Koffiemachines

Welke koffiemachine heb jij thuis?

• Totaal aantal stemmers
    282
Recent een proefpakketje van deze microroaster besteld: https://almacafe.be/nl/collections/cafes-1

Eén van de misvattingen die ik toch had na alle "research" voor het kopen van een espressomachine, is dat het ideale shot doorloopt tussen de 20-30 seconden. Met lichtere roasts zit ik op de Oracle Jet met looptijden van makkelijk 40-50 seconden om tot een gebalanceerd shot te komen.

Misschien eigen aan het automatisch tampen waar je natuurlijk minder controle over hebt; en ook wel lastig want toestel geeft advies om grover te malen door de lange looptijd; maar die grovere shots zijn dan gewoon té zuur en niet meer in balans.

Ten slotte ook temperatuur als variable wat onderschat; opnieuw met bonen met een wat zuurder smaakprofiel ga ik toch snel richting 95° ipv de 93° C standaard op de Oracle Jet.

213411005_1.jpg

Voor mij volstaat dit, ik drink enkel nog espresso's. Die Jura E8 en co zien er cool uit, maar die nemen teveel plaats in beslag imo en ik verdraag geen melk/room waardoor ik enkel koffies zwart kan drinken. Dan vind ik zo'n automaat teveel om gewoon een zwarte tas koffie te maken.

Na enkele jaren Aeropress en V60 icm deftige boontjes (MOK, the barn,...) toch ook overgeschakeld naar zo een simpel Nespresso apparaat. Hadden dat vorig jaar staan in onze Airbnb en naast het gebruiksgemak is de koffie toch ook geen straf imo. Zo een senseo zou ik dan weer niet moeten hebben. Dat is gewoon bruin water imo.

Op het werk hebben we een Jura x10 en die koffie en espresso trekt echt op niks. Zouden nochthans bonen moeten zijn op niveau van Douwe Egberts en consoorten. Maar geef mij dan maar mijn Nespresso met DE cups.

volautomatische expressomachine, wint de poll, maar ik vind dit een vreselijk iets.

opt werk hebben we zo ene, je moet daar eerst een tas onder zetten om water te laten doorlopen ... en daarna als je dan een kop koffie zet, moet je rap zijn, of je moet opnieuw een doorloop tas er tussen nemen.

nee geef mij maar ne simpele senseo. snel en goed. en veel smaken.

Laatst bewerkt:
Wij hebben hier nu sinds een tijdje een Jura E8 in huis gehaald. Enorm content van - maar ben wel nog op zoek naar deftige bonen ervoor.
Iemand aanraders?
Ik heb allerlei bonen geprobeerd en ik vind de Latitude 28 Brazil bonen (huismerk Delhaize) een mooi compromis in prijs-kwaliteit.

Iemand ervaring met dit machine? Is dit een goeie aanbieding? Philips 1200 Lidl
Mijn eerste apparaat was basismodel van Philips, toen van een bonnekesactie bij Carrefour, wel een voorganger van deze. Op zich doet dat wat het moet doen en is dat prijs-kwaliteit een ok toestel. Verwacht uiteraard niet dezelfde kwaliteit koffie als een toestel van 1000 euro. Maar voor de doorsnee mens die graag een tas koffie drinkt is dat zeker ok. De nadelen vond ik dat het water net niet warm genoeg werd en het onderhoud een heel gedoe was. 2 jaar en 1 maand na aankoop is hij ook beginnen ratelen en in ern fonteintje veranderd. Maar misschien hebben ze ondertussen op die vlakken een upgrade gedaan.

Ik ben daarnaovergeschakeld naar de basis Delonghi en vond die beter, zowel temperatuur als onderhoud, verder gelijkwaardige koffiekwaliteit. Dat toestel is vorige maand na 8 jaar stuk gegaan.

Ik snap de funny smileys niet.
Is toch waar. Telkens een tas zetten om water te spoelen...

Ja er zitten echte koffiebonen in. Maar dat is een hype. Die smaak ik echt niet hoor..

volautomatische expressomachine, wint de poll, maar ik vind dit een vreselijk iets.

opt werk hebben we zo ene, je moet daar eerst een tas onder zetten om water te laten doorlopen ... en daarna als je dan een kop koffie zet, moet je rap zijn, of je moet opnieuw een doorloop tas er tussen nemen.

nee geef mij maar ne simpele senseo. snel en goed. en veel smaken.

Ik snap de funny smileys niet.
Is toch waar. Telkens een tas zetten om water te spoelen...

Ja er zitten echte koffiebonen in. Maar dat is een hype. Die smaak ik echt niet hoor..
Dat zal dan toch specifiek bij dat type machine zijn. Consumer machines zijn meestal niet hetzelfde als die voor op 't werk.

Bij mijn Delonghi moet ik niks spoelen tussendoor alleszins.

Bonen vs Senseo is eigen een no-brainer. Senseo is eigenlijk bruin water, dan ben je beter met een Nespresso als je het zo simpel mogelijk wilt houden.

Dat zal dan toch specifiek bij dat type machine zijn. Consumer machines zijn meestal niet hetzelfde als die voor op 't werk.
Standby-tijd is bij de meeste toestellen in te stellen. En de vraag is natuurlijk hoeveel het gebruikt wordt. Als er weinig koffie gedronken wordt en hij gaat in standby omdat die tijd kort ingesteld is, gaat die idd spoelen.

Idem met dit trouwens:
De nadelen vond ik dat het water net niet warm genoeg werd
Bij vele (inclusief die Philips 1200) kan je temperatuur instellen. Maar veel mensen weten dat niet. Mijn broer heeft ook een Philips (ken het exact model niet) en temp was daar in 3 standen in te stellen, default was de middenste.

Standby-tijd is bij de meeste toestellen in te stellen. En de vraag is natuurlijk hoeveel het gebruikt wordt. Als er weinig koffie gedronken wordt en hij gaat in standby omdat die tijd kort ingesteld is, gaat die idd spoelen.

Idem met dit trouwens:

Bij vele (inclusief die Philips 1200) kan je temperatuur instellen. Maar veel mensen weten dat niet. Mijn broer heeft ook een Philips (ken het exact model niet) en temp was daar in 3 standen in te stellen, default was de middenste.
Dat van die standby klopt wel. Ik heb die van mij op 1 uur ingesteld.
Maar dan nog, ik zet er altijd een kop onder zodat het niet allemaal in de lekbak loopt.

Dat is dan een verbetering tegen het vroegere model. Bij degene die ik had kon dat nog niet. Dus dan is dat inderdaad niet meer van toepassing.

Sinds deze week een Flair Neo Flex in huis.

Het is vooral wat spielerei want het is vrij intensief voor één koffietje van 34ml te maken maar zelfs met m'n beperkte ervaring heb ik toch al enkele lekkere shots gemaakt.

Momenteel enkel een redelijk lichte roast natural in huis dus het was vooral lastig om alles zo heet mogelijk te krijgen maar na shot drie ging het van erg zuur naar erg fruitig, smeeuig en zoet.

Delonghi magnifica s voor de vuilbak hier - foutmelding rode driehoek, zetmodule geblokkeerd- alles uit elkaar gehaald - kunnen losmaken, terug gemonteerd maar zonder succes.

3-4 jaar oud, jammer - zal er geen meer aanschaffen denk ik, terug naar koffie en opgieten - fail safe.

Technologie VS OLD school: 0-1

Filterkoffie FTW. Ik pak altijd m'n V60 (plastiek, quasi onbreekbaar) en Comandante molen mee op reisjes. Smaakt vaak veel beter dan de batch brews die ik geserveerd krijg in specialty koffiebars.

Wat steeds zo jammer is - je moet een machine weggooien die 95% in orde is en geen tekenen van slijtage vertoond. Iemand met meer verstand van dergelijke zaken kan die vermoedelijk snel herstellen - maar een service man laten komen voor een toestel van 300 € - zoveel is het niet waard.

Filterkoffie FTW. Ik pak altijd m'n V60 (plastiek, quasi onbreekbaar) en Comandante molen mee op reisjes. Smaakt vaak veel beter dan de batch brews die ik geserveerd krijg in specialty koffiebars.
Da's iets wat mijn vriendin en ik ook al is opgevallen sinds we deftige koffie drinken: het smaakt nooit zo goed als thuis :tongue: I love de koffiecultuur hier in de steden, maar we zijn zodanig gewend geraakt aan onze eigen smaak dat het toch altijd wat verkeerd aanvoelt ergens anders. Spaart wel wat flat whites van 4.8 euro uit :unsure:

Terug
Bovenaan