Kleine nieuwtjes

Die gast met zijn samoeraizwaard wou volgens zijn ouders enkel het gevecht scheiden.. enkel scheiden.

Samoeraizwaard is ideaal om dingen te scheiden imho.
Altijd opvallend hoe dergelijke gasten nadien worden afgeschilderd als heiligen. Dat was nen brave jongen mijnheer. En nen goeien student , ging volgend jaar dokter of ingenieur worden ( staat nog niet in de krant , zal voor morgen zijn ). 😉

Die gast met zijn samoeraizwaard wou volgens zijn ouders enkel het gevecht scheiden.. enkel scheiden.

Samoeraizwaard is ideaal om dingen te scheiden imho.
Als je als ouder al normaal vindt dat je zoon met een samoeraizwaard naar een ruzie trekt...

Altijd opvallend hoe dergelijke gasten nadien worden afgeschilderd als heiligen. Dat was nen brave jongen mijnheer. En nen goeien student , ging volgend jaar dokter of ingenieur worden ( staat nog niet in de krant , zal voor morgen zijn ). 😉
Het moet toch al ver gaan voor je eigen familie en directe omgeving over jou gaan kwaadspreken in de media hoor. Ik vermoed dat die mensen ook wel weten hoe het zit, maar de rangen gewoon sluiten. Is dat uiteindelijk niet het slimste?

ge weet ook niet hoe die thuis is, natuurlijk.
thuis zijn ze braaf, en wat ze buitenhuis doen, moet de mama niet weten. véél zo van die brave mannekes die op straat het grootste krapuul uithangen.
en als ze met dat krapuul gedrag geld verdienen, en thuis mee ondersteunen, zij ze daar natuurlijk de ideale zoon he.

Het gevoel en de perceptie rond geweld in schoolbuurten draagt ook bij aan het gegeven dat ouders selectief worden in de schoolkeuze voor hun kinderen, vooral wat secundair onderwijs dan betreft. Het is niet voor niets dat er inschrijvingstops en digitale aanmeldingsplatformen komen bij bepaalde scholen. In Aalst centrum heb je zeer veel middelbare scholen, toen ik nog naar het secundair ging kwamen de scholieren vanuit de deelgemeenten en omringende gemeente naar de scholen in Aalst. Je had toen ook al middelbare scholen in deelgemeenten en naburige gemeenten, maar velen verkozen om naar Aalst te komen. De laatste jaren zie je de omgekeerde beweging, veel gezinnen uit Aalst (of die weggetrokken zijn uit Aalst) sturen hun kinderen nu naar de scholen in Gijzegem, Lede, Mere of sommigen zelfs Herzele en Wetteren (Mariagaard) zodat ze daar op hun limieten botsen en ook leerlingen moeten weigeren.

De afspraak op vrijdag was wel goed. Ze gingen dieper in enerzijds over de (politieke) kabinetten waarbinnen die gedetacheerde werken van bpost onder vallen en de administratie anderzijds (ambtenaren die proberen te werken op lange termijn).
In België zijn er in vgl met Nederland veel meer mensen die op kabinetten werken dan in de administratie zelf.

Was wel een interessante denkoefening.

Wil je dat aanpassen? Willen we meer mensen op de administratie? En misschien minder kabinateirs vechtend om media-aandacht gewoon voor hun partij.
Zoja, hoe organiseer je dat dan.

Zo'n hervormingen zijn ook toch al heel dicht bij het beslissingscentrum van ons land. Wat als er chaos komt indien de hervorming slecht gaat.

Gaat verder door hierop.

In haast alle landen ter wereld slagen de ministers erin te besturen mét hun vaste administratie, en zonder kabinetten. Daar krijgen ze geen 40, 50 of 80 politieke medewerkers, maar hooguit enkele. Een ‘commissaris’ (minister) van de Europese Unie (450 miljoen inwoners) krijgt zes persoonlijke medewerkers.

Maar hier in België natuurlijk niet. En dan vreemd opkijken wanneer beslissingsproces weer vastloopt en er geen beleid meer gevoerd wordt... Ons systeem werkt gewoon niet goed.

Bij ons (boerengat) werd er zo goed als op elke fuif gevochten. Toen werd er ook gebruik gemaakt van boksbeugels en knuppels. Occasioneel eens een mes.
Ook werd er vaak na school in het middelbaar gevochten aan de poort.
En op de voetbal was het ook regelmatig prijs.
Daar was wel eens een gebroken neus bij, maar geen halfdoden.
Same. Ik herinner me nog altijd hoe der een paar man een tent binnen liep, de tafel waar de bonnetjes verkocht werden omver duwden, de poten eraf stampten en daar mee gewapend de tent inliepen. En dat waren redelijk gekende gasten hier in de buurt. Nooit iets van in de krant zien staan.

En I know: buik gevoel, anekdotes enzovoort: maar de frequentie van zo'n zaken lijkt me niet toegenomen maar wel de intensiteit er van.
Zaken zoals ik aanhaalde van die fuif: die mannen deelden wel serieus wat lappen uit maar ik kan me niet herinneren dat er hoofden werd geschopt, of zelfs doorgegaan op mensen die neervielen.

Feit is ook dat nu alles gefilmd wordt; of dat een positieve of negatieve evolutie is laat ik in het midden. Ik kan er net zoals @KnightOfCydonia ook niet bij dat ge de reflex hebt om iemand die ligt te sterven op de treinsporen te filmen.

Maar hier in België natuurlijk niet. En dan vreemd opkijken wanneer beslissingsproces weer vastloopt en er geen beleid meer gevoerd wordt... Ons systeem werkt gewoon niet goed.
Het probleem is dat dit soort fundamentele zaken nooit in vraag worden gesteld, of eens vergeleken worden met andere landen. Ook electoraal is het waarschijnlijk de moeite niet waard, we zouden efficiënter werken en waarschijnlijk geld besparen, maar dat is geen symbool waarmee je verkiezingen wint.

Misschien had onze Vlaamse regering ook géén cadeau moeten doen aan rijscholen, ter waarde van € 120 per persoon voor een nutteloos groepsgesprek. Uitpersing van jongeren die hun rijbewijs willen halen denk ik dan. Voor dat bedrag had men nuttigere dingen kunnen doen om de verkeersveiligheid te vergroten. Voor € 200 volg je bijvoorbeeld al een halve dag cursus over betere stuurtechnieken, gecontroleerd slippen, etc.

Misschien had onze Vlaamse regering ook géén cadeau moeten doen aan rijscholen, ter waarde van € 120 per persoon voor een nutteloos groepsgesprek. Uitpersing van jongeren die hun rijbewijs willen halen denk ik dan. Voor dat bedrag had men nuttigere dingen kunnen doen om de verkeersveiligheid te vergroten. Voor € 200 volg je bijvoorbeeld al een halve dag cursus over betere stuurtechnieken, gecontroleerd slippen, etc.
Ik vind heel de procedure om een rijbewijs te halen tegenwoordig al schandalige geldklopperij, en dat onnozele terugkommoment is daar inderdaad de kers op de taart. Dat we niet meer in het tijdperk zitten waarin iedereen zijn rijbewijs kan gaan halen tussen de soep en de patatten is uiteraard goed, maar de rijscholen moeten toch echt wel goede vriendjes hebben in de regering want die tellen zich tegenwoordig rijk met al die bedragen die mensen moeten ophoesten wanneer ze niet volledig perfect hun traject afwerken.

Ze zouden beter terugkommomenten organiseren voor bejaarden of wat strenger zijn met het afpakken van rijbewijzen van mensen die meerdere zware overtredingen begaan, dat zou de veiligheid op de baan al meer ten goede komen denk ik.

Als er in zo'n terugkommoment meer praktijkoefeningen zouden zitten, zou ik niet eens per se tegen zijn. Zou zelf eigenlijk ook graag eens zo'n cursus gaan volgen, ben héél fel geschrokken (intussen 5+ jaar geleden weliswaar) toen ik m'n wagen terug onder controle moest krijgen na een slippartij op een glad wegdek (ik reed niet eens 30 km/h, maar onderweg naar 't werk, sneeuw en géén winterbanden... ik blijf thuis nu bij zo'n weer).

Maar inderdaad: ik zou dan ook een "Japans" systeem durven implementeren: strenger zijn voor nieuwe chauffeurs, maar ook voor oude chauffeurs (stickertje op de auto). Ben je 75+ en wil je nog rijden? Op medische controle én herkeuring in een examencentrum.

Bewezen gevaarlijke chauffeur met meerdere overtredingen? Rijbewijs met punten én éénzelfde verhaal: herexamen rijbewijs.

Nu kan ik niet om het gevoel héén dat men meer en meer vooral jongeren lijkt uit te persen voor het winstmodel van VAB en rijscholen in stand te houden, zelfs al ben ik er zelf geen slachtoffer van geweest.

Mijn vrouw heeft recent dat terugkommoment gehad (haar rijbewijs was in België niet geldig), tussen al de "jonkies". Daar was een beetje praktijk bij zoals een noodstop en slalommen, de logische presentatie/les over hoe drugs en rijden niet samen gaan, en men mocht eens zo'n bril dragen om je "dronken" te voelen. Ze had niet echt het gevoel dat dit nu nuttig was of ze iets had bijgeleerd. Ook gewoon vanop een afstand bekeken, je steekt er 4u en 120 EUR in, maar verder is daar ook niets qua evaluatie aan verbonden. Beetje vreemd toch wel.

Mijn vrouw heeft recent dat terugkommoment gehad (haar rijbewijs was in België niet geldig), tussen al de "jonkies". Daar was een beetje praktijk bij zoals een noodstop en slalommen, de logische presentatie/les over hoe drugs en rijden niet samen gaan, en men mocht eens zo'n bril dragen om je "dronken" te voelen. Ze had niet echt het gevoel dat dit nu nuttig was of ze iets had bijgeleerd. Ook gewoon vanop een afstand bekeken, je steekt er 4u en 120 EUR in, maar verder is daar ook niets qua evaluatie aan verbonden. Beetje vreemd toch wel.

Ik vond dat echt supernuttig. Kon alleen wel efficiënter georganiseerd worden, maar ach.

Zeker die noodstop en slippen, was echt heel goed.

Nog een reden om zo lang mogelijk je papieren rijbewijs te houden. Eens je zo een digitaal hebt zit er een vervaldatum op en kan de overheid allerhande voorwaarden koppelen aan het hernieuwen ervan. Een ideale tool om mensen en dus wagens uit het verkeer te halen.

Nog een reden om zo lang mogelijk je papieren rijbewijs te houden. Eens je zo een digitaal hebt zit er een vervaldatum op en kan de overheid allerhande voorwaarden koppelen aan het hernieuwen ervan. Een ideale tool om mensen en dus wagens uit het verkeer te halen.
De vervaldatum van je papieren vod is dan ook tot 2033. Dan zal het allemaal digitaal worden. Ik verwacht nu wel dat ze tegen 2033 wel betere manieren hebben om de mensen te herinneren aan de vervaldatum dan deze.

De vervaldatum van je papieren vod is dan ook tot 2033. Dan zal het allemaal digitaal worden. Ik verwacht nu wel dat ze tegen 2033 wel betere manieren hebben om de mensen te herinneren aan de vervaldatum dan deze.
Zeker en vast. Tegen dan hebben we een goed werkende digitale overheid 🤡.

Welke mensen zou de overheid dan uit het verkeer willen halen op die manier? Want dat snap ik niet helemaal...
Als het mensen zijn die niet meer kunnen rijden of die gevaarlijk rijgedrag gesteld hebben, lijkt me dat niet zo heel verkeerd. Toch niet als het gebeurt op basis van wetten die gestemd worden. En als het gaat om een bepaald type wagen, dat is niet gekoppeld aan je rijbewijs?

De trend lijkt me toch wel om gewoon zoveel mogelijk mensen in het verkeer toe te laten, want goed voor de economie.

Welke mensen zou de overheid dan uit het verkeer willen halen op die manier? Want dat snap ik niet helemaal...
Als het mensen zijn die niet meer kunnen rijden of die gevaarlijk rijgedrag gesteld hebben, lijkt me dat niet zo heel verkeerd. Toch niet als het gebeurt op basis van wetten die gestemd worden. En als het gaat om een bepaald type wagen, dat is niet gekoppeld aan je rijbewijs?
Zonder (geldig) rijbewijs kan je nog perfect rondrijden, dus het heeft geen nut.
Moest het nu mogelijk zijn om bij het instappen je kaart in te scannen d.m.v. een soort kaartlezer in je auto...

Zonder (geldig) rijbewijs kan je nog perfect rondrijden, dus het heeft geen nut.
Moest het nu mogelijk zijn om bij het instappen je kaart in te scannen d.m.v. een soort kaartlezer in je auto...
Hm, ik ben nog altijd niet mee... welke mensen wil de overheid dan uit het verkeer halen op die manier?

Terug
Bovenaan