Kleurverschil gevelbekleding - recht op kosten voor vervanging?

Stookr88

New member
Mijn nieuwbouwwoning heeft voor ca. 60m² aan gevelbekleding bestaande uit zwarte gevelplaten. Als particulier heb ik deze platen bij een houthandel besteld, laten zagen en leveren samen met de producten voor de gevelplaten te lijmen op het houten regelwerk. Ik heb deze platen nadien zelf geïnstalleerd conform de technische voorschriften van de producenten van de platen en het lijmsysteem.
Na de plaatsing is gebleken dat er bij het stuk van de voorgevel (ca. 15m²) op 3 van de 6 platen een duidelijk kleurverschil op te merken valt. Het kleurverschil viel niet op te merken bij de individuele platen. Enkel na plaatsing viel het op. Hiervoor heb ik contact genomen met de houthandel waarop zij contact hebben genomen met de producent van de platen. De producent laat weten dat ze geen verklaring hebben voor het kleurverschil. Ze hebben de historiek van de platen tot in de fabriek nagegaan en konden geen fout vinden. Niettemin zitten ze verveeld met de situatie en hebben ze voorgesteld om kostenloos 6 nieuwe platen te leveren zodoende het volledige stuk voorgevel te voorzien van nieuwe platen met garantie op een uniforme kleur.

Ik ben op zich al tevreden dat ze een tegemoetkoming voorstellen, maar ik zit verveeld met het ontbreken van een tegemoetkoming voor de kosten van het lijmsysteem, en vooral de werkuren om de volledige voorgevel te vervangen. Het lijmsysteem is duur en vanwege tijdgebrek moet ik de vervanging uitbesteden aan een vakman.

Vinden jullie het redelijk om een tegemoetkoming te vragen voor de kosten die verbonden zijn aan de vervanging van de 6 platen door een vakman? Ik kan er niet aan doen dat de producent platen heeft geleverd met een kleurverschil en ik hierdoor extra kosten heb voor de vervanging. 3 platen vervangen geeft geen garantie dat het kleur uniform is met de andere 3 platen. Niettemin vind ik de situatie niet éénduidig en wil ook niet onredelijk zijn. Wat vinden jullie?
 
Dat is toch normaal dat enkel garantie wordt gegeven op de stukken en niet het extra materiaal of de werkuren?

Je steekt je pc zelf in elkaar: cpu werkt niet, mag je het weer uit elkaar halen en krijg je een nieuwe, maar geen vergoeding voor de koelpasta of werkuren.
Je vervangt weet ik welk onderdeel van je auto waarbij je ook olie moet vervangen. Er mankeert iets aan: je krijgt garantie op dat onderdeel, maar niet op de olie of werkuren.
Is natuurlijk van een andere grootorde qua prijs en werk, maar dat lijkt me toch steeds het basisbeginsel als je iets zelf doet. Laat je bijv. je garagist een onderdeel vervangen en het werk niet, dan wordt het onder garantie vervangen en zitten in principe die extra's er wel in, denk ik. Same voor de pc. Laat je die ineensteken en de CPU geeft direct de geest, dan is heel het vervangen, incl. koelpasta en werkuren voor hen.
 
Tja, lijkt mij persoonlijk al zeer genereus.
Dat is het nadeel van het niet via een aannemer te doen.
 
Werkuren? Je hebt ze zelf gezet dus werkuren bestaat in dit geval niet. :rofl:
Jij wilt dat ze u nog betalen om uw eigen gevel te plaatsen. Jezus het kan niet gekker worden.
 
Ik bevestig wat de rest zegt.

Enige wat ik mij kan inbeelden in uw geval is dat er voor uw levering uit 2 productieruns hebben voorzien. Aangezien er daar dan altijd een verschil in de kleur kan zitten. Dat kom je vb ook tegen bij tegels en vloeren. Als je daar een aantal m2 besteld, en een tijdje later bestel je nog eens een extra m2 erbij omdat je tekort kwam. Dan is het altijd mogelijk en zeer aannemelijk dat desondanks het dezelfde naam krijgt (vb antraciet) dat het desondanks toch als je ze naast elkaar legt er anders uitzien.

Ik heb dat met mijn tegels voor mijn badkamer en toilet voor gehad. Enkel tegels gekocht voor de badkamer aangezien die waren bij de SOD aannemer. Daarna in eigen beheer nadat alles opgeleverd was, zelf nog tegels op het toilet bijgezet en bij dezelfde firma gaan halen, inclusief zelfde kleur en type. Bij levering als ik die van de badkamer (die ik nog overhad) en die van het toilet langs elkaar legde. Zoals gezegd kleurverschil.

Een vakman zal om die reden dan ook eerst de materialen die die wil plaatsen langs elkaar leggen om te dubbelchecken dat er geen onaanvaardbare kleurverschillen zijn voordat hij die plaatst. Juist om hetgeen jij bent tegengekomen te voorkomen.
Hij hebt dit zo te zien dus niet gedaan.

Het feit dat de firma/ leverancier u hierin nog wil tegemoet komen is dan ook al een serieuze service. Is echt niet standaard. Zeker niet bij de prijsbrekers.
Als je dan ook nog een tegemoetkoming wenst voor uw uren en de lijm, is in mijn ogen onredelijk. Al begrijp ik uw standpunt. Maar dat is het leergeld dat je dan hebt betaald. De volgende keer zul je er wel aan denken.
Bekijk het echter van de andere kant, had je het vanaf het begin volledig door een vakman laten doen, dan was je nog slechter afgeweest budget gewijs. Dus op die manier kun je dit dan ook relativeren.

Ofwel moet je gewoon het relativeren. Zeggen van meh het kan gerust wel een tijd wachten tot ik terug wat tijd en goesting heb om dat zelf aan te pakken. Dat is dan ook nog altijd een optie.
 
Terug
Bovenaan