Maar ze kunnen niet vragen wat ze willen, wantDat is juist mijn punt, dat die landbouwers vragen wat ze willen. Dat is zelfstandige zijn. En als ze dan zoals de transport sector meer polen inhuren, so be it. Je moet ook geen landbouwer worden hé. (zoals die pubers van 16 jaar die op het nieuws kwamen omdat ze de zoon zijn van...) Ik zie het al voor mij, binnenkort alle copywriters op de baan tegen chatGPT.
Het is zoals de stakingen van de vakbond: ze kunnen bij een bepaald deel van de Belgen niet rekenen op sympathie.
Heb je veel werk? Dan verhoog je uw prijzen. Is daar geen markt voor? Stop er dan mee.
1. de supermarkten hebben alles in handen
2. de internationale concurrentie is oneerlijk want aan hen worden andere eisen gesteld dan aan onze boeren
3. internationale subsidies zorgen voor gigantisch scheefgetrokken markt
4. ze kunnen niet aan schaalvergroting doen, want daarvoor is het land te klein
5. ze hebben onwaarschijnlijke investeringen moeten doen van een overheid die elk halfjaar van gedacht verandert over wat nu wel of niet voldoende is
Dat is natuurlijk los van het feit dat het voor veel mensen hun erfenis is die ze krijgen, en die ze wilden nalaten aan hun kinderen. En langs de andere kant ook los van het feit dat wij allemaal veel te weinig willen betalen voor ons eten. Jij klaagt over de prijs van de frituur, maar als het vlees echt zou kosten wat het daadwerkelijk kost om te produceren zonder subsidies en inclusief milieukost, gaat dat over heel wat meer dan 10% stijging.
Waarmee ik niet zeg dat ze sowieso allemaal gelijk hebben over de hele lijn. Nee, maatschappelijk gezien kunnen we niet ons eigen vergif blijven subsidiëren en kan landbouw hier niet op die manier, zo blijkt. Er zullen dingen moeten veranderen. Eigenlijk moet dat Europees, maar in de praktijk blijkt dat onmogelijk, dus moet elk land maar apart aanmodderen. Het kàn niet verder op deze manier, maar dat moét niet betekenen dat alle boeren maar gewoon moeten stoppen. En al zeker niet dat ze het maar gewoon moeten slikken.