Koffiemachines

Welke koffiemachine heb jij thuis?

• Totaal aantal stemmers
    282
Sinds ik een oersimpele cafetière (een 'french press' voor degene die teveel in het Engels vastzitten) heb, snap ik niet goed waarom men ooit koffiezetapparaten heeft uitgevonden. Met 30 seconden werk en 3 minuten wachten zet je een liter heerlijke koffie.

Sinds ik een oersimpele cafetière (een 'french press' voor degene die teveel in het Engels vastzitten) heb, snap ik niet goed waarom men ooit koffiezetapparaten heeft uitgevonden. Met 30 seconden werk en 3 minuten wachten zet je een liter heerlijke koffie.
Ondanks het quoten, ga ik deze comment straal negeren en een volautomatisch apparaat kopen. Jarenlang gebruik gemaakt van een Bialetti stovetop espressomaker, maar er is toch iets aan het bromgeluid van zo'n koffiemachine, de stoom en het schuim dat mij zo aantrekt.
Ik neig naar de DeLonghi Autentica ETAM 29.510B, die kan maken wat ik wil drinken en doet niet meer dan dat. Hij lijkt bovendien een beetje slanker te zijn dan de meeste andere modellen met die specificaties. En aangezien wij geen giga-keuken hebben en dit wel een fixture gaat zijn, is dit niet onbelangrijk.
Natuurlijk raden ze op de webshops een heleboel accessoires, vervangstukken en reinigingsmiddelen aan. Maar daar vroeg ik me af of goedkopere alternatieven ook goed zijn voor bv het ontkalken of het vervangen van de waterfilter? Of moet dat van hetzelfde merk zijn als het machine zelf? En gebruikt er iemand uberhaupt van die anti-kalkballetjes die ze mij proberen aan te smeren?

Ik gebruik geen waterfilter en heb mijn machine nog nooit ontkalkt.
We hebben wel een ontkalker thuis

Mineraalwater gebruiken in plaats van kraantjeswater, is dat een goed idee om verkalking te minimaliseren? Niet noodzakelijk Evian, maar wel die 2L Everyday-flessen van Colruyt.

Mineraalwater gebruiken in plaats van kraantjeswater, is dat een goed idee om verkalking te minimaliseren? Niet noodzakelijk Evian, maar wel die 2L Everyday-flessen van Colruyt.
Droogrest waarden checken. Hoe lager hoe minder kalkvorming.

Het kan ook zijn dat bepaald flessenwater erger is dan uw kraantjeswater.

Iemand al eens ijskoffie gemaakt?
Gewoon ijsblokken in de tas, smaakje er bij, koffie laten lopen melk en klaar?
Of moet dit met blender?

Of moet dit met blender?

- Koffie zetten en er ijsblokjes van maken
- dag erna opnieuw koffie maken
- melk toevoegen (amandelmelk doe ik meestal)
- dan bijvoorbeeld vanillesiroop of iets anders van smaak
- ijsblokjes toevoegen en roeren

Voila, ijskoffie is klaar.

- Koffie zetten en er ijsblokjes van maken
- dag erna opnieuw koffie maken
- melk toevoegen (amandelmelk doe ik meestal)
- dan bijvoorbeeld vanillesiroop of iets anders van smaak
- ijsblokjes toevoegen en roeren

Voila, ijskoffie is klaar.
Mja. Een dag op voorhand…

Ga dadelijk eens ene proberen maken

Of moet dit met blender?
Vroeger in het resto waar ik werkte werd dat gemaakt met een paar schepjes oploskoffie, suiker en melk,dat opkloppen/blenden, bolletje vanilleijs erbij en aanlengen met nog wat melk.

Zijn er mensen die ook deca koffie drinken en zo ja, van welke merken het liefst?
tenor.gif

Hier een De'Longhi Magnifica S ECAM 22.360.B. Zet goede koffie maar er is veel kuiswerk aan.
Ook veel functies die we totaal niet gebruiken. De wederhelft wou per se zo'n stoompijpje, dat hebben we 1 maal gebruikt en daar bleef het ook bij.
Als we ooit een andere kopen primeert een groot waterreservoir en moet dat ding gewoon koffie kunnen zetten zonder veel andere poespas.

Ik zou wel zowiezo weer voor zo'n espressomachine opteren. De senseo die we vroeger hadden maakte sap voor het putje vergeleken met zo'n bonenmachine.

Of moet dit met blender?

Shaker nemen, water erin doen (2 a 3 vingerdiktes ongeveer), 2 a 3 theelepels oploskoffie (ik gebruik Nescafé gold) - suiker naargelang smaak ook bij doen - schudden tot dat het een dikke schuim laag wordt.

Dan neem je een glas, ijsblokjes erin, de inhoud van de shaker erin, en dan kan je kiezen: ofwel alleen koud water erin doen, alleen koude melk of een mix van beide.

Geniet van de Frappé (y)

Laatst bewerkt:
Hier een De'Longhi Magnifica S ECAM 22.360.B. Zet goede koffie maar er is veel kuiswerk aan.
Ook veel functies die we totaal niet gebruiken. De wederhelft wou per se zo'n stoompijpje, dat hebben we 1 maal gebruikt en daar bleef het ook bij.
Als we ooit een andere kopen primeert een groot waterreservoir en moet dat ding gewoon koffie kunnen zetten zonder veel andere poespas.

Ik zou wel zowiezo weer voor zo'n espressomachine opteren. De senseo die we vroeger hadden maakte sap voor het putje vergeleken met zo'n bonenmachine.
Vrij dure aankoop precies. Die kan beter cappuccino en dergelijke zetten?
Hier ook 'maar' 1,8l waterreservoir, lijkt veel maar na enkele tassen is dat leeg. Maar dat lijkt me de standaard?
Ik denk dat ik deze heb maar kan ook een iets ander type/ouder model zijn: de-longhi-magnifica-ecam-20-110-b-zwart.html
Afgezien van het dure onderhoud (filters en ontkalker kosten wel wat), zeer tevreden van dat ding.

Hier een Dolce Gusto, echt een van mijn beste aankopen van de laatste jaren.
Had ik vroeger ook! Maar veel blijer met mijn koffiemachine van hierboven. :love:

Vrij dure aankoop precies. Die kan beter cappuccino en dergelijke zetten?
Hier ook 'maar' 1,8l waterreservoir, lijkt veel maar na enkele tassen is dat leeg. Maar dat lijkt me de standaard?
Ik denk dat ik deze heb maar kan ook een iets ander type/ouder model zijn: de-longhi-magnifica-ecam-20-110-b-zwart.html
Afgezien van het dure onderhoud (filters en ontkalker kosten wel wat), zeer tevreden van dat ding.

Had ik vroeger ook! Maar veel blijer met mijn koffiemachine van hierboven. :love:
Ik heb dezelfde, en de koffie smaakt toch :p

Terug
Bovenaan