Klimaatregelen

Enerzijds wel gek dat hier zo op Timothy gevit wordt terwijl zijn standpunt simpelweg datgene is dat veruit de populairste politieke partij op dit forum ook verkondigt, zijnde de N-VA met hun 'klimaatrealisme'. De tweedepopulairste partij idem.
Uiteindelijk is dat wat de meeste mensen ook gewoon denken , iemand anders zal dat klimaatprobleem wel oplossen .

De wetenschap zal wel iets vinden . Genoeg dagdagelijkse bekommernissen .

Uiteindelijk is dat wat de meeste mensen ook gewoon denken , iemand anders zal dat klimaatprobleem wel oplossen .

De wetenschap zal wel iets vinden . Genoeg dagdagelijkse bekommernissen .
Goh ja. Je kan er inderdaad zelf iets aan doen. Anekdotisch voorbeeld... mezelf.
Ikzelf kan me wel op de borst kloppen.
- Ik rijd elektrisch
- 42 jaar en heb nog maar 4-5 een vliegtuig genomen in mijn leven,
- mijn huis is bovengemiddeld geisoleerd, zonnepanelen, regenwaterrecuperatie, geen actieve koeling.
- Bewust kinderloos
- semi vegetarisch
- Stem groen.
- Mijn jobinhoud is energie besparen.
- Ik probeer alles wat defect en binnen mijn technische kennis zit is te repareren. (fervente aanhanger van right ot repair)
- Ik sorteer redelijk extreem mijn afval. En beperk mijn afvalhoop.

Al bij al goed bezig zou je kunnen zeggen.
Maar als we echt heel eerlijk zijn is mijn ecologische voetafdruk nog steeds vele malen groter dan de gemiddelde mens. Alle ecologische insteken ten spijt laveren we ons hier in Europa/westerse wereld echt wel in de luxe.
Een stom maar hallucinant anekdotisch voorbeeld.
Ik kon dit bericht getypt hebben op mijn thuiscomputer, laptop, werklaptop, smartphone of tablet. En ik kon het op mijn madam hare werklaptop, gsm, tablet ook getypt hebben feitelijk..En dan stel ik me oprecht de vraag... is dat allemaal echt nodig. Kan het gewoon niet met minder.

Kheb een amerikaanse vriendin, stevig liberaal, save the planet en all that shizzle maar als die tegen haar evenzeer liberale vriendjes in de US vertelt dat niet elke kamer in haar Belgisch huis airconditioned op 70°F is dan kijken die toch ook maar raar op en denken ze dat belgie een derdewereldland is.

https://www.europa-nu.nl/id/vi92okvy7zxd/voetafdruk

Laatst bewerkt:
Goh ja. Je kan er inderdaad zelf iets aan doen. Anekdotisch voorbeeld... mezelf.
Ikzelf kan me wel op de borst kloppen.
- Ik rijd elektrisch
- 42 jaar en heb nog maar 4-5 een vliegtuig genomen in mijn leven,
- mijn huis is bovengemiddeld geisoleerd, zonnepanelen, regenwaterrecuperatie, geen actieve koeling.
- Bewust kinderloos
- semi vegetarisch
- Stem groen.

Al bij al goed bezig zou je kunnen zeggen.
Hier moest ik toch effe mee lachen.

Laat groen nog maar wat extra gas centrales bouwen. Het klimaat vaart er wel bij.

Laatst bewerkt:
De enige manier om er echt iets aan te doen is eigenlijk terugkeren naar de tijd voor de industriële revolutie. Totaal utopisch uiteraard.

Laat groen nog maar wat extra gas centrales bouwen. Het klimaat vaart er wel bij.
Wow dit is toch wel weer waanzinnig slecht beargumenteerd. Ten eerste is het heel makkelijk om zelf niets te doen omdat iemand anders iets niet goed doet. Ten tweede, en dat is hier ook al heel vaak gepost, is (was) de redenatie dat de gascentrales een tijdelijke tussenoplossing zijn op weg naar hernieuwbaar. Kan je ook over discussiëren maar het gewoon wegzetten als "hahaha groen bouwt gascentrales" is trollniveau.

Twee artikelen.
https://bigthink.com/pessimists-archive/germany-nuclear-power-russia-putin/
Elected in 1998 to lead a coalition with the Green Party, Schröder ran on the promise of phasing out nuclear power, a politically popular idea in Germany with a history of direct action and its own iconic tagline: “Atomkraft? Nein Danke.” (“Nuclear Power? No Thank You.”)

After years of negotiation, an agreement was announced with energy companies in June 2000: the nuclear phase-out would finish around the beginning of 2020. The day after this announcement, Vladimir Putin would make his first major trip to meet a foreign leader: Chancellor Schröder, along with German business leaders who were encouraged to invest in Russia. In the proceeding years, Germany would ramp up trade with Russia, justified by the popular post-Cold War presumption that trade would decrease the chances of conflict. A big part of that trade would involve buying Russian energy.
https://thehill.com/opinion/energy-...wer-to-influence-eu-policies-and-anti-fossil/
However, the authors note one source of funding is Russian-based fossil fuel companies Gazprom and Lukoil, whose goal is to reduce EU fossil fuel production. “According to one interviewee, mining shale gas in the EU would disadvantage Russia due to its financial dependency on the EU’s gas imports. The Russian government has therefore invested €82 million [about $90 million] in NGOs whose job is to persuade EU governments to stop shale gas exploration,” the Martens paper says.

By trying to turn public opinion and policy against fossil fuel production, especially fracking, Russian oil and natural gas producers would face less competition, allowing them to charge higher prices, realize greater profits and make Europe even more dependent on Russian oil and gas.

Mission accomplished! Unlike the United States, Europe never embraced fracking.

Dat niemand dit van mijlenver zag aankomen feitelijk. Ik denk wel dat groene partijen, vooral dan in duitsland, beinvloed zijn geweest door russisch/gazprom gesponosrde NGO's. Beide zaken spelen perfect in de plannen van rusland zoals we vandaag de endgame er van zien.

Wow dit is toch wel weer waanzinnig slecht beargumenteerd. Ten eerste is het heel makkelijk om zelf niets te doen omdat iemand anders iets niet goed doet. Ten tweede, en dat is hier ook al heel vaak gepost, is (was) de redenatie dat de gascentrales een tijdelijke tussenoplossing zijn op weg naar hernieuwbaar. Kan je ook over discussiëren maar het gewoon wegzetten als "hahaha groen bouwt gascentrales" is trollniveau.
Ten eerste hebt gij geen idee wat ik allemaal doe. Waarschijnlijk veel meer dan u. Dus hou daar aub uw mond over.

Ten 2de hebben we geen tussenoplossing nodig die slechter is voor het milieu dan de huidige oplossing. Dus ja ik lach met groen hun belachelijle ideeen. Allez lachen, eigenlijk is het om te janken en dat noemt zich dan groen.

Ten eerste hebt gij geen idee wat ik allemaal doe. Waarschijnlijk veel meer dan u. Dus hou daar aub uw mond over.
Is dit het niveau in pol&actua? Jij post een belachelijke one-liner waarop reactie komt. Totaal niet over jouw inspanningen maar over wat een belachelijk argument je post en jouw reactie is "hou je mond mijn penis is waarschijnlijk langer"? :unsure:
Ten 2de hebben we geen tussenoplossing nodig die slechter is voor het milieu dan de huidige oplossing. Dus ja ik lach met groen hun belachelijle ideeen. Allez lachen, eigenlijk is het om te janken en dat noemt zich dan
Opnieuw je zet het in 1 onnozele oneliner weg zonder de nuance van de tussenoplossing en gebruikt dan dat als argument om de post van zwarten weg te zeggen als verloren moeite want "iemand anders" doet toch alles om zeep.
(waarbij je ook milieu en klimaat door elkaar haalt)

Ten 2de hebben we geen tussenoplossing nodig die slechter is voor het milieu dan de huidige oplossing. Dus ja ik lach met groen hun belachelijle ideeen. Allez lachen, eigenlijk is het om te janken en dat noemt zich dan groen.
Ik ben niet akkoord met tine haar beleid en heb genoeg posts hierover op het forum al neergeschreven. Extreme ideologie en politiek gaan nooit goed samen. Maar dat wil niet zeggen dat we er niets moeten aan doen.
Silver lining van de huidige oorlog/energiecrisis is dat hopelijk de energiebesparende maatregelen in een versnelling komen omdat de terugverdientijden quasi gehalveerd zijn. Dit voor de private markt en de grote spelers uiteraard.

Is dit het niveau in pol&actua? Jij post een belachelijke one-liner waarop reactie komt. Totaal niet over jouw inspanningen maar over wat een belachelijk argument je post en jouw reactie is "hou je mond mijn penis is waarschijnlijk langer"? :unsure:

Opnieuw je zet het in 1 onnozele oneliner weg zonder de nuance van de tussenoplossing en gebruikt dan dat als argument om de post van zwarten weg te zeggen als verloren moeite want "iemand anders" doet toch alles om zeep.
Jij hebt gezegd dat ik zelf niets doen, dat ik daar op reageer had je mogen verwachten.

Gas centrales bouwen om het klimaat te redden is geen onnozele oneliner. Dat is je reinste onzin. Ook voor een tussenoplossing. Ik heb verder niet gezegd dat zijn inspanningen slecht zijn. Alleen dat stemmen op groen is alles behalve de oplossing om het klimaat te redden.

Jij hebt gezegd dat ik zelf niets doen, dat ik daar op reageer had je mogen verwachten.

Gas centrales bouwen om het klimaat te redden is geen onnozele oneliner. Dat is je reinste onzin. Ook voor een tussenoplossing. Ik heb verder niet gezegd dat zijn inspanningen slecht zijn. Alleen dat stemmen op groen is alles behalve de oplossing om het klimaat te redden.
Maar in een democratie ga je nooit in de situatie komen dat groen het voor het zeggen heeft als alleenheerser.
dixit zuhal demir die al twee vergunningen voor gascentrales tegengehouden heeft.
Maar ik vind het wel belangrijk dat de groene stem er is. Als die niet in het debat zit kan wordt er helemaal niets gedaan aan onze afhankelijkheid van fossiele brandstoffen. Ik ga zeker niet akkoord met alle standpunten van de groenen kan me evengoed vinden in NVA standpunten en sociaal economisch zelfs in standpunten van het VB. Ideologisch kan je nooit 100% gealligneerd zijn met een partij.

Idealiter tackelen we deze energieproblematiek op europees niveau. Met een europees goed vertakt energienet waar verschillende energieopwekkers zijn ingeplugd en een serieus teruggedrongen verbruik.

Laatst bewerkt:
Enerzijds wel gek dat hier zo op Timothy gevit wordt terwijl zijn standpunt simpelweg datgene is dat veruit de populairste politieke partij op dit forum ook verkondigt, zijnde de N-VA met hun 'klimaatrealisme'. De tweedepopulairste partij idem.
Dat is inderdaad correct. Dat is waar die quote van denk hoe intelligent de gemiddelde mens is en besef dan dat 50% dwazer is relevant wordt

Het grote probleem is dat er eigenlijk geen enkele partij is on belgie met concrete maatregelen voor het klimaat. Zelfs groen vind ik niet echt komen met concrete zaken.

Er zou (heel veel) geïnvesteerd moeten worden in onderzoek naar gepaste manieren voor energie-opslag en bijhorend transport.
Zowel voor elektriciteit als warmt.
Kan op termijn een absolute win-win worden.

Maar ik ga de wereld helaas niet kunnen helpen met dat hier te komen verkondigen :)

Maar in een democratie ga je nooit in de situatie komen dat groen het voor het zeggen heeft als alleenheerser.
dixit zuhal demir die al twee vergunningen voor gascentrales tegengehouden heeft.
Maar ik vind het wel belangrijk dat de groene stem er is.
Als een groene stem een partij aan de macht brengt die alleen maar afkomt met bruine oplossingen (gascentrales bouwen), dan is het klimaat beter af zonder groene stemmen.

Je argument dat niet alleen groen het voor te zeggen had is geen enkele troost want het heeft niet kunnen vermijden dat we in Belgie weldegelijk in de dystopische situatie zaten waarbij een kleine partij als groen het - met de steun van de federale partners - het voor het zeggen had, en de contracten met engie reeds strategisch klem gereden had waardoor de afbouw van de kerncentrales verankerd zat.

Moest Putin Oekraine nooit binnen gevallen zijn met de huidige gasprijzen en bevoorradingsonzekerheid als gevolg, dan was de sluiting van de kerncentrales een feit en zaten we nu met de gebakken peren.

Zonder deze externe factoren had 'de groene stem' in Belgie het klimaat een stap verder richting afgrond geduwd.

Maar o wee als je binnenkort een plonsbadje voor de (kleine) kinderen een beetje wil vullen of je langer dan drie minuten wil douchen. Ook zie ik hier in de buurt een viertal bouwprojecten waarbij ze honderden liters grondwater vrilijk in het riool lozen. Dagenlang aan een stuk.

Maar de gewone burger wordt een schuldgevoel aangepraat.

Als een groene stem een partij aan de macht brengt die alleen maar afkomt met bruine oplossingen (gascentrales bouwen), dan is het klimaat beter af zonder groene stemmen.

Je argument dat niet alleen groen het voor te zeggen had is geen enkele troost want het heeft niet kunnen vermijden dat we in Belgie weldegelijk in de dystopische situatie zaten waarbij een kleine partij als groen het - met de steun van de federale partners - het voor het zeggen had, en de contracten met engie reeds strategisch klem gereden had waardoor de afbouw van de kerncentrales verankerd zat.

Moest Putin Oekraine nooit binnen gevallen zijn met de huidige gasprijzen en bevoorradingsonzekerheid als gevolg, dan was de sluiting van de kerncentrales een feit en zaten we nu met de gebakken peren.

Zonder deze externe factoren had 'de groene stem' in Belgie het klimaat een stap verder richting afgrond geduwd.
Kijk iedereen lijkt te vergeten dat regering-Michel ook 9 gascentrales wou bouwen. Dan zit Tine met haar 3 gascentrales toch een pakje beter.
Had dat plan toen doorgegaan zaten we nu evengoed met de gebakken peren. De NVA is op dat gebied wel minder ideologischer en realistischer.
De geopolitieke situatie is wat het is en noem mij daar gerust protectionistisch en nationalistisch in maar de energiebevoorraading mag gerust centraler (op europees niveau) en dat mag van mij zonder probleem kerncentrales zijn, mits doorgedreven R&D zodat de veiligheid maximaal is en de vervuiling tot een minimum beperkt blijft. SMR lijkt een mooie kanshebber. Hell ik ben op dit moment zelfs pro schaliegas om de armsten uit de samenleving niet financieel te ruineren als gevolg van de stijgende energieprijzen. Dat gas wordt zowieso toch verstookt.
Maar de groene stem uit het debat laten omdat een ideologische Tine tegen alle redelijkheid in toch wil pushen voor die gascentrales momenteel lijkt me een brug te ver. Dus hoogstwss dat ik toch weer groen ga stemmen :D

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan