Het ging me eerder om mensen die zich in een bachelor wurmen, terwijl hun vaardigheden en interessen misschien eerder bij meer fysieke jobs liggen, omdat dat wordt "verwacht", en handenarbeid iets is voor simpele mensen. Die mentaliteit.Maar voor die mentaliteit te doen veranderen moet er toch iets gebeuren denk ik dan? Dit is toch al een trend die al jaren aansleept en ik zie bedrijven nog niet direct hun arbeiders beter loon geven ...
Alle waar ik naartoe wil gaan is, er moet toch iets gebeuren vooraleer mensen hun mentaliteit gaan veranderen. Want zolang je een studie volgt (marketing, rechten, weet ik veel wat) en een mooie 9 to 5 job kunt scoren ga je toch niet direct switchen? Als ik naar mijn eigen kijk ik zou niet direct als elektricien gaan werken wetende dat ik in de IT een goede job kan krijgen die goed betaald.... Ondanks dat ik graag mijn bureaujob zou willen inruilen.
Natuurlijk, als je als vergelijkingspunt een job neemt die slechter verdient, slechtere uren heeft, en misschien ook op termijn je gezondheid kost, ja dan vind ik het nu ergens wel logisch. Mijn vrouw werkte in de horeca, ik heb het hier en elders al geschreven: split shift (dus 10u-14u en 17u of 18u tot 22u, dat dan altijd wel uitliep), een weekend op twee, 20 verlofdagen waarvan ze vroeger die niet te nemen in de zomer want druk, overuren €10 in het zwart, soms eens een event waar ze dan 12+ uur stond te bakken zonder dat het bij iemand opkwam dat ze misschien eens een pauze moest hebben, enz. Dit alles voor de vetpot van €1600/maand gemiddeld. Mijn vrouw is een nieuwkomer en wou werken, en heeft dit gebruikt als springplank naar iets beter, maar het is toch logisch dat men geen mensen vindt om dit te doen?
Je kan dan zoals mensen hier opperen het vangnet afbreken, dan moeten mensen wel die jobs uitvoeren om niet te verhongeren, maar dan zit je met het systeem zoals in bv. de VS. En daar pas ik voor.
. Het is pas bij hogere lonen dat dit een probleem wordt.