Kleine nieuwtjes

20 jaar geleden zijn de Amerikanen onder druk van de neocons Irak binnengevallen, zogezegd om massavernietigingswapens te vinden en de Irakezen te beschermen. Net omdat Irak zo'n totaal fiasco is geworden, werd Iran van datzelfde lot bespaard: anarchie, burgeroorlog, terreuraanslagen, ... Vranckx zei dat hij aanvankelijk op zijn vingers werd getikt omdat hij sprak van een "invasie", terwijl Bush en zijn aanhangers het eerder hadden van een "militaire operatie".

Rings a bell?
Dat Bush het ook over een militaire operatie had, doet een belletje ringen. Daar stopt het.

Voor de rest heeft Vranckx 'gedonder gehad van zijn collega’s, vooral uit de Angelsaksische wereld. Ze wilden niet dat ik het over een invasie had.' Er staat niet dat hij door zijn werkgever op de vingers is getikt omdat hij dat zegt.. Hij werkt er nog altijd.

En hij is ook niet uit een raam gevallen. :unsure:

Op lange termijn is het natuurlijk ook niet goed dat je een centralisatie van voedingsproducten krijgt bij grote ketens. Schaalvoordeel is goedkoper maar is het een goede zaak dat bv. alle fysieke boekenwinkels failliet gaan omdat ze niet kunnen concurreren met Amazon?

Dat is alleen goed ("efficiënt") als je op voorhand weet dat er in de logistieke sector een natuurlijk monopolie kan voorkomen (dus dat er altijd schaalvoordelen zullen blijven bij een steeds grotere productie). Ik ken vrij weinig van transporteconomie of de logistieke sector, maar dat lijkt mij wel een plausibele veronderstelling. Dus ja, hoe meer 'productie'/dienstverlening er bij Amazon is/zit (ten koste van de kleine boekenwinkels), hoe goedkoper en dus efficiënter dat dat is. Bij bv. de energiesector is er genoeg empirisch bewijs dat er 'langdurende' schaalvoordelen zijn, daarom dat quasi alle energiebedrijven genationaliseerde grote bedrijven zijn (en dat je geen echte wildgroei van kleine inefficiënte producenten hebt).
Langs de andere kant, hoe meer marktmacht één bedrijf heeft, hoe sneller die gaat inzien dat het die macht kan misbruiken en mark-ups kan beginnen aanrekenen, de macht m.b.t. loonbepaling naar zich toe trekt (wat we al zien bij Amazon), de markt 'afsluiten' voor nieuwe toetreders, etc.

In economie heb je in de praktijk amper/nooit een optimale oplossing voor een probleem, hoogstens een second-best waar je de voordelen moet afwegen op de nadelen. Een nadeel kan zeker ook zijn (politieke) compassie hebben met kleine zelfstandigen, en in België speelt dat precies nogal een grote invloed (i.t.t. bv. de VS waar quasi alle winkels die van conglomeraten of grote bedrijven zijn).

Ja en neen. Voor mijn part mag je de oorlog in Irak gerust een invasie noemen, zeker als je de Latijnse etymologie erbij haalt, je kan de Amerikanen terecht verwijten dat ze geen exit-plan hadden, geen plan om eeuwen aan religieus sectarisme en geweld dat ingeperkt werd door een wrede dictatuur op een democratische manier onder controle te houden (is dat überhaupt mogelijk?), dat de massavernietigingswapens een leugen waren, ... en dat het finaal meer om de olie ging.

Maar zelfs dan verhoudt Poetin zich niet to Zelensky zoals George W. Bush zich verhield tot Saddam Hoessein natuurlijk. Die laatste heeft wel degelijk andere oorlogen (Koeweit) gifgasaanvallen en massagraven op diens naam. Zelensky is een tot nader order democratisch verkozen president, met hooguit wat corruptie schandalen binnen zijn regering, maar geen dictator. Betwijfel ook of Poetin in de Krim en Donbas vrije verkiezingen gaat installeren, etc.

Intussen vinden in Irak vrije verkiezingen plaats, is een wrede dictatuur verwijderd, je mag je ergens natuurlijk ook de vraag stellen in welke mate de Amerikanen verantwoordelijk zijn voor een burgeroorlog onder Irakezen onderling, wanneer zij ook voor alternatieve manieren van conflict-oplossing kunnen kiezen. Hetzelfde met radicale Islamistische groeperingen als IS, ... Aangewoekerd door een haat jegens Amerika en het Westen door deze invasie? Dat kan, maar dan blijven het nog evenzeer haatdragende, dictatoriale terreurbewegingen hé wiens finaal doel het installeren van een kalifaat of theocratie is vergelijkbaar met een land als Iran. Dat zijn geen vrijheidstrijders...
Je kan oorlogen nooit een op een naast elkaar leggen - de contexten zijn ook héél verschillend tussen Oekraïne en Irak en je haalt inderdaad ook het verschil tussen Hoessein en Zelensky aan, maar er ging wel een hele gangmakerij aan vooraf met leugens en bedrog nog voor het eerste wapen werd afgevuurd. De invasie van Irak is evenzeer een misdaad tegen de internationale wereldorde als de invasie van Oekraïne, zelfs wanneer je in het achterhoofd houdt dat de casus belli en het einddoel verschilden van elkaar. En net zoals in Afghanistan is Irak nooit echt stabiel geweest na de invasie. Amerikanen hebben (nog altijd) het machtigste leger ter wereld, maar ze hebben weinig succes met het installeren van een liberale democratie in niet-Westerse landen.

Alsof de CD&V ook maar een sikkepit geeft om hoeveel de boeren betaald krijgen voor hun producten. Voor hen is dit niet meer dan een wanhopige poging om toch maar de stem van de boeren te winnen.
Mja, dat kan je op elke actie van elke partij antwoorden natuurlijk. En ook, don't shoot the messenger, ik leg alleen maar uit dat dit niet uit het niets valt.

Bwa, bij de voedingsproducenten zal dit toch niet slecht vallen. Met dit soort acties koop je als consument soms goedkoper in dan wat het de boer kostte om te produceren.
Het lijkt mij iets dat vooral de winkels goed uitkomt, zij moeten (mogen) niet meer concurreren met elkaar door kortingen te geven maar wat de logica dan is achter het idee dat dat geld dan naar de boeren zou gaan, en niet gewoon bij de winkels blijft, ontgaat me een beetje.

Congo beschuldigt China van “financiële overval” op zijn natuurlijke rijkdom

Blij dat de ontwikkelingslanden ook beginnen in te zien dat China een neokoloniale dief is in schaapskleren. Afrika is lang genoeg uitgebuit.

Er is niemand die zegt dat je moet blijven werken eh. Als je genoeg geld hebt verdient, is er niks of niemand die u kan beletten om een dikke scheet in het gezicht van uwe baas (/boekhouder) te laten en de jaren tot uw pensioen niks meer te doen.

Congo. Ik heb het altijd een zot verhaal gevonden. Die kunnen letterlijk een muur rond hun land bouwen en nooit voor niks of niemand de deur openen, en geheel op zichzelf allesmnaar dan ook alles produceren dat ze nodig hebben om een moderne samenleving te bouwen.

Het potentieel van die landen is zo gigantisch

1) We 'mogen' dat, dankzij de Maastricht-criteria. Maar een tekort blijft een tekort,
En dan? Een klein tekort is goed voor de economie.

en verhoogt alleen maar de intrestlast (die in ons geval al torenhoog was),
De interestlast van de laatste 5 jaar was integendeel superlaag. Laagste van de afgelopen 40 jaar als % gdp.
begrijp dan eerst waar je over spreekt i.p.v. al die uitleg te geven die op niks slaagt.
Akkoord.

Probleem blijft wel dat we met een erg hoge staatschuld zitten waardoor iedere extra tekort sneller problematisch wordt. Zeker als de rentes een hoger niveau hebben.
De interestlast van de laatste 5 jaar was integendeel superlaag. Laagste van de afgelopen 40 jaar als % gdp.

Akkoord.
De vraag is of die rentelast in de toekomst naar dat lage niveau terugkeert/blijft.

Probleem blijft wel dat we met een erg hoge staatschuld zitten waardoor iedere extra tekort sneller problematisch wordt. Zeker als de rentes een hoger niveau hebben.
Rentes omhoog via inflatie --> schuld smelt weg.
Rentes omhoog door hogere economische groei --> schuld makkelijk te betalen.

Enige probleem is bij langdurige stagflatie.
Begin de jaren 90 was de schuld trouwens veel hoger, bijna 140% van gdp.

De bevolkings 'vergrijzing' piramide keert ook om vanaf +-2040.
Waarom is het een probleem om nu wat hogere schuld te op te bouwen die dan piekt in 2040 om dan weer gemakkelijker betaalbaar te worden?

Geen idee waarom deze generatie plots zwaar zou moeten besparen, als je weet dat die vergrijzing terug omkeert na 2040.

Ik snap die drang naar zelfkastijding ook niet goed.
Overheidsfinanciën != gezinsfinanciën.

Rentes omhoog via inflatie --> schuld smelt weg.
Rentes omhoog door hogere economische groei --> schuld makkelijk te betalen.

Enige probleem is bij langdurige stagflatie.
Begin de jaren 90 was de schuld trouwens veel hoger, bijna 140% van gdp.

De bevolkings 'vergrijzing' piramide keert ook om vanaf +-2040.
Waarom is het een probleem om nu wat hogere schuld te op te bouwen die dan piekt in 2040 om dan weer gemakkelijker betaalbaar te worden?

Geen idee waarom deze generatie plots zwaar zou moeten besparen, als je weet dat die vergrijzing terug omkeert na 2040.

Ik snap die drang naar zelfkastijding ook niet goed.
Overheidsfinanciën != gezinsfinanciën.
Ik pleit ook niet zozeer om zwaar te gaan besparen hoor, ik pleit eerder om een zo hoog mogelijke werkzaamheidsgraad te bekomen, dan kan die overheidsschuld wel dalen zonder ook maar zwaar te gaan besparen en kunnen we ook extra geld vrijmaken voor de sociale zekerheid. Tenzij men gaat besparen bij de politiek, dan ben ik wel voor harde besparingen.

Het gevaar is ook niet louter stagflatie, het gevaar is dat we in een situatie komen waarin de markten twijfelen of we nog kunnen terugbetalen, of dat nu door hogere intresten, tegenvallende groei of een gebrek aan belastingsinkomsten maakt niet uit. We hebben hier bovendien vrij dicht bijgezeten met de crisis die uiteindelijk gelukkig enkel Griekenland eronderdoor heeft zien gaan, dus het is niet alsof het een soort onmogelijk of vergezocht scenario is. Toen Griekenland in de problemen kwam moest ook België een serieuze risicopremie betalen ten opzichte van veilige landen met lage schulden, de markt was ons toen al bij de financieel zieke landen aan het indelen.

De kans blijft klein dat we in de problemen komen, zelfs met een hogere schuld maar als het gebeurt dan kan het wel een serieuze tegenslag zijn. De vraag is waarom we dat zouden willen riskeren, de schulden nu doen oplopen geeft ons wat meer korte termijn comfort maar je riskeert er een heel economisch systeem mee.

Congo. Ik heb het altijd een zot verhaal gevonden. Die kunnen letterlijk een muur rond hun land bouwen en nooit voor niks of niemand de deur openen, en geheel op zichzelf allesmnaar dan ook alles produceren dat ze nodig hebben om een moderne samenleving te bouwen.

het probleem van Congo is ook mensen als Mobutu, Kabila, etc.
ze zouden dat inderdaad kunnen, maar de bevolking zou er niet van profiteren.

Als je kijkt naar welke landen het goed doen en welke niet kan je vrij duidelijk zien dat het vooral om stabiliteit en rechtszekerheid gaat, dat zijn veel betere voorspellers van economische welvaart dan grondstoffenrijkdom.

Dat is de grondstoffenvloek, iets waar een land als Rusland ook mee te kampen heeft. Je kan moeilijk een civil society uitbouwen waar iedereen een graantje van kan meepikken als je een corrupte staat hebt.

Zelfs de VS heeft met al haar rijkdommen enorm veel armoede.

Noorwegen daarentegen ... is een zeldzaamheid.

Congo beschuldigt China van “financiële overval” op zijn natuurlijke rijkdom

Blij dat de ontwikkelingslanden ook beginnen in te zien dat China een neokoloniale dief is in schaapskleren. Afrika is lang genoeg uitgebuit.
Nogal zwaarwichtig taalgebruik. Wat China in Afrika aan het doen is, heeft toch wat meer nuancering nodig dan 'neokolonialisme'. Filmpje van Bloomberg:

China investeert niet uit barmhartigheid maar hanteert wel een andere strategie dan het Westen: resources+politieke steun voor infrastructuur. Daar zit ook corruptie bij en slecht gescreende projecten maar gebaseerd op wat ik lees, lijkt het mij toch geen nieuwe scramble for Africa te zijn.

Graag wat meer argumentatie aub
Zo moet de privésector zijn werknemers vanaf volgend jaar enkele uren per week kunnen uitlenen aan het onderwijs. Het zou vooral gaan om werknemers die een vak kunnen onderwijzen dat aanleunt bij hun beroep, zoals een bankier die enkele uren economie geeft. De school zal het bedrijf hierbij compenseren zodat de uitgeleende werknemers hun loon behouden.
:rofl:

Je zou denken dat het een aprilgrap is....wanhoopspoging om toch maar te tonen dat ze "iets" doen. Serieus jongens, bol het af.

What a clown world.

:rofl:

Je zou denken dat het een aprilgrap is....wanhoopspoging om toch maar te tonen dat ze "iets" doen. Serieus jongens, bol het af.

What a clown world.

Ik weet niet of het aan mij ligt maar meneer Weyts is toch een van de onbekwaamste ministers van het land.
Dat is al van 2014 dat ik raar op kijk van de meeste van zijn beslissingen.
Een minister kan niet altijd goed doen natuurlijk, maar Weyts is de enigste minister waarin ik me frustreer.

Er zijn een pak andere manieren om leerkrachten te ontlasten, Weyts zijn maatregelen zorgen alleen maar voor meer werk lijkt me.

Laatst bewerkt:

Het zoveelste falen van het gerecht in dit land. Wie kijkt er zelfs nog van op.

Je kan oorlogen nooit een op een naast elkaar leggen - de contexten zijn ook héél verschillend tussen Oekraïne en Irak en je haalt inderdaad ook het verschil tussen Hoessein en Zelensky aan, maar er ging wel een hele gangmakerij aan vooraf met leugens en bedrog nog voor het eerste wapen werd afgevuurd. De invasie van Irak is evenzeer een misdaad tegen de internationale wereldorde als de invasie van Oekraïne, zelfs wanneer je in het achterhoofd houdt dat de casus belli en het einddoel verschilden van elkaar.

Volledig mee eens.

En net zoals in Afghanistan is Irak nooit echt stabiel geweest na de invasie. Amerikanen hebben (nog altijd) het machtigste leger ter wereld, maar ze hebben weinig succes met het installeren van een liberale democratie in niet-Westerse landen.

Beetje een dubbel gevoel bij, het klopt omdat je natuurlijk verduidelijkt met niet-Westerse landen.
De Amerikanen zijn ons ook wél écht komen bevrijden van een Duitse bezetter in 1944-45. Hebben daar een zware prijs voor betaald. Hebben ook geholpen bij de wederopbouw (Marshall-plan) maar daarna zijn wij toch verantwoordelijk voor eventuele burgeroorlogen die hier pakweg in de jaren '60 uitgebroken zouden zijn?

Tot wanneer zijn landen als Irak of Aghanistan de verantwoordelijkheid van Amerika of het Westen? Zolang hun vluchtelingen naar hier willen komen? Misschien de verantwoordelijkheid daar ook eens van mensen om eerst als samenleving af te stappen van fundamentalistische religies die hun bevolking onderdrukken, hetzij letterlijk via een theocratie, hetzij figuurlijk in hun denkwijzen?

Terug
Bovenaan