zaj
Redacteur
Elk jaar bedrijfsrevisor + externe audit aan mijn been en er elk jaar zonder opmerkingen of problemen door .Hoeveel van die on Prem stuff raakt ook door een iso27001 of hipaa of dergelijke audits?
En de rest . Nas vol ? Dan koop je meer/ grotere disks . Zulke dingen zie je maanden van te voren aankomen trouwens . Storage loopt niet eens random vol . Data groeit bij de meeste bedrijven exponentieel aan een ongeveer gelijke tempo. Ik weet nu al dat we met onze 100 tb nog zeker 3-4 jaar toekomen.
En ja als ik op verlof ben moet ik soms iets ( onbetaald ) klein oplossen. Soms een jobstudent of stagiair die wat kleine dringende first line dingetjes kan tot ik terug ben.
Maar in alle eerlijkheid als uw omgeving geen zinkend schip is en deftig onderhouden wordt faalt er praktisch nooit iets op hardware vlak. Ik heb in de 7 jaar dat ik hier werk slechts 1x een kapotte HD moeten vervangen in ons datacenter. Het enige wat kapot gaat is eindgebruikers stuff zoals gsm’s en laptops en die dingen zijn altijd op voorraad en met 2 kliks uitgerold via intune. Moet ik zelf mijn laptop niet voor uithalen. Gaat vanuit o365 van op de gsm. Alsof je nooit eens geen saai moment hebt op congé om daar 2 min aan te hangen . Al is het maar op toilet als je toch doelloos ligt te scrollen op je telefoon.
Zoals ik al zei is alles hier redundant en er is nog nooit iets kapot gegaan. En in het geval dat er iets kapot gaat heb je genoeg tijd dat te fixen als je terug bent. Ergens een voeding , node , HD, of netwerk kabel vervangen is geen rocket science he.
Software dingen gaan ook niet / zelden random kapot als niemand ligt te updaten of rebooten terwijl je weg bent.
Ik ben zelf net 3 weken terug van Thailand en ik heb ocharme 1 telefoontje moeten doen voor licenties die ik automatisch vergeten verlengen was …
Ik werk nu niet voor de grootste of ingewikkelste kmo maar toch 100 man die voort kan als ik er 3 weken niet ben.
Doe ik het dan enorm goed of zijn al die managed services overroepen en oversold ?
Goede interne IT is gene fulltime brandjes blussen hè. Als ik 3 weken op verlof ben betekend dat dat ik een goeie stabiele omgeving draaien heb en niet dat ik niks doe. Al die tijd dat je geen brandjes blust kan je nuttige dingen met je tijd op kantoor. 1 fte die heel de boel recht houd gaat altijd goedkoper zijn dan dingen uitbesteden aan saas of managed services. Over wat beter is hangt 100% van de persoon zelf af uiteraard . Ik ben hier nog van geen enkele consultant die hier over de vloer kwam impressed geweest. Dat zijn ook maar mensen die af en toe iets moeten googelen. Enkel de kerel die onze firewalls gedaan heeft en alle routing met de overheden opgezet heeft en er firewall rules inklopte aan 200 per uur heeft mij al impressed. Maar de gemiddelde Windows server , backup, voip, printing , dns, die je vaak mee aangesmeerd krijgt bij hardware renewals stelden mij allemaal teleur….
Laatst bewerkt:

genoeg info op google