Klimaatvriendelijk reizen?

In person vergaderen werkt nu eenmaal veel beter, anders zou niemand nog de moeite doen om te reizen daarvoor. Als zelfs klimaatactivisten het doen, dan is het wel duidelijk.
Dat is helemaal niet waar. In person vergaderen werkt alleen beter bij bepaalde vergaderingen zoals workshops, maar bij de overgrote meerderheid zoals standaard meetingen, progress meetings, stand-ups, werkt dat helemaal niet beter en is het nog eens ineffecient ook wegens onnodige reistijden van en naar locaties..
 
Dat is helemaal niet waar. In person vergaderen werkt alleen beter bij bepaalde vergaderingen zoals workshops, maar bij de overgrote meerderheid zoals standaard meetingen, progress meetings, stand-ups, werkt dat helemaal niet beter en is het nog eens ineffecient ook wegens onnodige reistijden van en naar locaties..
Goh, ik ga akkoord voor de meeting zelf, wanneer je een situatie hebt dat iedereen om de beurt spreekt. Maar ik denk dat in veel van die grotere events, zoals deze klimaattop of andere congresses, Europese tops, ... die presentaties/speeches eerder het officiƫle deel zijn waar weinig wordt verteld dat al niet geweten was. De echte vooruitgang wordt denk ik vaker informeel gemaakt in discussies ernaast, waar mensen wel de achterkant van hun tong tonen.

Wat natuurlijk nog altijd niet wil zeggen dat er 30000 man moet aanwezig zijn.
 
Stel dat er een meeting is 1 km verder van waar je woont, maar die volledig online als in person verloopt. Zou jij ze dan nog steeds online volgen (gezien het volgens jou exact hetzelfde is, het enige verschil is dan die reis van 1 km).
Dat zegt mss nog het meest van al over jou.
Ik heb dat afgelopen jaar vaak gedaan. Online vergaderen met personen die op fietsafstand wonen.
Vooral als er meerdere personen in de call zitten kun je daar een hoop tijd mee winnen. Iedereen is meestal op tijd voor een online, en er is nauwelijks tijdverlies door smalltalk. Deelnemers zijn ook geconcentreerder is mijn ervaring, en hebben vaak meerdere schermen opstaan.
Echt veel efficienter.

Maar is het gezelliger? Nee natuurlijk niet.

Om mij heen zie ik alweer dat mensen vechten om mooie reisjes te maken (liefst zo ver mogelijk) naar conferenties en conventies. En dat is echt niet omdat ze een verhoogde functionele opbrengst uit interpersoonlijk contact verwachten.
Wat ik om me heen hoor, wel om weer eens een nieuwe stad te zien, dronken te worden met collega's, misschien een leuke dame te "scoren" op de conferentie, nieuwe restaurants te checken of gewoon de statusverhogende werking in je thuisomgeving ("ik had vorige week nog een meeting in Athene", dat).
Ik denk niet dat overheden of het bedrijfsleven voor dit soort tripjes moet gaan blijven betalen. Zeker niet als diezelfde overheid van de daken schreeuwt dat dit slecht is voor het klimaat.
 
Een vraagje:
Je zegt dat bv. meetings helemaal niet beter 'verlopen' in person. Stel dat er een meeting is 1 km verder van waar je woont, maar die volledig online als in person verloopt. Zou jij ze dan nog steeds online volgen (gezien het volgens jou exact hetzelfde is, het enige verschil is dan die reis van 1 km).
Dat zegt mss nog het meest van al over jou. šŸ™ƒ
Dat heb ik niet gezegd. Ik heb gezegd dat een bepaald soort meetings niet beter verlopen in person.

Lezigen, presentaties, stand-ups werken niet beter omdat dat vooral 1 richtingsverkeer is . 1 persoon praat, de rest luistert. Workshop daarintegen is een compleet ander verhaal.

Je bent duidelijk nog student en hebt dus weinig tot geen ervaring in een werk omgeving, dus ik vraag me af waarop je je baseert om te stellen dat communicatie altijd beter werk in person. je praat imo gewoon vanuit een buikgevoel, terwijl wij het kunnen staven met cijfers.

Ik werk in een bedrijf met 8000 medewerkers waarvan ongeveer 90% al anderhalf jaar voornamelijk thuiswerkt. Er zijn elk kwartaal meetingen die de productiviteit meten en die resultaten zijn duidelijk. Die liggen op 108% op dit moment.

Dwz dat iedere zotte verplaatsing naar kantoor omgevingen niet nodig zijn en dat dit dus al een mooie impact kan hebben op de ecologische voetafdruk.

Waarom je me de 1km vraag stelt is me een raadsel. Het overgrote deel van de mensen werkt wel een stuk verder van huis dan 1 km, dus dat is niet relevant.
 
Terug
Bovenaan