First of all, bedankt voor de antwoorden, het heeft me vanuit elk perspectief geholpen inzicht te verwerven.
Enkele conclusies deel ik hier mee, kwestie dat het voor andere ook interessant kan zijn
Ik spreek voor een KMO van onze grootte & in ongeveer eenzelfde sector, ik denk dat de conclusies wel doorgetrokken kunnen worden voor de meeste gelijkaardige KMO's.
1. IT service providers heb je nodig , als is het maar als tussenpartner voor licenties. Maar ik merk dat zij vanuit commercieel perspectief adviseren (logisch ntrlk) en soms moeilijk de situatie van de KMO realistisch kunnen inschatten. Zoals antwoord hierboven, full cloud werd ons geadviseerd, maar is voor een productie omgeving gewoon onmogelijk en complete overkill. Ik blijf met het gevoel zitten dat 25x firewalls, 5 antivirussen, etc noodzakelijk zijn om uw firma niet ten onder te laten gaan. Het is niet makkelijk om een IT partner te vinden die zich in de geest van de klant kan plaatsen. Zeer lang moeten onderhandelen en dat was zeker niet evident als je niet zo heel veel kennis van zaken hebt.
Concreet: een plan voorstellen voor extra backup bovenop de 30dagen van office standaard. Mijn antwoord: als er iet fout gaat, dan weet ik dat binnen de 5 min want een werknemer zal vast zitten. Dan heb ik nog 29.5 dagen om dat terug in orde te brengen. Maar initieel wist ik dus niet van de 30dagen backup inbegrepen en zonder mij te informeren, had de IT partner probably al een extra service contract kunnen afsluiten
2. Puur commercieel dan werd er voorgesteld voor dubbele server opstelling (you know ...) ik heb gekozen voor single server met een service contract van onmiddellijke ondersteuning bij problemen. 25k eur verschil.
Jup, kans bestaat dat we worst case scenario halve dag stil liggen? Maar dat is ook zo als de eletriciteit van straat uitvalt (nadat UPS hebben opgevangen ofc)
3. consultancy vs werknemer in dienst. In die periode dat ik daar nu 'helpdesk' ook op mijn moet nemen, heb ik 2 x hulp moeten inroepen. Heeft ons 1500eur gekost, voor wat achteraf blijkt iets te zijn wat op 10 min opgelost kon zijn. Tot zover mijn vertrouwen in service hulp.
Er werd ons plan voorgesteld (maandelijkse contracten uiteraard) om de tarief in regie aan een korting te geven.
Aangezien ik amper directe hulp nodig heb gehad, op een antiek IT systeem, is mijn eerste reflex dus om dit niet te doen.
In plaats daarvan gaan wij op zoek naar een fulltime werknemer, helpdesk (voor de simpele problemen) en worden de complexere problemen genoteerd voor een senior expert die om de 14 dagen een halve voormiddag langskomt. Die full time helpdesk zal in realiteit geen full time werk hebben, maar we zoeken naar iets om dat ermee te combineren (receptie , telefoons oid)
Concreet voorbeeld:
Er is een probleem met onze IP range ( er moet ergens een conflict zijn met fixed IP waardoor DHCP soms in de problemen komt).
Dan krijg ik telefoon 's morgens , omdat er iemand geen verbinding heeft. Moet ik inloggen op server, wat bad addresses gaan verwijderen om plaats te maken en voila, kunnen weer verder werken. Binnen 10 dagen komt er dan een 'expert' langs en wordt dat structureel opgelost, want ik geef lijstje problemen op voorhand door.