Kosten IT infrastructuur KMO onderneming

Hoeveel van die on Prem stuff raakt ook door een iso27001 of hipaa of dergelijke audits?
Elk jaar bedrijfsrevisor + externe audit aan mijn been en er elk jaar zonder opmerkingen of problemen door .

En de rest . Nas vol ? Dan koop je meer/ grotere disks . Zulke dingen zie je maanden van te voren aankomen trouwens . Storage loopt niet eens random vol . Data groeit bij de meeste bedrijven exponentieel aan een ongeveer gelijke tempo. Ik weet nu al dat we met onze 100 tb nog zeker 3-4 jaar toekomen.

En ja als ik op verlof ben moet ik soms iets ( onbetaald ) klein oplossen. Soms een jobstudent of stagiair die wat kleine dringende first line dingetjes kan tot ik terug ben.

Maar in alle eerlijkheid als uw omgeving geen zinkend schip is en deftig onderhouden wordt faalt er praktisch nooit iets op hardware vlak. Ik heb in de 7 jaar dat ik hier werk slechts 1x een kapotte HD moeten vervangen in ons datacenter. Het enige wat kapot gaat is eindgebruikers stuff zoals gsm’s en laptops en die dingen zijn altijd op voorraad en met 2 kliks uitgerold via intune. Moet ik zelf mijn laptop niet voor uithalen. Gaat vanuit o365 van op de gsm. Alsof je nooit eens geen saai moment hebt op congé om daar 2 min aan te hangen . Al is het maar op toilet als je toch doelloos ligt te scrollen op je telefoon.

Zoals ik al zei is alles hier redundant en er is nog nooit iets kapot gegaan. En in het geval dat er iets kapot gaat heb je genoeg tijd dat te fixen als je terug bent. Ergens een voeding , node , HD, of netwerk kabel vervangen is geen rocket science he.

Software dingen gaan ook niet / zelden random kapot als niemand ligt te updaten of rebooten terwijl je weg bent.

Ik ben zelf net 3 weken terug van Thailand en ik heb ocharme 1 telefoontje moeten doen voor licenties die ik automatisch vergeten verlengen was …

Ik werk nu niet voor de grootste of ingewikkelste kmo maar toch 100 man die voort kan als ik er 3 weken niet ben.

Doe ik het dan enorm goed of zijn al die managed services overroepen en oversold ? ;) Goede interne IT is gene fulltime brandjes blussen hè. Als ik 3 weken op verlof ben betekend dat dat ik een goeie stabiele omgeving draaien heb en niet dat ik niks doe. Al die tijd dat je geen brandjes blust kan je nuttige dingen met je tijd op kantoor.

1 fte die heel de boel recht houd gaat altijd goedkoper zijn dan dingen uitbesteden aan saas of managed services. Over wat beter is hangt 100% van de persoon zelf af uiteraard . Ik ben hier nog van geen enkele consultant die hier over de vloer kwam impressed geweest. Dat zijn ook maar mensen die af en toe iets moeten googelen. Enkel de kerel die onze firewalls gedaan heeft en alle routing met de overheden opgezet heeft en er firewall rules inklopte aan 200 per uur heeft mij al impressed. Maar de gemiddelde Windows server , backup, voip, printing , dns, die je vaak mee aangesmeerd krijgt bij hardware renewals stelden mij allemaal teleur….

Laatst bewerkt:
5000 euro materiaal en 100k personeel.

En iso27001 of hipaa met dergelijke infra, goed Luck with that. Dan heb je 3 man nodig om te onderhouden...

Wij hebben in belgie letterlijk 0 IT support. Go figure wat er zou gebeuren met on Prem en de disk ligt er uit. 3d wachten...

En iso27001 of hipaa met dergelijke infra, goed Luck with that. Dan heb je 3 man nodig om te onderhouden...

Wij hebben in belgie letterlijk 0 IT support. Go figure wat er zou gebeuren met on Prem en de disk ligt er uit. 3d wachten...
Voor een bedrijf als dat van jullie? HPE of Dell staat daar binnen de 4 uur met een disk.

waarom denk jij dat je niet verder kan als er een disk er uit ligt?

in mijn klein kmo'tje zitten er per node 2 ssds en 3 hdds in mijn 5 node cluster met redundancy factor van 2. die koste +-100k maar een gelijkaardige setup in de cloud alleen is al 200k per jaar. die servers gaan 5-7 jaar mee...

er mogen dus 6 hdd's uitliggen en 4 ssd's tegelijk en ze kunnen nog steeds voort...
als er 10 disks op het zelfdde moment kapot gaan staat uw datacenter in brand en hebben de sprinklers alles vernield of heeft er iemand met uw rack omver geduwd. dat gebeurt niet zomaar eens hé. tenzij je 15 jaar oude disks hebt draaien en ze gaan allemaal kapot aan overbelasting tijdens een raid rebuild.

en idd dell/hp/lenovo/ nutanix / whatever staat er binnen de 4 uur met een nieuwe disk.

zelf voor ons laptops die zonder iets of wat van onderhoudscontract voorzien zijn zit er permanent een kereltje van realdolmen in ons gebouw een paar verdiepen hoger die spoedherstellingen kan doen gedurende de garantieperiode van die toestellen voor moest het zijn.

als je cloud en on prem combineert kan uw personeel trouwens nooit volledig werkloos zijn. de dag dat azure/0365 hier plat ligt kunnen ze on prem voort met gecachte data en de dag dat ze een bom droppen op ons kantoor kunnen ze van thuis uit verder met hun mail/sharepoint/onedrive/teams/.. in de cloud.

Laatst bewerkt:
waarom denk jij dat je niet verder kan als er een disk er uit ligt?

in mijn klein kmo'tje zitten er per node 2 ssds en 3 hdds in mijn 5 node cluster. die koste +-100k maar een gelijkaardige setup in de cloud alleen is al 200k per jaar. die servers gaan 5-7 jaar mee...

er mogen dus 6 hdd's uitliggen en 4 ssd's tegelijk en ze kunnen nog steeds voort...
als er 10 disks op het zelfdde moment kapot gaan staat uw datacenter in brand en hebben de sprinklers alles vernield of heeft er iemand met uw rack omver geduwd. dat gebeurt niet zomaar eens hé. tenzij je 15 jaar oude disks hebt draaien en ze gaan allemaal kapot aan overbelasting tijdens een raid rebuild.

en idd dell/hp/lenovo/ nutanix / whatever staat er binnen de 4 uur met een nieuwe disk.

zelf voor ons laptops die zonder iets of wat van onderhoudscontract voorzien zijn zit er permanent een kereltje van realdolmen in ons gebouw een paar verdiepen hoger die spoedherstellingen kan doen gedurende de garantieperiode van die toestellen voor moest het zijn.
100k voor 5 nodes met mission critical support 4h, dan hebt ge toch vmware HA op shared storage of iets hyperconverged draaien mag ik hopen? En hebt gij die servers en storage zelf gedesignd, zelf besteld, zelf uit de dozen gehaald en van 0 geïnstalleerd? Hoeveel vms draaien daar op voor uw kmotje van 100 man, dat ge 5 servers en 15 schijven en 20 ssd’s nodig hebt? Geef eens wat details eh. Dan kunnen we zeggen waarom ze het beter door een ander hadden laten doen 😋

Laatst bewerkt:
100k voor 5 nodes met mission critical support 4h, dan hebt ge toch vmware HA op shared storage of iets hyperconverged draaien mag ik hopen? En hebt gij die servers en storage zelf gedesignd, zelf besteld, zelf uit de dozen gehaald en van 0 geïnstalleerd?
nutanix acropolis. duurder maar imo,beter dan vmware. Ik heb het allemaal al gehad. enige nadeel aan nutanix/ acropolis is dat het zo simpel in beheer is dat ik ondertussen al die kloterij in vmware en citrix praktisch verleerd ben. uw cluster firmwares/hypervisor/ os upgrades zijn letterlijk de apple/iphone experience van 2 keer te klikken en het komt op de achtergrond in orde. ik ben zelf niet meer fysiek aanwezig om die updates te doen, ze failen toch nooit.

en een cluster designen is toch helemaal niet zo moeilijk? servers zijn gewoon grote desktops. elke hardware vendor heeft ook calculators voor wat soort loads je er op gaat draaien moest je toch twijfelen. niet dat je veel keuze hebt bij hyperconverged. je kiest ofwel storage focussed nodes of cpu focussed of memory focussed. je gaat altijd ergens wat met overprovisioning zitten omdat je met nodes werkt. wij maken promotie materiaal dus heel veel data dus wij hebben een storage focussed cluster waarvan de cpu nooit meer dan 30% draait. is dat zonde? ja en nee. de voordelen van heel dat hyperconverged verhaal zijn mij meer waard dan die kleine meerprijs die je betaald voor die ongebruikte cpu kracht. ze draaien dan toch zuiniger en stroom kost ook geld tegenwoordig...

stuk of 20 vm's
oa :
PRTG voor monitoring
DC 1
DC2
printserver
Fileserver 1
fileserver 2
app server
DB server
Exchange management
backup server
Veeam proxy
reverse proxy
intranet
Anti virus
WSUS
3 Vm's met adobe op om 4k te video editen. daar zijn mijn grafisch werkers hun laptops te traag voor.

en dan nog de 5 controller vm's die nodig zijn om al uw achtergrond taken te draaien en vm's moven etc.

Laatst bewerkt:
nutanix acropolis. duurder maar imo,beter dan vmware. Ik heb het allemaal al gehad. enige nadeel aan nutanix/ acropolis is dat het zoo simpel in beheer is dat ik ondertussen al die kloterij in vmware en citrix verleerd ben. uw cluster firmwares/hypervisor/ os upgrades zijn letterlijk de apple/iphone experience van 2 keer te klikken en het komt op de achtergrond in orde. ik ben zelf niet meer fysiek aanwezig om die updates te doen.

en een cluster designen is toch helemaal niet zo moeilijk? servers zijn gewoon grote desktops. elke hardware vendor heeft ook calculators voor wat soort loads je er op gaat draaien moest je toch twijfelen. niet dat je veel keuze hebt ook bij hyperconverged. je kiest ofwel storage focussed nodes of cpu focussed of memory focussed. je gaat altijd ergens wat met overprovisioning zitten omdat je met nodes werkt. wij maken promotie materiaal dus heel veel data dus wij hebben een storage focussed cluster waarvan de cpu nooit meer dan 30% draait. is dat zonde? ja en nee. de voordelen van heel dat hyperconverged verhaal zijn mij meer waard dan die kleine meerprijs die je betaald voor die ongebruikte cpu kracht. ze draaien dan toch zuiniger en stroom kost ook geld tegenwoordig...
Wacht dus ze betalen EN een fte EN een gigantische meerprijs aan premium overprovisioned hardware/licenties/support zodat jij minder werk hebt omdat vmware te ingewikkeld is voor u, terwijl ge ook 3 weken op verlof kunt zonder gebeld te worden. En dat voor ocharme 100 man en voor iemand die beweert dat dat altijd het goedkoopst gaat zijn. In het land van eenoog is eenoog koning natuurlijk. zonder details valt er verder weinig over te zeggen.

Laatst bewerkt:
Wacht dus ze betalen EN een fte EN een gigantische meerprijs aan overprovisioned hardware/licenties zodat jij minder werk hebt omdat vmware te ingewikkeld is voor u, terwijl ge ook 3 weken op verlof kunt zonder gebeld te worden. En dat voor ocharme 100 man en voor iemand die beweert dat dat altijd het goedkoopst gaat zijn. In het land van eenoog is eenoog koning natuurlijk. zonder details valt er verder weinig over te zeggen.
licenties? Acropolis is free en zit bij de hardware. VMWare zit ik zonder hardware al aan 10k per jaar voor enkel de licenties. tenzij je downscaled naar 3 hosts dan is het 5156,27 euro per jaar. Mijn huidige cluster is 6 jaar oud en is volgend jaar aan vervanging toe. dat is al 60k van de 100k aan licenties kwijt zonder iets van hardware of support contract. tover dat eens uit uw VMWare hoed met gelijkaardige specs 768gb ram, 50 TB storage, 70 cores, (6 jaar geleden, doe maar alles x2 of x3 nu).

en dat is nog gerekend met de cheapere VMWare licenties van 32 cores per socket. die zielige hoeveelheid cores zit tegenwoordig op een high end desktop.

meerprijs is max 20%, en je bent met VMWare meer rackspace kwijt die ook niet gratis is. die Nutanix cluster past in 2u. 6 VMWare hosts is 6u. dat is ook 3 keer zo duur. en ik weet niet 100% hoe het nu zit maar vroeger moest je ook nog een paar 10k's droppen voor een Vsan die ook weer 2 -3 u inpakte en kon je je hosts niet eens gebruiken voor storage.

VMWare met alle toeters en bellen kost praktisch evenveel. VMWare is helemaal niet te ingewikkeld Het is 2022, waarom zou je dingen moeilijk doen als het makkelijk kan voor min of meer dezelfde prijs. niks mis met VMWare ze zijn lang heer en meester geweest in hypervisors en het is nog steeds een goed, betrouwbaar product. maar die zijn de zelfde toer aan het opgaan als Cisco. overpriced en niet meer mee met hun tijd.

jezus fuck jij bent echt een sales guy, hoe meer ik met je spreek hoe meer je door de mand valt -_-. straks ga je hier nog gouden hdmi kabels aanraden op het forum. No offense he maar mannen zoals jij komen bij mij over als die jaren 90 sales mensen die oxycontin verkochten aan elke dokter en het hun lieten voorschrijven als snoep. verkooppraatjes door hun werkgevers/trainers over hun wondermiddeltjes en ondertussen geloof je zelf je eigen bullshit.

newsflash: de cloud en saas services hebben ook ergens een on prem datacenter. moest dat goedkoper zijn draaiden die mannen permanent verlies want ze hosten namelijk een on prem datacenter. en ja er zijn dingen zoals volume kortingen maar die gaan heus niet gans die marketing machine, development kost, en support kost dekken. dat komt van die 200% die de klanten teveel betalen tov een goed geschaalde on prem setup.

Laatst bewerkt:
licenties? Acropolis is free en zit bij de hardware. VMWare zit ik zonder hardware al aan 10k per jaar voor enkel de licenties. tenzij je downscaled naar 3 hosts dan is het 5156,27 euro per jaar. Mijn huidige cluster is 6 jaar oud en is volgend jaar aan vervanging toe. dat is al 60k van de 100k aan licenties kwijt zonder iets van hardware of support contract. tover dat eens uit uw VMWare hoed met gelijkaardige specs 768gb ram, 50 TB storage, 70 cores, (6 jaar geleden, doe maar alles x2 of x3 nu).

en dat is nog gerekend met de cheapere VMWare licenties van 32 cores per socket. die zielige hoeveelheid cores zit tegenwoordig op een high end desktop.

meerprijs is max 20%, en je bent met VMWare meer rackspace kwijt die ook niet gratis is. die Nutanix cluster past in 2u. 6 VMWare hosts is 6u. dat is ook 3 keer zo duur. en ik weet niet 100% hoe het nu zit maar vroeger moest je ook nog een paar 10k's droppen voor een Vsan die ook weer 2 -3 u inpakte en kon je je hosts niet eens gebruiken voor storage.

VMWare met alle toeters en bellen kost praktisch evenveel. VMWare is helemaal niet te ingewikkeld Het is 2022, waarom zou je dingen moeilijk doen als het makkelijk kan voor min of meer dezelfde prijs. niks mis met VMWare ze zijn lang heer en meester geweest in hypervisors en het is nog steeds een goed, betrouwbaar product. maar die zijn de zelfde toer aan het opgaan als Cisco. overpriced en niet meer mee met hun tijd.

jezus fuck jij bent echt een sales guy, hoe meer ik met je spreek hoe meer je door de mand valt -_-. straks ga je hier nog gouden hdmi kabels aanraden op het forum.

straks moet ik dat gezegde nog serieus pakken van go to sales when everything else fails :)
Interessante uiteenzetting. Wij draaien nog traditionele stack met aparte SAN + VMware. Hoe werkt dat met die hyperconverged systemen? Werken die ook met storage tiering?

Interessante uiteenzetting. Wij draaien nog traditionele stack met aparte SAN + VMware. Hoe werkt dat met die hyperconverged systemen? Werken die ook met storage tiering?

daar staat een filmpje dat alles snel en simpel uitlegt. beetje te veel om allemaal te typen :) er is ook een pagina over software defined storage. het komt er op neer dat je nog tiered storage hebt maar een AI regelt dat vanzelf. je moet niet zelf zeggen database moet op tier1/tier0 en archief moet op t3/cold.( laatste link legt het in detail uit)

maar er zijn nog zoveel dingen anders/beter:

- bij vmware als je een disk vervangt heb je een rebuild van enkele uren. bij nutanix is dat 10 minuten. ze werken op dezelfde manier als in datacenters. voorbeeld google : daar gaat elke 2 uur een disk kapot. moesten die hun nodes op raid draaien dan zijn ze na een week meer aan het rebuilden dan dat er efffectief draait. wat doen ze daar: iemand rijd rond, haalt de volledige node er uit, steekt een andere node er in. de defecte node wordt hersteld en de volgende dag gebruiken ze die in een andere cluster waar een disk of cpu of voeding uitgevallen is. ze schuiven daar niet met apparte onderdelen.

het blijft een iets meer luxe oplossing, maar de prijzen van Nutanix dalen elk jaar en de prijzen van een gelijkaardige VMWare setup stijgen elk jaar. één van de IT directeurs van kinépolis heeft mij indertijd op zo een event overtuigd te switchen en nooit spijt van gehad. fun fact. ceo van nutanix was de coo van vmware en leider van hun networking en security tak.

voor de rest ga ik er geen reclame voor maken, anders lijk ik hier de sales dude :D genoeg info op google :)

Laatst bewerkt:

jezus fuck jij bent echt een sales guy, hoe meer ik met je spreek hoe meer je door de mand valt -_-. straks ga je hier nog gouden hdmi kabels aanraden op het forum. No offense he maar mannen zoals jij komen bij mij over als die jaren 90 sales mensen die oxycontin verkochten aan elke dokter en het hun lieten voorschrijven als snoep. verkooppraatjes door hun werkgevers/trainers over hun wondermiddeltjes en ondertussen geloof je zelf je eigen bullshit.

newsflash: de cloud en saas services hebben ook ergens een on prem datacenter. moest dat goedkoper zijn draaiden die mannen permanent verlies want ze hosten namelijk een on prem datacenter. en ja er zijn dingen zoals volume kortingen maar die gaan heus niet gans die marketing machine, development kost, en support kost dekken. dat komt van die 200% die de klanten teveel betalen tov een goed geschaalde on prem setup.
Zolang je niet zegt waar uw cluster van 100k voor uw kmo van 100 man uit bestaat, zowel naar hardware als virtueel, valt er niks over te zeggen. Tis wel ongelooflijk dat gij om 1 clustertje voor 100 man te onderhouden en om de 7 jaar te vervangen FTE bezig zijt. Maar aan uwen uitleg zal het niet liggen.

Laatst bewerkt:
Zolang ge niet zegt over welke infra het precies gaat en hoeveel/welke VMs daar op draaien valt er verder niks over te zeggen natuurlijk. Het enige dat we weten is dat gij om 12x VM's te draaien in hetzelfde rack voor 100K hardware servers gezet hebt exclusief licenties. Zou best kunnen dat dat wel beter kan.

Wel grappig dat jij zogezegd hier moet komen aantonen dat 1x FTE IT-er aanstellen voor een KMO'tje van 100 man altijd goedkoper is dan managed services, terwijl ik hier al gehoord heb

- "Server infra is 2U Nutanix, ge betaalt een beetje meer maar uiteindelijk is dat dan wel gewoon updaten zoals ge een iPhone update, dat gaat 7j mee"
- "Ik ben net terug van 3 weken met verlof en het enige waarvoor ik gebeld ben is iets van antivirus verlenging dat ik vergeten was"
- "Ik draai inderdaad met mijn vingers, maar zelfs als ik halftijds met mijn vingers draai dan nog is dat goedkoper om een FTE te hebben"

Uw dagdagelijkse job kunt ge niet vervangen door een halftijdse MSP maar wel door wat automatische patching en alerting, en een externe helpdesk waar een pas afgestudeerde graduaat IT-er zit die 10 ticketjes per week afhandelt en 1x per jaar ff de certificaten en licenties vernieuwd. Voor de rest trekken die eindgebruikers hunne plan wel hoor. Ze zullen rap doorhebben dat ze ook zelf op die "reboot" knop kunnen drukken van hun laptop alvorens een ticket in te schieten, of dat ze eens iets kunnen vragen over hun headset aan de collega naast hun in plaats van aan de IT manager met 4k bruto.

Laatst bewerkt:
Nog een anekdote, de "IT Manager" van een kmo hier in de buurt ging ook eens de firma verlaten. De CEO kon het namelijk niet meer aan dat er 1 persoon zoveel kennis en kunde had voor het geval hij een accident zou hebben of een hartaanval, omdat niemand dan nog zou weten hoe die boel daar in mekaar zit. Er waren dus een aantal overdracht sessies waarna wij als MSP die boel over namen.

- Documentatie absoluut niks: "alle systemen zijn zelf documenterend, gewoon inloggen en je ziet wat de configuraties zijn"
- Hardware: hij draaide 12 splinternieuwe ESXi hosts in dezelfde room, gekoppeld op een storage netwerk van 2x2 SAN Clusters, alles includisef storage op 1 gigabit netwerk switchen. Verder had hij daar nog 2 of 3 racks staan vol oude bazaar van tapedrives, blackberry servers, een deurtoegangsysteem dat draaide op een Windows XP machine etc etc.
- Licenties: hij had 1x Windows Datacenter Editie licentie en die key gebruikte hij op al zijn 70 VMs verspreid over 12 hardware servers dus. ESXi licenties had hij 4x Standard Edition van en verder niks. Allemaal onbekende keys en geen papierwerk. Verder draaide hij nog een VEEAM waar wel een key in zat maar die geregistreerd stond op een of andere Indische Development firma "dat was toch een gratis product VEEAM?". Aja en SQL Server CAL Licenties kende hij ook niet.

Terwijl die overdracht bezig was zat de CEO al mails over licentiecontroleurs naar mij te forwarden die hij binnen kreeg.
Ik heb hem toen voor een vraag gezet: ofwel betaalt hij nu 160k om zijn huidige feature licenties in orde te krijgen, ofwel zet ik 8 van zijn 12 ESXi servers naast het schroot en laat ik alles draaien op 4 servers met goedkopere features, wat perfect ging, en dan moest hij maar 30k licenties opleggen.

Veel denken dat een MSP u altijd afzet maar dat is niet zo. Als dat wel zou zijn dan zou er altijd wel een MSP komen die u niet afzet en die 50% goedkoper is en zo de ganse markt opeist. Wat houdt u tegen?

Voorbeeld. Ik mocht ook direct een offerte maken om zijn boel oude laptops allemaal te updaten naar Outlook 365. Denk inschatting gemaakt 45 minuten per laptop ofzo, tijdens kantooruren. Kwam daar ook zo'n mannetje van de vloer die zelfverklaard wat van IT kent "zot 3 kwartier per laptop terwijl dat gewoon Next Next is! ik kan dat op 1 zaterdag doen allemaal tegelijk voor de helft van de prijs!!". En dus lieten ze hun mannetje dat doen want de MSP was weer aan het afzetten. Die zaterdag kwam eraan, op voorhand had hij natuurlijk gevraagd dat iedereen zijn passwoord naar hem zou emailen en hun laptop achterlaten, ook geweldig natuurlijk. De helft van de mensen hadden hun laptop niet ingediend wegens gebrekkige communicatie, verlof of dergelijke, hij ging dus nog een tweede zaterdag moeten terugkomen. Bovendien moest hij bij bijna alle laptops nog een hoop Windows updates inhalen, die ook nog begonnen falen, vasthingen enz enz. De maandag morgend dus tringtring bij de MSP om 6u wegens laptops dat nog vasthangen met updates, waarna wij alsnog uren moesten beginnen factureren. Belt dat mannetje mij op "dat weekend was een drama en we zijn nog maar half, wie gaat mijn uren betalen!!!?". Nu, dan waren wij nog altijd de boeman. Want blijkbaar was het onze schuld dat hij dat fout ingeschat had.

Laatst bewerkt:
uw anekdotes gaan over retards en niet over it managers.

office 365 client deployen is 2 venstertjes invullen in intune (gratis) en of dat nu op 2 laptops of 20 0000 is dat gaat even snel.

dus 45 min per laptop om die aan het netwerk te hangen en te booten is idd een scam. bedankt om dat nog eens te bevestigen.

er zitten idioten in elke functie. including sales en project managers. ik vernieuw elke 4 jaar mijn laptops en ben daar idd een halve dag mee bezig voor 93 laptops personeel en een 10-15 reserve te stagen. 90% van de tijd die daar in kruipt is dozen open maken en priezen insteken.... en 1 keer elke 4 jaar een image aanpassen op intune... en de overige 5 minuutjes is de csv met serials ( die je dan nog niet eens zelf moet maken maar gewoon meekrijgt van hp/Dell/lenovo/ )uploaden om uw nieuwe machines automatisch te taggen bij eerste boot.

tenzij jullie de tijd aanrekenen die die laptops daar staan te niksen snap ik niet waarvan die bedragen komen voor enkel office. toen ik nog bij techdata werkte was ik de eindverantwoordelijke voor het hb+ project. Letterlijk elke laptop van de vlaamse overheid passeerde bij mij en ik deed alles alleen op 1 donderdag per week. 10 minuten werk per laptop werd er aangerekend voor een volledige image via sccm ( intune bestond nog niet) waarvan het meeste werk de dozen opensnijden was en de gele VO sticker plakken was. Dusja als jullie daar effectief het 4-5 dubbele voor vragen....

ik denk dat jij first line helpdeskers en systeembeheerders/system engineers door mekaar haalt. of uw klanten zijn allemaal debielen. Enorm grote kans want anders deden ze het zelf 🤷

of denk jij nu echt dat iedereen die niet wilt werken voor een pooier een idioot is ? ik denk eig het omgekeerde. het grootste talent vertrekt na enkele jaren. meeste mensen doen een jaar of 4 ervaring op als consultant, krijgen certificaten op kosten van hun werkgever en worden dan freelancer of ergens IT manager. wat dan nog overblijft zijn die typische ambitieloze prutsers.

onze back-up stond ook vroeger extern omdat de vorige Iter inderdaad zo een voorbeeld was als dat jij aangeeft. server 2003 en 2008, alles dat maar een beetje te moeilijk was outsourcen en met als gevolg zelf van niks kennis. ik kwam in dienst en had een exchange server met memory leaks. nu naar de point.

De back-up oplossing was toen ( in 2015) een EMC data domain + avamar. kostprijs rond de 50k, gebruiksvriendelijkheid 0, jaarlijkse licentiekost van om en bij de 6k en een nog eens 10k per jaar kwijt aan een offsite back-up naar die MSP hun eigen datacenter. een ticket voor een kleine prul op te lossen kost al snel 200 Euro. updates uitvoeren, paar honderden euro's. etc. etc. etc. Ik zelf kreeg 0 documentatie zodat zij zoveel mogelijk zelf konden doen en cashen. dat ding heeft er nog 2 jaar gestaan en werd vervangen door een synology nas + Veeam en het heeft nog nooit zo goed gebold en de TCO is een 10de er van met +support kost want iedereen kan met Veeam werken. Het was een Vier letter bedrijf dat al meermaals prijzen gewonnen heeft voor beste werkplek en begint met een E en eindigt met een I. Geen groentjes dus. hun enige argument voor hun eigen oplossing was dat een raid rebuild maar 1/5 zo lang duurt bij disaster recovery. allemaal goed en wel maar wij zijn geen bedrijf dat duizenden euros omzet verliest moesten we een full restore doen. integendeel de moment dat dat gebeurt pakken de mensen hun valies en werken ze thuis verder met wat ze hebben tot die nieuwe servers up zijn een dag of 2 later. Kans dat dat met een nutanix gebeurt is ook enkel met een cryptolocker want alle 5 uw Nodes gaan nooit samen uitvallen.
dusja, ik heb er al voor gewerkt, mee samen gewerkt, al klant van geweest en het zijn stuk voor stuk zakzetters en profiteurs. als je talent zoekt ben je beter af bij een freelancer met ervaring en een mooie cv.

Laatst bewerkt:
De back-up oplossing was toen ( in 2015) een EMC data domain + avamar. kostprijs rond de 50k, gebruiksvriendelijkheid 0, jaarlijkse licentiekost van om en bij de 6k en een nog eens 10k per jaar kwijt aan een offsite back-up naar die MSP hun eigen datacenter. een ticket voor een kleine prul op te lossen kost al snel 200 Euro. updates uitvoeren, paar honderden euro's. etc. etc. etc. Ik zelf kreeg 0 documentatie zodat zij zoveel mogelijk zelf konden doen en cashen. dat ding heeft er nog 2 jaar gestaan en werd vervangen door een synology nas + Veeam en het heeft nog nooit zo goed gebold en de TCO is een 10de er van met +support kost want iedereen kan met Veeam werken. Het was een Vier letter bedrijf dat al meermaals prijzen gewonnen heeft voor beste werkplek en begint met een E en eindigt met een I. Geen groentjes dus. hun enige argument voor hun eigen oplossing was dat een raid rebuild maar 1/5 zo lang duurt bij disaster recovery. allemaal goed en wel maar wij zijn geen bedrijf dat duizenden euros omzet verliest moesten we een full restore doen. integendeel de moment dat dat gebeurt pakken de mensen hun valies en werken ze thuis verder met wat ze hebben tot die nieuwe servers up zijn een dag of 2 later. Kans dat dat met een nutanix gebeurt is ook enkel met een cryptolocker want alle 5 uw Nodes gaan nooit samen uitvallen.
dusja, ik heb er al voor gewerkt, mee samen gewerkt, al klant van geweest en het zijn stuk voor stuk zakzetters en profiteurs. als je talent zoekt ben je beter af bij een freelancer met ervaring en een mooie cv.

En wat als uw accounts gecompromitteerd worden ? Iemand die in uw systeem geraakt kan dus perfect aan zowel uw productie als uw backup? Gisteren ook nog die discussie gehad - wij doen backup-as-a-service - waarom wij de hardware daar zetten en waarom de klant daar geen toegang tot krijgt.

Ik ga niet zeggen dat uw oplossing niet werkt en goedkoper is, maar dat soort zaken zijn altijd een risico. Het is uiteraard een kwestie van afweging om te zien wat de kost is als alles effectief weg is.

En wat als uw accounts gecompromitteerd worden ? Iemand die in uw systeem geraakt kan dus perfect aan zowel uw productie als uw backup? Gisteren ook nog die discussie gehad - wij doen backup-as-a-service - waarom wij de hardware daar zetten en waarom de klant daar geen toegang tot krijgt.

Ik ga niet zeggen dat uw oplossing niet werkt en goedkoper is, maar dat soort zaken zijn altijd een risico. Het is uiteraard een kwestie van afweging om te zien wat de kost is als alles effectief weg is.
Uiteraard een 2de nas offsite in ons magazijn hier voor. Met enkel write access en geen delete permissions. Dus enkel de laatste backup kan tainted zijn. Of dat nu naar ons magazijntje gaat of azure , of een third party dat is het hetzelfde he.

Voor bedrijfjes met 1-20 werknemers snap ik dat er geen nood is aan vaste it. En dat het goedkoper uitkomt. Meer hangt af van uw business . Vanaf 60-100 sowieso kom je goedkoper uit tenzij je echt enkel Office draait en share-point.

Wij hebben hier al meerdere keren de vergelijking gedaan en onze tenant outsourcen kwam neer op 3-4 jaarlonen van mij bovenop de kost die we nu betalen. Ik hoef hier niet te blijven. Kan elk moment als freelancer of ergens anders aan de slag en het doel is zoveel mogelijk te automatiseren dat ik uiteindelijk 3/5 of 4/5 kan blijven werken en de rest zelfstandig. Dan wordt het nog goedkoper. Nu zou dat lukken voor 3-4 maanden per jaar in de kalme periodes en als het budget voor projecten er door zit , maar voor de drukker periodes komen we zelf tijd te kort met 1 persoon.

Laatst bewerkt:
Uiteraard een 2de nas offsite in ons magazijn hier voor. Met enkel write access en geen delete permissions. Dus enkel de laatste backup kan tainted zijn. Of dat nu naar ons magazijntje gaat of azure , of een third party dat is het hetzelfde he.
Huh, wel ik leer weer bij, welke synology is dat die object lock ondersteunt?

Of is dat geen synology dan?

er zitten idioten in elke functie. including sales en project managers. ik vernieuw elke 4 jaar mijn laptops en ben daar idd een halve dag mee bezig voor 93 laptops personeel en een 10-15 reserve te stagen. 90% van de tijd die daar in kruipt is dozen open maken en priezen insteken.... en 1 keer elke 4 jaar een image aanpassen op intune... en de overige 5 minuutjes is de csv met serials ( die je dan nog niet eens zelf moet maken maar gewoon meekrijgt van hp/Dell/lenovo/ )uploaden om uw nieuwe machines automatisch te taggen bij eerste boot.

Met Intune en Autopilot hoef je toch geen laptops te stagen? Gewoon afgeven aan de user en laten aanmelden met hun credentials, even de setup afwachten en in orde. Dell kan die laptops al in de fabriek aan je tenant koppelen trouwens.

Intune heeft ook geen imaging functie dus ik begrijp niet helemaal waar je over praat.

Met Intune en Autopilot hoef je toch geen laptops te stagen? Gewoon afgeven aan de user en laten aanmelden met hun credentials, even de setup afwachten en in orde. Dell kan die laptops al in de fabriek aan je tenant koppelen trouwens.

Intune heeft ook geen imaging functie dus ik begrijp niet helemaal waar je over praat.
De tldr was dat het geen 45 min hoeft te duren om iets te deployen. Stagen, imagen, intune het komt allemaal op hetzelfde neer. Het duurt zeker geen 45 min per laptop .

Dat laatste van die fabriek wist ik zelf niet . Wij krijgen altijd csv via reseller. Wel hp hier.

Huh, wel ik leer weer bij, welke synology is dat die object lock ondersteunt?

Of is dat geen synology dan?
Geen object lock maar als je het account waarmee de backups gebeuren enkel toegang geeft om nieuwe data te schrijven en geen oude te veranderen / deleten heb je min of meer iets gelijkaardig. Niet evengoed maar voor ons goed genoeg. Er zijn wss wel docker containers die die functie aanbieden moest je het echt willen.

Terug
Bovenaan