Knelpuntberoepen - waarom raken deze vacatures niet ingevuld

TuLA

Active member
Dag iedereen,

Ik wou even een topic starten naar aanleiding van het volgend artikel: https://www.hln.be/economie/81-500-...es-met-handen-is-een-knelpuntberoep~a9220607/.

Ik zelf heb informatica (prof bach pxl) gestudeerd en heb dan nog een resem van opleidingen gedaan (residentieel elek, onderhoudsmecanicien auto) en momenteel studeer ik IoT aan de thomas more. Deze richting wordt gepromoot als installateur 2.0. Een hippe trendy naam. Momenteel doe ik voornamelijk bureauwerk (90%) maar ik zou graag later een job uitoefenen waarbij ik iets meer met mijn handen werk. Momenteel het enigste handenarbeid dat ik verricht is een multimeter of scope nemen om iets na te meten en misschien wat stekkertjes van onze labo setups anders steken 😅

  1. Nu om concreet te zijn, ik vraag me gewoon af als dat soort artikels van hln wel kloppen. Ik weet wel dat bedrijven op zoek zijn naar personeel en lastig goed personeel vinden maar is het effectief zo een ramp? Is het zo lastig om goed technische personeel te vinden?
  2. En waarom scholen steeds minder en minder mensen zich om naar een job waarbij je met de handen moet werken?

Als ik naar mezelf kijk, wat mij tegenhoud om bijvoorbeeld een job uit te oefenen waarbij ik echt met mijn handen werk is vooral het mogelijk loon verlies + evt firmawagen. Dit is misschien onterecht, ik weet het gewoon niet.... Wat mij ook wat tegenhoud is het contracttype, meestal als je dit soort werken doe krijg je een arbeidscontract wat op den dag van vandaag toch nog altijd wat nadeliger is als een bediende contract.
 
Geldt leekracht als knelpuntberoep?

Ik zie dat alleszins wel zitten maar al dat drama dat erbij komt schrikt me wat af :unsure:
 
1. ja het is zeer lastig om te goed technisch personeel te vinden: dat logisch kan denken om een probleem vast te stellen, oplossen en effectief uitvoeren.
2. Ik snap ook niet waarom niet meer mensen iets met hun handen doen, ik vind dat ook kei-interessant.
 
Werd/wordt ook besproken in deze thread: https://www.beyondgaming.be/threads/het-personeelstekort.14185/page-20#post-667835

Kort gezegd zijn veel van de jobs met zware tekorten volgens mij gewoon niet echt aantrekkelijk: slechte uren en weekendwerk voor een loon dat je elders in een 9-5 haalt waar je dezelfde kwalificaties voor nodig hebt. Anderzijds is er ook zeker de algemene push geweest van de maatschappij (ouders, scholen, ...) om iedereen laten verder te studeren, desnoods voor IMHO eerder nutteloze bachelors, waardoor we nu tekorten hebben aan praktisch-technische mensen.
 
Eigenlijk is het voor mij vrij simpel, jaren heeft men de mensen ingepeperd dat ge moest goed studeren zodat ge niet met uw handen zou moeten werken, dit gecombineerd met het feit dat men nog altijd weigert de lonen van arbeid serieus op te trekken. Dan moet je ook niet verwonderd zijn dat je geen volk vind natuurlijk.
 
Eigenlijk is het voor mij vrij simpel, jaren heeft men de mensen ingepeperd dat ge moest goed studeren zodat ge niet met uw handen zou moeten werken, dit gecombineerd met het feit dat men nog altijd weigert de lonen van arbeid serieus op te trekken. Dan moet je ook niet verwonderd zijn dat je geen volk vind natuurlijk.

Dit vat het probleem voor mij ook goed samen. (Ook uit eigen ervaring)
 
Werd/wordt ook besproken in deze thread: https://www.beyondgaming.be/threads/het-personeelstekort.14185/page-20#post-667835

Kort gezegd zijn veel van de jobs met zware tekorten volgens mij gewoon niet echt aantrekkelijk: slechte uren en weekendwerk voor een loon dat je elders in een 9-5 haalt waar je dezelfde kwalificaties voor nodig hebt. Anderzijds is er ook zeker de algemene push geweest van de maatschappij (ouders, scholen, ...) om iedereen laten verder te studeren, desnoods voor IMHO eerder nutteloze bachelors, waardoor we nu tekorten hebben aan praktisch-technische mensen.
Dat zag je vooral na corona toen de horeca terug open mocht. Ze vonden plots geen personeel meer omdat:

1. Het personeel elders werk had gevonden en zag dat ze hetzelfde of meer verdiende met betere uren
2. De jobstudenten elders gingen werken omdat ze daar meer konden verdienen

Als je als sector (bv de horeca) in weze slechte uren aanbiedt en dat compenseert met een loon dat amper boven het minimum ligt moet je achteraf niet verwonderd zijn als mensen op een ander gaan zien.
 
Eigenlijk is het voor mij vrij simpel, jaren heeft men de mensen ingepeperd dat ge moest goed studeren zodat ge niet met uw handen zou moeten werken, dit gecombineerd met het feit dat men nog altijd weigert de lonen van arbeid serieus op te trekken. Dan moet je ook niet verwonderd zijn dat je geen volk vind natuurlijk.
Ja, dat speelt zeker. Ik ken ook vrienden die toch eerst ASO moesten doen van de ouders, waaronder iemand die daarna dan minstens industrieel ingenieur moest proberen, grandioos faalde wegens geen interesse, en nu als koeltechnieker goed verdient en een eigen zaak heeft. Als je kijkt bij die knelpuntberoepen zitten er zo ook wel tussen die eigenlijk mooie voorwaarden inhouden, maar waar gewoon amper mensen voor studeren (middelbaar of graduaat). Dat is een mentaliteit die moet veranderen, en dat denk ik ook wel zal doen.
Dat zag je vooral na corona toen de horeca terug open mocht. Ze vonden plots geen personeel meer omdat:

1. Het personeel elders werk had gevonden en zag dat ze hetzelfde of meer verdiende met betere uren
2. De jobstudenten elders gingen werken omdat ze daar meer konden verdienen

Als je als sector (bv de horeca) in weze slechte uren aanbiedt en dat compenseert met een loon dat amper boven het minimum ligt moet je achteraf niet verwonderd zijn als mensen op een ander gaan zien.
Bij mijn vrouw was het exact dit, gecombineerd met een typische kleine zaak die toch vooral zoveel mogelijk geld uit het personeel wou kloppen. Als je dan ziet dat je avonds en weekends opoffert en vaak uitgeput bent, terwijl je amper meer verdient dan iemand achter de kassa in de Action, is dat niet iets om vol te houden. Terzijde, die zaak zoekt nog altijd personeel. Ze hebben een kok om mijn vrouw te vervangen, maar die komt vaak te laat of weigert gewoon zaken te doen, wetende dat ze niemand anders vinden. De dochter van de zaakvoerder (14 jaar ofzo), klaagde laatst ook tegen mijn vrouw dat ze nu altijd moet meehelpen.
 
Als je kijkt bij die knelpuntberoepen zitten er zo ook wel tussen die eigenlijk mooie voorwaarden inhouden, maar waar gewoon amper mensen voor studeren (middelbaar of graduaat). Dat is een mentaliteit die moet veranderen, en dat denk ik ook wel zal doen.
Maar voor die mentaliteit te doen veranderen moet er toch iets gebeuren denk ik dan? Dit is toch al een trend die al jaren aansleept en ik zie bedrijven nog niet direct hun arbeiders beter loon geven ...

Alle waar ik naartoe wil gaan is, er moet toch iets gebeuren vooraleer mensen hun mentaliteit gaan veranderen. Want zolang je een studie volgt (marketing, rechten, weet ik veel wat) en een mooie 9 to 5 job kunt scoren ga je toch niet direct switchen? Als ik naar mijn eigen kijk ik zou niet direct als elektricien gaan werken wetende dat ik in de IT een goede job kan krijgen die goed betaald.... Ondanks dat ik graag mijn bureaujob zou willen inruilen.
 
Los van het loon mag er ook gewoon meer respect komen voor bepaalde beroepen. Zijn mss geen knelpuntberoepen, maar heb zelf al eens een zomer in een callcenter of supermarkt gewerkt en je wordt er toch met veel minder respect behandeld dan elders.

Heb hier geen harde cijfers rond, maar: neerkijken + lager loon => meer incentive om verder te studeren => "teveel" mensen met een diploma => diploma inflatie => type job dat je kan doen zonder diploma wordt "erger" => neerkijken + lager loon => ...
 
Ik werk zelf in de zorg, niet als verpleegkundige weliswaar. Maar voor verpleegkundigen: slechte uren (shiften/nachtdiensten) waarvan de supplementen zwaar belast zijn en niet in rede staan met de verrichte extra's, geen loon naar arbeid, zwaar fysiek werk, meer en meer agressie naar zorgberoepen vanuit patiënten/families, weinig of geen extralegale voordelen. Als ik zie dat vrienden die IT doen in coronatijden met hun technische werkloosheid meer "verdienden", of kregen uitgekeerd dan ik die dagelijks naar het ziekenhuis mocht gaan en coronapatiënten verzorgden, en diezelfde personen meer coronapremie kregen dan mezelf.

Tja.
 
Als ik naar mezelf kijk, wat mij tegenhoud om bijvoorbeeld een job uit te oefenen waarbij ik echt met mijn handen werk is vooral het mogelijk loon verlies + evt firmawagen. Dit is misschien onterecht, ik weet het gewoon niet....
Spijtig genoeg de realiteit. De beteren beginnen dan inderdaad bureau werk te doen waardoor je minder kennis aanwezig blijft op de werkvloer.

Enkele maanden geleden na een meeting met allemaal doorgegroeide techniekers (dus nu manager van 5 a 20 fte) het gevoel dat we eigenlijk het uitvoerende hard miste, maar de verloning en respect is er te weinig. Los die 2 zaken op en er gaan er veel terug.
 
Knelpuntberoepen - waarom raken deze vacatures niet ingevuld
Omdat er geen incentive is om deze vacatures in te vullen zolang je werkloos thuis kan gaan zitten en maandelijks een dikke som geld kan cashen voor niets te doen. Stop met dat (wan)gedrag financieel te belonen en die knelpuntjob-vacatures verdwijnen als sneeuw voor de zon.
 
Omdat er geen incentive is om deze vacatures in te vullen zolang je werkloos thuis kan gaan zitten en maandelijks een dikke som geld kan cashen voor niets te doen. Stop met dat (wan)gedrag financieel te belonen en die knelpuntjob-vacatures verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Ik geloof dat ook wel. Er zijn nu eenmaal een reeks jobs die niemand plezant vindt, en niet goed verdienen.
 
Dit is een fenomeen dat je al langer ziet...
Men wil minder en minder werken, als men daardoor ook minder verdient vinden ze het ok.

Als ik op ons bedrijf zie, mega veel vacatures voor een job waar je niet echt hard voor moet werken, hoog loon & vakantie hebt.
Maar de stagairs die komen bezien u alsof je een weirdo bent als je zegt dat ze in het weekend of snachts moeten werken. Zeggen ze vlakaf 'welke zot doet dat nu, mogen ze mij nog vele duizenden euro's extra geven dan doe ik het nog niet.'

Het voordeel van de crisis nu (hoge prijzen, hoge energieprijs,...) dat nu velen toch gedwongen worden om die jobs te doen.
 
Ik werk zelf in de zorg, niet als verpleegkundige weliswaar. Maar voor verpleegkundigen: slechte uren (shiften/nachtdiensten) waarvan de supplementen zwaar belast zijn en niet in rede staan met de verrichte extra's, geen loon naar arbeid, zwaar fysiek werk, meer en meer agressie naar zorgberoepen vanuit patiënten/families, weinig of geen extralegale voordelen. Als ik zie dat vrienden die IT doen in coronatijden met hun technische werkloosheid meer "verdienden", of kregen uitgekeerd dan ik die dagelijks naar het ziekenhuis mocht gaan en coronapatiënten verzorgden, en diezelfde personen meer coronapremie kregen dan mezelf.

Tja.
In de zorg is inderdaad slecht betaald, maar verpleging valt goed mee hoor.
Mijn vrouw gaat toch met +2k naar huis als verpleegkundige (dagshift van 10u). Toch geen slecht loon?

Maar ze heeft er hard voor gewerkt, jaren verzorgende geweest en toch de stap gemaakt na 4j hogeschool (in combinatie met een gezin met 2 kinderen) om verpleegkundige te worden.
 
In de zorg is inderdaad slecht betaald, maar verpleging valt goed mee hoor.
Mijn vrouw gaat toch met +2k naar huis als verpleegkundige (dagshift van 10u). Toch geen slecht loon?

Maar ze heeft er hard voor gewerkt, jaren verzorgende geweest en toch de stap gemaakt na 4j hogeschool (in combinatie met een gezin met 2 kinderen) om verpleegkundige te worden.
Trek eens de parallel van wie meer dan €2K netto verdient ivm andere sectoren.
 
Eigenlijk is het voor mij vrij simpel, jaren heeft men de mensen ingepeperd dat ge moest goed studeren zodat ge niet met uw handen zou moeten werken,

Nog altijd...

Vorig jaar heeft mijn zoon met succes het 6e lager onderwijs gedaan.
Bij het kiezen van de richting in het middelbaar wou hij voor iets technisch (het vroegere TSO of zelfs BSO) gaan. Hij werkt graag met zijn handen.
(nu mag je dan niet meer zo noemen, Flex-richtingen is de benaming)

Wel, hij mocht/kon niet.
Leerkracht zei: Als hij dat echt wil, moet ik hem buizen voor het lager. Met deze punten kan hij niet naar die "lagere" richtingen. Als hij in het middelbaar zou falen in de eerste jaren, kan hij nog zakken.
Maar hij vond het zonde om te kiezen voor de handen, wanneer je makkelijk een andere richting aankon.
 
Nog altijd...

Vorig jaar heeft mijn zoon met succes het 6e lager onderwijs gedaan.
Bij het kiezen van de richting in het middelbaar wou hij voor iets technisch (het vroegere TSO of zelfs BSO) gaan. Hij werkt graag met zijn handen.
(nu mag je dan niet meer zo noemen, Flex-richtingen is de benaming)

Wel, hij mocht/kon niet.
Leerkracht zei: Als hij dat echt wil, moet ik hem buizen voor het lager. Met deze punten kan hij niet naar die "lagere" richtingen. Als hij in het middelbaar zou falen in de eerste jaren, kan hij nog zakken.
Maar hij vond het zonde om te kiezen voor de handen, wanneer je makkelijk een andere richting aankon.
Ach, leuk om te zien dat de tijden nog altijd niet veranderd zijn. Ikzelf heb mijn diploma bachelor maar moeten gaan halen via de examencommissie aangezien ik niet meer welkom was in de hogeschool na een discussie met docenten dat je als bachelor helemaal niet enkel de theoretische kant van het verhaal moest kunnen. Gezien er altijd gezegd werd dat wij als "graduaten" een leidende functie moesten opnemen en het 'werkvolk' moesten zeggen wat ze gingen moeten doen. Met de handen werken was iets voor de mensen met minder mentale capaciteiten. Achterlijke kutmentaliteit is het, van zichzelf geloven dat ze zoveel beter zijn dan een ander maar dat iedere job enige competenties vereist die niet iedereen zomaar heeft (iedereen heeft andere) dat is te moeilijk om te begrijpen.
 
Terug
Bovenaan