ancona aan de beurt zijn.
 
Wij deden Ancona, Loreto, Jesi, Macerata, Fermo, Porto San Giorgio, Grottamare, Ascoli Piceno, Pesaro, San Marino en Urbino.

Ertussen nog monti sibilini beklommen en groti di Frasassi bezocht.

Stuk voor stuk pareltjes, krijg instant glimlach bij het typen van dit bericht en de herinneringen.
 
Ik heb het een 4-tal maanden in de regio gewerkt als campingmedewerker. Zeer mooie regio. Je hebt zeer weinig toerisme, waardoor je overal op je gemak bent. Zeker een aanrader. Als je gaat tijdens het seizoen van de zonnebloemen heb je er geweldige uitzichten. Wat die flitspalen betreft; ik heb me door een local laten wijsmaken dat 3/4e van die flitspalen niet functioneren omdat dat teveel geld zou kosten. Geen idee in welke mate dat dat effectief zo is.
 
Ik heb het een 4-tal maanden in de regio gewerkt als campingmedewerker. Zeer mooie regio. Je hebt zeer weinig toerisme, waardoor je overal op je gemak bent. Zeker een aanrader. Als je gaat tijdens het seizoen van de zonnebloemen heb je er geweldige uitzichten. Wat die flitspalen betreft; ik heb me door een local laten wijsmaken dat 3/4e van die flitspalen niet functioneren omdat dat teveel geld zou kosten. Geen idee in welke mate dat dat effectief zo is.
Ik ben ginder per ongeluk door het rood gereden en heb een boete ontvangen. Wij reden met een Italiaanse wagen die op een Italiaan stond ingeschreven. Hij heeft dan doorgegeven dat hij niet de chauffeur was en ze de boete naar België gingen opsturen. Tot op heden heb ik gelukkig nog niets ontvangen, is van vorige zomer geleden dus zal er wel niet meer doorkomen, hopelijk.
 
Top b&b in de Marken..
www.borgo-crispiero.com
Belgische uitbater die je topadresjes heeft om lekker te gaan eten (geen toerisme)
Adembenemende uitzichten op de Appenijnen, zeer rustig gelegen, lekker ontbijt s'morgens met vers gebakken brood.
Kortom een aanrader, wij zijn deze zomer geweest en super tevreden.
 
Ben er ondertussen uitvoering doorgereden, van hot naar heir.

Alle oranje en blauwe flitsbakjes die ik tegenkwam, waren leeg.

Oneindige rollende heuvels, met dorpjes/steden steeds als een bolwerk erbovenop.

De besneeuwde Sibbilini & Gran Sasso vaak op de achtergrond.

ver weg van het massatoerisme.

Het is zeker handig als je een klein beetje Italiaans kunt, maar men doet zijn best om wat Engels te spreken, en iedereen is mega hulpvaardig dus je komt er altijd wel uit.
 
ik ga er deze zomer heen met vrouw en kinderen (we wilden toch eens iets anders dan weer in Toscane te verblijven en het zou een bijzonder mooie regio moeten zijn)

Onze kennis van het Italiaans beperkt zich echter wel tot louter "buongiorno" en zelfs dat heb ik moeten googelen. Dat wordt nog plezant met handen en voeten iets proberen vragen/uitleggen en met een "ultiem dwaas gezicht" te staan kijken wanneer ze beginnen ratelen in het Italiaans.

desalniettemen: ik kijk er naar uit :)
 
Je zal er de tijd van je leven hebben... 80% van wat Toscane te bieden heeft, maar met 20% (of minder) van de toeristen... toch als je van de drukke zomerstranden wegblijft.

Er bestaan tegenwoordig vertaal apps.. onlangs zoiets gebruikt met Oekraïners, en perplex gestaan van hoe goed dat werkte. Zij spreken hun taal, en binnen de 2 seconden heeft de app de spraak in tekst gezet en spreekt de vertaling uit (in beide richtingen).
 
We zitten hier momenteel.

Wauw, gewoon wauw.

Toscane is mooi en heeft als bonus de mooie steden als Siena, Firenze, San Gimignano, etc... Kortom, ooit moet je daar wel eens naartoe, maar als je dat allemaal gezien hebt is het echt wel "de moment" om eens te verleggen naar "De marken". HIer heb ik echt het italie-gevoel. Zoals verwacht is het behelpen met het italiaans maar als ik dan weer eens bij een lokale bakker sta te prutsen en te proberen dan merk je ook wel dat ze het waarderen en appreciëren dat je gewoon probeert. En als het proberen niet lukt is er nog altijd gebarentaal. En als dat niet lukt. Google "nededrlands - italiaans" en dat werkt ook bijzonder goed .

Als je in toscane gaan winkelen in de plaatselijke conad dan zijn de buitenlanders nog vaak in de meerderheid, in de marken val je op als buitenlander. Niet dat dat een doel op zich is maar je wordt toch veel meer in die lokale leefwereld gezogen. Het engels is hier echt nog problematisch (al zijn er wel jongerne die er mee weg kunnen) . Al rijdend zie je hier ook quasie geen buitenlanders (er zijn er natuurlijk wel) maar een Belg op de weg is hier al even opvallend als een Italiaanse of Spaanse auto in onze steden. Wel duidelijk dat jer hier heel veel italiaanse toeristen hebt (en we zijn dan nog niet eens in het hoogseizoen)

conclusie: machtige streek. Pokkewarm wel voor de moment maar dat is het ongeveer overal in talie.
 
Genoteerd, waren ook fan van Toscane. Tip : sayhi is een zalige vertaal app, werkt heel snel en je kan gewoon spreken, beter dan google vertalen naar mijn mening
 
Terug
Bovenaan