La Liga: Spaans Voetbal 2024-2025

Girona is satellietclub van Man City he. Daar zit wel wat professionaliteit. Zie nu ook maar heel weinig voetbal van dat team, maar de Catalaanse derby is dat niet alleen verdedigen daar. Die voetballen wel deftig. In Benelux speelt dat team sowieso voor de titel. Maar ok, geniet van het hele city netwerk.

De broer van Pep heeft daar zelfs aandelen in die club.
Na zijn topjaar bij Girona werd hij idd ook als potentiële opvolger van Pep gezien kan ik mij herinneren, maar dat is even misgegaan.

Btw de relegation tot en met Europese plaatsen in la Liga is compleet geschrift dit jaar. Alles ligt zo dicht bij elkaar. Nooit gezien dit. Degradatieplaats is 39 punten. Europa leagueplaats 45. 12 ploegen in die vork 😄
Deportivo heeft nog steeds het record van te degraderen met maar liefst 43 punten in 2011:unsure: Ook in tweede klasse het record gevestigd in 2020, na een degradatie met 51 punten. Elche promoveerde toen naar Primera met 9 punten meer op een seizoen van 42 speeldagen.

Vreemd genoeg hebben we in beide competities ook het record van kampioen te spelen met het minst aantal punten, 69 punten in 2000 in Primera, en 69 punten in 2014 in Segunda.

Dat even terzijde. We zijn altijd al een rare club geweest om supporter van te zijn.

Almería scoort meteen nadat het de bal verovert na een slag in het gezicht van een verdediger van Las Palmas. Speler ligt met een bloedend gezicht op het veld. Wat zegt de VAR? Geen probleem! 1 minuut later krijgt een tegenstander van Racing Santander ook weer rechtstreeks rood. Op het einde maakt Las Palmas dan uit het niets 2 goals in 1 minuut en wint het zowaar nog met 1-2. Als je die match gezien zou hebben tot net voor de 1-1, dan zou je nooit geloofd hebben dat dat nog mogelijk was. De ref floot alles voor Almería en Las Palmas kon 80 minuten lang ook geen vuist maken en geen twee passes na elkaar geven. De onverklaarbare 9 minuten blessuretijd overleefden ze ook nog eens.

6 op 9 is nu genoeg voor promotie, en het geluk staat precies echt wel aan onze kant. Morgen krijgen we uiteraard een ref uit Andalucía (waarmee we al voorgeschiedenis hebben) én dezelfde ref in de VAR als die die slechts twee weken geleden een absurde penalty tegenfloot waardoor Deportivo voor het eerst openlijk protesteerde. Duidelijk signaal weer van de RFEF. Hopelijk kunnen de spelers ermee omgaan.

Laatst bewerkt:
Deportivo heeft nog steeds het record van te degraderen met maar liefst 43 punten in 2011:unsure: Ook in tweede klasse het record gevestigd in 2020, na een degradatie met 51 punten. Elche promoveerde toen naar Primera met 9 punten meer op een seizoen van 42 speeldagen.

Vreemd genoeg hebben we in beide competities ook het record van kampioen te spelen met het minst aantal punten, 69 punten in 2000 in Primera, en 69 punten in 2014 in Segunda.

Dat even terzijde. We zijn altijd al een rare club geweest om supporter van te zijn.

Eibar werd kampioen in 2014 in Segunda, Deportivo was 2e.

Eibar werd kampioen in 2014 in Segunda, Deportivo was 2e.
Klopt, maar het was het laagste puntenaantal waarmee rechtstreeks gepromoveerd werd. Mijn posts zijn al zo lang, leek me handig om het zo in te korten, in plaats van het nog een regel langer te maken.

Ik ben al blij dat al zeker iemand mijn posts leest :unsure:

Laatst bewerkt:
Andorra dat voor staat met een Depor dat er in de 2e helft vol voor gaat... Ik lees dat Hidalgo een cagón is, al weet ik niet waarom...

Andorra dat voor staat met een Depor dat er in de 2e helft vol voor gaat... Ik lees dat Hidalgo een cagón is, al weet ik niet waarom...
Ik weet zelf niet goed wat ik van Hidalgo moet denken. We hebben sinds november slechts 1 match met meer dan 1 doelpunt verschil gewonnen. Iedere match is een strijd. Maar we winnen wel vaak natuurlijk. Een tegenstander bij de keel grijpen gaan we nooit doen. En we zijn enorm afhankelijk van individuele flitsen. Hij laat de tegenstander lopen en probeert dan toe te slaan in de tweede helft. Ook vandaag. Veel fans willen iets aantrekkelijkers en moedigers zien, maar goed, het is slechts ons tweede jaar terug in Segunda. En als je kijkt hoe vaak we het afmaken in het laatste kwartier, moet je wel toegeven dat het werkt. Zijn wissels in de tweede helft pakken ook vaak goed uit. Of dat een goed plan is in Primera is iets anders.

Maar onze eerste helft vandaag was absurd. Alsof de spelers verlamd waren van de stress. Ik denk dat we het eerste halfuur niet over de middellijn zijn geweest. Gelukkig begint de tweede helft meteen met de gelijkmaker, een geweldige knal in de kruising vanop 30 meter. Maar ook daarna was het een match die beide kanten op kon, al waren de beste kansen wel voor ons. Gelukkig valt de bal tien minuten voor tijd nog goed.

Nog 1 van de laatste twee matchen winnen en we zijn er. We zullen er sowieso nog serieus voor moeten vechten.

Espanyol daarentegen 2x op rij gewonnen (hadden sinds december niet meer gewonnen) en gered... Zonde.

Mooi afscheid van Lewandowski, blij dat hij ook beseft dat het tijd was, heeft de laatste paar maanden toch echt laten zien dat hij niet meer mee kon... De Culés zullen hem eeuwig dankbaar zijn, hij kwam op een moment dat we sportief en financieel knockout lagen en voor de jeugd waar we dan op moesten teren is hij blijkbaar een geweldige mentor geweest. Benieuwd wie er in de plaats komt.

Mooi afscheid van Lewandowski, blij dat hij ook beseft dat het tijd was, heeft de laatste paar maanden toch echt laten zien dat hij niet meer mee kon... De Culés zullen hem eeuwig dankbaar zijn, hij kwam op een moment dat we sportief en financieel knockout lagen en voor de jeugd waar we dan op moesten teren is hij blijkbaar een geweldige mentor geweest. Benieuwd wie er in de plaats komt.
Toch nog 13 potten gemaakt in La Liga, niet vanzelfsprekend om te vervangen.

Ik denk dat die gerust nog kan meedraaien bij een subtopper die minder vaak tegen een defensief blok moet spelen. De spits die van de 2 loepzuivere kansjes er toch vaak eentje verzilvert.

Toch nog 13 potten gemaakt in La Liga, niet vanzelfsprekend om te vervangen.

Ik denk dat die gerust nog kan meedraaien bij een subtopper die minder vaak tegen een defensief blok moet spelen. De spits die van de 2 loepzuivere kansjes er toch vaak eentje verzilvert.
Hij zou voor bruto 30 miljoen tekenen bij Chicago... Snap ik wel, liever dat dan verder blijven af te takelen bij een subtopper voor 20% daarvan.

Ongeziene toestanden weer in derde klasse, met Real Madrid uiteraard in een hoofdrol. Pontevedra, Real Madrid Castilla en Barakaldo eindigden op een gedeelde 5de plaats met evenveel punten. Enkel de 5de mag naar de play-offs, dus 2 van de 3 eindigen met lege handen. In dat geval wordt er naar onderlinge confrontaties tussen de drie teams in kwestie gekeken. In de "mini-competitie" tussen de drie ploegen eindigde Pontevedra op 1, Castilla op 2 en Barakaldo op 3. Pontevedra vierde de kwalificatie op het veld, Castilla was ontgoocheld na afloop van hun match.

Plots beslist de RFEF de dag nadien dat Castilla de vijfde plaats krijgt in plaats van Pontevedra. Niemand die er iets van begrijpt. Waarom? Omdat als je enkel naar de onderlinge confrontaties tussen Castilla en Pontevedra kijkt, Castilla wint. Ze gebruiken dus eerst een tie breaker om Barakaldo uit te sluiten, en dan een nieuwe tie breaker zonder Barakaldo om Castilla het voordeel te geven.

In Primera en Segunda is dit in de regels vastgelegd en is het altijd Pontevedra die hoogst eindigt. Er wordt vanuit gegaan dat dit in derde klasse, georganiseerd door de RFEF, dit ook zo is, maar professioneel zoals ze zijn, hebben ze daar twee documenten met twee verschillende regels die nu clashen. Daar profiteren ze nu van om uit het niets het tegenovergestelde te beslissen in dit geval. Dit terwijl er een paar precedenten zijn, in minder belangrijke posities weliswaar, waar de voorbije jaren gewoon het omgekeerde werd gedaan, zoals het altijd is gegaan in Spanje. Maar ze volgen natuurlijk de impliciete slogan van de RFEF, namelijk "Real Madrid tiene que ganar siempre". Hoe de RFEF en Real blijven wegkomen met die corrupte toestanden, het is niet te geloven. De grap is dat de RFEF eerst zelf aankondigde dat Pontevedra 5des eindigt. Plots wordt er ingegrepen en worden de matchen van de play-offs gepost met Castilla ipv Pontevedra.

Datzelfde RFEF geeft ons vanavond trouwens ook Ais Reig als arbiter, dé meest gehate ref in A Coruña, en ook nog een ref in de VAR die al meerdere fouten begaan heeft tegen ons de voorbije twee seizoenen. We weten alweer wat ons te wachten staat.

Laatst bewerkt:
Na 8 lange jaren terug in Primera :cheer:

2,5 jaar geleden stonden we nog na 10 speeldagen in ons vierde jaar op rij in derde klasse op een degradatieplaats naae 4de klasse. Historisch gezien het absolute dieptepunt van de club in bijna 120 jaar geschiedenis. Daarna pakten we 57 op 63 om kampioen te spelen, en twee jaar later staan we al terug in Primera. Ik had nooit verwacht dat het zo snel zou kunnen gaan.

En dat na zoveel mokerslagen op rij. In 2018 de degradatie uit Primera, in 2019 de promotie mislopen in de laatste seconde van het seizoen, een jaar later degraderen na het Fuenlabrada-schandaal, in 2021 weer de promotie playoffs mislopen in de laatste minuut, het jaar erop de finale van de promotie playoffs verloren in de laatste minuten van de reguliere speeltijd én in de laatste minuten van de verlengingen, het jaar daarna de halve finale van de playoffs verliezen in de 115de minuut,... Ik betwijfel dat er ploegen zijn in de wereld die het harder te verduren kregen dan Depor tussen 2018 en 2023.

Maar goed, met twee promoties in drie jaar, lijkt dat allemaal voorbij. Dit jaar hebben we een goede portie geluk gehad met veel last-minute doelpunten. En in tegenstelling tot ons vorig verblijf in Primera, zijn we nu financieel een van de gezondste clubs van Spanje. Hopelijk kunnen we er volgend seizoen inblijven, en iets moois beginnen bouwen.

Na 8 lange jaren terug in Primera :cheer:

2,5 jaar geleden stonden we nog na 10 speeldagen in ons vierde jaar op rij in derde klasse op een degradatieplaats naae 4de klasse. Historisch gezien het absolute dieptepunt van de club in bijna 120 jaar geschiedenis. Daarna pakten we 57 op 63 om kampioen te spelen, en twee jaar later staan we al terug in Primera. Ik had nooit verwacht dat het zo snel zou kunnen gaan.

En dat na zoveel mokerslagen op rij. In 2018 de degradatie uit Primera, in 2019 de promotie mislopen in de laatste seconde van het seizoen, een jaar later degraderen na het Fuenlabrada-schandaal, in 2021 weer de promotie playoffs mislopen in de laatste minuut, het jaar erop de finale van de promotie playoffs verloren in de laatste minuten van de reguliere speeltijd én in de laatste minuten van de verlengingen, het jaar daarna de halve finale van de playoffs verliezen in de 115de minuut,... Ik betwijfel dat er ploegen zijn in de wereld die het harder te verduren kregen dan Depor tussen 2018 en 2023.

Maar goed, met twee promoties in drie jaar, lijkt dat allemaal voorbij. Dit jaar hebben we een goede portie geluk gehad met veel last-minute doelpunten. En in tegenstelling tot ons vorig verblijf in Primera, zijn we nu financieel een van de gezondste clubs van Spanje. Hopelijk kunnen we er volgend seizoen inblijven, en iets moois beginnen bouwen.
Proficiat Fusion :woohoo:

Proficiat Fusion :woohoo:
Thanks! Voor degene die 6 minuten eens niks te doen hebben, hier nog een beknopte samenvatting van ons seizoen, met in de eerste minuut ook nog een zeer korte compilatie van de 5 opeenvolgende dramatische seizoensontknopingen tussen 2018 en 2023.

Echt benieuwd of we onze terugkeer gaan overleven. Ik moet eerlijk zeggen dat het niveau van La Liga erop achteruit is gegaan de laatste jaren, dus hopelijk maken we een kans. Zou niet slecht zijn als Castellón of Burgos mee promoveren, die hebben toch aanzienlijk minder budget dan Málaga, Almería en Las Palmas. Ik ga in ieder geval genieten van de play-offs. Altijd spektakel, en nul stress deze keer.

Alé, Gordon naar Barça voor 70+10 miljoen... Ben is curieus maar ik zie Rashford nu niet blijven...

Alé, Gordon naar Barça voor 70+10 miljoen... Ben is curieus maar ik zie Rashford nu niet blijven...
Ik begrijp persoonlijk niets van die transfer, zeker niet als je Rashford kon lichten voor, wat was het, 30 miljoen? En ja, ik ben me bewust van het feit dat Rashford meer loon vraagt, maar die wilde toch ook inleveren?

Konden jullie dan niet beter Vini komen oppikken voor 70m? :unsure:

Intussen zou Barcelona ook een eerste bod hebben uitgebracht op Alvarez.

Ik begrijp persoonlijk niets van die transfer, zeker niet als je Rashford kon lichten voor, wat was het, 30 miljoen? En ja, ik ben me bewust van het feit dat Rashford meer loon vraagt, maar die wilde toch ook inleveren?

Op X passeerde een meme dat als ze volgend seizoen met Gordon Alvarez en Yamine spelen, het niet meer MSN is maar... :ROFLMAO:

Ik snap het ook niet 100% maar wat Flick zegt is natuurlijk heilig :) Gordon is natuurlijk wel een jager en zal elke wedstrijd 100% geven zoals de Raphinha's, Gavi's, Ferran Toressen van de ploeg. Als je kijkt naar ploegen als Barça of PSG, dat heb je absoluut nodig.

Op X passeerde een meme dat als ze volgend seizoen met Gordon Alvarez en Yamine spelen, het niet meer MSN is maar... :ROFLMAO:

Terug
Bovenaan