Koffiemachines

Welke koffiemachine heb jij thuis?

• Totaal aantal stemmers
    282
Machine: ik ken dit type nu niet per se maar zit er geen "blind" plaatje bij om mee te spoelen? En inderdaad ook eens ontkalken en goed naspoelen. Zal wel iets van in de manual staan vermoed ik?
Maler: als je die makkelijk/veilig kan open doen inderdaad afborstelen en koffieresten verwijderen, en om de zoveel tijd misschien eens iets als Grindz tabletten gebruiken.
Heb een Sage Bambino. Zat volgens mij niks bij om te spoelen. Zal het boekje eens zoeken. Dacht in het begin ook eens gelezen te hebben dat veel machines een soort van 'doorspoel-functie' hebben (ben de exacte naam of bedoeling vergeten), wat de gewone Bambino niet heeft.
En de rest komt kijken met ne goeie koffie? Of espresso?
Haha, we zullen zwijgen over het type koffie 😁🤡

Volautomaat van DeLonghi hier. Weet het type niet precies, heb hem al een tijdje. Ik gebruik die dagelijks voor mijn koffie 's ochtends omdat het gewoon gemakkelijk is. Uitkuisen heb ik echt geen last van: opvangbakje leegmaken als ie dat aangeeft en af en toe eens zetgroep spoelen en dat bakje eens deftig afwassen als het me uitkomt. Ontkalken is wel een hele klus, maar dat moet bijna nooit.

Daarnaast een Bialetti voor als ik eens zin in heb in een langer ritueel, meestal 's avonds (de volautomaat kan ook gemalen koffie maken voor 1 kop, dus deca gaat meestal ook daarin).

French press heb ik niet, maar spreekt mij wel aan. Alleen zou ik daar 's ochtends gewoon geen goesting in hebben. Een druk op de knop is zo gemakkelijk als ge geen ochtendmens zijt.

Persoonlijk geen fan van aangezien die katten in kooitjes gehouden worden om zo die koffie makkelijk te produceren.
Dan zou ik liever eens een panama geisha proberen.

Hoi daar,

Mijn ouders hun filterkoffiemachine heeft het begeven en ze willen nu toch eens overschakelen op een automatisch apparaat met bonen. Ze zijn al wat ouder en m'n vader sukkelt met hand-coördinatie dus liefst zo gebruiksvriendelijk mogelijk en waar niet al te veel onderhoud aan nodig is (wat er aan moet gebeuren zullen ze nauwgezet doen, maar als het simpel kan blijven gaat daar de voorkeur naartoe :)). Ook geen nood aan melkopschuimer of dergelijke, ze zijn pure koffiedrinkers buiten ons moeder die wel af en toe eens een cappuccino neemt.
Ken er zelf helaas veel te weinig van, dus graag jullie aanraders ! Budget is er niet echt maar laat ons zeggen rond de € 500 of eronder, tenzij er iets dermate veel beter is dan de rest en toch meer kost dan mag het zeker vermeld worden.

Met grote dank !

Jullie forumvriend Schoffo

Wat ik mij eigenlijk afvraag. Door mijn verslaving aan de caramel machiatto oploskoffie staat mijn automatische machine reeds een maand of 2-3 stil.

Ik stel mij voor dat die leidingen nu vol schimmel zitten of zou dat meevallen aangezien die toch spoelt bij elke auto turn off.
Maar dat is dus wel al maanden geleden natuurlijk :p

Wordt dat dan terug proper als je eens reinigt met zo'n tabletje

Ik heb thuis deze: https://www.delonghi.com/nl-be/prod...sso-machine-lattissima-pro-delonghi-en-750-mb

Lang getwijfeld tussen een Jura met bonen of deze Nespresso, maar ik moet zeggen dat het absoluut bevalt. Ik drink koffie hoe mijn klak staat. Dat is dus de ene keer gewoon zwarte koffie, andere keer een latte macchiato of cappuccino.

Ik denk wel dat mijn volgende toestel iets anders wordt, al is het maar om eens meer te experimenteren met soorten koffie.

Hoi daar,

Mijn ouders hun filterkoffiemachine heeft het begeven en ze willen nu toch eens overschakelen op een automatisch apparaat met bonen. Ze zijn al wat ouder en m'n vader sukkelt met hand-coördinatie dus liefst zo gebruiksvriendelijk mogelijk en waar niet al te veel onderhoud aan nodig is (wat er aan moet gebeuren zullen ze nauwgezet doen, maar als het simpel kan blijven gaat daar de voorkeur naartoe :)). Ook geen nood aan melkopschuimer of dergelijke, ze zijn pure koffiedrinkers buiten ons moeder die wel af en toe eens een cappuccino neemt.
Ken er zelf helaas veel te weinig van, dus graag jullie aanraders ! Budget is er niet echt maar laat ons zeggen rond de € 500 of eronder, tenzij er iets dermate veel beter is dan de rest en toch meer kost dan mag het zeker vermeld worden.

Met grote dank !

Jullie forumvriend Schoffo
Een volautomaat is wel redelijk wat werk in onderhoud naar mijn ervaring. Soms wel wat prutswerk om binnenin het apparaat alles proper te krijgen.
Is een doorloopmachine die ook bonen maalt geen goede optie voor jouw ouders? Dan kunnen ze wel geen cappuccino nemen.
Ik ben geen kenner maar zo iets is wel goed denk ik:

Laatst bewerkt:
Een volautomaat is wel redelijk wat werk in onderhoud naar mijn ervaring. Soms wel wat prutswerk om binnenin het apparaat alles proper te krijgen.
Ik een doorloopmachine die ook bonen maalt geen goede optie voor jouw ouders? Dan kunnen ze wel geen cappuccino nemen.
Ik ben geen kenner maar zo iets is wel goed denk ik:

Bedankt voor de suggestie! Denk dat het bij hen ook wel vooral is dat ze het wat gehad hebben met de doorloopmachines, laatste paar jaren telkens wat pech mee gehad dat ze snel kapot zijn gegaan. Maar dan zit je inderdaad wel met het punt dat zo'n volautomaat wat meer onderhoudswerk nodig heeft wat voor hen wel doenbaar is behalve als het veel prutswerk is wat m'n vader niet meer goed kan.
Ben de Melitta Purista tegengekomen die wel niet slecht lijkt, ga me er wat meer in verdiepen maar moest iemand nog tips of suggesties hebben altijd welkom :)

Ik heb al een tijd (ouch 6 jaar) het oude type van deze:

Draaiknop om hoeveelheid af te stellen afhankelijk van het kopje en een knop voor "normaal" of "straf". Ik had die ook gekozen omdat die veel minder diep is en zo plaats bespaart.

Prusten zou ik het onderhoud niet noemen. Buiten het normale legen van de gruisbak en het lekbakje, eens in de zoveel (honderd?) kopjes een cyclus met anti-kalk tablet doorlopen. De machine laat na die 6 jaar al eens een steek vallen, maar niet tijdens het normaal gebruik, dus zolang die blijft gaan, blijft die hier. :tongue:

Bedankt voor de suggestie! Denk dat het bij hen ook wel vooral is dat ze het wat gehad hebben met de doorloopmachines, laatste paar jaren telkens wat pech mee gehad dat ze snel kapot zijn gegaan. Maar dan zit je inderdaad wel met het punt dat zo'n volautomaat wat meer onderhoudswerk nodig heeft wat voor hen wel doenbaar is behalve als het veel prutswerk is wat m'n vader niet meer goed kan.
Ben de Melitta Purista tegengekomen die wel niet slecht lijkt, ga me er wat meer in verdiepen maar moest iemand nog tips of suggesties hebben altijd welkom :)
Koop je niet beter (een goede) french press? Koffiebonen laten malen en enkel kokend water over gieten, veel makkelijker wordt het niet.

Voordeel hierbij toch vooral dat dat quasi niet kapot gaat, nul onderhoud en dan nog eens pakken goedkoper is.

Lange tijd Senseo gehad, maar dat vind ik niet meer te drinken.

Daarna overgeschakeld op een pistonmachine van DeLonghi. Lekkere Espresso, maar veel werk voor kleine porties en net buiten garantie gaf de pomp er de brui aan. Ook ondoenbaar als je koffie moest maken voor een ganse hoop bezoek.

Toen even een Nespresso overwogen, maar als frequente koffiedrinker vond ik het te duur en bovendien een gigantische verspilling van verpakkingsmateriaal.

Een automaat was dan weer veel te veel onderhoud naar mijn zin en dus uiteindelijk gesetteld voor Nespresso Gold oploskoffie en mijn waterkoker. Eerlijk gezegd vind ik dat meer dan OK, ik drink er nu al meer dan een jaar meerdere koppen per dag van, en nog steeds met voldoening. Ik vind de smaak minstens even goed als een standaard kopje filterkoffie.

Terug
Bovenaan