Kleine nieuwtjes

Maar de argumentatie dat het vroeger ook even slecht was is ook zonder enige logica.
Zeker als je buitensporig jongerengeweld moet gaan beginnen vergelijken met de CCC, bende van nijvel, enkele andere communistische cellen in het buitenland, bankovervallen, ontvoeringen en dutroux.
Ik denk dat we gewoon moeten zeggen dat het vroeger anders was. Je mag niet vergeten dat we vroeger ook geen weet hadden als West-Vlaming wat er gebeurde in een of ander recreatiedomein in Limburg net zoals die Limburger ook geen weet had van wat er op een zaterdagavond gebeurde in Oostende. Terwijl de wereld door (social) media erg klein geworden is de dag van vandaag en we zelfs beelden zien van het brute geweld dat gebruikt wordt op de plaatselijke scoutsfuif in Leeuwarden Nederland. Terwijl dat ons vroeger eigenlijk ook geen hol ging uitmaken.

Kan je evengoed de middeleeuwen er bij halen en zeggen dat je daar op weg van je hoeve naar de burcht van je leenheer evengoed de keel overgesneden kon worden door een schobbejak van een beurzensnijder! Geweld is van alle tijden maar het valt tegenwoordig toch wel harder op.

Ik denk dat we gewoon moeten zeggen dat het vroeger anders was. Je mag niet vergeten dat we vroeger ook geen weet hadden als West-Vlaming wat er gebeurde in een of ander recreatiedomein in Limburg net zoals die Limburger ook geen weet had van wat er op een zaterdagavond gebeurde in Oostende. Terwijl de wereld door (social) media erg klein geworden is de dag van vandaag en we zelfs beelden zien van het brute geweld dat gebruikt wordt op de plaatselijke scoutsfuif in Leeuwarden Nederland. Terwijl dat ons vroeger eigenlijk ook geen hol ging uitmaken.
Als er in 1988 een jongen onder de trein werd geduwd in Oostende zou dat ook wel de nationale media gehaald hebben en zou men het in Genk ook geweten hebben. Het is nu niet dat voor de komst van de sociale media het nieuws beperkt bleef tot de naburige gemeenten.

Ga ik helemaal met akkoord. Elk gevecht op elke boerenfuif wordt nu uitvoerig op social media gesmeten waar vroeger enkel maar de locals iets zouden van vernomen hebben. Maar die casus zaventem en Bijlmer zijn imo wel van dusdanige grootte dat vroeger jaren dit ook wel in de krant zou gekomen zijn.

We mogen het niet ontkennen: de migratie en komst van allochtonen, veelal uit oorlogsgebieden en landen waar geweld normaal is heeft geleid tot een generatie jongeren waarvan er een deel gewoon verloren is.
Wat betreft de opmerking van @Chauffagist geef ik graag een persoonlijke anekdote.
In mijn jonge jaren was ik animator speelpleinwerking en we hadden een kindje uit kosovo met littekens in het aangezicht. Blijkbaar is de vader in kosovo op een mijn gestapt terwijl zij er naast liep. Toen eens een deur te hard toesloeg was dat kind zo geschrokken dat dit onhoudbaar begon te wenen en dat is iets wat ik echt nooit ga vergeten hoe raar het klinkt. Toen daagde me hoe goed hebben wij het hier niet dat we al generaties kinderen kunnen laten opgroeien hebben in een zorgeloze wereld. Tis een nobel doel dat europa heeft om mensen uit oorlogsgebieden op te vangen maar men mag niet vergeten dat veel van die mensen ,voor redenen waar ze zelf niets kunnen aan veranderen, heel anders in de wereld staan.

Ik denk nu eerlijk gezegd niet dat veel van die tweede en derde generatie migranten nog veel met oorlogsgebieden te maken hebben. Ik zou eerder zeggen dat social media een rol speelt als het aankomt op elkaar opjutten en afspreken om te gaan vechten.

Ik vind het toch veel buikgevoel hoor. Ik ging vroeger elke week uit en heb een tijdje in de horeca gewerkt als student in een uitgaansbuurt (niet eens in ruige buurten trouwens) en daar werd in sommige zaken zo vaak en regelmatig gevochten dat je er je klok op gelijk kon zetten. En dat ging dan ook soms over 'kopschoppen' enzovoorts. Ik heb daar vaak ambulances zien passeren en mensen bewusteloos zien afgevoerd worden.

Dat is niet eens zo lang geleden (een kleine tien jaar) en dat werd al eens gefilmd, maar nu staat bij elk gevecht of elk ongeval of zelfs elke 'abnormale gebeurtenis' een kring mensen met gsm in de aanslag om te filmen en wordt dat op TikTok, Snapchat, ... gezet en zo dus de wereld in gestuurd, terwijl dat vroeger beperkt bleef tot 'het was weer eens prijs hoor, daar aan Bar X' door mensen aan de toog. Als er nu iemand aan de andere kant van het land slaag krijgt staat het meestal wel ergens online, dat was vroeger gewoonweg niet zo.

Enfin, het kan zijn hoor, dat zwaar geweld en vechtpartijen met zwaargewonden aan het stijgen zijn onder jongeren (en dat geval met die trein had sowieso vroeger ook het nieuws gehaald) en ik heb ook soms het gevoel dat men 'vroeger' iets minder zwaar tekeer ging. Maar zeker als we er weer maar eens 'de allochtonen' gaan bij betrekken en wat losse assumpties gaan maken over oorlogsmentaliteit en 'achtergestelde landen' en weet ik veel zou ik persoonlijk toch graag iets van onderbouwing zien want voor je het weet zijn we hier weer aan een rondje semi-racistisch buikgevoel uitspreken (meestal met bijhorende verontwaardiging wanneer iemand daar op aangesproken wordt) bezig en dat is nooit productief.

Maar de argumentatie dat het vroeger ook even slecht was is ook zonder enige logica.
Zeker als je buitensporig jongerengeweld moet gaan beginnen vergelijken met de CCC, bende van nijvel, enkele andere communistische cellen in het buitenland, bankovervallen, vliegtuigkapingen, ontvoeringen en dutroux.
Kijk deze discussie is hier en op het vorig forum misschien al 10 keer gepasseerd. Als je kijkt naar cijfers van misdaden is de conclusie dat het nu gewoonweg veiliger is. Het antwoord is dan altijd wat vaag "jamaar mensen durven/willen geen aangifte meer doen". We leven gewoon in een tijdperk waar alles geweten is, en de media op elk onderwerp springen dat "in de mode is". Misschien is er nu meer geweld bij jongeren, anderzijds: mijn vader ging op zijn 14 jaar van school om te gaan werken, en die had toch ook wel genoeg verhalen over caféruzies (jongeren, zou je zeggen). Ik woon in een doodse buurt, maar toen mijn buurman van 80 jaar oud jong was, waren er 14 café's te vinden in een straal van 100 meter. Ik vermoed dat het hier toen een pak minder doods was. Nu zitten we voornamelijk in onze slaapwijken op tv te zien hoe het er in "levendige" stadswijken aan toe gaat. Eerlijk: de grens tussen volks en marginaal is flinterdun, maar dat "volkse" is ook gewoon verdwenen uit veel van onze woonkernen, en concentreert zich nu in eerder achtergestelde wijken, die vaak gekleurd zijn.

Ik herinner me nog hoe tijdens de vorige iteratie van deze discussie @beryl vertelde over een document uit de jaren '20 (als ik me niet vergis), waarin bezorgde burgers vroeger om de wat oudere wordende wijkagent te vervangen, want die kon de caféruzies niet meer baas.
Het gaat gewoon over jongerengeweld dat driester lijkt te worden. Is het door de overvloed aan camera's, het internet, een veranderend moreel kompas bij de jeugd? Dat zijn zaken waar over gediscussieerd kan worden. Maar kopschoppen gaan vergelijken met de CCC en zeggen tis allemaal net zoals vroeger is op zijn minst bizar te noemen.
Ik vind het niet zo bizar geweld met geweld te vergelijken hoor, of denk je dat al die extreem-linkse en extreem-rechtse groeperingen enkel maar intellectuelen recruteerden? Volgens mij was dat een leuke plek voor probleemgevallen die met hun agressie geen blijf wisten. Een groot deel van de bevolking heeft altijd bestaan uit marginalen in mijn ogen, enkel de "kleurverdeling" ligt nu anders, en vooral: de lens van de media. En als de media er niet meteen opspringen, zal er wel een politieker proberen stemmen mee te winnen door het onder de aandacht te brengen.

Laatst bewerkt:
Ik vind het toch veel buikgevoel hoor. Ik ging vroeger elke week uit en heb een tijdje in de horeca gewerkt als student in een uitgaansbuurt (niet eens in ruige buurten trouwens) en daar werd in sommige zaken zo vaak en regelmatig gevochten dat je er je klok op gelijk kon zetten. En dat ging dan ook soms over 'kopschoppen' enzovoorts. Ik heb daar vaak ambulances zien passeren en mensen bewusteloos zien afgevoerd worden.

Dat is niet eens zo lang geleden (een kleine tien jaar) en dat werd al eens gefilmd, maar nu staat bij elk gevecht of elk ongeval of zelfs elke 'abnormale gebeurtenis' een kring mensen met gsm in de aanslag om te filmen en wordt dat op TikTok, Snapchat, ... gezet en zo dus de wereld in gestuurd, terwijl dat vroeger beperkt bleef tot 'het was weer eens prijs hoor, daar aan Bar X' door mensen aan de toog. Als er nu iemand aan de andere kant van het land slaag krijgt staat het meestal wel ergens online, dat was vroeger gewoonweg niet zo.

Enfin, het kan zijn hoor, dat zwaar geweld en vechtpartijen met zwaargewonden aan het stijgen zijn onder jongeren (en dat geval met die trein had sowieso vroeger ook het nieuws gehaald) en ik heb ook soms het gevoel dat men 'vroeger' iets minder zwaar tekeer ging. Maar zeker als we er weer maar eens 'de allochtonen' gaan bij betrekken en wat losse assumpties gaan maken over oorlogsmentaliteit en 'achtergestelde landen' en weet ik veel zou ik persoonlijk toch graag iets van onderbouwing zien want voor je het weet zijn we hier weer aan een rondje semi-racistisch buikgevoel uitspreken (meestal met bijhorende verontwaardiging wanneer iemand daar op aangesproken wordt) bezig en dat is nooit productief.
Bij ons (boerengat) werd er zo goed als op elke fuif gevochten. Toen werd er ook gebruik gemaakt van boksbeugels en knuppels. Occasioneel eens een mes.
Ook werd er vaak na school in het middelbaar gevochten aan de poort.
En op de voetbal was het ook regelmatig prijs.
Daar was wel eens een gebroken neus bij, maar geen halfdoden.

zinloos geweld is van alle tijden:
- ik ben als 13 jarige ook belaagd geweest door een jongerenbende, allemaal op een fietske en zo in een cirkel rond mij.
- en gedurende een schooljaar een vechtersbaas die me elke dag uitmaakte en fysiek belaagd op de weg van het school naar de bus.
- en na school werd soms aan het parkske afgesproken om te gaan vechten tussen bepaalde groepen.
En dat was dan nog op de gewone middelbare school in Boom. Het PTS had nog een ergere reputatie. Dan spreken we dus ook over de jaren 80.

Als er in 1988 een jongen onder de trein werd geduwd in Oostende zou dat ook wel de nationale media gehaald hebben en zou men het in Genk ook geweten hebben. Het is nu niet dat voor de komst van de sociale media het nieuws beperkt bleef tot de naburige gemeenten.

Die grote gebeurtenissen met dodelijke gevolgen zouden in de krant komen, maar 'gewoon' kopschoppen en andere vormen van zinloos geweld zouden helemaal niet in de krant komen aangezien niemand het zou weten. Maar toch is er nu meer geweld te zien doordat jongeren hun gewelddadig gedrag zelf filmen en online posten of de ouders van het slachtoffer posten het op twitter waardoor het wel onder de aandacht komt.

Wel, laten we de voordelen ervan inzien, dat dit soort dingen meer gefilmd worden. Dan kunnen we er een gepast gevolg aan verbinden. Hoe triest ik zo'n kleutertje ook vind dat even gaat meetrappen, die verdient sowieso een tweede of zelfs derde of vierde kans... die z'n ouders? Tja, gefaald wat mij betreft, maar wat doe je daar weer mee?
Voor bijna volwassen tieners of meerderjarigen ben ik een pak minder genadevol: daar zou ik al een pak zwaarder optreden.

Toch ergens wel dom hoe sommige mensen énorm verregaande feiten tegenwoordig domweg filmen en zelfs online gooien.

Toch ergens wel dom hoe sommige mensen énorm verregaande feiten tegenwoordig domweg filmen en zelfs online gooien.

Idd. Op het nieuws ook beelden gezien dat iemand filmde terwijl er ene dood op het spoor lag daar in Zaventem.

Vraag me soms echt af wat er in zulke mensen hun hoofd omgaat om bij het zien van een dode maar ineens beginne te filmen.
Waarom? Om later aan al uw vrienden te tonen?

In Nederland gooiden ze gisteren ook iemand op de sporen, alleen kwam er daar niet meteen een trein aan.

Bestond zo'n geweld 30 jaar geleden ook al? Ik heb daar toch een beetje mijn twijfels bij.

Tuurlijk bestond dat vroeger ook. 20 jaar geleden bijvoorbeeld.

2004

2001

In de jaren 80 en 90 had je natuurlijk geen hln.be om al de feiten mooi op te zoeken. :p
Maar bijvoorbeeld, de ijzerbedevaart had begin jaren 90 een slechte reputatie omdat de skinheads erop afkwamen. (Zie artikel 2001 voor de gevolgen)

Gabbergeweld in de jaren 90.
De reden waarom half van de uitgaanscafes toen plots een sneakerverbod had :p

Kijk deze discussie is hier en op het vorig forum misschien al 10 keer gepasseerd. Als je kijkt naar cijfers van misdaden is de conclusie dat het nu gewoonweg veiliger is. Het antwoord is dan altijd wat vaag "jamaar mensen durven/willen geen aangifte meer doen". We leven gewoon in een tijdperk waar alles geweten is, en de media op elk onderwerp springen dat "in de mode is". Misschien is er nu meer geweld bij jongeren, anderzijds: mijn vader ging op zijn 14 jaar van school om te gaan werken, en die had toch ook wel genoeg verhalen over caféruzies (jongeren, zou je zeggen). Ik woon in een doodse buurt, maar toen mijn buurman van 80 jaar oud jong was, waren er 14 café's te vinden in een straal van 100 meter. Ik vermoed dat het hier toen een pak minder doods was. Nu zitten we voornamelijk in onze slaapwijken op tv te zien hoe het er in "levendige" stadswijken aan toe gaat. Eerlijk: de grens tussen volks en marginaal is flinterdun, maar dat "volkse" is ook gewoon verdwenen uit veel van onze woonkernen, en concentreert zich nu in eerder achtergestelde wijken, die vaak gekleurd zijn.

Ik herinner me nog hoe tijdens de vorige iteratie van deze discussie @beryl vertelde over een document uit de jaren '20 (als ik me niet vergis), waarin bezorgde burgers vroeger om de wat oudere wordende wijkagent te vervangen, want die kon de caféruzies niet meer baas.

Ik vind het niet zo bizar geweld met geweld te vergelijken hoor, of denk je dat al die extreem-linkse en extreem-rechtse groeperingen enkel maar intellectuelen recruteerden? Volgens mij was dat een leuke plek voor probleemgevallen die met hun agressie geen blijf wisten. Een groot deel van de bevolking heeft altijd bestaan uit marginalen in mijn ogen, enkel de "kleurverdeling" ligt nu anders, en vooral: de lens van de media. En als de media er niet meteen opspringen, zal er wel een politieker proberen stemmen mee te winnen door het onder de aandacht te brengen.
Ik ben nu eens gaan graven in de cijfers en deze vind ik terug.
https://www.politie.be/statistieken/sites/statspol/files/statistics_files_upload/Criminalité - Criminaliteit/crimi_nl/01_Rapporten/01_Federaal/rapport_2022_trim2_nat_belgie_nl.pdf

Over het algemeen kan je concluderen dat het veiliger wordt gekeken naar de totaliteit van de misdrijven. Maar als je dan eens verder kijkt naar cijfers die mogelijk te linken zijn aan jongerengeweld lijkt me dat toch niet zo zwart wit te zijn. Ik vergelijk nu wel met de cijfers pre corona want de maatregelen toen waren van die aard dat ze denk ik wel invloed hebben op de cijfers.
Cijfers fysiek geweld (openbare weg) 2000 vgl met 2019 is toch een stijging van 34%
Cijfers fysiek geweld (openbaar vervoer), zelfde timeframe, een stijging van 16%
Diefstallen in al hun facetten is wel enorm teruggevallen tov jaren 2000.
Er zijn nu wel geen datasets die ik terug vind van jaren 60-70-80-90 dus we kunnen enkel vergelijken met de jaren 2000.
knipsel.png

Laatst bewerkt:
Akkoord hoor, maar dit is dan ook weer een extreem geval he. We kunnen toch niet doen alsof men vroeger dezelfde standaarden had over wat nieuwswaarde had als nu.

Als je voor een bepaalde leeftijd nooit geweld hebt gezien kan dat ook gewoon liggen aan het feit dat je een kind tussen andere kinderen bent, lijkt me.

Hier in de rand rond Brussel uiteraard wel wat problemen gehad met groepjes "allochtonen" die op een fuif kwamen boel zoeken. Maar evengoed met complete blanke gevallen. Het verschil was vaak dat die eersten met de bus of trein uit Brussel kwamen, en die laatsten lokaal al gekend stonden als stront van de foor. Beide kanten gewoon marginalen, uiteraard.

Op anekdotes over je ervaringen met die ene allochtoon in je klas 30 jaar geleden zitten we niet te wachten dank u.

Bij ons (boerengat) werd er zo goed als op elke fuif gevochten. Toen werd er ook gebruik gemaakt van boksbeugels en knuppels. Occasioneel eens een mes.
Ook werd er vaak na school in het middelbaar gevochten aan de poort.
En op de voetbal was het ook regelmatig prijs.
Daar was wel eens een gebroken neus bij, maar geen halfdoden.
of toen ik student was en verschillende keren per jaar een quasi voorafgesproken vechtpartij tussen extreem-links en extreem-rechts had vlakbij mijn kot (aan dat café in de kortrijksepoortstraat, even vergeten hoe dat nu weeral heette, het KVHV-'club'lokaal. Of waar de NSV in Gent af en toe de Brug bestormde omdat ze daar geen activiteiten mochten organiseren en extreem-links dat wel mocht.

Of toen de Bende van Menen af en toe naar Wevelgem/Gullegem/Kortrijk kwam om te vechten etc.

Er mag zoals steeds gerust gesproken worden over issues met migratie, integratie of bepaalde etno-culturele groepen met een specifieke problematiek. Maar doe dat dan met fatsoenlijke, transparante en beargumenteerde posts aub ipv suggestieve ballonnetjes en dergelijke.

Die gast met zijn samoeraizwaard wou volgens zijn ouders enkel het gevecht scheiden.. enkel scheiden.

Samoeraizwaard is ideaal om dingen te scheiden imho.

Terug
Bovenaan