Kleine nieuwtjes

Weer een zoveelste afbrokkelen van de autoriteit van de staat. Als een land nog niet in staat is om 5000 of 10 000 mensen in het gareel te houden, zit je dan niet met een gigantisch probleem? En pas op, zelfs niet proberen. What about:
- Waterkanon
- Cavalerie
- Traangas
- Etc.

Maar toch ook een volledig gebrek aan creativiteit? Als je dan geen 5000 mensen kunt uiteendrijven, kun je toch tenminste een cordon sturen die de hoofdschakelaar gaat uitschakelen? Je kunt toch die boxen in beslag nemen? Enzovoort.

De lokale politie die twee interventieploegen op de baan heeft kan dat uiteraard niet de baas (en die hebben hun reguliere werk). En dan kom je bij de tot op de draad bespaarde Federale Politie, die amper volk op reserve heeft zitten om zo een onverwachte toestand mee helpen beheersen. Er bestaat wel degelijk een adequate ordehandhaving in België. Maar als er geen middelen tegenover staan ben je rap klaar met je creativiteit.

https://www.hln.be/onderwijs/leerkr...recht-is-tonen-dat-we-hen-waarderen~ad735294/

Ik vind dit toch niet de juiste richting uitgaan. Elk attest zou goed gemotiveerd en onderbouwd zijn met bewijzen. Dit geeft leerkrachten imo niet meer waardering maar meer macht en de deur naar willekeur open...
Alsof leerkrachten zonder reden een B- of C-attest gaan geven...
Er gaan vele testen en examens aan vooraf vooraleer een dergelijke attest wordt uitgedeeld. Dus de 'bewijzen' zijn er wel degelijk. En uiteraard gaat het dan om de randgevallen waar dergelijke attesten ter discussie worden gesteld maar in dat opzicht lijkt de leerkracht toch de beste inschatting te kunnen maken van de leerling.

https://www.hln.be/onderwijs/leerkr...recht-is-tonen-dat-we-hen-waarderen~ad735294/

Ik vind dit toch niet de juiste richting uitgaan. Elk attest zou goed gemotiveerd en onderbouwd zijn met bewijzen. Dit geeft leerkrachten imo niet meer waardering maar meer macht en de deur naar willekeur open...

Dat ligt eraan waar je het evenwicht legt imo.

Zaken als vermelden welke leerplandoelstellingen concreet niet behaald werden op toetsenexamens via een goed gestructureerde puntenverdeling (en vermelden leerplandoelstelling per toets/examenvraag), feedback in tussentijdse rapporten met waarschuwingen in de commentaren, aanbod voor inhaallessen bij ziekte, ... vind ik allemaal extra administratie, maar wél part of the job. Dus volledig ongemotiveerd moet een B of C attest absoluut niet kunnen.

De houding van sommige ouders alsof je echter continu achter hun zoon of dochter moet aanzitten met nog maar eens extra oefeningen, bijlessen, "remediëring", ondersteuningsmaatregelen... op een gegeven moment ligt de verantwoordelijkheid bij de leerling/ouders hé. Zeker wanneer de leerling niet op z'n plaats zit, en je bijna per aangetekend schrijven moet bevestigen aan leerlingen/ouders dat er géén extra oefeningen werden afgegeven etc. Op dat vlak snap ik de omkering van de bewijslast wél.

Als de ouders kunnen aantonen dat 't B of C attest uit de lucht komt vallen, dan mogen en moeten ze hun gelijk halen.
Als 't kantje boord was, vind ik dat de leerling sowieso het voordeel van de twijfel moet krijgen.
Zeker de C-attesten die ik ooit heb mee uitgedeeld waren allemaal deftig gemotiveerd, en vaak zag je de bui al van vér op voorhand hangen.
B-attesten vind ik een moeilijkere, vooral omdat er vaak nogal kwistig met clausuleringen gesmeten werd in sommige scholen en men denkt de toekomst goed te kunnen voorspellen. Ik had daar liever de optie gezien om die "stapsgewijs" uit te delen: genre: je mag volgend jaar nog starten in richting X maar je moet slagen voor vakken Y en Z, zo niet verplicht heroriënteren. Nu ik herinner me wel dat sommige scholen "waarschuwingen" uitdeelden, maar die waren als ik me niet vergis juridisch ook waardeloos.

Fracking belachelijk. Slopen die brol verdomme.
Oude nest...

Sloopvergunning is geschorst in afwachting van een uitspraak. 't kan moeilijk duidelijker zijn als dat hé.

Sloopvergunning is geschorst in afwachting van een uitspraak. 't kan moeilijk duidelijker zijn als dat hé.
Ja, ik kan echter wel de frustratie begrijpen voor een eigenaar die dit wil plat gooien om daar iets deftigs volgens de huidige standaarden te zetten om dan mensen, die daar eigenlijk geen bal over te zeggen zouden mogen hebben, beroep aan te zien tekenen voor oude brol in stand te houden.

Maar hij is gegarandeerd in fout dat hij zijn emotie de overhand heeft doen krijgen en niet gewoon de uitspraak heeft afgewacht.

Ja, ik kan echter wel de frustratie begrijpen voor een eigenaar die dit wil plat gooien om daar iets deftigs volgens de huidige standaarden te zetten om dan mensen, die daar eigenlijk geen bal over te zeggen zouden mogen hebben, beroep aan te zien tekenen voor oude brol in stand te houden.

Maar hij is gegarandeerd in fout dat hij zijn emotie de overhand heeft doen krijgen en niet gewoon de uitspraak heeft afgewacht.

Openbaar onderzoek is nu eenmaal een ding. En maar goed ook eigenlijk. Wat voor jou oude brol is is voor een ander waardevol erfgoed.

Openbaar onderzoek is nu eenmaal een ding. En maar goed ook eigenlijk. Wat voor jou oude brol is is voor een ander waardevol erfgoed.

Voor mij is erfgoed allemaal oude brol. Kost allemaal veel te veel geld om dat in ere te houden voor wat het uiteindelijk maar is.

Dat is zoals ons Brussels Justitiepaleis. De enige goede oplossing voor dat ding is verpatsen aan Chinezen of whoever het wil om af te breken en ergens anders desnoods op te bouwen (met hun geld). In plaats van miljoenen te spenderen aan het restaureren van een gebouw terwijl het functioneel helemaal niet meer voldoet aan de noden.

En je kan dat voor mijn part voor zo goed als alles van erfgoed doen. behalve als je een soort Bokrijk of Brugge wil creëren.

Wil je dat dan toch dat dit waardevol erfgoed is en blijft, dan moeten die 4000 mensen die beroep hebben aangetekend het maar aan de vraagprijs, hoe hoog dat ook is, van de eigenaar overkopen. Ipv hoe het er nu aan toe gaat. Of hadden ze het maar op de lijst moeten gezet hebben voordat iemand het idee had om dat neer te gooien.

Maar zoals gezegd ik begrijp de procedure. Ik begrijp het principe van waardevol erfgoed. Maar voor mij is alles van waardevol erfgoed rijp voor de sloophamer.

Al kan ik iets meer respect opbrengen voor een gebouw van 200NC of 1500NC dan van een gebouw van 1957... als we nu in 2300 of 2400 waren ok... dan zou ik er nog respect voor hebben.

Maar toch niet voor iets van ocharme nog geen 70 jaar oud. Maar bon, ik begrijp dat het geen Renegade Dictatuur is, en dat de gemeenschap er zich over uitspreekt. Maar dat verandert mijn mening niet. Net zoals dat mijn statement iemand anders zijn mening ook niet verandert.

als we nu in 2300 of 2400 waren ok... dan zou ik er nog respect voor hebben.
Ooit gààn we in 2300 of 2400 zijn. Erfgoedbewaking en -bewaring is er per definitie voor de toekomstige generaties.

Ik hoop van ganser harte dat de Dienst Erfgoed nu beslist dat het gebouw accuraat en tot op de millimeter terug heropgebouwd moet worden.

Ooit gààn we in 2300 of 2400 zijn. Erfgoedbewaking en -bewaring is er per definitie voor de toekomstige generaties.

Ik hoop van ganser harte dat de Dienst Erfgoed nu beslist dat het gebouw accuraat en tot op de millimeter terug heropgebouwd moet worden.

Het is de rechter die dat beslist toch, niet de dienst erfgoed ?

We moeten dan echter ook eerlijk zijn dat als je zulke beslissingen neemt om iets binnen 300 jaar effectief die waarde van erfgoed te laten hebben. Dat je er tot op dat moment continue mag belastingsgeld in investeren om dat op tijd en stond te renoveren en in ere te houden.

Ik stel mij serieus de vraag als je het aan de bevolking zou vragen of ze bereid zijn om die uitgaven daaraan te geven of ze toch niet liever die uitgaven zien passeren in potentieel belangrijkere zaken dan een constructie.

En voor mij, ik herhaal mij, is dat iets wat niet proactief dient te gebeuren maar in de toekomst. Is het er dan niet meer, dan zal het in mijn ogen vanuit erfgoed karakter allemaal zo belangrijk niet geweest zijn als sommige mensen het nu inschatten. Als het echter zo een termijn heeft kunnen weerstaan aan de tand des tijds, dan acht ik de kans groter dat het potentieel voor de maatschappij waarde gehad heeft. Of anders gezegd de tijd is dan de filter naar belangrijkheid. Ipv de subjectiviteit van iemand bij een bepaalde dienst die stelt dat het waarde voor de maatschappij zou moeten hebben.

Ik heb het verhaal nu niet echt gevolgd maar er schort toch wat. De gemeente had een voorlopige sloopvergunning toegekend volgens VRT. Dan is dat openbaar onderzoek er toch al geweest. (de gele affiche)?
Voor de rest vind ik het raar dat de vergunning überhaupt aangevraagd is. Het is niet opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed. Het is kleiner dan 5000m³, voor zover ik weet zijn er geen erfdienstbaarheden. Je zou mogelijks nog kunnen argumenteren dat het een 'esthetische' waarde heeft maar dan zou ik zeggen.. De gustibus non est disputandum.

edit even die petitie opgezocht
https://www.change.org/p/red-deze-v...itial&share_bandit_exp=initial-35844792-en-US
De sloop werd echter aangevraagd door de huidige eigenaars, en ook verleend door de gemeente Zemst.

Dat de gemeente nu hare staart intrekt lijkt me ook weer eerder een populariteitswedstrijd dan de voorgeschreven wet te volgen.

Laatst bewerkt:
Voor mij is erfgoed allemaal oude brol. Kost allemaal veel te veel geld om dat in ere te houden voor wat het uiteindelijk maar is.

Dat is zoals ons Brussels Justitiepaleis. De enige goede oplossing voor dat ding is verpatsen aan Chinezen of whoever het wil om af te breken en ergens anders desnoods op te bouwen (met hun geld). In plaats van miljoenen te spenderen aan het restaureren van een gebouw terwijl het functioneel helemaal niet meer voldoet aan de noden.

En je kan dat voor mijn part voor zo goed als alles van erfgoed doen. behalve als je een soort Bokrijk of Brugge wil creëren.

Wil je dat dan toch dat dit waardevol erfgoed is en blijft, dan moeten die 4000 mensen die beroep hebben aangetekend het maar aan de vraagprijs, hoe hoog dat ook is, van de eigenaar overkopen. Ipv hoe het er nu aan toe gaat. Of hadden ze het maar op de lijst moeten gezet hebben voordat iemand het idee had om dat neer te gooien.

Maar zoals gezegd ik begrijp de procedure. Ik begrijp het principe van waardevol erfgoed. Maar voor mij is alles van waardevol erfgoed rijp voor de sloophamer.

Al kan ik iets meer respect opbrengen voor een gebouw van 200NC of 1500NC dan van een gebouw van 1957... als we nu in 2300 of 2400 waren ok... dan zou ik er nog respect voor hebben.

Maar toch niet voor iets van ocharme nog geen 70 jaar oud. Maar bon, ik begrijp dat het geen Renegade Dictatuur is, en dat de gemeenschap er zich over uitspreekt. Maar dat verandert mijn mening niet. Net zoals dat mijn statement iemand anders zijn mening ook niet verandert.

Vreemde kronkels hoor. Hoe kom je uiteindelijk bij gebouwen van dergelijke respectabele leeftijd? Door de afbraak ervan niet toe te staan als ze 70 jaar oud zijn natuurlijk.

Vreemde kronkels hoor. Hoe kom je uiteindelijk bij gebouwen van dergelijke respectabele leeftijd? Door de afbraak ervan niet toe te staan als ze 70 jaar oud zijn natuurlijk.

Voor mij is een woning met een erfgoed waarde dan ook de uitzondering. Wat wil zeggen de woning die de tand des tijds weerstaat. Soms gaat er toch nog ene eraan onderdoor. En vindt de maatschappij die desondanks toch zo monumentaal, dat ze die terug heropbouwen (onze geschiedenis staat er vol mee, of dat ze die al dan niet deels/volledig heropbouwen volgens de nieuwe normen waardoor je een mengeling krijgt (romaans (kunst/architectuur), gotiek (kunst/architectuur), renaissance, barok, neoclassicisme, symbolisme, modernisme, postmodernisme,...)).

Overleeft het de tand des tijds niet. Dan is het maar zo. Voor mij geen probleem. Maar ik ben dan ook een cultuurbarbaar en hecht aan al die vormen geen enkele waarde. En ben er direct voorstander van dat ze dat defacto afschaffen.

Net zoals dat ik er ook geen probleem mee zou hebben om vanaf nu te zeggen we maken x typegebouwen. En elk overheidsgebouw is vanaf nu zo'n typegebouw. Een standaard blok. Geoptimaliseerd naar kosten, dat in de toekomst zodanig is opgebouwd dat het eenvoudig te herinrichten, aanpassen en renoveren is.. En elke architect en politieker die het in zijn hoofd krijgt om er een prestigeproject van te maken of het een "smoel" te geven die mag plastisch gezegd voor het vuurpeleton.
Ik en architecten zijn dan ook niet direct de beste vrienden.

Je moet zuinig zijn met labels erfgoed of je riskeert na verloop van tijd dat je meer erfgoed hebt dan ruimte voor moderne/nieuwe dingen.
Die woning was prachtig in zijn tijd maar lijkt mij niet van die aard dat die als individueel voorbeeld behouden moet worden, zeker niet wanneer de motivatie vanuit een afstammeling van de architect lijkt te komen, ook niet bepaald neutraal.

Een woning moet naar de toekomst energieneutraal en comfortabel kunnen zijn, géén ode aan een welbepaalde architect, dan had de stad of die afstammeling het maar moeten kopen als museum. In de straat van mijn ouders ligt een oude hoeve die behouden moet worden als dorpsgezicht... maar maatregelen als isolerend glas, nieuw dak, moet zelfs dan blijven kunnen vind ik.

Bah, ik weet niet van wie ik het meeste walg in dit verhaal: de rechters in beroep of die jager die goed genoeg wist dat wat hij deed puur voor zijn eigen perverse genot was, een ara gaat zich in het wild in dit klimaat echt niet nestelen, laat staan één alleen.

“Dertig tot veertig personen liepen achter elkaar aan”, klinkt het. “Ze liepen richting de Spoorwegstraat, van het station weg. Op een bepaald moment liepen de jongeren weer terug richting het station. Vier van hen waren duidelijk aan het vluchten van de groep. Ze liepen echt heel hard weg. Nadien zijn ze onder de trein beland.”

30 tot 40 man, samurai zwaarden zag ik net op VTM. Moet daar al langer bezig zijn. Gezellige boel daar in Zaventem precies :eek:

Laatst bewerkt:

30 tot 40 man, samurai zwaarden zag ik net op VTM. Moet daar al langer bezig zijn. Gezellige boel daar in Zaventem precies :eek:
Hier in denderleeuw in de buurt is zijn er jaarlijks wel een of meerdere massagevechten. Bendes van aalst en brussel nemen de trein om op locatie te gaan vechten.
https://www.gva.be/cnt/dmf20230304_97713609
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170605_02912345
https://radio2.be/lees/opnieuw-vechtpartij-in-stationsbuurt-denderleeuw

Zaventem is echt super marginaal vooral rond het station. Ik schrok er ook van toen ik er een halfjaar lang langskwam (ik nam de trein naar Zaventem en dan de bus naar m’n werk). Raar sfeertje, hangend vervelend volk, overal vuil…

Echt verbazingwekkend want ik dacht dat dat best nog een gezellige gemeente was. Wellicht nog buiten het centrale deel maar daar ben ik nog nooit geweest :P

Terug
Bovenaan