Kleine nieuwtjes

30 tot 40 man, samurai zwaarden zag ik net op VTM. Moet daar al langer bezig zijn. Gezellige boel daar in Zaventem precies :eek:
Ondertussen ruim 15 jaar geleden heb ik enkele jaren op het ZAVO gezeten, en dagelijks de trein genomen.
Het was toen al een beetje uitkijken. Op het perron met een mes bedreigd geweest voor mijn portefeuille, een klasgenoot die enkele weken niet naar school geweest is wegens doodsbedreigingen, een bepaald publiek dat oogcontact zoekt in de hoop een conflict uit te kunnen lokken. Vind het niet jammer dat ik daar niet meer moet zijn :)

En in Stekene is een 70 jarige man zwaar toegetakeld door enkele jongeren, dat geweld bij die groep lijkt steeds driester te worden.

En in Stekene is een 70 jarige man zwaar toegetakeld door enkele jongeren, dat geweld bij die groep lijkt steeds driester te worden.
Of het is gewoon prevalenter omdat het nu makkelijker in de media terecht komt tgv camera's etc.

Mij lijkt het eerder dat dit vroeger enkel in de regiokrant naar boven kwam. En dat was het dan. Marginalen waren er vroeger ook.
En dan mogen we daarnaast ook niet vergeten dat des te meer volk, met hetzelfde normale percentage er sowieso in absolute aantallen meer marginalen zijn. Maar verhoudingsgewijs verandert dat niet.

Dat heb je nog al gezegd, maar dat blijkt toch echt nergens uit? Geweld is er altijd geweest. Bij welke groep zou het driester worden?

Of het is gewoon prevalenter omdat het nu makkelijker in de media terecht komt tgv camera's etc.

Mij lijkt het eerder dat dit vroeger enkel in de regiokrant naar boven kwam. En dat was het dan. Marginalen waren er vroeger ook.
En dan mogen we daarnaast ook niet vergeten dat des te meer volk, met hetzelfde normale percentage er sowieso in absolute aantallen meer marginalen zijn. Maar verhoudingsgewijs verandert dat niet.
Geweld tegen individuen komt gewoon niet meer in het nieuws omdat het zo prevalent geworden is denk ik dan eerder.
Face it, Belgie heeft gewoon geen goede cijfers. (koploper europa in 2022 wat betreft de overvallen)
https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Crime_statistics
Je zou nog kunnen argumenteren dat dit komt door de massale aangiftes en dat de politie dit ook klasseert als een overval maar als je dan naar frankrijk, nederland en duitsland kijkt lijkt dat argument minder steek te houden.

Geweld tegen individuen komt gewoon niet meer in het nieuws omdat het zo prevalent geworden is denk ik dan eerder.
Face it, Belgie heeft gewoon geen goede cijfers. (koploper europa in 2022 wat betreft de overvallen)
https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Crime_statistics
Je zou nog kunnen argumenteren dat dit komt door de massale aangiftes en dat de politie dit ook klasseert als een overval maar als je dan naar frankrijk, nederland en duitsland kijkt lijkt dat argument minder steek te houden.

Euhm, wat heeft een vergelijking in Europa te maken met de trend in België?

Als ik kijk naar de statistieken die ik terugvind, volgens mij dit : https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/crim_off_cat/default/table?lang=en en dit https://www.politie.be/statistieken/nl/criminaliteit/criminele-feiten/grafiek dan kan je toch niet die analyse maken?

Je kan enkel zeggen dat het aantal hoog ligt, maar dat dit aantal altijd al historisch hoog heeft gelegen in België. Al moet ik toegeven dat ik niet direct de statistiek over de tijd heen terugvond van overvallen. Als jij die toch terugvind die iets anders bewijst mag je die gerust even delen.

Ik heb gekeken naar de trend over de diefstallen en doodslag met intentie (rape, sexuele geweldpleging (violence) en sexual assault (leek mij hetzelfde...) leek mij nog minder toepasselijk) bij die van Eurostat. En diefstal en afpersing en misdragingen tegen de lichamelijke integriteit (overvallen vond ik daar ook niet tussen :() bij de Belgische cijfers.

Ok ik geef toe dat ik niet direct de subset overvallen terugvond, desondanks dat ik erop gezocht had. Maar mij lijkt het wel dat als we het statement maken van er is een stijgende trend. Dat we naar de historie kijken binnen ons land en niet de vergelijking maken met de omringende landen. Waar de conclusie dan van is dat we er hoog zitten.

Heck als je die statistieken bekijkt dan heeft het altijd een beetje geschommeld, en is het meestal rond dezelfde aantallen geweest. Ik laat voorlopig in het midden of de daling die er wordt geregistreerd (was een daling zowel bij eurostat als in de statistieken van België) een nevenimpact is geweest van Covid, en de verhoogde politieaandacht om in uw kot te blijven, of iets anders.

Dat heb je nog al gezegd, maar dat blijkt toch echt nergens uit? Geweld is er altijd geweest. Bij welke groep zou het driester worden?

Weet niet of daar cijfers over zijn of dat het gewoon een sentiment is aangepraat door oudere mensen die typisch een nostalgisch beeld van "de goeie ouwe tijd"/"in mijne tijd eh", maar er lijkt me wel een algemene trend gaande dat geweld prevalenter wordt. Vooral bij kansarme jongeren uit/in de welbekende steden/wijken. Ik ben een pak jonger dan de meesten hier, maar ik kan mij uit m'n vroege tienerjaren toch niet herinneren nieuws te horen van "zwaaien met machetes" en elkaar op de sporen gooien enzo. Misschien nam ik dat vroeger niet op, maar bon, nu valt op hoe vaak je het hoort.

30 tot 40 man, samurai zwaarden zag ik net op VTM. Moet daar al langer bezig zijn. Gezellige boel daar in Zaventem precies :eek:
Wie zoiets doet spoort toch niet hè :unsure:

Toen was er ook nog geen smartphone. Nu wordt alles gefilmd.

Meer dan 30 jaar geleden had je de zware criminaliteit. Bende van Nijvel, bankovervallen, overvallen op geldtransporten, ontvoeringen.

Dan nog de aanslagen hier door het CCC in België, de IRA in Noord-Ierland. Baader-Meinhof in Duitsland, de ETA, de Rode Brigades in Italië. Zo veel vrediger was het toen niet. Ah ja, bijna vergeten, de vliegtuigkapingen voor de PLO.

Het zal je kind maar zijn dat daar aangepakt wordt... .
M'n bloed kookt bij het zien van zo'n filmpjes.
Nooit gesnapt wat er zo plezant aan is om met zen allen op een enkeling te gaan slaan of stampen.

Rond 0:07 komt daar trouwens een klein kind vrolijk meedoen. :unsure:

De afspraak op vrijdag was wel goed. Ze gingen dieper in enerzijds over de (politieke) kabinetten waarbinnen die gedetacheerde werken van bpost onder vallen en de administratie anderzijds (ambtenaren die proberen te werken op lange termijn).
In België zijn er in vgl met Nederland veel meer mensen die op kabinetten werken dan in de administratie zelf.

Was wel een interessante denkoefening.

Wil je dat aanpassen? Willen we meer mensen op de administratie? En misschien minder kabinateirs vechtend om media-aandacht gewoon voor hun partij.
Zoja, hoe organiseer je dat dan.

Zo'n hervormingen zijn ook toch al heel dicht bij het beslissingscentrum van ons land. Wat als er chaos komt indien de hervorming slecht gaat.

Minderjarigen uit Brussel die een auto gaan stelen in Mechelen. Ik vraag mij toch echt af waar die ouders zitten.

Ik vind heel deze discussie gewoon "vroeger was het beter" zonder enige cijfers of logica.

Voor augustus '96 reed ik op mijn fiets heel de camping alleen rond in de zomer. Dan ontplofte de zaak-Dutroux en was dat plots zeer onveilig. Zoek de redeneringsfout.

Ik vind heel deze discussie gewoon "vroeger was het beter" zonder enige cijfers of logica.

Voor augustus '96 reed ik op mijn fiets heel de camping alleen rond in de zomer. Dan ontplofte de zaak-Dutroux en was dat plots zeer onveilig. Zoek de redeneringsfout.
Om daarna iedere kind een onveiligheidsgevoel aan te praten over witte camionettes bestuurd door mannen met een snor.

Imo zijn veel van die "gevaarlijke" zaken ook maar gebaseerd op sentiment.

Maar de argumentatie dat het vroeger ook even slecht was is ook zonder enige logica.
Zeker als je buitensporig jongerengeweld moet gaan beginnen vergelijken met de CCC, bende van nijvel, enkele andere communistische cellen in het buitenland, bankovervallen, vliegtuigkapingen, ontvoeringen en dutroux.

Het gaat gewoon over jongerengeweld dat driester lijkt te worden. Is het door de overvloed aan camera's, het internet, een veranderend moreel kompas bij de jeugd? Dat zijn zaken waar over gediscussieerd kan worden. Maar kopschoppen gaan vergelijken met de CCC en zeggen tis allemaal net zoals vroeger is op zijn minst bizar te noemen.

Terug
Bovenaan