Koffiemachines

Welke koffiemachine heb jij thuis?

• Totaal aantal stemmers
    282
@Heimlar Ik had de Jura vroeger ook eens bekeken maar je kan niet makkelijk zelf onderhouden zoals bij andere machines (je moet alles open vijzen). De zetgroep is dus niet afwasbaar in een handomdraai. Voor volautomaten is Jura de best smakende maar als je supermarktbonen neemt zal je het verschil met een budget Philips/Delonghi van €200 blind nauwelijks smaken. Verse bonen van de brander zullen een merkbaarder verschil geven.

De ENA reeks is wat compacter en hun instapmodel, dus alles is idd kleiner zoals je zelf al had gezien. Gaan tot 16 gram bonen per kopje is een feature dat de Jura onderscheidt van de andere merken, maar de ENA heeft dat niet.

In de prijsrange is een E6 nog een alternatief dat groter waterreservoir heeft en hoger aantal gram bonen per kopje.

Boven €2000 (of zelfs €1500) zou ik een volautomaat afraden als prijs-kwaliteit, je betaalt dan voor andere zaken dan een beter smakend kopje koffie maar sommigen houden van toeters en bellen.

@Heimlar Ik had de Jura vroeger ook eens bekeken maar je kan niet makkelijk zelf onderhouden zoals bij andere machines (je moet alles open vijzen). De zetgroep is dus niet afwasbaar in een handomdraai. Voor volautomaten is Jura de best smakende maar als je supermarktbonen neemt zal je het verschil met een budget Philips/Delonghi van €200 blind nauwelijks smaken. Verse bonen van de brander zullen een merkbaarder verschil geven.

De ENA reeks is wat compacter en hun instapmodel, dus alles is idd kleiner zoals je zelf al had gezien. Gaan tot 16 gram bonen per kopje is een feature dat de Jura onderscheidt van de andere merken, maar de ENA heeft dat niet.

In de prijsrange is een E6 nog een alternatief dat groter waterreservoir heeft en hoger aantal gram bonen per kopje.

Boven €2000 (of zelfs €1500) zou ik een volautomaat afraden als prijs-kwaliteit, je betaalt dan voor andere zaken dan een beter smakend kopje koffie maar sommigen houden van toeters en bellen.
Zou een De’Longhi Dinamica Plus dan iets beter zijn voor ons? De vrouw drinkt graag koffie met melk/cappuccino.
Zetgroep eenvoudiger te kuisen en iets grotere reservoirs?

De echte zwart koffies zijn dan iets minder dan een Jura maar nog steeds goed? Ik ben (nog) niet te hard verwend op het vlak van koffie (Nespresso). Dus dan is de iets mindere zwarte koffie misschien nog niet storend? :unsure:

Ik had ook zo'n De'longhi, is een prima apparaat. Als je er verse bonen in zet en je gebruikt twee verschillende types proef je met dat toestel duidelijk een verschil. Het geeft ook een mooi schuimlaagje. Persoonlijk kreeg ik wat miserie met die vettige bonen van Lavazza en Illy die wss al te lang in de winkel lagen (de olie komt dan los om uw machine te verstoppen) maar droge (verse) bonen zijn geschikt. De zetgroep is er makkelijk uit te halen en je hebt bijna 2 liter reservoir, daar kan je toch de week mee door. Ontkalken is ook eenvoudig en je hoeft geen speciale tabletten te kopen maar kan de vloeistof van de supermarkt ervoor gebruiken, kost ook alweer minder voor hetzelfde citroenzuur.

Het melkreservoir kan je in de koelkast zetten. Persoonlijk vond ik de melk bij het zetten van de capuccino wat lauw maar het is daar ook weer de eigen voorkeur die speelt.

Net gaan afhalen, de Sage barista pro. :love:Bekijk bijlage 43493
Een goede maand verder nu (wel twee weken op vakantie geweest) en ik begin het onder de knie te krijgen. Ik had mij dacht ik wel goed ingelezen mbt het inregelen maar er komt toch meer bij kijken dan ik dacht. Momenteel wat aan het experimenteren met verschillende bonen om te zien wat mijn voorkeur heeft. De funky light roasts zijn momenteel nog iets te voor mijn smaakpallet heb ik gemerkt.

Jura is imo overroepen. Ik heb al redelijk veel reviews gelezen en meningen op Reddit en zowel Jura als Delonghi worden evenwaardig beschouwd.
Trouwens, wat is beter smaken. Voor de ene zal de Jura beter zijn en voor de andere de Delonghi.

Ik heb zelf een Jura E8 overwogen maar het niet kunnen uitnemen van de zetgroep was een dealbreaker voor mij.
De meeste Delonghi's gaan ook tot 16 gram (zelf ook getest en afgewogen).
Zou een De’Longhi Dinamica Plus dan iets beter zijn voor ons? De vrouw drinkt graag koffie met melk/cappuccino.
Zetgroep eenvoudiger te kuisen en iets grotere reservoirs?

De echte zwart koffies zijn dan iets minder dan een Jura maar nog steeds goed? Ik ben (nog) niet te hard verwend op het vlak van koffie (Nespresso). Dus dan is de iets mindere zwarte koffie misschien nog niet storend? :unsure:
Ik heb de Dinamica Plus. Zeer tevreden van!
Gemakkelijk te reinigen en zet heerlijke koffie, zowel met als zonder melk.
Persoonlijk drink ik bijna altijd een Doppio + (dubbele espresso), die gebruikt ook het hoogst aantal gram gemalen koffie om te zetten.
Ik kwam trouwens ook van Nespresso.
Ik had ook zo'n De'longhi, is een prima apparaat. Als je er verse bonen in zet en je gebruikt twee verschillende types proef je met dat toestel duidelijk een verschil. Het geeft ook een mooi schuimlaagje. Persoonlijk kreeg ik wat miserie met die vettige bonen van Lavazza en Illy die wss al te lang in de winkel lagen (de olie komt dan los om uw machine te verstoppen) maar droge (verse) bonen zijn geschikt. De zetgroep is er makkelijk uit te halen en je hebt bijna 2 liter reservoir, daar kan je toch de week mee door. Ontkalken is ook eenvoudig en je hoeft geen speciale tabletten te kopen maar kan de vloeistof van de supermarkt ervoor gebruiken, kost ook alweer minder voor hetzelfde citroenzuur.

Het melkreservoir kan je in de koelkast zetten. Persoonlijk vond ik de melk bij het zetten van de capuccino wat lauw maar het is daar ook weer de eigen voorkeur die speelt.
Lavazza en Illy ook getest. Niet slecht maar ook niet wauw. Nu gebruik ik bonen van OR Coffee en dat is wel wauw, al een aantal smaken getest en nog geen enkele slecht gehad en duidelijk verschil te merken tussen alle.
Met een 2L reservoir kom ik een dag of 2 toe, ik doe ook telkens een spoelcyclus als ik het toestel uitzet na de dag.
Het melkreservoir is idd handig. Lauw zou ik het niet echt noemen maar ook niet echt heet. Melk mag trouwens niet te heet zijn ook. Voor mij is het perfect.

Ik heb hier wat zitten meelezen en sta op het punt ook een Dinamica Plus te bestellen. Alleen , voor madam tellen de looks ook (obviously ... )
en ze wil een volledige zwarte ( :unsure: )
Wat is het verschil tussen deze ?

Serienummer is anders, het ene model nieuwer dan andere?

Ik heb hier wat zitten meelezen en sta op het punt ook een Dinamica Plus te bestellen. Alleen , voor madam tellen de looks ook (obviously ... )

Die bij Amazon is de Dinamica Plus en die bij Bol is de Dinamica? :fingerguns_r:

Gaan er wat goede deals te slaan zijn met black friday ergens?

Ben aan het zoeken naar een Saeco Granaroma Deluxe :oi22: Tijd om die Dolce Gusto is opzij te zetten.

De Dinamica Plus heeft wat meer opties en in deze keuze is het ook het nieuwere model.

Gaan er wat goede deals te slaan zijn met black friday ergens?
Het zijn al jaren (die branche bougeert niet veel) dezelfde deals. De basic volautomaten van Saeco en Delonghi gaan rond voor €250-300 en de rest krijgt lichte prijsdalingen. Hier en daar zie je wss een doorstreepte prijs dat er €400 afgaat maar tov de laagste prijs van de 30 dagen is dat meestal maar €100 eraf.

Voor de Granorama kan je je richten op de laagste prijs op:

Philips Duitsland €759

Bol/Mediamarkt €836

Wat ik de laatste jaren merk voor koffiemachines zijn dat de BF deals voor modellen zijn die je niet wilt, maar mss is het een perfect cadeau voor de schoonmoeder voor Kerst.

Het zijn al jaren (die branche bougeert niet veel) dezelfde deals. De basic volautomaten van Saeco en Delonghi gaan rond voor €250-300 en de rest krijgt lichte prijsdalingen. Hier en daar zie je wss een doorstreepte prijs dat er €400 afgaat maar tov de laagste prijs van de 30 dagen is dat meestal maar €100 eraf.

Voor de Granorama kan je je richten op de laagste prijs op:

Philips Duitsland €759

Bol/Mediamarkt €836

Wat ik de laatste jaren merk voor koffiemachines zijn dat de BF deals voor modellen zijn die je niet wilt, maar mss is het een perfect cadeau voor de schoonmoeder voor Kerst.
Ah, toch wat goedkoper in Duitsland dan. Ik ga het wat goed proberen te volgen, misschien dat er hier een lichte prijsdaling komt ergens dan kan ik ook mijn ecocheques gebruiken om er eentje te kopen.

Onlangs was er een deal voor het toestel + 150 euro aan koffiebonen (koffiepakket), toch wat spijt dat ik hier niet van gebruik heb gemaakt.

Hier in ieder geval tevreden van de Jura S8.
Heb het gehad met die vervangbare zetgroep, die gaan dan kapot en je mag ze op ze zoveel tijd vervangen, = cash machine voor die fabrikanten zoals bv. Siemens om er ene te noemen.

Aan het zien om de WiFi module die op de Jura S8 zit te hacken om elke ochtend met Home Assistant een kopje te programmeren 😂

Aan het zien om de WiFi module die op de Jura S8 zit te hacken om elke ochtend met Home Assistant een kopje te programmeren 😂
Al een tijdje aan het zoek naar een machine met ingebouwde maler en timer om zo s'ochtends mijn kopjes geprepped te krijgen. Maar is niet zo evident precies :p

Wat een duur toestel die Jura S8, dat is toch ook voor de echte liefhebbers.

Ik verschiet ervan, maar mijn Siemens toestel is ondertussen toch ook al 5 jaar, 6167 kopjes koffie gemaakt volgens het toestel.
(Die ik overigens heel gemakkelijk kan starten van uit Home Assistant 😅)

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan