Landbouwprotesten

Omdat uw veronderstelling niet klopt. Boeren worden niet gedwongen door Europa om concurrentieel te zijn met de wereld.

Kijk eens aan. Een ontkenner van de Europese geliberaliseerde markten. :') Gooit het maar op de hoop.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over de oneerlijke concurrentie omwille van veel striktere Europese regelgeving rond voedselveiligheid en dierenwelzijn, waar de import vaak niet moet aan voldoen.

Kijk eens aan. Een ontkenner van de Europese geliberaliseerde markten. :') Gooit het maar op de hoop.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over de oneerlijke concurrentie omwille van veel striktere Europese regelgeving rond voedselveiligheid en dierenwelzijn, waar de import vaak niet moet aan voldoen.
Nee, ik ben geen ontkenner van een geliberaliseerde markt, maar dat is niet Europa dat hen daartoe verplicht, dat is de realiteit van de economie.
Maar, je hebt nog niet geantwoord, wie uit uw directe omgeving is landbouwer? Want normaal sta je hier te roepen rond milieu etc, maar nu is het plots het omgekeerde.

Nee, je legt niet concreet uit hoe ze in 180° verschillende richtingen uitgestuurd wordt. Gewoon zeggen dat ze moeten uitbreiden en moeten inkrimpen is geen feiten aanbrengen. Want néé, dat moeten ze niet. Niemand dwingt ze daartoe.

Ah, leg uit.

(en ja, ik heb 2 boeren in de schoonfamilie (tuinbouw en gemengde akker/vlees) en woon in boerenland, dus ik hoor genoeg verhalen)

Jaja, aan verhalen hebben we hier genoeg op dit forum.
  • De boer kan niet mee met zijn tijd
  • Neen, de boer mag niet uitbreiden, zie je wel hoe rijk ze zijn?
  • De boer heeft veel (wit) geld want ik ken een bankdirecteur...
  • Neen, de boer heeft quasi geen wit geld, het is allemaal zwart geld en het zit bovendien in dozen in een vochtige kelder
  • Ja, maar ik heb tussen pot en pint gehoord aan den toog dat iemand echt veel geld verdiend hoor
  • Enzovoort.
Aan kennis ontbreekt het echter.

Bijlagen

• Screenshot_2024-06-10-22-05-39-77_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-06-10-22-05-39-77_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    786,5 KB · Weergaven: 25
Allez jong, Amerikaanse boeren dan? Of Franse?

Want in Vlaanderen krijg je quasi niets meer vergund.

Demir weigert 9 op de 10 vergunningen voor landbouwbedrijven

En dat is nog van voor het nieuwe Ineos-decreet, euh pardon, stikstofdecreet.

En dan heb jij ook inzage in de doodleuke lening die daarbij gepaard gaat, mag ik hopen?

Dus een boer mag niet klein blijven, want dan "kan hij niet mee met zijn tijd". Maar een boer mag ook geen tweede hoeve kopen, want "zie je wel hoe rijk ze zijn!".

Naast de overheidssqueeze, nu ook de verongelijkte-burger-squeeze. Er is maar één constante: alles wat de boeren doen of laten, is verkeerd.

Toch wel raar dat jij je laat leiden door gepoch tussen pot en pint.

Dus je gelooft de officiële cijfers van de overheid niet? Ok, dat is genoteerd.
En terwijl je toch tussen de balansen aan het kijken bent, vergeet je dan ook niet de arbeidsuren in te calculeren?
Dus dat slechts 1 op tien nog een vergunning krijgt moet aantonen dat niemand nog kan uitbreiden. En dat men daar grote leningen moet voor afsluiten zal ik niet ontkennen maar wanneer een bank een lening geeft bekijkt men het financieel plan daarachter. Dus hoezo niet meer rendabel? Hoe kan je in godsnaam dan een lening krijgen. Wel wat consequent blijven natuurlijk. En de boer mag van mij gerust nog een 3e of een 4e hoeve kopen, als die dat wil dan mag die dat zeker. Wat ik wel niet zo gepast vind is dat men dan maar steen en been klaagt dat het niets opbrengt. Als het effectief niets opbrengt ben je een grote ezel dat je dan nog een hoeve bijgekocht hebt ofwel ben je gewoon een leugenaar die maar probeert de publieke opinie te bespelen met uw geklaag. Net zoals het geklaag over de arbeidsuren, als je al zoveel moet werken om weinig te verdienen, hoe gek in de kop moet je dan wel niet zijn om nog eens wat extra werk er te willen bijnemen.
Het is simpel in mijn ogen waarom zegt men in de landbouw continue A terwijl het volgens de economische wetmatigheden overduidelijk B is.

In een discussie is het nog altijd de persoon die iets aanbrengt die het moet bewijzen. Leg jij maar uit hoe Europa hen dwingt. En nee, de vrijemarkt is geen dwang.
Jaja, aan verhalen hebben we hier genoeg op dit forum.
  • De boer kan niet mee met zijn tijd
  • Neen, de boer mag niet uitbreiden, zie je wel hoe rijk ze zijn?
  • De boer heeft veel (wit) geld want ik ken een bankdirecteur...
  • Neen, de boer heeft quasi geen wit geld, het is allemaal zwart geld en het zit bovendien in dozen in een vochtige kelder
  • Ja, maar ik heb tussen pot en pint gehoord aan den toog dat iemand echt veel geld verdiend hoor
  • Enzovoort.
Aan kennis ontbreekt het echter.
Reported. Gelieve geen mensen hun stellingen te verdraaien

Uhu, elke vergunning die met landbouw te maken heeft.
Hoeveel daarvan zijn de zogenaamde megastallen, die nodig zijn om het hoofd boven water te blijven houden in de huidige hyperconcurrentiële context zoals opgelegd door Europa? En van diegenen die overblijven: hoeveel gaan daarvan nog geweigerd worden door de provincie? En van diegenen die daarvan overblijven: hoeveel gaan daarvan nog geweigerd worden door Demir?

In een discussie is het nog altijd de persoon die iets aanbrengt die het moet bewijzen. Leg jij maar uit hoe Europa hen dwingt. En nee, de vrijemarkt is geen dwang.

Leg jij maar uit hoe Europa hen dwingt. En nee, de vrijemarkt is geen dwang.
Je weigert in te gaan op mijn stelling dat de landbouw in twee totaal verschillende richtingen gestuurd wordt.

Ik heb nooit gezegd dat er in de vrije markt sprake zou zijn van dwang. Gelieve mijn stellingen niet te verdraaien. Gerapporteerd.

Soms is het beter een discussie even te laten rusten, want met dit gekibbel geraken we nergens. Dus aub op een fatsoenlijke manier discussieren, ga in op elkaars stellingen ipv te vingerwijzen wie eerst was.

Tenzij jullie graag hebben dat we voor ons plezier nog wat extra warns gaan uit delen? Dan hoor ik het graag.

Nee, ik ben geen ontkenner van een geliberaliseerde markt, maar dat is niet Europa dat hen daartoe verplicht, dat is de realiteit van de economie.

Het is onmiskenbaar zo dat de liberalisering van de landbouw ingezet werd onder impuls van Europa.
Je hebt het melkquotum die werd opgeheven in 2015.
Je hebt recent het suikerquotum die in 2017 werd afgeschaft.
Enzovoort.

Maar opnieuw: de landbouw kun je niet gelijkstellen met eender welke andere economische sector omdat het zeer specifiek is. Wat is er specifiek aan:
  • Het is per definitie geen "vrije markt" want je zit met een eindige resource: grond. Bovendien is het de overheid zélf die concurreert met zijn eigen boeren door landbouwgronden te onteigenen en/of aan te kopen voor andere doelstellingen zoals natuur. Deze overheidsinterventies zorgen voor een negatieve impact op het business model.
  • Omwille van dezelfde reden (beperkte grond), is het een markt waar de burger en de politiek veel inspraak in wil. Het bepaalt namelijk hoe ons landschap eruit ziet, hoe we omgaan met natuur, enzovoort. Deze overheidsinterventies zorgen voor een negatieve impact op het business model.
  • Er zijn nog andere redenen waarom burger en politiek er veel inspraak in wil. Er wordt omgegaan met levende dieren, waar ethische kwesties aan verbonden zijn. En terecht. Maar deze overheidsinterventies zorgen voor een negatieve impact op het business model.
  • Er zijn nog andere redenen waarom burger en politiek er veel inspraak in wil. Voedselveiligheid. En terecht. Maar deze overheidsinterventies zorgen voor een negatieve impact op het business model.
  • Er zijn nog andere redenen waarom burger en politiek er veel inspraak in wil. Nog niet echt aan de orde maar ooit misschien wel: strategische voedselbevoorrading. Dit is ook een rem op vrij ondernemerschap.
  • Enzovoort enzovoort.
Het is dus best ironisch te noemen dat enerzijds de boer moet concurreren met gans de wereld wat betreft verkoopprijzen. Hyperliberaal. Maar dat ze aan de productiezijde aan handen en voeten gebonden zijn door verregaande regelgeving vanuit de lokale maatschappij, vanuit de lokale politiek. Anti-liberaal, verregaand overheidsgereguleerd.
En dat is bij uitstek de bestaansreden van de subsidies in de landbouw.

En neen, geen enkele ondernemer (dus ook geen boer) wil gebonden zijn aan subsidies om zijn bedrijf overeind te houden. Ze zijn nodig om overeind te blijven. Maar het zou veel gezonder zijn zonder subsidies, met eerlijke prijzen.

Maar, je hebt nog niet geantwoord, wie uit uw directe omgeving is landbouwer? Want normaal sta je hier te roepen rond milieu etc, maar nu is het plots het omgekeerde.

Ik kom van het West-Vlaamse platteland. En ik woon al 18 jaar in de stad.

Het voordeel daarvan is dat je heel genuanceerd naar de zaken kan kijken.

Je weigert in te gaan op mijn stelling dat de landbouw in twee totaal verschillende richtingen gestuurd wordt.
Ik ontken dan ook niet dat landbouw gestuurd wordt in 2 verschillende richtingen door verschillende partijen. Je moet niet claimen dat ik iets betwist waarmee ik het eens ben. Je was niet bezig over gestuurd, je was bezig over dwang, verplichten
Ik heb nooit gezegd dat er in de vrije markt sprake zou zijn van dwang. Gelieve mijn stellingen niet te verdraaien. Gerapporteerd.
"Of gaan we opnieuw, net zoals nu gebeurd is met Zuhal Demir, boeren eerst dwingen om zware investeringen te doen"

"Vanuit de ene (Europese) overheid dwingt men de boer tot schaalvergroting. Vanuit de andere (Vlaamse) overheid dwingt men de boer tot schaalverkleining omdat er geen vergunningen meer afgeleverd worden voor megastallen. De ironie."

En ja, de Europese landbouwmarkt is een vrije markt. Dat een markt onbeperkte resources heeft, verandert niks aan het feit dat de markt vrij is. Elke markt heeft beperkingen, het is de grote mate van vrijheid tot onderhandelen die een markt vrij maakt.

Hmm, ik ga niet doen alsof ik al de cijfers heb bekeken, mijn mening is vooral gedreven door anekdotes uit het (Limburgse) platteland.
Mijn nonkel is eigenaar van een landbouwcentrum, grootvader en andere nonkels waren varkensboer en lokaal boerenbond voorzitter, meerdere kennissen in het landbouwleven (over verschillende soorten heen: akkerbouw, veeteelt, fruitteelt).

Het boer zijn is leefbaar, maar de enige die echt "goed boert" is de eigenaar van het landbouwcentrum. De mensen die ik ken klagen vooral dat het gewoon stukken moeilijker is geworden om boer te zijn. Mede door de doorgedreven investeringen die ze moeten doen, moeilijkere regelgeving (die dan nog eens om de haverklap lijkt te veranderen), het gevoel van geen steun te krijgen vanuit politieke kant...
EDIT: lijkt me ook 1 van de redenen dat CD&V zo klappen heeft gekregen in W-VL en Limburg, waar ze normaal relatief sterk staan, terwijl Vlaams Belang stemmen won.

Ik moet eerlijk zijn, ik maak me geregeld zorgen om bepaalde kennissen, ze lopen tegenwoordig constant gebukt onder de zorgen lijkt het.
Misschien ben ik daar te emotioneel in omdat ik ze ken, maar ik snap hen wel. Zij hebben weinig hulp aan cijfers die x of y aangeven of advies om dan gewoon te stoppen. Dat is alsof je naar het ergernissen topic gaat en daar iedere ergernis zou afkraken of zelfs verwijderen want niet feitelijk. Mja ergernissen en klachten zijn dan ook gewoon vaak emotioneel en niet 100% logisch...

Boer is ook niet zomaar een beroep denk ik, maar bijna een levenswijze die vaak van kinds af aan is aangeleerd en geleefd. Daarom lijkt het me niet heel realistisch om gewoon te zeggen "Ja verkoop alles en stop ermee he". Is dat ook wel wat we willen? Dat al onze landbouwers verdwijnen? Of alle landbouwgrond in handen is van een paar uber rijke concerns?
Mij lijkt 1 van de lessen uit de covid crisis en het begin van de Oekraine oorlog toch wel dat een sterke landbouw sector een ongelooflijke troef is voor een land.

Ik denk dat de overheid de volgende lange termijn keuze moet maken: Willen we de huidige manier van aan landbouw doen behouden met kleine KMO's of willen we dat het overgenomen wordt door grote concerns, die voldoende kapitaal hebben om de investeringen te doen, die voldoende gediversifieerd zijn om het risico te milderen, die de middelen hebben om overweg te kunnen met complexe en veranderende wetgeving en die voldoende marktmacht hebben om de voedselprijzen omhoog te duwen om het rendement acceptabel te maken.

Er valt voor beide iets te zeggen maar nu zitten landbouwers wat in limbo, subsidies houden het leefbaar maar er zijn weinig garanties voor de toekomst en ze zijn compleet afhankelijk van de regelgeving van de overheid, zowel op het vlak van subsidies als op het vlak van milieu. Op beide vlakken is de regulering heel streng en veranderen de regels regelmatig wat het moeilijk maakt om in te schatten of je hier nog een carrière van kan maken.

Hmm, ik ga niet doen alsof ik al de cijfers heb bekeken, mijn mening is vooral gedreven door anekdotes uit het (Limburgse) platteland.
Mijn nonkel is eigenaar van een landbouwcentrum, grootvader en andere nonkels waren varkensboer en lokaal boerenbond voorzitter, meerdere kennissen in het landbouwleven (over verschillende soorten heen: akkerbouw, veeteelt, fruitteelt).

Het boer zijn is leefbaar, maar de enige die echt "goed boert" is de eigenaar van het landbouwcentrum. De mensen die ik ken klagen vooral dat het gewoon stukken moeilijker is geworden om boer te zijn. Mede door de doorgedreven investeringen die ze moeten doen, moeilijkere regelgeving (die dan nog eens om de haverklap lijkt te veranderen), het gevoel van geen steun te krijgen vanuit politieke kant...
EDIT: lijkt me ook 1 van de redenen dat CD&V zo klappen heeft gekregen in W-VL en Limburg, waar ze normaal relatief sterk staan, terwijl Vlaams Belang stemmen won.

Ik moet eerlijk zijn, ik maak me geregeld zorgen om bepaalde kennissen, ze lopen tegenwoordig constant gebukt onder de zorgen lijkt het.
Misschien ben ik daar te emotioneel in omdat ik ze ken, maar ik snap hen wel. Zij hebben weinig hulp aan cijfers die x of y aangeven of advies om dan gewoon te stoppen. Dat is alsof je naar het ergernissen topic gaat en daar iedere ergernis zou afkraken of zelfs verwijderen want niet feitelijk. Mja ergernissen en klachten zijn dan ook gewoon vaak emotioneel en niet 100% logisch...

Boer is ook niet zomaar een beroep denk ik, maar bijna een levenswijze die vaak van kinds af aan is aangeleerd en geleefd. Daarom lijkt het me niet heel realistisch om gewoon te zeggen "Ja verkoop alles en stop ermee he". Is dat ook wel wat we willen? Dat al onze landbouwers verdwijnen? Of alle landbouwgrond in handen is van een paar uber rijke concerns?
Mij lijkt 1 van de lessen uit de covid crisis en het begin van de Oekraine oorlog toch wel dat een sterke landbouw sector een ongelooflijke troef is voor een land.
Sta me toe dit een stropop te vinden. Ik zie niemand pleiten om de landbouw buiten te gooien en het is dermate hatelijk dat altijd maar weer die kaart getrokken wordt. Pleiten voor de inkrimpingvan de intensieve veeteelt is niet gelijk aan het stopzetten van de landbouw. De landbouw blijft broodnodig maar het ganse model moet anders (en ook de prijzetting, regels omtrent import, distributie....)

Sta me toe dit een stropop te vinden. Ik zie niemand pleiten om de landbouw buiten te gooien en het is dermate hatelijk dat altijd maar weer die kaart getrokken wordt. Pleiten voor de inkrimpingvan de intensieve veeteelt is niet gelijk aan het stopzetten van de landbouw. De landbouw blijft broodnodig maar het ganse model moet anders (en ook de prijzetting, regels omtrent import, distributie....)
Het is was dan ook niet bedoeld als argument, anders had ik er ook niet "alle" bijgezet, gewoon een stel emotioneel geladen vragen waar ik zelf mee worstel. Wat is de toekomst van de landbouw, hoe zullen in realiteit huidige regelgevingen ervoor zorgen dat onze landbouw sterk zal staan / blijft staan. Hoe zie je het bijvoorbeeld zelf als je zegt dat het ganse model anders moet? EDIT Ik probeer u niet te lokken in een of andere gotcha, ik weet zelf gewoon echt niet hoe het ganse model anders kan haha.

Het is was dan ook niet bedoeld als argument, anders had ik er ook niet "alle" bijgezet, gewoon een stel emotioneel geladen vragen waar ik zelf mee worstel. Wat is de toekomst van de landbouw, hoe zullen in realiteit huidige regelgevingen ervoor zorgen dat onze landbouw sterk zal staan / blijft staan. Hoe zie je het bijvoorbeeld zelf als je zegt dat het ganse model anders moet?
Serieuze inkrimping van de veestapel met een wijziging in het subsidiemodel. Geen subsidies meer op het model "hoe meer productie hoe hoger de subsidie" maar subsidies voor diversificatie, natuurbehoud en zaken als vrije uitloop, niet kerende landbouw, teeltrotatie enz. In se moet de landbouw de behoeder en onderhouder van het platteland worden.

Serieuze inkrimping van de veestapel met een wijziging in het subsidiemodel. Geen subsidies meer op het model "hoe meer productie hoe hoger de subsidie" maar subsidies voor diversificatie, natuurbehoud en zaken als vrije uitloop, niet kerende landbouw, teeltrotatie enz. In se moet de landbouw de behoeder en onderhouder van het platteland worden.
Daar zitten we eigenlijk voor een deel, kan altijd nog verder doorgedreven worden natuurlijk. Subsidies die schalen met de productie zijn al zo goed als afgeschaft sinds begin de jaren 2000. Bijna alle subsidies zijn nu gelinkt aan de omvang van de activiteiten en niet meer aan de maximalisatie van de productie.

Maar krimpt je productie dan niet enorm? Ik zou persoonlijk ook groot fan zijn van een hechtere, onderhoudendere band tussen landbouwer en natuur. Echter lijkt me het grootste vraagstuk hoe dit rendabel en productief te doen. Want we willen allemaal een sterkere landbouwsector.
Zijn de doelstellingen productief en rendabel er wel mee te vereenzelvigen?
In een ideale wereld misschien, maar ik zie het gewoon niet gebeuren. Zijn er eventueel voorbeelden elders waar men zo een omslag succesvol heeft kunnen doen?

En wat maakt uw anekdotes dan meer correct dan JPV ( bijvoorbeeld) de zijne?

Over welke anekdotes heb je het?

Ik zeg alleen dat ik van het West-Vlaamse platteland kom omdat iemand mij expliciet vroeg welke connectie ik zou hebben met het platteland. Ik heb dit nooit in de strijd geworpen als vals autoriteitsargument.

Terug
Bovenaan