Koffiemachines

Welke koffiemachine heb jij thuis?

• Totaal aantal stemmers
    282
Ik heb mij een Moccamaster en een baratza encore gekocht (bonenmaler). Enkel nog maar supermarktbonen (ook die Latitude 28 bonen uit colombia van Delhaize) maar echt lekkere koffie heb ik nog niet kunnen zetten.

Gevarieerd met grindsettings tussen 15 en 20, tussen de 55 en 60gr per liter en vandaag ook met flessenwater. Het water hier in Merendree is keihard dus dat zou een slechte invloed hebben.

Best eens wat goeie bonen bij MOK oid kopen zeker?

Mijn vrouw is de moeite al beu en de nespresso staat er terug naast. Tis nochtans zo schoon, een gele moccamaster

Ik heb ook nog de baratza encore gehad en voor filterkoffie stond dat op 12-14. De calibratie verschilt nogal per toestel. Ik zou dus wat fijner malen.

Ik heb mij een Moccamaster en een baratza encore gekocht (bonenmaler). Enkel nog maar supermarktbonen (ook die Latitude 28 bonen uit colombia van Delhaize) maar echt lekkere koffie heb ik nog niet kunnen zetten.

Gevarieerd met grindsettings tussen 15 en 20, tussen de 55 en 60gr per liter en vandaag ook met flessenwater. Het water hier in Merendree is keihard dus dat zou een slechte invloed hebben.

Mijn vrouw is de moeite al beu en de nespresso staat er terug naast. Tis nochtans zo schoon, een gele moccamaster
Je moet vooral proberen te achterhalen wat de oorzaak is.
Te fijn gemaald, niet fijn genoeg, te veel koffie, te weinig koffie, ...
En probeer inderdaad eens beter bonen.

Enkel nog maar supermarktbonen (ook die Latitude 28 bonen uit colombia van Delhaize) maar echt lekkere koffie heb ik nog niet kunnen zetten.

Het kunnen meerdere factoren zijn. Supermarktbonen wisselen zou al een eerste stap zijn. Een ander soort flessenwater kiezen kan ook helpen, de mineralen die erin zitten kunnen de koffiesmaak beïnvloeden en een raar aroma geven (kans is klein, maar komt soms voor).

Als verse bonen van de lokale brander nog niet naar verwachting smaken kan je eens dessertbonen proberen van Douw Egberts, Graindor etc. Het kan zijn dat een "klassieke" blend je ding is, ook al is dat bij de meeste Moccamaster kopers niet het scenario maar je gebruikt de bonen die je graag hebt.

Al eens geprobeerd wat een V60 je zou opleveren qua smaak? Dat is op kleinere schaal maar geeft een indruk of het filterprincipe voor jou de goede smaak geeft.

Niet lekker of gewoon totaal geen uitgesproken smaak? Sowieso zijn bonen van een lokale brander beter doorgaans, maar niet altijd, durven ook vaak te liegen over de branddatum omdat de bonen niet snel genoeg verkopen. Dus beetje zoeken naar de juiste maling. Daarnaast ook al eens je pot en filter en kopje al eens opwarmen zodat de koffie daar geen energie door verliest. 55-60gr per liter lijkt me ook aan de lage kant potentieel.

Dit weekend bonen bij Mokabon gaan halen in Gent, die zouden elke week gebrand worden en zijn dus alleszins niet erg oud.

Lekkerder, maar nog steeds niet blown away om eerlijk te zijn. Of ik verwacht teveel van filterkoffie...

Merci voor de tips alleszins!

Dit weekend bonen bij Mokabon gaan halen in Gent, die zouden elke week gebrand worden en zijn dus alleszins niet erg oud.

Lekkerder, maar nog steeds niet blown away om eerlijk te zijn. Of ik verwacht teveel van filterkoffie...

Ik heb een aantal maanden geleden de proefbox gekocht met 8 verschillende soorten en ik vond ze eerlijk gezegd een beetje tegenvallen.
Ben je al eens in de zaak geweest? De bonen liggen daar in grote open kuipen waar ze uit scheppen om de zakken te vullen, die liggen dus in de blote lucht.
Ik heb nu net mijn 2de bestelling ontvangen van https://www.orcoffee.be/nl en daar ben ik van onder de indruk! Niet goedkoop maar tot hiertoe de beste die ik al gehad heb. Favorieten zijn de Houseblend, Brazilië Pedra Bonita en Ethiopia Bona Zuria. Iets minder vond ik de Close To Nature Blend. De rest moet ik nog proberen.

Wat zoek je juist te vinden in koffie want, specialty koffie gaat véél verder dan de klassieke bonen die doorgaans een bitter/chocolade/karamel-achtig profiel hebben? Wat ervaar je nu van smaak, eerder zuur of bitter?

Ik heb hier nu een bestelling van Manhattan binnen maar ze zijn gisteren gebrand, kan ik nog minsten een week wachten voor ze open te doen, eigenlijk zelfs twee :cry:

Iedereen gaat mij hier wellicht doodschieten, maar probeer eens de jaqmotte moka absolu (zelfs gewoon gemalen).
Ik zet daar al jaren koffie mee met de mocamaster en is toch één van de betere "standaardkoffie". Krijg altijd positieve reacties.

Iedereen gaat mij hier wellicht doodschieten, maar probeer eens de jaqmotte moka absolu (zelfs gewoon gemalen).
Ik zet daar al jaren koffie mee met de mocamaster en is toch één van de betere "standaardkoffie". Krijg altijd positieve reacties.
De volledige koffie puristen community

1756196038220.gif

Laatst bewerkt:
Drink wat je zelf het lekkerste vind. Ik heb ondertussen al een aantal geprobeerd, waaronder ook bv Lavazza Super Crema, en ik vind toch dat er duidelijk verschil in zit. Voorlopig Or Coffee op kop.

Ga eens een workshop of een cupping gaan doen. Dan ga je pas echt de verschillen smaken bij een side-by-side vergelijking, net als bij wijn of eender welke andere tasting. Zo ben ik er ook in gerold en merkte ik dat fruitige Afrikaanse bonen voor mij het summum zijn.

De meeste deftige roasters organiseren wel af en toe cuppings. Wel snel zijn, zitten vaak direct vol

Philips EP2200 ook terug kuren hier, de gemalen koffie ligt overal in de zetgroep behalve op de plek waar hij hoort. Ondertussen al de 3e machine hier dus ben ik het redelijk beu met philips. Iemand een idee voor een deftige vervanger. Liefst met een redelijk waterreservoir en bonenreservoir.

Philips EP2200 ook terug kuren hier, de gemalen koffie ligt overal in de zetgroep behalve op de plek waar hij hoort. Ondertussen al de 3e machine hier dus ben ik het redelijk beu met philips. Iemand een idee voor een deftige vervanger. Liefst met een redelijk waterreservoir en bonenreservoir.
Welk budget heb je?
Delonghi is wel aan te raden.

Welk budget heb je?
Delonghi is wel aan te raden.
Tot 500 euro. Hoeft eigenlijk niks fancy te zijn gezien het enkel is voor gewoon koffie, melkopschuimer of speciale koffiebereidingen zijn niet nodig. Eigenlijk is de verreiste dat het toestal lang meegaat en mij direct van een kop koffie kan voorzien.

Tot 500 euro. Hoeft eigenlijk niks fancy te zijn gezien het enkel is voor gewoon koffie, melkopschuimer of speciale koffiebereidingen zijn niet nodig. Eigenlijk is de verreiste dat het toestal lang meegaat en mij direct van een kop koffie kan voorzien.
In die prijsklasse is een Delonghi Magnifica (Start of Evo) wel aan te raden.

Wij hebben hier al enkele jaren een Philips E220.
Op zich wel tevreden van.

Ieder weekend kuisen we hem volledig, maar vandaag kreeg ik de zetgroep er niet uit.
Ze staat in neutrale stand, maar toch lijkt ze ergens vast te zitten.

Al wat filmpjes opgezocht, maar meestal komt het er op neer van het toestel eens te herstarten.
Wat hier helaas geen verschil maakt :(

Nog iemand dit meegemaakt?

Ons klein Nespresso machientje ligt op sterven na dood en we zouden graag willen overstappen naar eentje met verse bonen.

Zij drinkt graag cappuccino en ik drink hem graag zwart, wat zijn onze beste opties (goede smaak uiteraard, gebruiksgemak, onderhoud eenvoudig) met een budget van max. 1000€? Ik heb al gekeken naar de JURA ENA 8 Full Metropolitan Black (EC) maar daar hoor ik dat het een nogal klein waterreservoir en bonenkamer heeft, en beperkte mogelijkheden om de melk te 'fine tunen'. Ook is de max. dosering bonen per kopje lager?

Ik dacht eventjes hier mijn licht op te steken bij de koffiefanaten, want er zullen ook nuances zijn tussen de verschillende merken die ik zelf niet ken.

Terug
Bovenaan