Le Marche, De Marken (Italië)

We zitten hier momenteel.

Wauw, gewoon wauw.

Toscane is mooi en heeft als bonus de mooie steden als Siena, Firenze, San Gimignano, etc... Kortom, ooit moet je daar wel eens naartoe, maar als je dat allemaal gezien hebt is het echt wel "de moment" om eens te verleggen naar "De marken". HIer heb ik echt het italie-gevoel. Zoals verwacht is het behelpen met het italiaans maar als ik dan weer eens bij een lokale bakker sta te prutsen en te proberen dan merk je ook wel dat ze het waarderen en appreciëren dat je gewoon probeert. En als het proberen niet lukt is er nog altijd gebarentaal. En als dat niet lukt. Google "nededrlands - italiaans" en dat werkt ook bijzonder goed .

Als je in toscane gaan winkelen in de plaatselijke conad dan zijn de buitenlanders nog vaak in de meerderheid, in de marken val je op als buitenlander. Niet dat dat een doel op zich is maar je wordt toch veel meer in die lokale leefwereld gezogen. Het engels is hier echt nog problematisch (al zijn er wel jongerne die er mee weg kunnen) . Al rijdend zie je hier ook quasie geen buitenlanders (er zijn er natuurlijk wel) maar een Belg op de weg is hier al even opvallend als een Italiaanse of Spaanse auto in onze steden. Wel duidelijk dat jer hier heel veel italiaanse toeristen hebt (en we zijn dan nog niet eens in het hoogseizoen)

conclusie: machtige streek. Pokkewarm wel voor de moment maar dat is het ongeveer overal in talie.
Welke stad verblijf je? Of trekken jullie rond?
 
conclusie: machtige streek. Pokkewarm wel voor de moment maar dat is het ongeveer overal in talie.

tip: rij naar Castellucio. Hoogvlakte (Altopiano di Castellucio) omringd door de Sibillini bergeb, ca. 1400m hoog.
Daar ligt Castellucio:



Je kan dan tevens Norcia bezoeken en wat vleeswaren proberen. Je ziet daar ook de enorme impact van de zware aardbeving enkele jaren geleden.
 
Welke stad verblijf je? Of trekken jullie rond?

We zitten in de buurt van Fermo. Op zich redelijk zuidelijk en al richting de abruzzen. Wel voldoende in de buurt om wat kortere uitstappen te doen. Ancona, macerata, loreto, ascoli picone, Grottammare, ...

Urbino is dan net weer dat tikeltje te ver maar wel te doen als je er een daguitstap van maakt en bv. corinaldo meepakt.
 
tip: rij naar Castellucio. Hoogvlakte (Altopiano di Castellucio) omringd door de Sibillini bergeb, ca. 1400m hoog.
Daar ligt Castellucio:



Je kan dan tevens Norcia bezoeken en wat vleeswaren proberen. Je ziet daar ook de enorme impact van de zware aardbeving enkele jaren geleden.

thx, de komende dagen worden het hoogtepunt van "de hittestorm" en geen kwaad idee om het dan eens wat hogerop te gaan zoeken. als ik kijk naar het weerbericht spreken ze daar van begin de 30, al een wereld van verschil met de tegen de 40 die er hier zit aan te komen (en die het volgens mij vol in de zon al meerdere dagen is)
 
We zitten in de buurt van Fermo. Op zich redelijk zuidelijk en al richting de abruzzen. Wel voldoende in de buurt om wat kortere uitstappen te doen. Ancona, macerata, loreto, ascoli picone, Grottammare, ...

Urbino is dan net weer dat tikeltje te ver maar wel te doen als je er een daguitstap van maakt en bv. corinaldo meepakt.
Ascoli Piceno al gedaan? Vonden wij een prachtig stadje. Grottammare is ook heel leuk als je eens dagje zee wilt doen. Die promenade met al die schitterende, authentieke villa's is adembenemend.
 
Top b&b in de Marken..
www.borgo-crispiero.com
Belgische uitbater die je topadresjes heeft om lekker te gaan eten (geen toerisme)
Adembenemende uitzichten op de Appenijnen, zeer rustig gelegen, lekker ontbijt s'morgens met vers gebakken brood.
Kortom een aanrader, wij zijn deze zomer geweest en super tevreden.
Van deze tip gebruik gemaakt, en midden april hier een week geboekt.
Gaat mijn introductie tot Italië worden. Zeer benieuwd. :)
 
Doe zeker de groetjes van Rudi & Ann.
Het mooiste uitzicht van m'n leven daar gezien van aan de ontbijttafel.
:)
De groetjes terug!

Inderdaad een onbetaalbaar uitzicht daar. Ook goed weer gehad, slechts één dag wat meer bewolkt.
Zoals eerder beschreven hier: machtige streek die we na één week nog lang niet helemaal ontdekt hebben. Ook wel vaak uitstapjes gedaan naar Umbrië (Assisi, Perugia, ...) . Auto'tje gehuurd aan de luchthaven van Ancona, toch op 7 dagen tijd dik 1.000km gereden. Dat is dan weer wel ineens het nadeel vind ik; je moet toch altijd wel een eindje rijden om ergens te zijn. Overdag super natuurlijk op die Italiaanse weggetjes, 's avonds in het donker een pak minder ontspannend.

Mezelf verrassend goed verstaanbaar kunnen maken, met de nodige vertaalapps natuurlijk. En heerlijk gegeten, maar dat is dan weer minder verrassend. :) Smaakt letterlijk naar meer!
 
Terug
Bovenaan