Klimaatregelen

Ah, maar gij wilt geen belastingen betalen om subsidies te geven om te isoleren en wilt die 'kraan' dichtdraaien.
Ik wil de kraan dichtdraaien voor gelijk welke fietsbevorderende inspanning er geleverd wordt. Geen cent van mijn belastingsgeld mag daar naartoe gaan want ik rij toch nooit met het voorbijgestreefde vehikel dat men een fiets noemt (zie je hoe ridicuul dit is?).
Iedereen betaalt belastingen, en eigenlijk horen we er verder onze mond over te houden OF zelf in de politiek te gaan.
De reden dat niet iedereen kan bepalen wat er met zijn of haar geld gebeurd, is net omdat dat niet gaat in een maatschappij. Het is aan de politiek om te bepalen wat wenselijk is en wat niet. Ik zou dus nét evenzwaar inzetten op subsidies voor al die dingen.
Oh maar ik gebruik ook nooit de fiets hoor.
Ik werk 3 a 4 dagen van thuis uit dus rekeningrijden zal mij ook amper raken.

Verschil is dat die fietsostrades er voor iedereen zouden zijn, iedereen kan zijn fiets pakken en daarop gaat fietsen
Die fiscale subsidie voor te isoleren, daar ga je alleen de mensen mee over de streep trekken die het konden maar te tam waren om het reeds gedaan te hebben. Nieuwbouw/renovatie is het verplicht, nieuwbouw krijg je ook geen subsidie voor. En wie echt arm is zal je ook met die subsidie niet over de streep trekken.

Just. Sorry voor de foute associatie dan.

Maar mijn punt staat: waarom kan men er in Dubai wel mee leven als het extreem warm is? Waarom kan men in Australië leven met een verschroeiende hitte? Sure, ze zullen zeker problemen hebben, maar zie je in Australië veel uitgemergelde mensen als op die foto?
Het is een beetje grappig dat Dubai aan bod komt. Dat land staat volgebouwd met glazen wolkenkrabbers, in de woestijn. De reden dat ze er dus kunnen overleven is door massale airco's te zetten die 5 keer zoveel werk moeten leveren als degene die wij moeten gebruiken. Dus stoten ze ook absurd veel CO2 uit, want hun elektriciteit komt voornamelijk uit gas. Als we Dubai dus volgen als voorbeeld, belanden we niet meer in een pessimistisch scenario qua klimaatopwarming, maar in een apocalyptisch scenario. Denk 5 graden opwarming.Het uitdrogen van ondergrondse aquifers. oorlogen tussen natiestaten om drinkbaar water. Tropische ziekten als malaria en dengue raken verspreid over de volledige wereld...

Ja natuurlijk, we gooien er nog wat geld tegenaan zodat onze belastingsdruk nog wat hoger komt. En dan kunnen we terug opnieuw beginnen bij het volgende probleem, gezien we toch al zoveel belastingen betalen :unsure: En laten we dan met alle vlamingen samen roepen dat het de schuld is van de PS die bij ieder probleem zit te roepen dat we wat geld moeten geven aan wie het nodig heeft :wtf: :wtf:
Beetje zoals we er nu vollop geld tegen op gooien om van de gas af te kunnen stappen ?
Nucleaire energie willen afbouwen waardoor het ons duurder zal uitkomen terwijl we zelfs daar geen alternatief voor hebben, bij het water zou er nog een alternatief tegenover het geld staan

Ze moeten nog geen ontziltingsinstallaties zetten, zorg gewoon dat er minder lekken zijn

Vorig jaar 64miljoen m³ water gewoon weggelopen x 4,3€ per kuub ongeveer 275.000.000€ op jaarbasis (dat zijn al veel intexzwembadjes hé)
Dat is voor meer dan 860.000 gezinnen (74m³ voor een gemiddeld gezin) het jaarverbruik
En dat is dan nog enkel maar Vlaanderen

Het is een beetje grappig dat Dubai aan bod komt. Dat land staat volgebouwd met glazen wolkenkrabbers, in de woestijn. De reden dat ze er dus kunnen overleven is door massale airco's te zetten die 5 keer zoveel werk moeten leveren als degene die wij moeten gebruiken. Dus stoten ze ook absurd veel CO2 uit, want hun elektriciteit komt voornamelijk uit gas. Als we Dubai dus volgen als voorbeeld, belanden we niet meer in een pessimistisch scenario qua klimaatopwarming, maar in een apocalyptisch scenario. Denk 5 graden opwarming.Het uitdrogen van ondergrondse aquifers. oorlogen tussen natiestaten om drinkbaar water. Tropische ziekten als malaria en dengue raken verspreid over de volledige wereld...
Sta me toe hier toch even te denken dat je nu 'doomsday is here'-verkondiger bent...

Aan de rest die zegt dat 'Dubai een slecht voorbeeld is': zo is het wel gemakkelijk. Ik kom met een land af waar het perfect lukt een luxueus leven te hebben ondanks de verschroeiende hitte, en dan is het niet goed want het is toevallig een slecht voorbeeld.
Neen, laten we land XYZ in Afrika nemen waar men de laatste 40 jaar ter plaatse blijven trappelen is, ondanks ook grote rijkdommen in de grond.
Sorry, ik ga liever in Dubai wonen dan in Afrika als het erop aan komt.

Sta me toe hier toch even te denken dat je nu 'doomsday is here'-verkondiger bent...
Ja, kijk. Ofwel zeg je dat het je niet kan schelen en dat je gelijk welke gevolgen gewoon aanvaart, ofwel lees je de literatuur en volg je wat de wetenschap zegt hé. Maar aub niet wappiegewijs de gekende scenario's negeren en 'je eigen research gaan doen' om je geweten te sussen.

Je brengt zelf Dubai aan, dus geef ik maar aan wat de gevolgen zijn van een levensstijl als Dubai. Zijn er effectief goeie voorbeelden te vinden van hoe je een modern gebouw in een schroeiend hete omgeving zet? natuurlijk wel.
Hier een voorbeeld uit Chili: https://www.dezeen.com/2016/01/15/i...ndro-aravena-photographed-by-cristobal-palma/ Ik ken het toevallig omdat de architect enkele jaren geleden de Pritzkerprijs won.

Maar daar zie je het weer het kernprobleem verschijnen. Omgaan met de grotere hitte betekent onze volledige infrastructuur hertekenen. Onze leefomgeving is extreem technisch, zowel gebouwen, rivierlopen, rioleringen, weginfranstructuur zijn allemaal voorzien op bepaalde condities. Dat allemaal aanpassen om met bepaalde opwarmingsscenarios rekening te houden zou ons nog een pak meer kosten dan nu de investering maken om klimaatneutraal te worden. met de bijkomende bonus dat de klimaattransitie vaak ook nog eens enorme milieuwinsten met zich meebrengt.

Laatst bewerkt:
Ik kan me gedeeltelijk wel vinden in de argumentatie van Timothy. Ok we kunnen zelf wel ergens de wereld proberen te verbeteren.
Gezien ik in de stad woon doe ik automatisch wel veel denk ik? Maar veel daarbuiten denk ik toch niet na. Behalve als het in mijn eigen (financieel) belang is. In die zin ben ik wel individualistisch.

Ik vind dat de overheid wel de goede gewoontes moet faciliteren, maw: isoleren fiscaal aanmoedigen, rekeningrijden, fietsostrades aanleggen, R&D in groene zaken stimuleren. Of in iets minder groen maar daarom niet slechter als carbon capture.
Als treinreizen naar zuid Europa effectief sneller en goedkoper gaan als het vliegtuig, zal ik snel stoppen met vliegen (naar daar). Ik verwacht van de overheid dus dat ze dat faciliteren.

Langs de andere kant heb je heel de 3de wereld die nu volop aan't ontwikkelen is en daarbij zeer veel uitstoot produceert. We geven dan wel het goede voorbeeld, maar dat zal niet meer zijn dan een druppel op een hete plaat dankzij die extra nieuwe uitstoot.
Maar dat gaat al over oplossingen en wie in welke mate bijdraagt aan oplossingen. Dat is een heel andere discussie dan Timothy die het probleem gewoon ontkent.

Aan de rest die zegt dat 'Dubai een slecht voorbeeld is': zo is het wel gemakkelijk.
Ik vind het vooral gemakkelijk hoe je hier de ene losse flodder na de andere afschiet die op niet veel slaat, en antwoorden gewoon negeert, al dan niet met "ja sta me toe even te denken dat je nu 'doomsday is here'-verkondiger bent."

Allez de wetenschap zal het oplossen, zegt de persoon die niets van wetenschap kent.
In warme landen passen de mensen zich aan, zegt de persoon die met Dubai afkomt.
Energietekorten zijn geen probleem want ik heb zonnepanelen en dieselgeneratoren...

Het is voor mij echt moeilijk te aanvaarden dat je dit allemaal meent. Ik zal er wel een warn voor krijgen maar dit is qua niveau voor mijn part gewoon lagere school. Ik krijg flashbacks naar discussies met desolation, zo'n salesmannetje met een grote mond en klein verstand.

Ik vind het vooral gemakkelijk hoe je hier de ene losse flodder na de andere afschiet die op niet veel slaat, en antwoorden gewoon negeert, al dan niet met "ja sta me toe even te denken dat je nu 'doomsday is here'-verkondiger bent."

Allez de wetenschap zal het oplossen, zegt de persoon die niets van wetenschap kent.
In warme landen passen de mensen zich aan, zegt de persoon die met Dubai afkomt.
Energietekorten zijn geen probleem want ik heb zonnepanelen en dieselgeneratoren...

Het is voor mij echt moeilijk te aanvaarden dat je dit allemaal meent. Ik zal er wel een warn voor krijgen maar dit is qua niveau voor mijn part gewoon lagere school. Ik krijg flashbacks naar discussies met desolation, zo'n salesmannetje met een grote mond en klein verstand.
Voor mij voelt het dan net aan alsof jij alles waar ik mee afkom, gewoon onder de mat veegt 'omdat het net een slecht voorbeeld is'.
Je hoeft voor mij absoluut géén warn te krijgen (ik zie niet in waarom), maar zeggen dat ik een 'klein verstand' heb omdat ik een mening heb die haaks op de jouwe staat en omdat ik egocentrisch ben vind ik dan weer vreemd. Ik zeg dat ook niet van jou.

Maar dat gaat al over oplossingen en wie in welke mate bijdraagt aan oplossingen. Dat is een heel andere discussie dan Timothy die het probleem gewoon ontkent.
Ik ontken het probleem of de verandering niet, ik ben niet akkoord met de manier waarop jullie (sta me toe deze algemene term even te gebruiken zodat ik niet iedereen bij naam moet noemen) dit willen 'tackelen'.
Ik ben radicaal anti minder consumeren en inboeten op luxe.

Voor mij voelt het dan net aan alsof jij alles waar ik mee afkom, gewoon onder de mat veegt 'omdat het net een slecht voorbeeld is'.
Je hoeft voor mij absoluut géén warn te krijgen (ik zie niet in waarom), maar zeggen dat ik een 'klein verstand' heb omdat ik een mening heb die haaks op de jouwe staat en omdat ik egocentrisch ben vind ik dan weer vreemd. Ik zeg dat ook niet van jou.
De redenen waarom dat een slecht voorbeeld was, zijn toch al door verschillende mensen gegeven? Je negeert die gewoon.

Ik zeg dat ook niet van jou.
Maar best ook, want dát zou gelogen zijn.

ProTip: je hebt geen klein verstand "omdat je egocentrisch bent". Je hebt een klein verstand omdat je jezelf wanhopig probeert te rechtvaardigen met brolargumenten. Als je wil blijven consumeren als een egoïstische zak terwijl de rest van de wereld in brand staat, doe het dan zoals ik en own die shit. Après nous le déluge, yolo!

We consumeren al veel te lang veel meer dan de aarde produceert, dat kan niet blijven duren.
De wetenschap heeft het al lang begrepen, de wereldpolitiek bijna. Nu jij nog.

Even terzijde, dikke proficiat dat net jij degene bent die zodanig waardeloze posts weet te maken dat ik mij niet kan inhouden om er op te reageren. Het was razend spannend maar er kan slechts één winnaar zijn, hulde!

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ontken het probleem of de verandering niet, ik ben niet akkoord met de manier waarop jullie (sta me toe deze algemene term even te gebruiken zodat ik niet iedereen bij naam moet noemen) dit willen 'tackelen'.
Je hebt Nahrtent teruggebracht, meer van dat!

Er zijn regio's die vandaag al extreme droogte hebben. Mensen leren ermee te leven.
Ik ga er gewoon dit uithalen.

Heel uw betoog is gebaseerd op zeggen dat iemand het moet oplossen en dat de oplossing niet kan zijn uw gedrag aanpassen.

Weet je wat 'uw gedrag aanpassen' is? Er mee leren leven.

Dus dit vat het mooi samen andere mensen moeten er maar mee leren leven, maar jij niet. Voor jou moet iemand het oplossen.

Het enige wat ik hier al gelezen heb als oplossing uit al deze bagger van posts is dat de wetenschap mensen op de maan kan krijgen. Misschien een oplossing om diegene die zichzelf niets willen ontzeggen naar daar te laten migreren. Ze zullen zich wel aanpassen daar.

Aan de rest die zegt dat 'Dubai een slecht voorbeeld is': zo is het wel gemakkelijk. Ik kom met een land af waar het perfect lukt een luxueus leven te hebben ondanks de verschroeiende hitte, en dan is het niet goed want het is toevallig een slecht voorbeeld.
Neen, laten we land XYZ in Afrika nemen waar men de laatste 40 jaar ter plaatse blijven trappelen is, ondanks ook grote rijkdommen in de grond.
Sorry, ik ga liever in Dubai wonen dan in Afrika als het erop aan komt.
Ok dan kan je even goed stellen dat je perfect enkel nog nieuwe zero emissie wagens kan verplichten vanaf 2025 omdat dat perfect werk in Noorwegen.

Maar misschien, is elk land gewoon anders en is een grote pot olie (en/of slaven) om de kosten op te vangen wel een verschil maakt.

Ik ga er gewoon dit uithalen.

Heel uw betoog is gebaseerd op zeggen dat iemand het moet oplossen en dat de oplossing niet kan zijn uw gedrag aanpassen.

Weet je wat 'uw gedrag aanpassen' is? Er mee leren leven.

Dus dit vat het mooi samen andere mensen moeten er maar mee leren leven, maar jij niet. Voor jou moet iemand het oplossen.
Ewel ja, als je het hiertoe blijft reduceren, heeft het weinig zin inderdaad. Ik heb mijn gedrag inderdaad aangepast (en er mee leren leven). Ik heb van heel weinig last, al zou dat in de toekomst kunnen veranderen als ‘jullie soort’ de bovenhand krijgt op de normale mens in de straat die leeft en laat leven. Noem ze gerust de HLN-lezers, ‘t is dan ook de grootste gazet.

En nu ga ik vuurtje stook doen, een groot stuk vlees eten, ne cocktail drinken en’t weekend inzetten (Jammer dat het wat koud is om in mijn Intex te zitten).
Dus enige reacties zullen moeten wachten tot maandag.

Ewel ja, als je het hiertoe blijft reduceren, heeft het weinig zin inderdaad. Ik heb mijn gedrag inderdaad aangepast (en er mee leren leven). Ik heb van heel weinig last, al zou dat in de toekomst kunnen veranderen als ‘jullie soort’ de bovenhand krijgt op de normale mens in de straat die leeft en laat leven. Noem ze gerust de HLN-lezers, ‘t is dan ook de grootste gazet.

En nu ga ik vuurtje stook doen, een groot stuk vlees eten, ne cocktail drinken en’t weekend inzetten (Jammer dat het wat koud is om in mijn Intex te zitten).
Waarom dan nog steeds met zo’n laatste kinderlijke uitspraak komen? Denk je werkelijk dat zoiets je standpunten kracht bijzet?

Troll gerust verder. Want uw ganse post is gewoon om mensen nog meer op te jutten. Getekend, onze soort.

Enerzijds wel gek dat hier zo op Timothy gevit wordt terwijl zijn standpunt simpelweg datgene is dat veruit de populairste politieke partij op dit forum ook verkondigt, zijnde de N-VA met hun 'klimaatrealisme'. De tweedepopulairste partij idem.

Terug
Bovenaan