Kleine nieuwtjes

Omdat het allemaal niet zo simpel is.
1) Wat is "jonge leeftijd"?
2) Het is nu niet dat pakweg een Lotus Elise of Mazda MX5 nu plots veilige auto's worden.

1) <25 :p. Opgelost. Toch aantoonbaar met statistieken. Tot welke leeftijd zijn er meer doden en zwaargewonden door ongevallen van overdreven snelheid ten opzichte van andere ongevallen. Voila, op pseudo-wetenschappelijke wijze gedaan zelfs.

2)Ik zie toch niet iedere jaar "snelheidsduivel met MX5 op steenweg" veroorzaakt ongeval :p. Desnoods doe je een max vermogen per ton of een max op basis van 0 tot 100 accelaratie van de fabrikant. Opgelost :p. Het zou eigenlijk nog een ideale maatregel zijn voor herhaaldelijke snelheidsovertredingen.

Omdat het allemaal niet zo simpel is.
1) Wat is "jonge leeftijd"?
2) Het is nu niet dat pakweg een Lotus Elise of Mazda MX5 nu plots veilige auto's worden.

Goh ja, voor mij zou dat gerust <25 jaar mogen zijn.

En je zou het idd eerder in een vermogen/gewicht ratio moeten bekijken. Want een kleine VW polo met net geen 200pk is idd gewoon gevaarlijker dan pakweg een BMW 520D met 180pk.

"Allemaal niet zo simpel", dat is wel zoiets dat ik een beetje teveel hoor in ons land (no offense naar u). Want jawel, het is allemaal simpel eigenlijk. Maar zulke zaken moeten idd wel beslist worden volgens duidelijke regels.

Neem nu de wildgroei aan FEV bedrijfswagens. Veel mensen krijgen daar plots een auto onder hun gat die eigenlijk een kleine raket is. En veel van die mensen kunnen daar niet mee om. Die vermogens begrenzen lijkt me nu niet ondoenbaar.

Goh ja, voor mij zou dat gerust <25 jaar mogen zijn.

En je zou het idd eerder in een vermogen/gewicht ratio moeten bekijken. Want een kleine VW polo met net geen 200pk is idd gewoon gevaarlijker dan pakweg een BMW 520D met 180pk.

"Allemaal niet zo simpel", dat is wel zoiets dat ik een beetje teveel hoor in ons land (no offense naar u). Want jawel, het is allemaal simpel eigenlijk. Maar zulke zaken moeten idd wel beslist worden volgens duidelijke regels.

Neem nu de wildgroei aan FEV bedrijfswagens. Veel mensen krijgen daar plots een auto onder hun gat die eigenlijk een kleine raket is. En veel van die mensen kunnen daar niet mee om. Die vermogens begrenzen lijkt me nu niet ondoenbaar.
Die EV's hun topsnelheid is al begrensd he (meeste op 180). Er bestaat een manier om mensen te verbieden om te rijden als ze de verkeersregels negeren he, het rijverbod. Want zelfs al begrens je het vermogen op 200pk, dan blijft dat gespuis gewoon tegen 100km/u door de bebouwde kom rijden.

En het is imo zeker niet enkel een probleem bij jonge chauffeurs. Het is niet dat 26-jarigen dan plots wel met 500pk kunnen om gaan ofzo.

Die EV's hun topsnelheid is al begrensd he (meeste op 180). Er bestaat een manier om mensen te verbieden om te rijden als ze de verkeersregels negeren he, het rijverbod. Want zelfs al begrens je het vermogen op 200pk, dan blijft dat gespuis gewoon tegen 100km/u door de bebouwde kom rijden.

En het is imo zeker niet enkel een probleem bij jonge chauffeurs. Het is niet dat 26-jarigen dan plots wel met 500pk kunnen om gaan ofzo.
Maar zo kan je natuurlijk elke regel gaan tegenspreken en onnodig achten hé.

Feit is gewoon dat een auto als deze M4 voor veel doorsnee mensen al gewoon een gevaar is, laat staan voor jonge gasten van 20 of 22 jaar.

Feit is gewoon dat een auto als deze M4 voor veel doorsnee mensen al gewoon een gevaar is, laat staan voor jonge gasten van 20 of 22 jaar.
Maar, dan zou je eigenlijk gewoon een vermogensgrens op alle wagens moeten zetten.
En iedereen die zich af vraagt hoe zo'n jonge gast aan een auto van 80k geraakt:
Dat is een F82 BMW M4 en die zijn te koop vanaf 38000€. Dat is nog steeds veel, maar wel "haalbaar" als je op die leeftijd al uw spaargeld er tegen aan gooit.

Wat een onzin.

De bestuurder zorgt voor het gevaar. Een M4 op zich is een zeer veilige wagen met ongelofelijk veel snufjes op om de bestuurder te helpen. Als die bestuurder willens nillens het gaspedaal blijft induwen is dat even gevaarlijk met een basis 3-serie die ook wel zeer makkelijk 170 zal halen…

Maar, dan zou je eigenlijk gewoon een vermogensgrens op alle wagens moeten zetten.
En iedereen die zich af vraagt hoe zo'n jonge gast aan een auto van 80k geraakt:
Dat is een F82 BMW M4 en die zijn te koop vanaf 38000€. Dat is nog steeds veel, maar wel "haalbaar" als je op die leeftijd al uw spaargeld er tegen aan gooit.
Gewoon werken, thuiswonen en dat is perfect haalbaar inderdaad…

Wat een onzin.

De bestuurder zorgt voor het gevaar. Een M4 op zich is een zeer veilige wagen met ongelofelijk veel snufjes op om de bestuurder te helpen. Als die bestuurder willens nillens het gaspedaal blijft induwen is dat even gevaarlijk met een basis 3-serie die ook wel zeer makkelijk 170 zal halen…
Ik weet nu niet of je ooit met een M4 gereden hebt, maar dat is gewoon niet waar...
Een RWD met zoveel vermogen breekt gewoon veel sneller uit en zal ook veel sneller op die hoge snelheden zitten waarop je de controle over het stuur kwijt speelt.

Ik weet nu niet of je ooit met een M4 gereden hebt, maar dat is gewoon niet waar...
Een RWD met zoveel vermogen breekt gewoon veel sneller uit en zal ook veel sneller op die hoge snelheden zitten waarop je de controle over het stuur kwijt speelt.
Met een M4 specifiek niet.

Wel met een C63 AMG (de atmo-V8 in belastingontwijkende lichte vracht), bijvoorbeeld, en met een Giulia QV.

Een recente RWD met zoveel vermogen doet… helemaal niks als je in het nat het gas vol op de grond ramt, zolang je de tractiecontrole en ESP niet afzet. Als je dat wel doet moet je weten waar je aan begint (en dat ga ik zeker niet doen op de openbare weg met een auto die niet van mij is en die ik niet minstens enkele maanden heb)

Die AMG kon ik in natte omstandigheden testen en ik weet nog dat ik gefrustreerd was omdat dat gewoon vaak aan legale snelheden zijn vermogen niet kwijt kon. Altijd maar ‘krabben’.

Dat je makkelijker aan zeer hoge snelheden zit? Ja, da’s waar. Maar het is toch de bestuurder die dat doet. Het is niet dat je na twee seconden volgas aan 200 zit.

Wat een onzin.

Ja, je hebt gelijk, een 318d met 150pk is even gevaarlijk als een M4 met 500pk in de handen van een 22 jarige die wil straatracen... :unsure:

Wat een onzin.

Kurkdroog, recht stuk,...

Ik weet het niet Timothy. Ik zie niemand dat rap doen met zijn basic 320D dieseltje :p.

Ik ben er bijna zeker van dat de veiligheden daar niet aan stonden…
Ja, en?

Allé, uw uitleg houdt echt geen steek, dat beseft ge zelf toch?

Het is volgens u de bestuurder die het doet. Ok, dat klopt natuurlijk op zich wel. Een bestuurder die met een 318d 180km/u rijdt in een bebouwde kom is een gevaarlijke gek. En een bestuurder die in die bebouwde kom 50km/u rijdt met een BMW M4 is een voorbeeldige chauffeur.

Maar dat doet toch niks terzake in de discussie? De chauffeur die 180km/u rijdt met die 318d zal wellicht met die M4 nog sneller (willen) rijden of in elk geval sneller aan dergelijke snelheid zitten en dus statistisch gezien gewoon vaker te snel rijden. En die chauffeur kan ook gewoon die veiligheden uitzetten om nog wat meer sensatie te bekomen.

Alléja, wat jij zegt is eigenlijk dat een schroevendraaier gevaarlijker is dan een pistool. Want een moordenaar heeft daar iemand mee doodgestoken en een flik gebruikt zijn pistool verantwoordelijk en enkel in nood en daar zit een veiligheidspal op. Maar die moordenaar kan met dat pistool ook gewoon iemand vermoorden en dat zelfs sneller en efficiënter dan met een schroevendraaier. Maw, uwen uitleg slaagt op niks.

Alléja, wat jij zegt is eigenlijk dat een schroevendraaier gevaarlijker is dan een pistool. Want een moordenaar heeft daar iemand mee doodgestoken en een flik gebruikt zijn pistool verantwoordelijk en enkel in nood en daar zit een veiligheidspal op. Maar die moordenaar kan met dat pistool ook gewoon iemand vermoorden en dat zelfs sneller en efficiënter dan met een schroevendraaier. Maw, uwen uitleg slaagt op niks.
Guns don't kill people, people do! Tot blijkt dat een ander land massavernietigingswapens zou maken, dan moeten we ze binnenvallen want wapens zijn gevaarlijk :p

Absoluut verbijsterd door dat verhaal over Haïti in de NYT de afgelopen dagen. Voor de geïnteresseerden:

Tldr: Frankrijk dwong Haïti tot een betaling van (omgerekend in euro's vandaag) 120miljard euro in ruil voor de erkenning van de onafhankelijkheid.
Vandaag, 122jaar later is de laatste cent afbetaald en is Haïti zowat het armste land ter wereld terwijl de banken grof geld verdienden aan die afbetaling.

Te gek voor woorden.

Absoluut verbijsterd door dat verhaal over Haïti in de NYT de afgelopen dagen. Voor de geïnteresseerden:

Tldr: Frankrijk dwong Haïti tot een betaling van (omgerekend in euro's vandaag) 120miljard euro in ruil voor de erkenning van de onafhankelijkheid.
Vandaag, 122jaar later is de laatste cent afbetaald en is Haïti zowat het armste land ter wereld terwijl de banken grof geld verdienden aan die afbetaling.

Te gek voor woorden.
Het is idd een straf verhaal maar het is niet vandaag afbetaald, de afbetaling is beëindigd in 1947, 122 jaar na de deal in 1825. (al hangt het er vanaf hoe je telt waarschijnlijk want heb ook al een reeks alternatieve, recentere datums gelezen)

Te gek voor woorden.
Met voorsprong de zwartste bladzijde in de carriere van Napoleon. En wat Frankrijk en de Verenigde Staten na de revolutie hebben gedaan met Haïti is al helemaal de waanzin voorbij, zoals het artikel aanhaalt.

Mike Duncan heeft een geweldige serie gedaan over de Haïtiaanse revolutie in zijn 'Revolutions' podcast. Heeft mij toch een heel ander perspectief gegeven op verleden én heden. Doodjammer dat deze gebeurtenissen zo onderbelicht blijven bij ons.

Ferme studie van de UGent. Hetgeen achter de paywall niet gelezen. Maar rechts iemand die gewoon verzorgd is met een effen t-shirt, links iemand met platgelegd stro inclusief nektapijt en full print shirt. Natuurlijk gaat die persoon rechts een betere indruk achterlaten.

Ferme studie van de UGent. Hetgeen achter de paywall niet gelezen. Maar rechts iemand die gewoon verzorgd is met een effen t-shirt, links iemand met platgelegd stro inclusief nektapijt en full print shirt. Natuurlijk gaat die persoon rechts een betere indruk achterlaten.
Ik vermoed dat HLN nu wel zelf die studie zal gereduceerd hebben tot die twee foto's.

Terug
Bovenaan