https://www.hln.be/onderwijs/leerkr...recht-is-tonen-dat-we-hen-waarderen~ad735294/
Ik vind dit toch niet de juiste richting uitgaan. Elk attest zou goed gemotiveerd en onderbouwd zijn met bewijzen. Dit geeft leerkrachten imo niet meer waardering maar meer macht en de deur naar willekeur open...
Dat ligt eraan waar je het evenwicht legt imo.
Zaken als vermelden welke leerplandoelstellingen concreet niet behaald werden op toetsenexamens via een goed gestructureerde puntenverdeling (en vermelden leerplandoelstelling per toets/examenvraag), feedback in tussentijdse rapporten met waarschuwingen in de commentaren, aanbod voor inhaallessen bij ziekte, ... vind ik allemaal extra administratie, maar wél part of the job. Dus volledig ongemotiveerd moet een B of C attest absoluut niet kunnen.
De houding van sommige ouders alsof je echter continu achter hun zoon of dochter moet aanzitten met nog maar eens extra oefeningen, bijlessen, "remediëring", ondersteuningsmaatregelen... op een gegeven moment ligt de verantwoordelijkheid bij de leerling/ouders hé. Zeker wanneer de leerling niet op z'n plaats zit, en je bijna per aangetekend schrijven moet bevestigen aan leerlingen/ouders dat er géén extra oefeningen werden afgegeven etc. Op dat vlak snap ik de omkering van de bewijslast wél.
Als de ouders kunnen aantonen dat 't B of C attest uit de lucht komt vallen, dan mogen en moeten ze hun gelijk halen.
Als 't kantje boord was, vind ik dat de leerling sowieso het voordeel van de twijfel moet krijgen.
Zeker de C-attesten die ik ooit heb mee uitgedeeld waren allemaal deftig gemotiveerd, en vaak zag je de bui al van vér op voorhand hangen.
B-attesten vind ik een moeilijkere, vooral omdat er vaak nogal kwistig met clausuleringen gesmeten werd in sommige scholen en men denkt de toekomst goed te kunnen voorspellen. Ik had daar liever de optie gezien om die "stapsgewijs" uit te delen: genre: je mag volgend jaar nog starten in richting X maar je moet slagen voor vakken Y en Z, zo niet verplicht heroriënteren. Nu ik herinner me wel dat sommige scholen "waarschuwingen" uitdeelden, maar die waren als ik me niet vergis juridisch ook waardeloos.