Koffiemachines

Welke koffiemachine heb jij thuis?

• Totaal aantal stemmers
    282
Op het werk hebben we nu een jura x6 en bweikes echt geen lekkere koffie of espresso. Mijn Nespresso machientje van 90eur met douwe egbert pods maakt veel betere koffie dan dat dure toestel. Vooral de wat zure smaak bij de espresso valt op...

Op het werk hebben we nu een jura x6 en bweikes echt geen lekkere koffie of espresso. Mijn Nespresso machientje van 90eur met douwe egbert pods maakt veel betere koffie dan dat dure toestel. Vooral de wat zure smaak bij de espresso valt op...

De vraag is of het aan het toestel ligt of de bonen? Bij ons op het werk zijn er die zelfs liever zo'n licht zure smaak hebben ipv een meer gebrande/geroosterde smaak, blijkt die zuurdere dan nog van duurdere koffiebonen te komen.

Geen enkele machine kan uit slechte bonen goede koffie maken.

Mijn tolerantie drempel voor slechte koffie ligt laag, dus als ik niet zeker ben: melk erbij.

Goeie melk kan veel redden.

Hier sinds dikke 2 weken eigenaar van een Delonghi Magnifica Evo maar het lukt maar niet om mijn gebruikelijke goede koffie (niet espresso) van mijn vorig toestel (Siemens) te evenaren. Steeds te zuur of te bitter.. Dit met 3 verschillende soorten bonen. Heb al alle instellingen zitten aanpassen en proberen maar blijf met geïrriteerd gevoel zitten omdat het in smaak niet goed komt.

Iemand nog tips?

Zit momenteel zelf in twijfel om hem in retour te sturen (zit nog binnen de 30 dagen).
Ik heb de mijne ook enkele weken en ben er nochtans zeer tevreden van. Heb je al de grofheid van malen proberen aanpassen?

Als je de bonen koopt in vacuumverpakking, die dan ook vaak op de werkplek belanden, krijg je 90% van de gevallen te donker gebrande bonen. Het voordeel is dat het een "herkenbare" smaak heeft die zowel 1 week als 3 jaar na branden hetzelfde (slechte) is. Of dat pak Italian blend, Brazilian single origin, Blonde roast zegt maakt niet uit, als het te donker is gebrand verdwijnt grotendeels het smaakverschil.

Hier net de koffiemolen geupgrade van een Eureka Specialita naar een Mazzer Philos. 12,5kg voor een koffiemolen, serieus machine. Wel mooie designupdate voor het kookeiland.

Mazzer_philos_popup_mobile.png

Hier een Sage Oracle Jet besteld, heel benieuwd naar en blij dat de nespresso capsule machine weg mag :D

Voor dat geld een toestel met ingebouwde molen/een Sage kopen, snap ik toch niet goed :p.

Edit: is blijkbaar een automaat, dus nvm!

Hier net de koffiemolen geupgrade van een Eureka Specialita naar een Mazzer Philos. 12,5kg voor een koffiemolen, serieus machine. Wel mooie designupdate voor het kookeiland.

Mazzer_philos_popup_mobile.png

Serieuze kloeft! Is dat alleen voor single dose?

Voor dat geld een toestel met ingebouwde molen/een Sage kopen, snap ik toch niet goed :p.

Edit: is blijkbaar een automaat, dus nvm!

Welja voor mijn use case niet echt andere alternatieven; was al lang op zoek naar een pistonmachine met het "gemak" van een volautomaat. Duur is ie wel inderdaad.

Iets hoger budget misschien maar heel tevreden hier met de Jura E8. Eerst een halfautomaat gekocht maar was toch niet helemaal mijn ding.
Nog steeds tevreden van?
Hoeveel drink je per dag en aan de hand daarvan hoeveel onderhoud heb je nadien?

Mijn interesse naar volautomaat is ook gewekt, verse koffiebonen vs Nespresso zou toch een verschil moeten geven?
Wat mij tegen houd is als er effectief veel onderhoud bij komt kijken ik toch liever het bij mijn Nespresso houd.
Ik las wel dat een koffie gezet met een Jura toch net ietsje beter smaakt dan met de gemiddelde volautomaat.

Serieuze kloeft! Is dat alleen voor single dose?
Ja in principe wel. Wel wat kritiek vd vrouw des huizes dat ze nu haar bonen moet wegen. Bij de specialita was dat door die timer wel handig en maalt direct in portafilter. Maar naargelang de hoeveelheid bonen in het reservoir had je altijd een andere hoeveelheid koffie en toch wel impact op de smaak (zeker voor pure espresso)

Ja in principe wel. Wel wat kritiek vd vrouw des huizes dat ze nu haar bonen moet wegen. Bij de specialita was dat door die timer wel handig en maalt direct in portafilter. Maar naargelang de hoeveelheid bonen in het reservoir had je altijd een andere hoeveelheid koffie en toch wel impact op de smaak (zeker voor pure espresso)

Ah echt? Ik heb sinds kort ook de specialita. Eens in ‘t oog houden :).

Mijn interesse naar volautomaat is ook gewekt, verse koffiebonen vs Nespresso zou toch een verschil moeten geven?
Wat mij tegen houd is als er effectief veel onderhoud bij komt kijken ik toch liever het bij mijn Nespresso houd.
Hier een Melitta Avanza 600 volautomaat. Heel tevreden van. Heel weinig onderhoud aan: 1x per week zetgroep uithalen en uitspoelen. Af en toe (om de paar weken, als de machine het zegt), ontkalken of een reinigingscapsule erdoor jagen.
Lekkere koffie, maler maakt bijlange na niet zoveel lawaai als de Jura ervoor).
1000005393.jpg

Nog steeds tevreden van?
Hoeveel drink je per dag en aan de hand daarvan hoeveel onderhoud heb je nadien?

Ik las wel dat een koffie gezet met een Jura toch net ietsje beter smaakt dan met de gemiddelde volautomaat.
Nog steeds tevreden na een kleine 2 jaar. Daar is echt bijna geen onderhoud aan hoor. Ik denk dat we hier gemiddeld 5 koffies per dag drinken. Om de 15 koffies (gok ik) het residu reservoir en de restwaterbak leegmaken. Elke 2-3 maand het kuisprogramma draaien wanneer hij het zegt en elke 6 maand eens ontkalken.

Bij andere machines moet je de zetgroep er ook af en toe uithalen en kuisen maar dat moet niet bij de Jura.

Waarom ben je dan niet voor een Sage Barista gegaan bvb? Het nut van die automatische tamper snap ik niet goed als je dan toch nog de piston manueel moet gebruiken...
Touch impress ook wel overwogen; de “wife acceptance factor” lag nog iets hoger bij de oracle jet omdat het behoudens versteken van de portafilter heel hands off is. En de cold brew functie is ook wel tof, ik drink in de zomer heel graag espresso tonic :biglaugh:

Hier komt deze zomer een barista pro in huis. Ik ben hier de enige koffiedrinker en ik hou wel van het ritueel van koffiezetten (werk nu met een pistomachine en voorgemalen koffie).

Nog steeds tevreden na een kleine 2 jaar. Daar is echt bijna geen onderhoud aan hoor. Ik denk dat we hier gemiddeld 5 koffies per dag drinken. Om de 15 koffies (gok ik) het residu reservoir en de restwaterbak leegmaken. Elke 2-3 maand het kuisprogramma draaien wanneer hij het zegt en elke 6 maand eens ontkalken.

Bij andere machines moet je de zetgroep er ook af en toe uithalen en kuisen maar dat moet niet bij de Jura.
Op Reddit lees ik dat je best het residu reservoir dagelijks leegt om schimmel intern te vermijden, zeker omdat de zetgroep er niet kan. Daar raad men dan ook aan om het kuisprogramma met de tablets 1 keer per maand te doen ipv de aanbevolen 2-3 maand. Ontkalken is in principe niet nodig omdat de waterfilter kalk grotendeels tegenhoud, wel moet de filter maximaal om de 2 maand vervangen worden afhankelijk van de hardheid van het water.
Daar kan ik allemaal nog mee leven, maar men raad ook aan voor als je melkdrinks maakt om dezelfde dag nog het melksysteem te spoelen met een reiniger. Het is net het gemak van de meldrinks die mij zo aanspreekt in de volautomaat, als je dat dan elke keer moet kuisen is het al bij al toch zo geen gemak.
Het niet kunnen verwijderen van de zetgroep vind ik wel een nadeel. Ik weet niet of het effectief zo is maar ik las ook dat je die na 2-5 jaar moet binnensteken om volledig te laten reinigen om een goede levensduur van het apparaat te garanderen.

De E8 is eigenlijk het enige toestel dat mijn interesse heeft, uit de meeste tests vergeleken met andere toestellen rond die prijsklasse/mogelijkheden, komt die steeds als beste naar boven. De Jura heeft toch telkens net een ietsje betere smaak dan dezelfde koffie gezet uit andere toestellen.

Terug
Bovenaan